joko: čo ty vieš, možno si na "staré kolená" kúpiš nejaké endurko ako bajkboro a pôjdeš ho budúci rok prebehnúť do slanských ;)


Ja už tie staré kolená mám... O žiadnu hojdačku nemám záujem. A stačia mi Malé Karpaty.
10.10.2008 - 18:04:50
00
mlok napísal:
A u Spešla si jezdil verzi s jejich vidlicí i tlumičem, ta se mi také nelíbí ani na tu kategorii kola. Ale jinak třeba k houpavé vidlici. To je pořád o tom kruhovém šlapání. Já výrazně v sedle nerozhoupu žádnou ani sebecitlivější vidlici (a ze sedla je to fuk, tam 140+ mm zdvihové vidlice se rohoupou hodně všechny, takhle se na nich jezdit prostě nedá) a nemám s tím žádný problém.

Dovolím si tvrdíť,že nie všetky.Vozím 55 ATA2 120-160,znižovanie zdvihu nepoužívam,skúsil som to tak 2-3 krát a zistil som,že to nepotrebujem,takže jazdím stále na 160 a tu som zistil,že vidla sa síce zo sedla ponorí o nejaké centimetre,ale potom už sa pri šlápaní takmer vôbec nepohupuje,preto ani TST páčku viacmenej nepoužívam :wink: Samozrejme je to hodne o technike šľapania.
10.10.2008 - 19:33:10
00
Dovolím si tvrdíť,že nie všetky.Vozím 55 ATA2 120-160,znižovanie zdvihu nepoužívam,skúsil som to tak 2-3 krát a zistil som,že to nepotrebujem,takže jazdím stále na 160 a tu som zistil,že vidla sa síce zo sedla ponorí o nejaké centimetre,ale potom už sa pri šlápaní takmer vôbec nepohupuje,preto ani TST páčku viacmenej nepoužívam :wink: Samozrejme je to hodne o technike šľapania.


aj o technike - špeciálne Marzocchi 55 ATA2 sa nedá citlivosťou s Foxou čo jazdí Mlok porovnávať ... vidla má odtrh niekde okolo 5kg u 55 je to vyššie (určite nad 10kg) a celkový prejav vidlice je iný ... takže myslím že keby si presadol na 140mm Talasu po úprave (aj v porovnaní so 150/160mm 55) bude vidla viac hojdavá čo vyplýva z citlivosti vidlice a tam to bude trochu o niečom inom. Ide o to aby 55ka prešla za bod kedy sa dostane do zdvihu potrebuješ väčšiu silu a celkovo aj na samostatný chod vidlice. Vidice od Marzocchi su známe svojím trochu trhavým chodom ... proste nejdu hladko. Fox Talas a najmä po úprave je naozaj fakt maslo ... skús si pre objektívne porovnanie spraviť graf charakteristiky vidlice tuning-test

samozrejme netvrdím že len tam je pes zakopaný, určite je to aj o technike 8)
10.10.2008 - 19:59:56
00
Samozrejme ju nechcem zrovnávať s citlivosťou mlokovhoTalasa,mne na moje jazdenie maximálne vyhovuje,nepotrebujem aby brala mravce zo začiatku zdvihu na to sú úmerne nafúkané plášte,ja potrebujem aby išla do zdvihu keď dojdem na riadny terén,išlo mi len o to ,že nie každá vidla so zdvihom nad 140 sa musí moc húpať pri šlapaní zo sedla a ešte malý dodatok,moja 55 vôbec nemá trhaný chod,chodí krásne hladúčko,ale potrebuje silnejší impulz.Hold každému vyhovuje niečo iné,dosť záleží na štýle jazdenia a samozrejme na preferovaných terénoch :)
10.10.2008 - 20:55:05
00
tak možno nie každá Marzocchi chodí trhane teda je pravda že XC 700 TST2 jazdila dvom známym dosť trhane no zas druhému 55 R (alebo ATA to bola) chodila už hladšie ... no keď ju vymenil za 36 Talas R ... nedá sa porovnávať :) ale myslím že rovnako ako 55 nemá problém s tvrdým terénom ani 36 a ani 32 Talas ale s 15mm osou (ten na rýhloupínak bude na tom trochu horšie)
no jasné že to ej o preferenciach len som to porovnanie myslel tak že Mlokovu talasu udržať v kľude bude o čosi ťažšie ... no dosť už OT :)
10.10.2008 - 21:05:04
00
Este jeden offtopic :oops: :
ked je blato mam problem vyjst niektorymi pasazami v terene, poradite mi nejake lacnejsie plaste vhodne do blata? A nemali by sa moc rychlo zodrat... deru sa makke zmesy prilis rychlo? Aky vplyv ma tvrdost zmesy na zaber/zivotnost dezenu? A do zadu dam max. 2.1-2.3 plast (zalezi do vyrobcu), takze uz pri tejto sirke by to malo byt ok (mam 73-75 kg). Dik
10.10.2008 - 21:38:52
00
Maxxis Medusa, a mozno do blata by som vzal uzsiu verziu.
10.10.2008 - 22:17:05
00
naoľko pri pomalej rýchlosti a na ľahých prevodoch nikdy nedostávaš nejaké extra nárazy do rámu


V technickém výjezdu, kde bude větší díra nebo třeba větší překážka, kterou přejedeš a zpět z ní sjíždíš a je vyšší, tam půjdeš do zdvihu klidně hodně. Sice jedeš pomalinku, takže tím jdeš do zdvihu méně, ale zase je více zatížené zadní kolo, tím jdeš zase do zdvihu více. A když je to souvislý prudčí technický výjezd, tak jsem rád, že na tu překážku vyjedu (už na to musím zrychlit, abych se o ni nezstavil úplně), takže nehrozí, že bych ji skočil nebo nějak jinak pořešil než prostě přejel.
Já jsem schopný dostat v takovém výjezdu zadní stavbu klidně na 70-80% zdvihu v takové situaci.
A tohle je situace, kde v kombinaci s nejlehčím převodem velký pedalkick kopnutím do pedálů dokáže téměř sestřelit z kola.

Na nízkém zdvihu to samozřejmě nebude tak znát, tam se X-control s vyšším pedalkickem pouze vyrovná kolům s vyšším zdvihem s nižším pedalkickem.
Proto lapaloma ho nemusí registrovat.
Hodně také záleží jakým stylem, kdo jezdí takové výjezdy. Někdo je jezdí na těžší převody, kde je to hned znát mnohem méně.
11.10.2008 - 08:57:17
00
mlokDovolím si tvrdíť,že nie všetky.Vozím 55 ATA2 120-160,znižovanie zdvihu nepoužívam,skúsil som to tak 2-3 krát a zistil som,že to nepotrebujem,takže jazdím stále na 160 a tu som zistil,že vidla sa síce zo sedla ponorí o nejaké centimetre,ale potom už sa pri šlápaní takmer vôbec nepohupuje,preto ani TST páčku viacmenej nepoužívam :wink: Samozrejme je to hodne o technike šľapania.


Taky dokážu jet stylem, aby se vidlice ze sedla téměř nehoupala. Jenže tak se jednak jezdí blbě (aspoň mně) a hlavně v mnoha situacích tak jezdit nejde, především v prudkých výjezdech tak budu kvůli tomu hrabat zadním kolem (ono v takových situacích budu hrabat při jízdě ze sedla vůbec mnohem snadněji i když se nebudu snažit nerozhoupat vidlici).

A pak jen obecná poznámka k citlivosti vidlice. Menší citlivost nezpůsobuje jen horší žehlivost na drobných nerovnostech (ta je sice dobrá, ale není nutná, tedy takovou situaci projede každý na čemkoliv, klidně i na pevné vidlici, jen jde o pohodlí), ale i hlavně horší chování na velkých překážkách, které se ale pocitově špatně registruje a hodnotí, proto si většina lidí myslí, že méně citlivé vidlice začnou v těžším terénu fungovat skvěle, ale není to pravda, i tam budou horší než citlivé vidlice.
Jeden z důsledků horší citlivosti je to, že vidlice za velkou překážkou později získá kontakt předního kola s terénem (což je důsledkem toho, že na překážce u méně citlivé vidlice půjdou řídítka a celá soustava s jezdcem o trošku více nad překážku než u citlivé, přesně o ten počátek, kde musí být nejprve překonán odtrh vidlice). A ani pláště to nezachrání, ty pomohou pocitově stlumit ten počáteční náraz než jde vidlice do zdvihu (takže jezdec nedostane žádnou velkou ránu ani při trošku horším odtrhu), jenže pláště nemají žádné tlumení a už na překážce se opět stačí zpět vrátit do nepromáčklého stavu.
Když to bude malinko delší překážka, tak se začne vracet ze zdvihu ještě před sjezdem překážky i vidlice, i když tady je zásadní rozdíl u vidlic, které mají high speed expanzi, protože více přitlumená low speed expanze tomu o chvilinku déle zabrání a díky tomu po překážce vidlice získá mnohem dříve kontakt předního kola s terénem.
A to kdy přední kolo získá kontakt s terénem za překážkou je v těžkém terénu při rychle jdoucích větší překážkách za sebou kritická věc.

Tohle nemá být nic proti tvojí vidlici, netuším jaký máš přesně odtrh a jak na tom konkrétně tvoje vidlice je (sice přibližně vím, jak by na tom měla být, dle měření jiných téhle vidlice, ale každý kus vidlice je jiný a hodně záleží na stavu každé konkrétní vidlice). Já jsem osobně 55tku nejezdil. Můžu vycházet jen z měření (kterých je pro 55tku minimum narozdíl třeba od některých RS a Foxe, kde ho znám pro mnoho kusů) a z toho, že na ni více majitelů na BF nadává a více lidí se ji tam už zbavuje, že prý třeba oproti Van. 36 chodí mnohem hůře. Ale jestli to tak je nemůžu soudit bez toho, abych tu vidlici projel.

A jeden dotaz, jak moc jezdíš nebo nejezdíš prudké technické výjezdy?
Já se u vyšších zdvihů setkávám v okolí u mnoha lidí, že snižování zdvihu nepotřebují taky, ale všichni kdo to tak mají, tak jezdí stylem, že když dojde na prudké technické výjezdy, které já třebě ještě vyjedu celé, tak oni dávno slézají a tlačí (někteří už ještě dříve ve chvíli, kdy tomu ani já neříkám extrémně prudký technický výjezd) a vůbec se takové věci nepokouší vyjíždět. A o těch, které já už celé nedám a jen je zkusím vyjet, tak o těch ani nemluvě. Prostě k tomu už přistupují jinak a o výjezdy jim nejde a v klidu vše vytlačí. Ono já v těch výjezdech stejně nejsem rychlejší než oni (nebo když ano, tak opravdu nepatrně) co tlačí.
11.10.2008 - 09:22:59
00
V technickém výjezdu, kde bude větší díra nebo třeba větší překážka, kterou přejedeš a zpět z ní sjíždíš a je vyšší, tam půjdeš do zdvihu klidně hodně. Sice jedeš pomalinku, takže tím jdeš do zdvihu méně, ale zase je více zatížené zadní kolo, tím jdeš zase do zdvihu více. A když je to souvislý prudčí technický výjezd, tak jsem rád, že na tu překážku vyjedu (už na to musím zrychlit, abych se o ni nezstavil úplně), takže nehrozí, že bych ji skočil nebo nějak jinak pořešil než prostě přejel.
Já jsem schopný dostat v takovém výjezdu zadní stavbu klidně na 70-80% zdvihu v takové situaci.
A tohle je situace, kde v kombinaci s nejlehčím převodem velký pedalkick kopnutím do pedálů dokáže téměř sestřelit z kola.

Na nízkém zdvihu to samozřejmě nebude tak znát, tam se X-control s vyšším pedalkickem pouze vyrovná kolům s vyšším zdvihem s nižším pedalkickem.
Proto lapaloma ho nemusí registrovat.
Hodně také záleží jakým stylem, kdo jezdí takové výjezdy. Někdo je jezdí na těžší převody, kde je to hned znát mnohem méně.


súhlasím že pri väčších prekážkach je to aj v pomalej rýchlosti cítiť, nakoľko sila ktorá pôsobí na koleso je u väčšej prekážky väčšia ako sila ktorou pôsobí reťaz na kazetu a koleso > a z toho vyplýva že koleso sa dostane do zvihu a tým sa spodné ramienko dostane zo zvislej polohy do šikmej (pri plnom zdvihu do takmer vodorovnej / samozrejme záleži od systému a rozmiestnenia čapov a ramienok) polohy a tým sa vzdialenosť oska zadného kolesa a oska kľúk zväčší, čo vplýva na to že reťaz potiahne kľuky späť proti smeru šlapania. Pri menších prekážkach to nieje až tak výrazné a prejavuje sa to viac znížením citlivosti.
Samozrejme je to u vyšších zdvihov viac cítiť preto aj LP spravil biky od 140+ s novým systémom a u DH 920 s upravenou polohou spodného ramienka ... myslím že ten tiež nie najmenší pedalkick u Zesty a Spicy je viacmenej zámerom aby bola relatívne dobrá odozva na šlapanie už bez použitia propedalu alebo locku. Jazdím vyššie spomínananého x-controla s obyčajným tlmičom bez locku ... a vyhovuje mi že nemusím rozmýšlať či tam nemám zapnutý propedal alebo zamkntý tlmič ... ten pedalkick nepociťujem až tak často síce stane sa ... ale funkčnosť zadnej stavby pri zjazdoch bez šlapania je na vysokej úrovni na 100 mm ale chce to zmenu :wink:
11.10.2008 - 13:56:06
00
Este jeden offtopic :oops: :
ked je blato mam problem vyjst niektorymi pasazami v terene, poradite mi nejake lacnejsie plaste vhodne do blata? A nemali by sa moc rychlo zodrat... deru sa makke zmesy prilis rychlo? Aky vplyv ma tvrdost zmesy na zaber/zivotnost dezenu? A do zadu dam max. 2.1-2.3 plast (zalezi do vyrobcu), takze uz pri tejto sirke by to malo byt ok (mam 73-75 kg). Dik


Dozadu môžem odporučiť WTB Velociraptor (bohužiaľ sa vyrába len v 2,1" verzii), najlepší pomer cena/výkon. Apropo, myslím si že budeš spokojný aj v technickejších zjazdoch.
11.10.2008 - 14:26:57
00
Vďaka tomu, že mi Miki zapožičal Lapierre X control 210 ( zdvih 100/100 ) možem napísať zopár mojich postrehov a porovnať jazdné vlastnosti s mojím HT Kellys Imagine.
LP X control 210 disponuje vidlou RS recon 335 solo air a tlmičom Manitou
Kellys Imagin ma vidlu RS Tora solo air. Hneď na začiatok chcem upozorniť, že som neporovnával rozdiely medzi vidlami, ale rozdiely principiálne ( stúpavosť, rýchlosť, ovládateľnosť). LP Xc som prevzal natlakovaný na váhu majiteľa a kedže je medzi nami značný váhový rozdiel vidlu a tlmič som nafúkal na tabuľkové tlaky odporúčané výrobcom. Prvé kilometre testovacieho výjazdu v dlžke cca 55 km s rôznorodým povrchom sa niesli v prestavovaní sedadla. Po pár km mi výška sedadla vyhovovala, tak som začal skúšať rôzne režimy. Prvé čo ma prekvapilo bolo dvíhanie predného kolesa počas prudšieho výjazdu na pevnej poľnej ceste. Pri nasledujúcom zjazde lesným chodníkom som jasne cítil výhody odpruženia. Tento úsek som na HT vždy schádzal v stojke a s fullom som to dal v sedadle bez nejakých výrazných otrasoch. Počas spoločnej jazdy som okukoval prácu zadnej stavby na Kiriho Canyon Nerve AM 5. Canyon krásne a ochotne pracoval ale LP Xc bol o triedu tvrdší. Bolo to spôsobené nesprávnymi tlakmi na LP. Keďže som nemal so sebou pumpu na vidlice, tlaky som odfúkol odhadom a ďalšou jazdou som zistil zlepšenie celkového chodu. Prvý dojem z LP bol ten, že som necítil výrazné obmedzenie v akcelerácii a stúpaní, ale zjazd bol vždy rýchlejší s väčšou istotou. Pre ideálne nastavenie som doma nafúkal vidlu aj tlmič na SAG 25 % a 20% ( tlaky pri prvej jazde boli vyssie ). Po takomto natlakovaní som odišiel na ďalšiu testovaciu jazdu a podľa pások na nohách vidly a tlmiča som zistil, že nastavenie je skoro ideálne, pretože som zdvihy využil na 90%. Aj pri takomto nastavení sa však odskok predného kolesa opakoval, tak som urobil posledný pokus a to otočenie predstavca do negatívnej polohy. Musím skonštatovať, že mýtus o znížení ťažiska sa nepotvrdil, pretože som nepostrehol žiadny rozdiel. Odskok kolesa sa dal ovplyvniť kruhovým točením s väčšou kadenciou. Pedalklick som pocítil iba pri zaradení 1:1 ale nejako zvlášť mi to nevadilo hoci prvý dojem bol ten, že mi niekto, alebo niečo točí pedálmi v inom rytme ako ja. Na prevode 1:2 a viac som tento jav nespozoroval. Odskok ma zaujal aj preto, pretože LP ma razvor osí o 2,5 cm väčší ak HT a pritom HT mi na tomto jazdenom úseku neodskakuje. Čo sa týka stúpavosti tak na LP Xc som nemusel vyhľadávať ideálnu stopu pretože, zadná stavba udržala spoľahlivo trakciu. V zjazde som skúšal to, čo by som si na HT nikdy nedovolil, tz. vyberal som si tu najhoršiu variantu zjazdu cez kamene a vymleté ryhy po vode. LP Xc to zvládol úplne v pohode.
Takže na záver by som to celé zhodnotil takto : LP Xc ma pri výšľapoch nijako výrazne neobmedzoval ( aj napriek jeho väčšej váhe ) , ale musel som sa sústrediť na rovnomernejšie šľapanie aby som eliminoval odskok predného kolesa pri technickom strmom výjazde. Zjazd je neporovnateľne rýchlejší a aj bezpečnejší, hoci na HT som bol zvyknutý prekážky bez problémov skočiť tak LP Xc som do vzduchu dostával iba ťažko ( vlastne to ani nebolo treba ). Čo sa týka tuhosti rámu, žiadny rozdiel. Najväčší nedostatok sú použité plášte Michelin XC DRY 2 vhodné na suché tvrdé povrchy, ale absolútne nevhodné na vlhké kamenisté a korenisté povrchy. Celé to moje hodnotenie vychádza skôr ako hodnotenie konkrétneho typu, ale snáď sa z toho niečo dá aplikovať aj všeobecne. Lapierre X control je bike určený na XC a určite nesklame.
Miki vďaka za požičanie a za odmenu som ti ho pekne poumýval a urobil malý servis.
11.10.2008 - 15:25:17
00
drotar - pekne si to apísal :-)
11.10.2008 - 18:06:45
00
mlok napísal

Tohle nemá být nic proti tvojí vidlici, netuším jaký máš přesně odtrh a jak na tom konkrétně tvoje vidlice je (sice přibližně vím, jak by na tom měla být, dle měření jiných téhle vidlice, ale každý kus vidlice je jiný a hodně záleží na stavu každé konkrétní vidlice). Já jsem osobně 55tku nejezdil. Můžu vycházet jen z měření (kterých je pro 55tku minimum narozdíl třeba od některých RS a Foxe, kde ho znám pro mnoho kusů) a z toho, že na ni více majitelů na BF nadává a více lidí se ji tam už zbavuje, že prý třeba oproti Van. 36 chodí mnohem hůře. Ale jestli to tak je nemůžu soudit bez toho, abych tu vidlici projel.

A jeden dotaz, jak moc jezdíš nebo nejezdíš prudké technické výjezdy?
Já se u vyšších zdvihů setkávám v okolí u mnoha lidí, že snižování zdvihu nepotřebují taky, ale všichni kdo to tak mají, tak jezdí stylem, že když dojde na prudké technické výjezdy, které já třebě ještě vyjedu celé, tak oni dávno slézají a tlačí (někteří už ještě dříve ve chvíli, kdy tomu ani já neříkám extrémně prudký technický výjezd) a vůbec se takové věci nepokouší vyjíždět. A o těch, které já už celé nedám a jen je zkusím vyjet, tak o těch ani nemluvě. Prostě k tomu už přistupují jinak a o výjezdy jim nejde a v klidu vše vytlačí. Ono já v těch výjezdech stejně nejsem rychlejší než oni (nebo když ano, tak opravdu nepatrně) co tlačí.[/quote]

Páči sa mi u Teba jedna vec,že nekecáš do vetra a hodnotíš podľa vlastných súseností,tých 55-tiek ako píšeš sa dosť ľudí zbavuje,ale myslím že to je hlavne kôli momentálnej kvalite,ja by som mohol byť na prvom mieste,už som ju dvakrát reklamoval,ale nezanevrel som na ňu hlavne kôli tomu chodu,ktorý mi hodne vyhovuje,ale ak budem meniť,tak na 99% za Van 36.
Druhá vec technické výjazdy,tak tu je to dosť na hrane.Keď mám pravdu povedať tak zo sedla to je minimum,to som tu spomenul len kôli tomu veľkému pohupovaniu vidlice.Na druhú stranu nerobí mi problém šľapať kopec pokiaľ sa mi nezačne bike stavať na zadné aj s maximálnym pricapením ňufáka na rajdy,ale tu už je to o tom či je to na 15 kilometri 80km výjazdu,alebo 30 kilometrového a či ten kopček má 50 metrov,alebo 150 metrov.Samozrejme je to aj od momentálnej nálady,pretože keď sa naserem tak šlapem do toho kopca pokiaľ sa nezačnem prekacovať do zadu,na druhú stranu keď si poviem ,že nemá cenu sa siliť,proste na to hodím bobek a kopec pekne,krásne vytlačím :mrgreen: To čo si napísal,že v tých výjazdoch nie si aj tak rýchlejší je práve to prečo to veľakrát zrovna radšej vytlačím a užívam si keď sa zmení gravitácia,lebo nemóžem si pomóct,dole kopcom ma to voláko vácej baví :mrgreen:
Ináč hodne uznávam tvoj prehľad,skúsenosti, technické znalosti a mnohokrát aj vysvetľovanie banálnych vecí,ktoré mnoho ľudí aj tak nepochopí :)
11.10.2008 - 19:36:46
00
takze po dnesnom spolocnom vyjazde s Noise (TREK fuel) a ja na mojom LP ZESTY mozem cestne prehlasit, ze som nepostrehol vyrazne pohupovanie pri pedalovani a prudkom stupani (pohupovanie je tak minimalne ze je zanedbatelne), v prudkom stupani som si prilozil prst na tlmic (btw.Fox float R-propedal od vyrobcu) na miesto kde sa piest zatlaca do komory a zistil som, ze pri normalnom kruhovom slapani v sedle chodi dnu a von max.2mm, takze je to uplne zanedbatelne, neviem ako to inziniery z LP dosiahli, ale ich system naozaj funguje, je mi jasne, ze keby som isiel zo sedla tak je to uplne o inom, ale na fulle treba jazdit v sedle, zo sedla uz nepomoze ani Fox float RP23 a navyse to co sme dnes s Noisom dali si ani len neviem predstavit, ze by som mal pod ritou nejake HT, este teraz by som sa asi triasol, takze ja som zo Zesty nadmieru spokojny :wink: hore sa driape rychlo a dole este rychlejsie...
11.10.2008 - 19:58:45
00
keyboard_arrow_up