Test: Lezyne Mega XL - GPS s výdržou dva dni

Test: Lezyne Mega XL - GPS s výdržou dva dni

3 komentáre

Henry33 03.11.2018 42 fotografií   Cyklopocitac Gps Lezyne Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika

Lezyne sa pustil so svojim novým cyklopočítačom Mega XL neľútostne do konkurencie a snaží sa presvedčiť hlavne svojou obriou výdržou, ktorá na papieri vyzerá viac než sľubne. Mal som možnosť vyskúšať si túto GPS, a tak vám môžem v nasledujúcich riadkoch povedať moje dojmy a hlavne potvrdiť či realita zodpovedá sľubom.

 



Žiadne prekvapenie v krabičke


Rozbalenie zariadenia prebehlo veľmi rýchlo a okrem zariadenia samotného som v štandardnom balení našiel ešte úchyt na riadítka a dátový USB kábel. Zariadenie používa micro USB konektor, a tak s nabíjaním nebude problém.

Komu by sa však málilo, tak si môže zadovážiť naloženú krabičku (loaded box), kde okrem už spomínaného výrobca prihodil aj hrudný pás, kombinovaný snímač kadencie a rýchlosti a veľmi zaujímavý úchyt na predný predstavec direct x-lock. Tento sa inštaluje priamo na predstavec použitím dlhších skrutiek a veľmi šikovne v sebe spája úchyt na cyklopočítač a GoPro kameru alebo svetlo.



Poďme testovať


Viac ako pol roka používam hodinky od Lezyne, a tak som s prvotným nastavením nemal absolútne žiaden problém a všetko prebehlo za pár minút. Na ovládanie prístroja slúžia štyri tlačidlá rovnako ako pri všetkých Lezyne počítačoch.

Ja však radšej používam na nastavenie zariadenia mobilný telefón a šikovnú aplikáciu. Celý proces sa tak výrazne urýchli a hlavne sprehľadní. Hlavne na začiatku sa vám bude zdať, že tých nastavení a možností je tam až príliš, avšak po čase si nájdete tie svoje obľúbené údaje, ktoré chcete sledovať.



Ja mám pre každý bicykel vytvorený vlastný profil, ktorý potom obsahuje údaje a informácie, ktoré sa mi najviac hodia. Na dochádzanie do práce používam napríklad na hlavnej obrazovke údaj o čase, prejdenej vzdialenosti a teplote. Takýchto obrazoviek môžete mať niekoľko a počet naraz zobrazených sledovaných údajov je až 10!



Uchytenie na “rajdách” je vyriešené pomocou x-lock úchytu, ktorý drží na riadítkach alebo predstavci pomocou dvoch gumičiek. Zariadenie sa podobne ako Garmin musí do úchytu zatlačiť a následne otočiť čím sa zamkne. Otočiť môžete do oboch strán, a tak sa nemusíte báť, že sa pomýlite a niečo zlomíte. Úchyt nie je 100 % pevný a cítiť ako sa hýbe pri uzamykaní zariadenia a taktiež má tendenciu sa na veľkých nerovnostiach trochu posúvať.



Väčší znamená lepší


Displej svojimi rozmermi 35.3x58.8 mm patrí k tomu najväčšiemu, čo môžete na trhu nájsť a je skoro rovnaký ako ponúka napríklad Garmin 820. Po novom môže zariadenie pracovať ako na výšku, tak aj na dĺžku. Na začiatku testu mi prišlo veľmi divné mať zariadenie vodorovne, ale keď už som sa konečne kvôli fotke odhodlal to otočiť, tak som zistil, že mi to vlastne vyhovuje omnoho viac. Dáta v tomto móde pôsobia menej stiesnene, hlavne ak máte na obrazovke maximum údajov.



Orientáciu však treba prepínať cez nastavenia a nefunguje to automaticky ako napríklad pri mobilných telefónoch. Takisto displej nedisponuje dotykovým ovládaním, čo mi však vôbec nevadí nakoľko nastavenia som robil aj tak cez telefón a počas jazdy sa už s GPS moc nehrám a väčšinu času tam mám aj tak len jednu obrazovku. Slniečko sa od displeja moc neodráža, a aj keď je priamo na slnku všetky dáta sú čitateľné bez najmenších problémov.

Displej je podsvietený čo si za jasného dňa ani nevšimnete, a tak sa mi stalo, že som niekedy jazdil aj 5 hodín cez deň so zapnutým podsvietením a zbytočne tak míňal batériu. Počas nočnej jazdy je podsvietenie veľmi príjemné, zbytočne neťahá oči a nevyrušuje.



Full výbava


Zariadenie ponúka všetky možné údaje a merané parametre, ktoré kedy budete potrebovať a presne si to radšej pozrite v špecifikácií inak by mal tento test dvadsať strán. Naviac oproti hodinkám som si hneď všimol zvukový signál, ktorý má síce len základné tóny, ale vie upozorniť na začiatok a koniec nahrávania trasy a taktiež pri zlom odbočení počas navigácie. Samozrejmosťou je taktiež barometer, akcelerometer a môj obľúbený teplomer.

Pre niekoho bude zaujímavá aj možnosť live segmentov, kedy vám zariadenie vie ukázať, ako ste na tom s časom na danom Strava segmente. Na toto však budete potrebovať premium účet na Strave, ktorý ja nemám, a tak som zostal u teórie.



Výborná funkcia je sledovanie naživo, ktorá pomocou aplikácie vie automaticky zakaždým, keď spustíte tréning upozorniť vami vybrané osoby, ktorým pošle špeciálny link na email, cez ktorý vás vedia presne sledovať. Spolu s polohou tak môže napríklad moja manželka sledovať či sa hýbem, aký mám tep a podobne. Ak niekto namiesto bicyklovania chodí k milenke, tak samozrejme túto funkciu nezabudnite vypnúť.



Zariadenie je vybavené snímačom GPS a Glonass a anténa musí byť poriadne veľká nakoľko sa mi nestalo, že by som bol niekde bez signálu. Tak isto rýchlosť akou zariadenie nájde satelity je až ohromujúca a oproti malým hodinkám chytám signál už v dome. Keď vyjdem z práce tak hodinkám to trvá cca 300-400 metrov pokiaľ v zastavanej ploche nájdu signál. Mega XL má signál už pri prvom semafore, čo je asi 50 metrov.



Navigácia a offline mapy


Výhoda veľkého displeja sa prejavila hneď ako som vyskúšal navigáciu a vstavané mapy, ktoré oproti hodinkám vyzerajú o poznanie prehľadnejšie. Čo pri hodinkách bolo skôr také núdzové riešenie. Zariadenie Mega XL je plnohodnotná navigácia, ktorá by sa nestratila ani v aute, keď je potrebné. Viem si predstaviť, že pri modeli s farebným displejom je to ešte o kus lepšie.



Mapy sa dajú do zariadenia stiahnuť veľmi pohodlne cez aplikáciu, kde si vyberiete oblasť, ktorá vás zaujíma a už sa aj sťahuje a prenáša do zariadenia. Navigácia potom funguje bez potreby internetu a dokonca pri zlom odbočení vie zariadenie veľmi rýchlo prerátať alternatívnu trasu. Na odbočku vás navigácia upozorní pípnutím 10 metrov vopred, a tak nikdy nepremeškáte ten správny smer.



Samotné navigovanie začína v aplikácií, kde si vyberiete miesto alebo adresu kam chcete ísť a po stlačení tlačidla Go už sa vaša trasa synchronizuje do zariadenia a môžete vyraziť. Navigovať sa dá buď priamo na mapovom podklade, kde vidíte celú spleť ulíc a vždy 100 metrov pred odbočkou sa v hornej časti objaví pokyn, kam treba odbočiť s odpočtom metrov. Druhá možnosť je skôr vhodná do lesa, kde prístroj stále ukazuje smer, ktorým treba íst a vzdialenosti kedy treba odbočiť. V meste vie pridať do tejto obrazovky aj názov ulice, na ktorú máte ísť.



Trošku sa mi nepáčilo, že pri navigovaní na adresu ma navigácia ťahala za každú cenu na cyklochodník aj keď jazda po normálnej ceste bola o poznanie kratšia. Možno by nebolo na škodu dať tam možnosť či chcem ísť po ceste, alebo cyklochodníku. Na druhej strane, keď si vytvoríte svoju trasu napríklad na Strave v sekcii Route, a potom exportnete do zariadenia, tak tu už sa Mega drží stopy ako kliešť.

Batéria - tak ako teda?


To najlepšie som si nechal na koniec. Už názov vám mohol povedať, že batéria v tomto zariadení bude mať skvelú výdrž a aj môj test potvrdil, že je tomu tak. Väčšinou sa nenechám zlákať na marketingové reči, a preto som aj k informácií o 48 hodinovej výdrži pristupoval s nadhľadom a prvý týždeň som po každej jazde kontroloval stav batérie. Počas bežného pracovného dňa a cca dvojhodinovom používaní sa však ukazovateľ vôbec nepohol. Po pár týždňoch používania môžem s kľudným svedomím povedať, že proklamovaná výdrž 48 hodín naozaj platí.

Je príjemné používať zariadenie v priemere 2 hodiny denne a po týždni zistiť, že z batérie ubudla iba jedna tretina. Pri večerných výjazdoch a použitom podsvietení sa batéria samozrejme míňa rýchlejšie, ale aj tak je to zariadenie, ktoré bude ťažko hľadať konkurenciu na trhu.



Plusy:

  • 48 hodinová výdrž batérie
  • Rýchle vyhľadávanie GPS signálu
  • Navigácia
  • Zvukové signály
  • "Počasiu" odolný

Mínusy:

  • Štandardný úchyt nie je úplne pevný

Postrehy na záver


Ak ste čítali moju predchádzajúci recenziu na hodinky Lezyne, tak tam som mal obavy o gumový konektor avšak dnes môžem povedať, že aj po dennodennom používaní a sprchovaní tento stále plní svoju funkciu na jednotku a dovolím si tvrdiť, že obdobne to bude aj pri Mega XL.



Konektivita a prenos GPS záznamov funguje na rovnakom princípe a zatiaľ som s ním nemal žiadny problém, aj keď najskôr som trochu bojoval so spojením s telefónom, čo sa však vyriešilo updatom zariadenia. Apropo update robí Lezyne veľmi často a vždy sa opraví nejaký bug, pridá funkcia a podobne. Veľké plus, že sa takto starajú...



Stojí za zváženie


Na úplný koniec musím len konštatovať, že za cenu 199 € ide o veľmi solídne zariadenie so skvelým displejom, masívnou výdržou batérie a poriadnou podporou, ktoré sa určite nestratí na našom trhu a nájde si svojich fanúšikov. Prirátajte si k tomu taktiež veľmi kvalitné vypracovanie a za danú cenu je ťažké nájsť rovnocenného súpera.

Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke Lezyne, alebo na stránkach dodávateľa, ktorým je Sloger.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Cykloturista 03.11.2018 (16:35)

1.
Mňa by zaujímal dlhší test s GPS. Nie len 2 hodinový výlet, hoci na druhej strane to sú teraz najčastejšie výlety. To plne chápem. Ale napr. cez víkend, ráno zapnem GPS záznam, idem na výlet, stretnem sa s kamarátmi, niekam si vyrazíme, robíme výlet, a večer prídem domov. Koľko mi ubudne z kapacity batérie?
"Je príjemné používať zariadenie v priemere 2 hodiny denne a po týždni zistiť, že z batérie ubudla iba jedna tretina. " - takže za 7dní mám 30% dole, takže to brať ozaj tak, že v kuse zapnutá počas výjazdov ráno-večer mi vydrží cez celý víkend?

2.
Aké podkladové mapy to využiva, aké sú možnosti?

3.
Ako dlho sa to nabíja?

 
-lunochod- 04.11.2018 (21:20)

Výdrž so zapnutou navigáciou je polovičná tak ako to má Garmin?

 
Zemo 05.11.2018 (11:50)

Ako je to s tymi mapami v terene? Su tam aj lesne cesticky, znacky z OSM? Alebo sa tam da pripadne nahrat nejaky iny mapovy podklad?

 
Pridaj komentár