vidis... ale to by som uz nebol amater
ale dost OT kazdopadne povazujem Mloka za borca, ktoreho prispevky aj nieco hovoria
Číst grafy ale není žádná věda (tedy především u vidlic), to se po vysvětlení může za půl
hodinky naučit každý. Pak stačí pár srovnání z praxe s grafem, tedy když si projedeš pár konkrétních vidlic, ke kterým máš i graf.
A pak už není problém se dostat do fáze, že koukneš na graf a přesně už víš, jak se
vidlice bude chovat po pružící stránce, aniž bys ji vůbec viděl. Samozřejmě z grafu nepoznáš tlumící část (tedy něco málo ano, jak třeba vliv komprese na citlivost), ale v tlumení se slušné vidlice na trhu liší minimálně. V podstatě u vidlic do 140mm zdvihu jsou u těch, co mají fungující tlumení jediný rozdíl a to ten, že buď nemá high speed expanzi (třeba všechny RS) nebo ji má (většina Manitou, ty s tpc a tpc+ a Foxky kromě Rkových verzí).
U zadní stavby je to už mnohem komplikovanější a takhle snadno jako u vidlic to nejde. Jednak jsou tam průběhy mnohem rozmanitější a pak je to kombinace s tlumičem, který to ještě zásadně ovlivní a pak se přidávají další faktory jako pedalkick. A ještě navíc není tak snadné z průběhu lev. ratio někdy odhadnou chování u některých méně používaných průběhů.
A u tlumičů to komplikuje ten problém, že je nikdo nechce měřit (jejich průběh) jako u vidlic. A doma si tlumič narozdíl od vidlice nezměřím. Mám jediný test
bike magazinu z roku 2004, kdy je ještě měřil. Aspon, že bike magazin měří komplet celé stavby včetně tlumiče a když k tomu samému kolu je model zadní stavby, tak z toho jde odhadnout průběh tlumiče. Plus samozřejmě znám některé tlumiče velmi dobře z praxe a vím tedy jejich průběh. Ale u tlumičů, které neznám se dá nepřímo odhadovat průběh jen velmi orientačně.
Kdyby existovaly změřené průběhy více tlumičů, bylo by to jednodušší.
U fullů je potřeba mnohem více praxe pro správnou interpretaci modelů.