Dámy, nebojte sa vyraziť na preteky - tipy, kde a ako začať

Dámy, nebojte sa vyraziť na preteky - tipy, kde a ako začať

Letné prázdniny máme už síce v polovici, ale dni sú stále dostatočne dlhé na to, aby sme aj po práci stihli svoj voľný čas tráviť aktívne – prechádzkami, plávaním, behom či na bicykli.

Cyklistická sezóna je v plnom prúde a nielen tá „súťažná“, ale aj rekreačná. Pri jednom takom mojom poobednom tréningu na bratislavskej hrádzi, výnimočne nie cyklistickom, ale bežeckom, ma zaujala jedna vec – a to množstvo bikujúcich žien! Na biku sa veľmi neobzerám, švihám, obieham, ale pri behu som mala viac času vnímať svet okolo seba a bola som naozaj milo prekvapená.

Kedy nastala tá zmena? Ženy na bicykloch, nielen horských, trekingových, v sprievode svojich partnerov či detí, ale ženy aj na cestných bicykloch so slušnou výbavou, v poriadnom cyklistickom oblečení a samé! Úplne očividne užívajúce si svoju jazdu, dokonca si dovolím tvrdiť, svoj tréning.



Keďže verím, že takýto rozmach nenastáva len v okolí Bratislavy, ale aj po celom Slovensku, rada by som trošku pomohla zorientovať sa dámam, ktoré by sa cyklistike chceli venovať viac, len možno nevedia odkiaľ začať.

Ak už máte niečo nabikované, chodíte na tréningy pravidelne, či podnikáte víkendové výjazdy s partiou kamarátov a máte chuť vyskúšať niečo nové, otestovať svoju kondíciu, porovnať sa s ďalšími ženami, či zažiť trošku vzrušenia a adrenalínu, rozhodne odporúčam zúčastniť sa pretekov. Nielenže si vyskúšate cyklistiku z trošku iného pohľadu, ale často prvé preteky bývajú tou najväčšou motiváciou a nakopnutím začať na sebe pracovať ešte viac.



Kde a ako začať?


Pred slovom „preteky“ rozhodne netreba mať strach. Je množstvo disciplín, rôzne dĺžky trás a pri vhodnom výbere to dokáže zvládnuť naozaj každý. Poďme sa teda spolu pozrieť na to, aké možnosti sa nám - ženám v súťažnej cyklistike u nás na Slovensku - otvárajú.



Dvoma najväčšími odvetviami sú cestná a horská cyklistika, a tak sa aj my budeme pohybovať v týchto oblastiach. Keďže práve druhá spomínaná je z môjho pohľadu pre širokú verejnosť trošku prístupnejšia, začneme práve ňou.

MTB


Najpopulárnejšími sú takzvané horské MTB cyklomaratóny, ktoré v závislosti od usporiadateľa ponúkajú viacero variant trás. Často sa na veľkých podujatiach dĺžky pohybujú už od najľahších 20-25 km tratí, cez stredné okolo 50 km dlhé, až po tie najdlhšie 70-80, niekedy až 100 km. Takéto maratóniky sú výborné pre začiatočníkov, môžu si zvoliť, čo im vyhovuje a takú krátku trať zvládne dĺžkou aj náročnosťou naozaj každý. Maratónov je dnes už po Slovensku neúrekom, každý víkend aj viacero akcií, stačí si otvoriť kalendár a nájsť to, čo sa nám páči a vyhovuje.



Ak máte predsa len pred prvým štartom rešpekt, poproste partnera či kamaráta, aby vás sprevádzal. Báť sa netreba ani technických problémov, pri bežných záležitostiach, ako je defekt, vám určite rád pomôže aj okoloidúci jazdec. Gentlemanov sa vždy nachádza na trati viac ako dosť .



Cross country


Druhou možnosťou vyžitia sa na horskom bicykli sú preteky v cross country – teda jazda na krátkych, niekoľko kilometrových okruhoch. Vyznačujú sa predovšetkým oveľa väčšou dynamikou, rýchlosťou a vyžadujú značnú technickú vyspelosť, keďže obsahuje aj umelo vytvárané prekážky.



Ja osobne, keďže sedím na horáku v podstate párkrát do roka, som si na neho ešte netrúfla, ale ak si veríte a hľadáte nové výzvy, smelo do toho! Pri štarte na tomto type pretekov treba aj pretekársku licenciu vydanú Slovenským zväzom cyklistiky, a teda byť oficiálne registrovaný v jednom z klubov.



Cesta


Preteky v cestnej cyklistike môžu byť pre začiatočníkov trošku náročnejšie. Kým v teréne na horskom bicykli si každý ide takpovediac to svoje, na čo má alebo, na čo si trúfa. Naopak, pretekárov na ceste je veľa, pohybujú sa pred ním, za ním, obiehajú sa a poradie sa mení hore dole, tým hlavným na „ceste“ je pelotón. A udržať sa v „balíku“, t.j. v pelotóne, nie je vždy také ľahké, ako by sa mohlo zdať.

Treba si zvyknúť na rýchlosť, na to, že jazdci sa pohybujú v našej tesnej blízkosti a my nemôžeme jazdiť krížom-krážom, ako sa nám zachce a hlavne na to, že ak chceme prísť v tejto skupine do cieľa, musíme svoje tempo prispôsobovať pelotónu. To znamená, keď niekto vpredu nastúpi, musíme sa zdvihnúť zo sedla aj my a zvýšiť našu rýchlosť, či začať špurtovať. Tempo zväčša nie je konštantné, zrýchľuje sa a spomaľuje.



Niekedy máte pocit, že letíte, inokedy, že balík takmer stojí. Treba sa naučiť jazdu „v háku“, teda v závetrí, ako sa schovať z tej správnej strany pred vetrom, ako striedať na špici... Ale keď toto všetko aspoň čiastočne zvládnete, budete si to neskutočne užívať! Veľa žien sa nechá odradiť tým, že po prvom neúspechu viac na cestné preteky neprídu. „Uletieť“ z balíka však nie je neúspech. Keďže som bikovať začala ako dospelá a na cesťák som presedlala ešte o niečo neskôr, trvalo mi dva roky, kým som dokončila preteky v pelotóne. Takže, milé dámy, určite sa nenechajte odradiť, treba to len skúšať a vytrvať!



Cyklojazdy


Keď sa rozhodnete otestovať svoju výkonnosť a svojho cestného tátoša, na výber máte viacero typov podujatí. Tými najjednoduchšími sú organizované cyklojazdy. Nie dĺžkou, či prevýšením, keďže tá najdlhšia na Slovensku meria cez 300 km, ale tempom. Nie sú to preteky, ale jazdí sa v pelotóne konštantnou rýchlosťou, cca do 30 km/hod., takže si človek môže vyskúšať svoje schopnosti jazdy v skupine.

Cestné cyklomaratóny


Ozajstnými pretekmi, ale stále dostupným širokej verejnosti, sú cestné cyklomaratóny. Väčšinou ponúkajú na výber dve varianty trate, kratšie okolo 50-60 kilometrov a dlhšie, niečo okolo 100 kilometrov. Samozrejme, v súťažnom kalendári nájdeme aj naozaj ťažké maratóny, skoro raz také dlhé. Tento druh pretekov je veľmi populárny v susednom Rakúsku, kde je naozaj z čoho vyberať a aj konkurencia je o niečo vyššia.



Merida Road Cup


Ďalším variantom je účasť na pretekoch série Merida Road Cup, ktorých kalendár na stránke Slovenského zväzu cyklistiky nájdeme pod hlavičkou „Cyklistika pre všetkých“. Táto séria sa vyznačuje tým, že pretekári sú rozdelení do vekových kategórií nielen vo výsledkovej listine, ale aj na štarte. Kategórie štartujú oddelene v časových intervaloch a rozlišujú sa aj ich dĺžky tratí. Najdlhšie preteky majú muži B (bez rozdielu veku) a Masters A (muži 30-39). Nasleduje Masters B, C, D, E, F, G, pričom každé sú rozdelené podľa veku.



Ženy štartujú spolu s kategóriou masters C, čo sú vlastne muži 50 – 60 rokov, čo sa môže zdať jednoduché, ale opak je pravdou . Páni v najlepších rokoch vedia dať poriadne zabrať. Pozitívnou zmenou v posledných rokoch je rozdelenie nežného pohlavia na ženy Elite (bez rozdielu veku), ženy Masters A (30–39) a ženy Masters B (40+). Aj pre štart v sérií Merida Road Cup je potrebná licencia SZC, v opačnom prípade je povolený štart v kategórií Hobby, avšak spolu s mužmi.

Pre štart v tejto súťaži je potrebné zakúpenie buď celoročného čísla alebo priamo na mieste jednodňového. Pre začiatočníkov odporúčam práve túto sériu, keďže neštartuje naraz také množstvo ľudí, čo vie byť niekedy nepríjemné a výhodou tiež je, že o pár minút neskôr štartuje ďalšia kategória, takže, keď utečie balík, krásne sa môžeme prepadnúť k nim a pokračovať jazdou v skupine.



Slovenský pohár


Ďalšou z možností je štart na Slovenskom pohári: v pretekoch s hromadným štartom jazdíme spolu s kadetmi, čo je niekedy viac ako životu nebezpečné . Ale na druhej strane, jazda s nimi je oveľa dynamickejšia a človek sa naozaj nenudí. Na kritériách aj vďaka účasti zahraničných pretekárok začali ženy tento rok štartovať samé. Pre Slovenský pohár je potrebná licencia kategórie ženy Elite (prípadne ženy B).



Komu nestačia víkendy a rád by si dal do tela súťažne aj cez týždeň, sú tu takzvané okresné „ligy“, ktoré cyklisti využívajú pre skvalitnenie svojho tréningu – napríklad banskobystrická, trnavská alebo bratislavská. Kým prvé dve spomínané majú svoje pravidlá, vypísané rôzne trate a aj oficiálne výsledky, tá bratislavská je menej organizovaná a najlepšie ju vystihuje jej názov „Utorkový tréningový simulovaný pretek“.

Nech si už vyberiete čokoľvek, prajem vám veľa úspechov, ale predovšetkým radosti z tohto krásneho športu .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up27thumb_down comments 10 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

GPS cyklopočítač a trénovanie - pomocník aj pre mládež?

GPS cyklopočítač a trénovanie - pomocník aj pre mládež?

Oplatí sa investovať do GPS cyklopočítača? Bude dobrým pomocníkom aj pre deti, ktoré s cyklistikou a pretekaním ešte len začínajú?
Rozhovor: Zuzana Palúchová - hobby bikerka, ktorá má rada extrémy a mama na plný úväzok

Rozhovor: Zuzana Palúchová - hobby bikerka, ktorá má rada extrémy a mama na plný úväzok

Zuzku poznám osobne najmä z maratónov, kde som povzbudzovala popri trati, rovnako nás spája láska k Donovalom, odkiaľ Zuzka pochádza a my s Maťom tam trávime čas na chalupe jeho maminy.
Naháňačka, kde aj prehra je výhrou

Naháňačka, kde aj prehra je výhrou

Snívate o zvýšení výkonnosti bez nutnosti užívať športovú výživu, mučiť sa v posilke, či kupovať odľahčený bike? Snívať už netreba, objavil som recept! A nakoľko sa nejedná o PR článok, tak to ide aj na staré alebo opotrebované kolená!
keyboard_arrow_up