Test: Superior eXF 949 R - elektrický chameleón?

Rýchlo rastúci segment elektropohonu zasiahol aj český Superior. Značka má pod sebou predovšetkým pretekárske hardtaily a celoodpružené modely, tak prečo neísť s trendom e-bikov?

Ebikerov človek stretáva čoraz viac, preto som sa snažil poňať tento test a jazdu na e-biku tak, akoby som bol na normálnom bicykli. Ale o tom sa dočítate už viac priamo v teste.


Je to snáď chameleón?

Už po prvom pohľade som sa snažil zamyslieť sa nad týmto bicyklom. Hodnoty rámu ako napríklad hlavový 67.2° uhol alebo dĺžka zadnej stavby, či dlhší predstavec pripomínajú XC-čko. No na druhej strane vidlica a tlmič so zdvihom 140/130 mm by sa hodili skôr na trailovú geometriu. Toto bola krátka teória, ale uvidíme, čo povie prax a ako sa bude na ňom jazdiť.


Testovaný kúsok je vo veľkosti L a pri mojej výške 178 cm musím povedať, že sadol ako uliaty. Rám nie je extra dlhý, ako je teraz trendom, takže človek sa na ňom pri mojej výške necíti zbytočne natiahnutý ani nemá pocit „odrážadla”. Samozrejmosťou sú aj 29” kolesá, ktoré pomôžu s priechodnosťou v teréne.


Hoď si tam boost a poletíš kamkoľvek

Môj prvý výjazd nemohol byť nikde inde ako na overený trail, ktorý poznám doslova naspamäť. Tu som, samozrejme, preveril aj motor Shimano s výkonom 250 W a max. rýchlosťou v režime podpory 25 km/h.


Musím povedať, že som v tomto teste 90% času používal režim ECO. Pri správnom prehadzovaní a kadencii, či výbere stopy si dobre zatrénujete aj na e-biku - samozrejme ak chcete. Ak nie, použijete vyšší režim podpory, ktorý vás dostane skoro kamkoľvek. Zvolený prevodník s 34 zubami a kazetou s rozsahom 11- 46 zubov je univerzálny a motor nebudete zbytočne dusiť alebo musieť zbytočne šliapať vo vysokej kadencii.


Pri váhach e-bikov budete určite potrebovať kvalitné brzdy - tu ich dostanete, a to hneď od Shimana, konkrétne štvorpiestikovú verziu XT bŕzd. No a tie brzdia famózne.



Na kokpite okrem displeja a ovládača režimov nájdete aj systém twinlock - ide o ovládanie vidlice a tlmiča z riadidiel. Tri polohy „open, trail, closed” som používal veľmi často, a to hlavne pri výšľapoch. Bolo to aj z toho dôvodu, že sa pri otvorenej pozícii bicykel pohupoval viac, ako by som si želal, avšak tento problém som vždy vyriešil „uškrtením” tlmiča.


Smerom nadol Superior vcelku prekvapil. Spomínané skôr XC uhly v kombinácii so 140 mm vpredu sa nezľakli ani koreňov, či miernych skokov. No ak chcete primárne jazdiť ťažší terén, tak tento bicykel na to nie je určený. Pritom mi ale vidlica DT SWISS F 535 doslova učarovala. Chodí naozaj pekne a žehlí všetky nerovnosti, pričom je tuhá a v neposlednom rade vyzerá dobre aj vďaka zakrytovaniu nastavení.

Počas celého testu sa správala predvídateľne a vedel som sa na ňu spoľahnúť a zároveň oprieť keď bolo treba. Zadná stavba spolupracuje taktiež s tlmičom od DT SWISS - ten funguje dobre, ale akonáhle idete dlhší náročnejší terén, ako sú napríklad rozbitejšie tvrdé úseky alebo rýchlejšie zákruty, trošku prestane stíhať.


Volím režim BOOST v lokálnom mini bikeparku a nestačím sa čudovať, koľko kolečiek dokážem otočiť bez námahy smerom hore a rovnako sa snažím skamarátiť s bikom v zjazdoch. Bicykel je vcelku obratný, ale pri váhach e-bikov treba zlepšiť techniku, aby som naozaj išiel tam, kam chcem ja a nie kam chce ísť bicykel. Preto aj každému e-bikerovi odporúčam, aby dostal so svojím bikom základnú techniku do rúk .


Sila motora a dobrý grip je základ

Toľko ospevovaný a vyladený motor Shimano e8000 s 504 Wh batériou nájdete aj tu. Jednoduchosť používania a ovládania zvládne naozaj každý. A kto by mal záujem si motor a režimy podpory vyladiť podľa seba, tak má možnosť po pripojení cez aplikáciu doladiť silu podpory v každom režime. Tu sú presne tri - ECO, Trail a Boost.


Výkon motora skutočne bravúrne zvládajú preniesť kolesá s pláštami Schwalbe Eddy Current. Tie ma naozaj prekvapili a hlavne sa nestalo, že by koleso zbytočne hrabalo alebo, nedajbože, by som v zákrute stratil grip. Naozaj ich môžem len odporučiť.


Superior ma povozil po zvážniciach, ktoré som kombinoval so singláčmi a nastúpal som na výjazdoch pekné výškové metre. Jednoducho som sa zabavil - či smerom nahor alebo nadol. A v neposlednom rade som si na ňom dobre zatrénoval. A naučil sa voziť fľašu v ľadvinke alebo ruksaku, keďže rám nemá závity na košík .

Výhody:

  • Štvorpiestikové brzdy Shimano XT
  • Vidlica DT SWISS
  • Použité plášte
  • Twinlock

Nevýhody:

  • Kinematika
  • Búchanie bowdenov
  • Chýbajú mi košíky na fľašu


A komu by som ho odporučil?

Superior eXF 949 R by si zaslúžil majiteľa, ktorý chce naozaj kvalitné komponenty s exkluzívnou, dobre fungujúcou vidlicou od DT SWISS. Jeho cesty do lesa po zvážniciach a singletrailoch sa môžu stretnúť aj s prechodom po asfalte. A keď sa rozhodne, že si chce dať do tela, zvolí správny režim podpory a trénuje. A keď nie je chuť makať, je tu pripravený režim Boost. Jednoznačne by som ho odporučil človeku, ktorý plánuje chodiť do prírody, má záujem či už o relaxačnú jazdu po práci, alebo si dať do tela. Nepotrebuje dávať náročné zjazdy a zabaví sa na flow singletrailoch.

Cena testovacieho modelu je 5 999 € a viac informácií sa dozviete na stránke výrobcu.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Svacosavozi 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: CTM Skaut 4.0 - trailbike takmer pre každého
Poďme sa spolu bližšie pozrieť na trailový bicykel s prívetivou cenovkou, ktorý zvládne viac, ako by ste si mysleli.
Test: Canyon Spectral  – „Keď sa trail s endurom snúbi“
Zháňate tátoša do ťažkého terénu? Ak viete, čo od bicykla chcete a ste vyrovnaní s tým, že vám investícia doňho zhltne zopár tisíc, mám pre vás jeden tip.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter
Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up