Zdroj: Vtáčnik

Osobne som si pohorie Vtáčnik obľúbil a snažím sa ho navštevovať aspoň raz do roka. Dôvodov prečo je to tak, je viacero.

Keďže si myslím, že toto pohorie je stále málo doceňované priaznivcami horskej cyklistiky, rád by som napísal o ňom pre tých, ktorí tu neboli, čo vás tu čaká a neminie. Pohorie je vulkanického rázu tvorené andezitom, čo znamená pre AM/EN nadšenca, že určite nebudú chýbať počas výjazdu technické vložky v podobe kameňov a skál.

Pomerne ľahká je dostupnosť najvyššieho vrchu s rovnakým názvom - Vtáčnik 1346 m n.m.. No ale najväčšia výhoda hlavne pre XC zameraných bikerov je, že hrebeň Vtáčnika je takmer celý jazditeľný v sedle. Kto má rád hrebeňovky, tak by ju nemal vynechať práve v tomto pohorí. Z Prievidze na Veľký Gríč, odtiaľ po červenej značke až na Veľké Pole, a potom do Oslian a Partizánskeho.

Samozrejme ako na iné hrebeňovky, treba mať kondičku, ktorá zvládne minimálne 2 km výškové a treba si taktiež dobre pozrieť vlakové spoje medzi Prievidzou a Partizánskym. Ja osobne som takto hrebeňovku nešiel a vždy som sa vracal do bodu, z ktorého som vyrážal, ale hrebeň mám prejdený celý.


Môj osobný tip na výlet bude skôr pre tých dolekopcom zameraných s tým, že ho určite môžu absolvovať aj tí, ktorí jazdia na bicykloch s menšími zdvihmi a dobrou technikou. Auto si teda nechávam v jednej z dedín Kamenec alebo Lehota pod Vtáčnikom. Je to z toho dôvodu, že na Vtáčik mám rád výstup Bystričianskou dolinou po asfalte na Horný dom, odtiaľ po zvážnici na Rúbaný vrch a po hrebeni cez Kláštornú skalu až na Vtáčnik.

Dôvod pre mňa je jednoduchý a to, že nikde nemusím nosiť bicykel a celé sa to dá absolvovať v sedle s priemernou kondíciou. Je to 14 km hore kopcom ale tie výhľady a zjazd stoja určite za to. Na začiatok doliny sa dostanete po modrej turistickej značke z Bystričian alebo po žltej turistickej značke z Kamenca.


Výhľady

Na ceste sa nachádzajú dva pramene, takže o pitný režim sa báť nemusíte. Ten druhý je dokonca priamo 500 m od Vtáčnika. Určite odporúčam cestou sa zastaviť na Kláštornej skale, z ktorej sú veľmi pekné výhľady. Na samotnom vrchu Vtáčnik nie je žiadna rozhľadňa alebo prístrešok, no výhľady sú tam taktiež nádherné, hlavne na Hornonitriansku kotlinu, ktorá je pod vami úctyhodných 1100 m n.m., takže si pripadáte ako niekde vo Fatre. Z vrcholu Vtáčnika sa dá ísť dole aj po náučnom chodníku, ktorý chvíľku ide po modrej turistickej značke a po asi 1 km sa odpája resp. ide sa stále rovno dole až prídete na začiatok Bystričanskej doliny, odkiaľ ste začínali.

Pre mňa tento variant dole nie je až taký atraktívny, ale ak sa vám nechce pokračovať ďalej alebo chcete skúsiť niečo nové, tak je tu ďalšia možnosť, ako sa dá z Vtáčnika zjazdiť dole aj pre tých menej technicky zdatných bikerov. Ja sa ale z vrcholu Vtáčnika vydávam smer Jarabá skala. No odporúčam kúsok sa vrátiť späť a obísť vrchol Vtáčnika z východnej strany, keďže zostup po turistickej značke je v exponovanom teréne. Ďalej pokračujem cez Malú Homôľku až na Tri chotáre po pekných "singláčoch". Odtiaľ po zvážnici pod Jarabú skalu, kde sa nachádza vysielač. Výhľady tu ale nehľadajte.


Sekaninské enduro traily

V tomto bode sa odpájame z hrebeňa a ideme prvým trailom, ktorý objavili, a o ktorý sa starajú miestni AM/EN nadšenci. Keďže celá oblasť má názov Sekaniny, nazvali traily v nej Sekaninské enduro traily. Pod týmto názvom ich nájdete aj na sociálnej sieti Facebook. Trail Jarabá má 3,2 km a je čisto prírodný. Nachádza sa na ňom niekoľko strmších a technicky kamenistých pasáží, no ako celok si myslím, že je jazditeľný aj pre menej zdatných bikerov s menšími zdvihmi. Pokiaľ ale máte radi uhladené traily či zvážnice, tomuto miestu sa radšej vyhnite a pokračujte hrebeňom na Veľký Gríč.

Trail Jarábá vás vyhodí na asfaltovej ceste, ktorá vedie z Lehoty pod Vtáčnikom až k amfiteátru Sekaniny, na ktorý je pekný pohľad niekde z polovice trailu Jarabá. Trail je značený aj krúžkami na stromoch, keďže nie vždy je niektoré časti jasne vidieť pod popadaným lístím lebo sa nejazdí tak často.


Kto nemá ešte dosť, tak sa dá teda doľava a znova začne šliapať po asfaltke do kopca. Po pravej strane bude vidieť staré lyžiarske stredisko a ďalej aj samotný amfiteáter, až sa dostane ku chate Smrečina. Odtiaľ potom rovno zvážnicou asi 1,5 km k prvému z čiernych trailov Partizán. Ten u vás dokonale preverí techniku pravého enduro jazdca. Priemerný sklon trailu 26 % dáva najavo, že toto nebude pre každého a výzva aj pre tých najostrieľanejších. Každopádne ak si hovoríte, že jazdíte AM/EN, mali by ste takéto traily dávať. Nechýba na ňom ani krátky technický výšlap po skalách a drevených doskách. Škoda len, že má okolo 600 m a končí práve pri chate Smrečina. Popri jazde dole kopcom môžete vidieť aj starý vojenský bunker.


Ak ste si povedali, že práve toto je pre vás, tak odporúčam znova sa dať tou istou zvážnicou hore, ale od začiatku Partizánu potiahnuť ešte 500 m hore vyššie a dostanete sa k ďalšiemu čiernemu trailu Sekaniny DH. Ten má podobný sklon ako Partizán a nechýbajú tu okrem strmých kameňových a koreňových pasáži aj metrové dropy. Samotný trail končí práve v starom lyžiarskom stredisku. Tu som stretol aj miestnych trailbuilderov, ktorí hovorili, že sa snažia o tieto traily pravidelne starať. No ťažba a popadané stromy im sťažujú robotu a nie vždy nájdete traily v perfektnom stave. Hlavne trail Jarabá je ťažko dostupný a viacej od ruky. Preto odporúčam sledovať ich stránku, poprípade trailforks a zistiť si, v akom stave momentálne sú.


Mimochodom práve vďaka stránke trailforks som tieto traily našiel, kde sa dajú stiahnuť nielen jednotlivé trasy ale aj výšlap k nim. Každopádne nájsť ich nebol problém. Ak by sme od začiatku Sekaniny DH trailu išli ešte ďalších 500 m do kopca, dostali by sme sa na miesto Vrvava, odkiaľ ide po zelenej turistickej značke ľahký trail s rovnakým názvom a napája sa na traily Hasičák a Boky, ktorý končí v Lehote pod Vtáčnikom. Tieto traily sú určené aj pre skúsených XC bikerov, ktorí by si takto mohli predĺžiť výlet a trailovať až takmer do dediny. Kto by chcel vynechať Vtáčik a ísť len tieto traily, odporúčam nechať auto na parkovisku pod lyžiarskym strediskom Sekaniny. K trailu Jarabá sa potom dostanete po zvážnici do Podhradia a odtiaľ žltou turistickou značkou až k vysielaču.

Táto cesta je ale dosť strmá a ak nemáte výbornú kondičku, tak budete musieť určite do kopca veľakrát tlačiť. Keďže chcem ešte na jar/v lete túto oblasť navštíviť, tak som sa pýtal na aktuálny stav trailov a bolo mi sľúbené, že všetky traily by mali byť prečistené a prejazdné, tak len ostáva dúfať, že chalani spod Vtáčnika si nájdu čas a dajú tieto Sekaninské enduro traily do poriadku, lebo bola by veľká škoda, aby zapadli prachom resp. stromami a lístím. Na rozdiel od neďalekých Baťových trailov či trailov nad Bojnicami majú tieto vzácny prírodný a hlavne technický ráz, ktorý my, nadšenci AM/EN jazdenia, vyhľadávame a je nám vzácny.


Posledná informácia po dopísaní článku znie, že všetky traily sú prejazdné a zostáva už len prečistiť vrch Jarabej. Takže ak na jar či blížiace sa leto ešte nemáte plán, kde podniknúť poriadny výjazd, tak vysoko odporúčam práve toto pohorie a spomínané traily.

[Foto na úvode: Vtáčnik]

report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?
Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Po dlhšej dobe tu máme tretiu časť môjho seriálu, v ktorej sa zameriam na menej navštevované pohorie Bachureň.
Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
keyboard_arrow_up