Test: Kellys TYGON 70 - integrovaný univerzál

Test: Kellys TYGON 70 - integrovaný univerzál

18 komentárov

Henry33 28.09.2019 24 fotografií   Trail Horsky Bike Elektrobicykle Hardtail Horska Cyklistika Test Kellys

Zobrať bicykel, trochu zmeniť uloženie stredu, vložiť tam motor a namiesto fľaše buchnúť baterku, to vie teraz už každý. V Kellyse to zobrali trochu inak a prihliadali aj na estetiku a praktickú stránku.

 

Poďme sa pozrieť teda, ako sa takýto bicykel popasuje s konkurenciou a aké sú jeho výhody alebo naopak nevýhody.



A tá plne integrovaná znamená čo?


Elektrobicyklov, kde je batéria schovaná v spodnej rámovej trubke, som testoval už niekoľko a tak na prvý pohľad toto nie je pre mňa žiadna novinka. Pri bližšom bádaní som však nenašiel žiadny otvor alebo zámok, kadiaľ by sa dala batéria vybrať. Áno, batéria je schovaná v spodnej rámovej trubke a ide o takzvanú plne integrovanú batériu, alebo inými slovami v domácich podmienkach nemeniteľnú batériu. Výhodou je, že takáto batéria má väčšiu kapacitu - konkrétne tento model má impozantných 630 Wh. Kellys bola prvá značka na svete, ktorá ponúkla ebike s takouto kapacitou pri Shimano systéme.

Nespornou výhodou je aj vyššia tuhosť rámu pri absencii veľkého otvoru pre batériu. Podľa výrobcu je tuhosť tohto riešenia až o 70% vyššia a môžem potvrdiť, že aj v tých najrozbitejších pasážach trailu sa rám vobec nekrúti. Ďalšia vec, ktorú si všimnete hneď pri prvom rockgardene, je úplne ticho. Bateria ani celý bicykel vôbec nehŕkajú, čo sa o iných riešeniach teda nedá povedať. Odpadá aj nutnosť batériu samostatne zamykať a nosiť tak so sebou kľúč. Pri batérii umiestnenej zospodu rámu sa mi raz stalo, že počas jazdy rozbitým trailom vypadla a skoro som si rozbil držku. Samozrejme tu sa niečo podobné stať nemôže. Taktiež poteší miesto na košík a fľašu, o ktoré vás výrobca umiestnením batérie na vrch spodnej trubky pripraví.



Na druhej strane, ak potrebujete vymeniť batériu, budete to musieť zveriť skôr do rúk servisu. Pri výmene bude potreba dať dolu motor a baterku vytiahnuť spodom. Škoda, že na takéto niečo som nedostal požehnanie, mohlo by to byť zaujímavé videjko .



Ďalšia výhoda je oveľa lepšie utesnenie batérie pred nepriazňou počasia, nakoľko spodná trubka nemá žiadny veľký otvor. Znamená to však aj to, že batéria sa musí nabíjať výlučne iba na bicykli. To však pri spomínanej kapacite nemusí byť problém, skôr ušetrená starosť. Za celý test som bol schopný batériu vybiť tak maximálne do polovice a to som opäť dával výlety, pri ktorých som ťahal Olíviu a sem tam aj Zuzku. Motor takto šiel 90% času iba v režime boost.



Nabíjací port je v spodnej časti sedlovej trubky a tak je veľmi dobre chránený pred blatom a vodou, čomu pomáha aj solídna gumená krytka. Samotné nabíjanie takéhoto "mastodonta" zaberie nejaký čas a treba rátať s minimálne 5 hodinami.



Komponenty a výbava


V Kellyse si asi povedali, že to chcú mať pekne zladené a tak všetky komponenty dodal japonský gigant.



Asi najviac ma teší použitie bŕzd SLX rady 7000, ktoré majú rovnaký brzdný účinok ako vyššia rada, akurát nemajú rôzne "nastavovatka a točítka". Zvyčajne aj tak brzdy nastavím na začiatku a potom už sa s tým ďalej nehrám. Pri hmotnosti skoro 23 kilogramov aj s pedálmi sú silné a spoľahlivé brzdy veľmi rozumná voľba. Na oboch kolesách sa potom točia brzdové kotúče s priemerom 180 mm.



Radenie z rovnakej rady obsluhuje zadný menič XT M8000 a ich spolupráci nie je čo vytknúť. Všetko funguje s typickou japonskou precíznosťou a jemnosťou. Niekedy som sa až bál, že motor prehadzovač odtrhne pri radení v plnej sile, avšak ten si len spokojne hádzal reťaz hore dolu. Zadná kazeta má rozsah 11-46. Vpredu je to potom 34z prevodník točiaci sa na 170 mm kľukách. Pri ebiku však pocet pastorkov (rýchlostí) nie je veľmi dôležitý faktor a 11 rýchlostná sada tu plne postačuje.



Vpredu všetkému porúča vidlica RockShox Revelation zdvihom 120 mm, čo je na hardtail a 29 palcové kolesá úplne postačujúce. Bicykel nemá problém s hocijakým terénom a bez zaváhania som dal Trail Biely Kríž. Možno by som si vedel lepšie predstaviť pluskové kolesá kvôli väčšiemu komfortu hlavne vzadu. Čo by som však určite vymenil, sú performance plášte za nejaké s lepším gripom. Aj keď vlhký Janko (Hans Dampf) je dobrý plášť, dopredu by som asi zvolil magickú Máriu (Magic Mary). Ale samozrejme plne chápem, že plášte sú ľahko vymeniteľný komponent a tak výrobca správne radšej ušetril tu.



Tu sa nešetrilo


Na čom sa však nešetrilo, je motor. Je tu to najlepšie, čo Shimano ponúka, model E8000. Motor ponúka pri hmotnosti 2,8 kg solídny výkon 70Nm a 250W, čo stačí na akýkoľvek výšlap. Ja som s tým bez problémov vyšiel tie najlepšie strminky, ktoré mám v zálohe na testovanie elektrobicyklov. Dokonca nie je problém vytiahnuť spolu aj Olíviu alebo manželku na ťažnom lane. Motor sa dá veľmi ľahko spravovať a prispôsobiť pomocou spojenia Bluetooth a aplikácie etube. Aplikácia okrem sledovania všetkých možných aj nemožných parametrov umožňuje zmeniť mapy pre jednotlivé režimy pomoci alebo dokonca vytvoriť si svoj vlastný. Takto si viete presne určiť, koľko vám motor bude pomáhať v danom režime. Aplikácia je dostupná pre Android aj iOS.



Motor vám bude pomáhať až do rýchlosti 25 km/h, kedy sa automaticky odpojí. Ak ste si mysleli, že prehodíte magnet na kľuku a celý systém tak oklamete, toto sa už dávno nedá. Akonáhle systém registruje rovnakú rýchlosť kolesa a kľuky, tak sa zablokuje až do chvíle, kedy dáte všetko do pôvodného stavu. Mne osobne na MTB bicykli vôbec nevadí pomoc iba do 25 km/h, nakoľko hore kopcom to plne postačuje a dolu kopcom aj tak väčšinu času nešliapem.



Dá sa na tom vôbec jazdiť?


Už som to spomínal veľakrát a nezaškodí si to zopakovať. Jazda na ebiku sa veľmi nelíši od normálneho bicykla a jediný rozdiel tak ostáva zvýšená hmotnosť, s ktorou sa treba popasovať hlavne v zjazde. Do kopca samozrejme motor vyneguje hocijakú hmotnostnú nevýhodu, avšak dolu kopcom s tým už treba trošku zápasiť. Manévrovanie s bicyklom je náročnejšie a špeciálne je hmotnosť cítiť, keď sa snažím dostať bicykel do vzduchu. Ebike chce skrátka zostať radšej pri zemi ako lietať vzduchom. Dá sa však na to veľmi rýchlo zvyknúť a upraviť svoj štýl jazdy.



Tygon je koncipovaný ako univerzálný trailový stroj a aj vďaka intergrovanej batérii a tuhému rámu som nemal problém odhodlať sa aj na také veci, ktoré bežne zverujem len enduro bicyklu. Krátka zadná stavba pomáhala agilnejšiemu prejazdu zákrutami a kľučkovaniu medzi stromami. Vidlica sa tiež ničím nenechala rozhodiť a stále krásne pohlcovala nerovnosti. Páčilo sa mi aj sebavedomie v strmých pasážach trailu, kedy sa aj napriek zvýšenej hmotnosti bicykel správal veľmi isto. Je to aj vďaka nižšiemu ťažisku, nakoľko batéria a motor sú umiestnené veľmi nízko.

Aj napriek tomu, že vzadu nebolo k dispozícii žiadne odpruženie, si bicykel aj za pomoci 29 palcových kolies poradil s rockgardenom, ale aj koreňovou časťou na jednotku. Celkový prejav bicykla sa mi páčil a po pár zoznamovacích kolečkách na ľahšom traile som nemal žiadne zábrany jazdiť na tých najťažších trailoch, čo tu máme. Všetko som prešiel s prehľadom, až sa mi to nechcelo veriť, že si dávam na Tygone s pevnou zadnou stavbou skoky, ktoré by som inak na pevnom ebiku obišiel. Na konci trailu nenasleduje obligátne sklamanie, ale radosť z rýchleho výšlapu a ďalšieho kola. Keď na svojom biku tu otočím trail 2-3krát a mám dosť, tak na Tygone to môžem kľudne dať 6-7krát.



Skvele zladená voľba


Kellys Tygon ma lákal už na obrázkoch a stretnutie zoči voči len potvrdilo môj dobrý pocit z tohto bicykla. Krásne krivky plne integrovanej batérie a dobre zvolená výbava dávajú tomuto bicyklu veľmi široké použitie. Nestratí sa ani na rodinnom výlete, kde si chcete len tak v pohodičke zabicyklovať po hrádzi. V ťažkom teréne naopak ukáže svoj ozajstný potenciál a podrží vás v ťažkých situáciách.

Cena predstaveného modelu je stanovená na 3 599 € a viac sa dozviete na stránkach Kellys.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Milan333 28.09.2019 (19:11)

Pekné, už sa teším, keď budem mať 80 a kúpim si to.

 
richard.f Milan333 29.09.2019 (09:48)

Neboj sa, šanca tu stale je že si to kúpíš už skôr, keď pre vážne ochorenie nebudeš schopný utiahnuť normálny bike...!

 
peito Milan333 29.09.2019 (18:37)

Presne ako píše richard. f. Mňa prekvapila artróza v 40tke. Takže netreba byť až tak prehnane optimistický s tou 80tkou.

 
memorex Milan333 30.09.2019 (18:20)

Milan333
To nevadí, že si stále nepochopil, o čom ebike je aj keď to máš napísané priamo v článku
Na konci trailu nenasleduje obligátne sklamanie, ale radosť z rýchleho výšlapu a ďalšieho kola. Keď na svojom biku tu otočím trail 2-3krát a mám dosť, tak na Tygone to môžem kľudne dať 6-7krát.
Ale kopol si si, však?

 
Plazzer 28.09.2019 (13:01)

Nemalo to byt na eMTBikeri?

 
cervo Plazzer 28.09.2019 (14:08)

Elektrika je súčasťou hlavného webu už niekoľko mesiacov, rozoberali sme to na fore. Rovnako niekoľko mesiacov existuje nastavenie, ktorým si môžeš individuálne vypnúť zobrazovanie článkov o ebikoch, pokial ich nechceš vidieť.

 
Plazzer cervo 28.09.2019 (20:05)

cervo OK, dik za info.

 
richard.f Plazzer 29.09.2019 (09:48)

"...mať tvoje problémy"

 
Milan333 29.09.2019 (18:53)

Artrozu uz mam, ale 25 km/h s motorom sa mi zda malo. Myslim, ze ak bude zle, aj na normalnom bicykli sa da tocit nohami a potom bude stacit aj 10 km/h

 
Milan333 30.09.2019 (18:50)

Bicykel pouzivam na zvysovanie vykonnosti - pre zdravie. Na vylety mam auto a nohy.

 
memorex 30.09.2019 (18:57)

Milan333
No to je super... nech ti to dlho vydrží. A ako to súvisí s článkom a s tvojím predchádzajúcim komentárom?

 
Milan333 30.09.2019 (19:11)

Odpovedam na toto. Ved to je pre mna. Na kopanec som vobec nemyslel, ved pripustam, ze si ho v 80. kupim.
To nevadí, že si stále nepochopil, o čom ebike je aj keď to máš napísané priamo v článku
Na konci trailu nenasleduje obligátne sklamanie, ale radosť z rýchleho výšlapu a ďalšieho kola. Keď na svojom biku tu otočím trail 2-3krát a mám dosť, tak na Tygone to môžem kľudne dať 6-7krát.
Ale kopol si si, však?

 
memorex Milan333 01.10.2019 (13:04)

Píšeš, že v 80tke si ho kúpiš. Ja som Ti dal priamo citáciu z článku, ktorá presne vystihuje využitie ebiku u ľudí každého veku - a je to v článku viac krát spomenuté. Kto si chce zamakať, zamaká si aj na ebiku. Kto chce, na ebiku si môže dať trail 2-3-4-5 krát... nemá to nič spoločné s vekom. Preto ak napíšeš - kúpim si ho v 80tke - mi príde ako potreba kopnúť si. Ak nie, ospravedlňujem sa Ti.

 
sorcerer 01.10.2019 (09:39)

"Kellys bola prvá značka na svete, ktorá ponúkla ebike s takouto kapacitou pri Shimano systéme."

nepravda, neviem prečo sa to všade uvádza. netrúfam si tvrdiť, ktorý výrobca mal v spojení s motorom Shimano prvý 630Wh baterku, ale Husquarna ich mala v niektorých modeloch v dobe, keď Kellys montoval batérie na rám.

 
Kotrba sorcerer 01.10.2019 (13:04)

A v ktorych modeloch ich mala Husquarna skor? Pokial viem modely 2018 od Husquarny mali tzv. Snake battery s kapacitou 500Wh. V sezone 2019 postavili kolekciu na novej baterii s 630Wh. Rovnako ako KELLYS.

 
sorcerer Kotrba 01.10.2019 (13:18)

ok, tak inak. islo o modely 2019, ale predstavene boli skor ako Kellys. takze to aj tak neobstoji
https://ebike-mtb.com/en/husqvarna-introduces-new-models-for-2019/

 
Kotrba 01.10.2019 (13:38)

Takze KELLYS aj Husquarna ich mali v ponuke v sezone 2019 ako prvy na svete. Husqvarna ich predstavila o cca mesiac skor. Je tak? ci Husquarna mala nejaky iny (starsi) model s 630Wh bateriou, ktoru montovala na bicykle v dobach ked Kellys mal bateriu na rame?

 
sorcerer Kotrba 01.10.2019 (13:45)

precitaj si vetu vystrihnutu z clanku, oi. sa objavuje aj v reklame na FB a celkovo na nete. nie, Kellys nie je prvy vyrobca na svete, ktory ponukol 630 Wh baterku v rame s motorom Shimano. to je cele

 
Pridaj komentár