Tip na výlet: Návod, ako na dobré traily, snežné delá a barac-pálinku kúsok za hranicami

Za posledné 2 roky som bol hádam aj trikrát bikovať v okolí Visegrádu. Áno, viem, je to Maďarsko. Áno, tá krajina, ktorá sa s MTB spája ako Jamajka s bobami. Odporúčam ale zahodiť predsudky a ísť tam pojazdiť.

"Za rohom"

Cesta „écečkom“ z Bratislavy do Štúrova trvá iba 1 hodinu a 20 minút. Dané do perspektívy – je to akoby ste sa vybrali na výjazd vlakom z BA do Trenčína. Vlaky sú uspôsobené na prepravu bikov, ale treba rezerváciu. Ak sa vyčerpá kapacita, lístok pre bicykel vám nepredajú.

(Bazilika v Ostrihome)

Štartovať môžete v ktoromkoľvek meste od Štúrova po Vác. Ak začnete jazdu v Štúrove, môžete pridať do výjazdu aj nejakú baziliku v Ostrihome. Čím viac pôjdete ďalej do lesa, tým menej tam bude bazilík, tak, aby ste potom neboli sklamaní, že ste žiadnu nevideli. Hlavný dôvod štartu v Štúrove je pivo na terase reštaurácie Vaskapu na kopci nad Ostrihomom. Forinty si vyberte z bankomatu v Ostrihome a hore choďte po ceste. Ak predsa len dáte prednosť zelenej alebo červenej značke, prekvapia vás svojou strmosťou a miestami pár desiatok metrov asi aj potlačíte, ale dá sa to zvládnuť.
(Vaskapu)

Ak chcete fotku so snežným delom z Maďarska, choďte do lyžiarskeho strediska Dobogoko. Po ceste z Vaskapu budete mať dedinku Pilis Niečo Niečo – je tam krčma U Švejka, kde prekvapivo všetci hovoria po slovensky. Ak máte nejasnosti ohľadom politickej scény na Slovensku, v Maďarsku, ale i vo svete, miestni štamgasti vám to vysvetlia ako nikto. Z Dobogoko je skvelý výhľad na meandre Dunaja. Ak chcete prenocovať, ste na správnom mieste, nakoľko vo Visegráde sú o dosť vyššie ceny.
(Dobogoko svah/snežné delo)

Zjazd po červenej smerom na západ vás poteší – pre mňa zatiaľ top trail v tejto lokalite.

Turistami najvyhľadávanejšia lokalita je dvojmestie Nagymaros-Visegrád. V Nagymarosi stojí „écečko“ a v prístave, odkiaľ ide kompa do Visegrádu, si dajte langoš a pivo. Vo Visegráde sme jedli a barác-pálinku k spokojnosti okoštovali v pizzerii Don Vito’s, čo nie je práve tradičná maďarská čárda. Bývali sme v penzióne Villa Harmonia, kde noc na osobu stojí približne 25 €.

(Nagymaros-Visegrád)

Visegrád je asi najexponovanejšie miesto tohto regiónu, preto ubytovanie odporúčam vybaviť v predstihu. My chodíme na náhodu a podarilo sa nám ubytovať asi až na tretí pokus – všetko bolo vybookované, a to sme tam boli mimo hlavnú sezónu. Platí, že lacnejšie sa býva v lyžiarskom stredisku Dobogoko nad Visegrádom.

Vo Visegráde je hrad, ktorý je dostupný z mesta po ceste alebo pekným trailom po modrej značke cez les. Samozrejme, tento trail odporúčam iba smerom dole. Sú tam miesta, kde treba potlačiť, po ceste je to na hrad najjednoduchšie. Pod hradom je bašta, do ktorej sa tiež oplatí ísť pozrieť. Bajko-highlight tohto regiónu je výjazd za jediným maďarským ratrakom, ktorý sa zdržiava v okolí skutočnej horskej chaty, kde si dáte fazuľovú polievku a pivo. Chata sa volá nejako po maďarsky a je v nadmorskej výške 864 m n.m. (naozaj). Dostanete sa tam tradičnou zásobovacou chatárskou zvážnicou, akých ste už videli stovky. Nič výnimočné – proste povinná jazda. My sme štartovali z dedinky Királyrét.

(Csovanyos/výhľad)

Pekná bikovačka

Podstata je ale, čo nasleduje potom - výšľap na rozhľadňu na vrchu Csóványos (938 m n.m.), a to už je naozaj pekná bikovačka. Dole sme sa spustili späť do dedinky Királyrét po modrej značke. Zjazd začína ako singel, ale rýchlo sa zmení na zvážnicu. Mali sme tesne po daždi, tak sme išli dole veľmi decentne, aby sme sa nezasvinili tak, že nás nepustia do vlaku, ale myslím, že to je svižný a príjemný zjazdík.

(zjazd Csovanyos)

Naposledy sme sa vracali domov vlakom z mesta Vác. Odporúčam kúpiť si spiatočný lístok na Slovensku, pretože mám pocit, že je to takto lacnejšie. Pamätám si, že len za bicykel si na maďarskej strane vypýtali 5 €. Nebudem ale mamonár takto na konci článku, veď na Slovensku sa dobre zarába.

Veselá príhoda z Vácu: Cez víkend nepredávajú medzinárodné lístky na vlak. Okienko na železničnej stanici, ktoré sa na toto špecializuje, je zatvorené. Snažili sme sa tam všemožne s tetou z bežného okienka dohodnúť, že nech nám dá lístok iba po hranice a slovenskú časť si dokúpime vo vlaku a podobne, ale samé nedá sa a nemôže, stále sa odvolávajúc na zatvorené okienko pre výdaj medzinárodných lístkov. Myslím, že sme sa vracali aj posledným vlakom a na druhý deň sme potrebovali ísť do práce, tak sme boli aj takí nástojčivejší, na čo teta zavrela jediné okienko na celej stanici, odišla a zrazu nikoho nikde. Za pár okamihov sa ale otvorilo medzinárodné okienko a tá istá teta sa nás s úsmevom pýta, kam to bude ...

Ak máte konkrétne odporúčania na dobré traily v okolí Visegrádu, dajte ich prosím do komentárov. Dosť mi pomôžete a verím, že aj ostatným bikerom. Určite odporúčam ísť sa tam aspoň raz v živote povoziť. Ideálne teraz, kým tam nerozbujnie príroda a traily nie sú zarastené. Nech to znie akokoľvek zvláštne – do Maďarska sa oplatí ísť bikovať a je to blízko!