Test: SR SUNTOUR AURON 2018 – výborné tlmenie a široké možnosti prispôsobenia

Ak hľadáte kvalitnú vidlicu pre výpady do náročného terénu, zaraďte do výberu rozhodne aj nový AURON od SR SUNTOUR. Dôvody sa dozviete v článku.

Povedzme si to na rovinu – v oblasti kvalitného „mainstreemu“ na poste odpruženia sú v podstate vo vedomí hlavne 2 značky, a to RockShox a FOX. SR SUNTOUR má väčšina zafixované ako vidlice pre lacnejšie bicykle. Lenže to už dávno nie je pravda a ich modely nájdete brázdiť svetové poháre v XC, DH alebo pri čoraz populárnejšej EWS (enduro world series). Nehovoriac o šialenosti s názvom RedBull Rampage, kde sa ich model radoval už 3x z víťazstva pod Kurtom Sorgeom. Tento výrobca má teda čo ponúknuť aj pre náročných jazdcov a dôkazom je aj nový model vidlice AURON pre rok 2018.


AURON sa stavia do pozície vidlice určenej pre náročný terén, ale stále počíta s tým, že sa nahor musíte dostať vlastnou silou. Dá sa teda hodiť do kategórie označenej ako all-mountain a rozhodne sa nestratí ani pri endure. Vhodným označením môže byť pre niekoho aj trail... no ešte, že máme dnes toľko kategórií, aby sme sa v tom vyznali . Čo je podstatné, užijete si s ňou poriadny zjazd bez toho, aby vás obmedzovala pri výjazde.


Trochu údajov a teórie

Za svoju univerzálnosť vďačí vo veľkej miere konštrukcii a možnostiam nastavenia. Prvým výrazným upgradom modelu AURON na rok 2018 je, že vidlica dostala vo verziách s boostom až 35 mm vnútorné nohy. Tie tvorí anodizovaný materiál A7050, vonkajšiu časť zase zliatina magnézia, korunka je kovaná. Samozrejmosťou je tapered stĺpik, pričom vidlica váži cca 2 100 g (vážené). Umožňuje nastaviť zdvih v rozsahu 130 – 140 – 150 - 160 mm pomocou vnútornej prestavby a verzia 27,5 + boost zvládne plášte do šírky 2,8 palca.


Tým najpodstatnejším upgradom je to, čo nie je na prvý pohľad vidno – tlmenie. Do vínka totiž dostal AURON po novom patrónu RC2 PCS (Piston Compensator System). Jednoducho povedané, plávajúce uloženie piestu zabraňuje mixovaniu vzduchu a oleja vo vnútri tlmiacej patróny. To spôsobuje najmä pri dlhých a náročných zjazdoch vytváranie bubliniek a tie následne znehodnocujú chod vidlice, ktorá následne začne tuhnúť.


Systém PCS by tomu mal zabrániť. Samozrejmosťou je možnosť nastavenia odskoku, no doladiť si môžete aj kompresie. Ako „high speed“, tak aj „low speed“, čo spolu dáva naozaj široké možnosti prispôsobenia. No a zabudnúť netreba ani na možnosť prispôsobenia progresivity vidlice pomocou tzv. „Air Volume Spacerov“, komu by nesedelo nastavenie z výroby. Vlastný systém pevnej osky a jej upnutia nesie označenie Q-LOC2, priemer je univerzálnych 15 mm.


Na karbónový hardtail? Jasné...

Aj keď väčšinou píšem na fóre o maratónoch a „XC“ témach, mám veľmi rád jazdenie vo Fatre po strmých trailoch plných koreňov a skál. V tomto duchu som si doladil aj svoj HT bike Rock Machine Blizz CRB, ktorý má svoje gény namierené v prvom rade do terénu, a tým nemyslím hladké šotolinky. V základe má osadenú vidlicu RockShox Reba RL so zdvihom 120 mm, ktorá, ako dobre viete, je určená na trošku iné jazdenie. Bol som veľmi zvedavý, čo spraví výmena za AURON-a a ako sa zmení správanie biku. Predtým bolo potrebné vykonať malú zmenu v podobe úpravy zdvihu. Hodiť tam 150 mm by s geometriou spravilo paseku, takže vidlicu mi chalani v servise prehodili na 130 mm. To je síce o centimeter viac, no s tým už problém žiadny nie je a Blizz to bez problémov „prijal“. Cítim, že sa mi mierne zdvihol predok, no strmý záverečný výjazd na chatu pod Suchým som stále zvládol bez problémov a viem, že je to OK . Naopak, dole kopcom sa to prejavilo veľmi pozitívne, ale to predbieham.


Ešte by bolo dobré uviesť, že vidlica je určená pre 27,5 plus, no môj bike je taký chameleón. Umožňuje ako 27,5 plus, tak aj 29, ktoré tam aj mám. Pri 2,4-palcových plášťoch zostalo ešte vo vidlici miesto, aj keď na jazdenie v okolí Maríkovej by to nebolo ideálne . Inde problém nebol, stále by sa tam zmestil ešte aj dodávaný integrovaný blatníček, no už by sa jednalo o skutočne LTT riešenie. Na výber sú ešte ďalšie 3 verzie – dvojica bez boostu pre 27,5 a 29, ktoré majú tenšie 34 mm nohy a potom verzia špeciálne pre kombináciu 27,5 plus a 29. Ešte treba dodať, že spomínané verzie na 34 mm nohách majú tlmenie RC2 bez PCS. Viac sa dozviete na tomto odkaze.


Nastavenie pre moje potreby

Ako odrazový mostík pre tlak som zvolil tabuľky výrobcu a následnáá hodnota 90 PSI sa ukázala pre mňa ako ideál. SAG bol akurát a čo ma hneď upútalo, bola citlivosť. Stačilo na mieste postláčať a bolo mi jasné, že toto bude úplne nový rozmer jazdenia. Tlmenie mám vpredu radšej o niečo rýchlejšie, no jedná sa o veľmi individuálne nastavenie – čo je podstatné, polohy sú jasne zreteľné a funkčné. Na čo som sa tešil, bolo najmä hranie s kompresiou – najmä tou pomalou. Nemám totiž rád, ak sa vidlica pri bzrdení zbytočne norí do zdvihu, čo sa dá pekne doladiť a na výber je pre „ladičov“ až 17 polôh. Predtým som totiž buď prišiel o citlivosť, alebo o následnú oporu. Druhá „vysokorýchlostná“ kompresia zase určí, ako ochotne sa vidlica norí do zdvihu pri rýchlejších rázoch a umožňuje nastavenie v 5 krokoch. Tu som si to menil podľa toho, či som sa presúval, stúpal alebo sa išiel konečne pustiť nadol. Vidlica totiž nemá klasický lock-out, no jej pritvrdenie výrazne pomôže.


Ako ryba vo vode

Charakter trailov u nás je v podstate taký „fatranský“ . Teda, čaká vás dlhý výšľap nahor a následne poriadne dlhý a väčšinou aj strmý zjazd. Práve z toho dôvodu mám bike poskladaný ako mám - je ľahký, no pritom mi umožní vychutnať si technický terén, hľadanie stopy pomedzi šutre, korene a rigole. Stúpanie nahor je bez problémov, kompresiu som dal na stupeň 5 a chvíľu si zvykal, že nemám úplne pevný predok. Ale to je najmä po presedlaní z „maratónskeho“ biku, kde keď zamknem predok aj zadok, mám z toho v podstate „cesťák“. Vidlica síce pridala na hmotnosti cca 400 g, no stúpanie aj tak ide svižne a presuny či dlhšie výlety rozhodne nie sú žiadny problém.


Sedím na kopci, nasadzujem kolenačky a zasúvam teleskop. Už pohľad z kokpitu vo mne budí istotu, pretože tie 35 mm nohy pôsobia naozaj dôveryhodne . Prvé zákruty a hneď mierim medzi šutre. Tuhosť predku dostala nový rozmer a kam koleso namierim, tam ide. To platí aj pre zákruty s koreňmi, kde vidlica stále aktívne pracuje a neprieči sa. Je krásne citlivá a hlavne stále s dostatočnou oporou – teda, ak zabrzdím, neprepadne sa mi predok. Nastavene pomalej kompresie mám viac na „tuho“ a daný setup mi sedí. Naopak, klasickú vysokorýchlostnú kompresiu nechávam povolenú, pretože tieto traily sú hlavne o hraní sa s terénom, ako o veľkej rýchlosti. Čo sa dá u nás veľmi dobre overiť vďaka prevýšeniu je práve spomínané tuhnutie vidlice. Lenže AURON pracoval úplne rovnako a držal koleso na trati ako prilepené, na čo som predtým rozhodne nebol zvyknutý a skôr už čakal, kedy budem môcť vyklepať unavené ruky. Žiadny pocit zbíjačky na konci, jednoducho kontrola a stále rovnaký a hladký maslový chod. Koleso neodskakovalo od kameňov a koreňov a stále krásne držalo stopu. Výsledné časy na obľúbených chodníčkoch to len potvrdili, no hlavne ten pocit kontroly bol úplne inde.


Možnosti nastavenia, ktoré tu spomínam, sú samozrejme individuálne a netvrdím, že ideálne. Tak to sedí mne - čo je podstatné, je naozaj široká možnosť prispôsobenia, pričom rozdiel v nastavení je citeľný. Takže sa nestane, že točíte kolieskom a efekt nulový. Myslím, že aj úplní ladiči budú spokojní...

Zaujímavým riešením je aj vlastný systém osky Q-LOC2, ktorý v sebe v kombinuje v podstate rýchloupínak a pevnú os. Výsledkom je naozaj veľmi rýchly „user friendly“ systém a naozaj ma prekvapil jednoduchosťou a rýchlosťou. Žiadne skrutkovanie a triafanie závitu, stačí len nasadiť a zatiahnuť páčku. Celkové spracovanie pôsobí výborne a titánové prevedenie je taká pekná čerešnička.


Mnohých zrejme poteší integrovaný blatníček, ktorý je súčasťou balenia a jeho výhodou je naozaj pevné a odolné spracovanie – navyše aj výborne vyzerá, montuje sa pomocou trojice skrutiek. Zatiaľ nebol dôvod ho nasadiť a hlavne pri mojom setupe so širokými 29" by som si ešte dosť ukrojil z miesta. Ale predpokladám, že jeho funkcia bude viac než dostatočná .


Plusy:

  • tuhosť
  • výborné tlmenie a kontrola bez ohľadu na terén
  • možnosti nastavenia
  • QLOC 2 oska
  • pomer cena/výkon

Mínus:

  • niekomu môže chýbať klasický lock-out

Žiadne škatuľkovanie

Celkovo hodnotím vidlicu naozaj výborne a svojím chodom posunula schopnosti biku a tiež moje zase o kúsok ďalej. Najviac oceňujem najmä kombináciu celkovej kontroly, citlivosti, a pritom stále potrebnej opory bez ohľadu na dĺžku a charakter terénu. Nie som typ jazdca do bikeparkov a na rôzne „jumpy“, no v teréne plnom skál a koreňov sa cítim ako doma a tam si počínala výborne. Radšej som sa následne pozrel aj na ďalšie recenzie a výsledný názor bol vždy v podstate rovnaký. SR SUNTOUR AURON je úplne rovnocenným hráčom na poste vidlíc pre trail, AM, prípadne enduro a kombinuje výborné tlmenie, široké možnosti nastavenia a najmä výbornú cenu. Ak plánujete nejaký „tuning“ v podobnom duchu, rozhodne ju odporúčam zaradiť do plánovaného výberu a vymazať tradičné škatuľkovanie, že SR SUNTOUR je len pre lacné bicykle....


Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 600 € a ďalšie informácie sa dozviete na tomto odkaze. Dovozcom na Slovensko je Paul Lange Oslany.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Plášte sú pri enduro a gravity disciplínach jedným z najdôležitejších komponentov na bicykli. Ako tieto obstáli skúšku a pretekové nasadenie?
PRO MSN 1.3 SEDLO - sedlo, ktoré zvládne ťažké zaobchádzanie

PRO MSN 1.3 SEDLO - sedlo, ktoré zvládne ťažké zaobchádzanie

Enduro použitie, masívne materiály a karbón. Bude to však pre drsnú jazdu naozaj stačiť?
keyboard_arrow_up