Test: Crankbrothers Easy Release Cleats – kufre vhodné pre začiatočníkov

wiedrzensky 11.09.2019   Pedale Kufre Spd Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Crankbrothers

Crankbrothers má najnovšie v ponuke štyri rôzne druhy kufrov k nášľapným pedálom. Dva z nich s označením „Easy Release Cleats“ sú určené jazdcom, ktorí sa s týmto systémom zoznamujú.

Ak by sa raz niekto podujal zostaviť rebríček cyklistických firiem s nekonvenčným prístupom, Crankbrothers by určite hrdo kraľovali na jeho vrchole. O úspešnosti ich filozofie svedčí aj fakt, že sa z malej garážovej značky za 20 rokov prepracovali medzi najvýznamnejšie spoločnosti zaoberajúce sa výrobou pedálov, kolies, sedloviek, púmp a iných komponentov.

Crankbrothers preslávil najmä „Eggbeater“, tzv. „šľahač vajíčok“, ktorý je zároveň najľahším nášľapným pedálom na trhu. Je určený predovšetkým na cross-country a maratóny, no v tomto segmente disponujú aj ďalšími produktami: Candy (určený na trail/all-mountain), Mallet (Enduro a zjazd), Doubleshot (Hybrid), Stamp a 5050 (platformy bez nášľapov). Kompletnú ponuku pedálov od Crankbrothers nájdete na tomto odkaze. V roku 2019 navyše priniesli niekoľko dizajnových zmien a do už tak širokej ponuky pridali ďalšie pedále základnej úrovne s konkurencieschopnou cenou naprieč celou ponukou.

Jednou z výhod pedálov od Crankbrothers je štvorstranný zámok, ktorý sa prakticky nikdy nezanesie blatom a je možné ho za každých okolností zacvaknúť. Nevýhodou pre niekoho naopak môže byť nemožnosť nastavenia tuhosti pružiny. Napriek tejto slabine musím dodať, že som nikdy nepociťoval problémy príliš slabého, resp. silného upnutia, a to používam rôzne druhy pedálov od tohto výrobcu už tretiu sezónu (Mallet 2, Mallet 3, Eggbeater).

Crankbrothers napriek tomu prišiel s riešením pre ľudí, ktorí tento problém zaznamenali. K ponuke štandardných kufrov pridali takzvané Easy Release Cleats, určené najmä pre začiatočníkov. Štandardné kufre, ktoré sú súčasťou každého balenia pedálov Crankbrothers, poskytujú možnosť uvoľnenia nohy (Release) pri uhle 15° alebo 20°, v závislosti od otočenia pri montáži. Pri kufroch Easy Release Cleats je tento uhol zmenšený na 10°. Easy Release síce neznižuje napätie pružiny pri uvoľňovaní pedálu, ale umožní vám ho skôr „opustiť“.

Easy Release Cleats navyše – podobne ako štandardné kufre – prichádzajú v dvoch verziách s rozdielnou stranovou vôľou (float) 0° a 6°. Každá verzia má svoje samostatné farebné označenie: pre 0° je to Rose a 6° označuje Bronzové prevedenie. Zarážky s nulovou vôľou sú určené pre cross-country jazdcov pre lepší prenos sily na pedál, naproti tomu tie so 6° nájdu uplatnenie pri ľuďoch venujúcich sa gravity disciplínam (zjazd, enduro a pod.). Kufre sú vyrobené z mosadze, dodávajú sa so štyrmi inbusovými šróbmi a súčasťou balenia sú podložky na vymedzenie do strany a do hĺbky podrážky. Všetky sú spätne kompatibilné so všetkými pedálmi Crankbrothers.

Easy Release som testoval počas štyroch mesiacov, niekoľko jázd som absolvoval s kombinovaným nastavením: 10° kufor na jednej a 15° kufor na druhej nohe. V praxi platí presne to, čo Crankbrothers deklaruje aj v popise ku kufrom: sila, ktorá upína nohu k pedálu je pri oboch zarážkach rovnaká. Rozdiel medzi zarážkami je cítiť v uhle vypnutia, pri Easy Release je pohyb nohou miernejší. Jazdcom, ktorí sú zvyknutí na rutinu vypínania/zapínania nášľapov sa bude 5° rozdiel zdať pravdepodobne minimálny, ale pre nováčikov je táto odchýlka dostatočná. Easy Release Cleats však môžu nájsť uplatnenie aj medzi enduristami a zjazdármi, práve pre rýchlu možnosť vypnutia v ťažkom teréne.

Vysvetlivky:
Release (uvoľnenie): stupeň rotácie potrebný na uvoľnenie kufra z pedálu.
Float („plávanie“ – stranová vôľa): stupeň voľného pohybu, ktorý umožňuje kufor pri šliapaní.

Doporučená cena Easy Release Cleats je 25 €. Viac informácií nájdete na stránke dovozcu Progresscycle.

katko 11.09.2019 (14:23)

25 € za kufre z blata je teda výhra...

imro1 katko 11.09.2019 (19:35)

Su drahé, ale tie premiové vydržia dosť, takže blato to nie je určite. Tie staršie také boli, no je fakt, že ich cena je 2 násobná ako pri Shimane, ale Shimano pedále by som už aj tak nechcel. CB sú aspoň pre mňa niekde úplne inde. Ale tak samozrejme každy si bude chváliť to svoje

katko imro1 12.09.2019 (09:55)

toto je síce už starší článok, ale pointa je jasná...ale ak sa to zmenilo, tak super - https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/crankbrothers-mallet-dh-pedals-review
Another issue I had with the mallet DH pedals is how fast the brass cleats got worn out. When the cleats were brand new, the had a more direct locked in feel to the pedal. It didn’t seem to take long before it was time for some new cleats.

imro1 katko 12.09.2019 (17:44)

Ja som kupoval naposledy kufre asi pred 3 rokmi, no striedam 3 tretry, na tých xcčkových mám najdlhšie, no tretry už pôjdu asi budúcu sezónu do koša. Teda ak mi vydržia kufre 3 roky, tak nejakých 20 € neriešim, aj keď teda nosím 3 tretry, no aj keď to vynásobím, tak sa to dá. Neviem teda koľko vydržia Shimano kufre. Podľa mňa to bude podobné, no sú lacnejšie. Ale celkovo mi CB systém sedí oveľa viac A to som v tretrách aj dosť chodil po skalách, takže dostali dosť zabrať, na xc jazdenie a kto moc v tretrách nechodí vydržia isto dosť veľa

radohanno 11.09.2019 (16:13)

Jezdím mixéry asi od 2005.. mám stále ty původní pedály..měním vnitřky a sem tam kufry..Dříve měli jedny a otočením a přesnunutím vypínaly 10 nebo 15 stupňů.. Ale nikdy jsem nepotřeboval to řešit..A o tom jsou..Neřeší se nic.narozdíl, od spd s kterýma jsem se nedomluvil ani japonsky .Kufry zase takové bláto nejsou.. omačkají se sice ale pár let vydrží.Je to závislé od použití.. Já jsem spokojený...

tinoLM 12.09.2019 (09:47)

mam eggbeater 2 najazdene asi 6000km dokopy (este ked neboli hodinky a strava ) a doteraz v pohode povodne loziska aj kufre, teraz som len tak z principu kupil sadu na zmenu lozisiek lebo zasluzia si opateru tie kufre nemozem potvrdit ze blato mne drzia super, aj ked ja sa vzdy radsej vytrapim a vyslapem na bajku ako keby som mal tretrami po skalach chodit ...inak by som nemenil za ziadne ine pre mna topka

wiedrzensky tinoLM 12.09.2019 (11:28)

Prva sada CB kufrov mi vydrzala tolko co tretry Giro, zhruba dve sezóny. T.j. takmer 8k vratane toho ze som zvyknuty aj vela nosit. Shimano vydrzali vzdy dlhsie, ale na druhej strane musim dodat ze CB pedale (eggbeater aj Mallet) mi vyhovujú hlavne kvoli tomu ze zacvaknem v akýchkoľvek podmienkach, co byva pri Shimane obcas problém.

RoboNM 12.09.2019 (13:52)

No ja tie easy vypinania neodporúčam, mal som ich od shimana tiež majú niečo podobné a vypínali sa keď som to najmenej čakal... pri zjazde, pri intenzívnejšom výšlape atď. Odniesli si to “len” nové tretry so škriabancami ale následky keď sa tretra vypne pri zjazde počas státia na pedáloch si nechcem predstaviť

wiedrzensky RoboNM 12.09.2019 (15:23)

Keby si si ten clanok precital cely, tak zistis ze u Crankbrothers je sila vypinania rovnaka pre easy release aj pre standardne kufre. Rozdiel je v uhle vypnutia. Ani raz sa mi nestalo ze by sa vypli vtedy ked som to necakal.

RoboNM wiedrzensky 12.09.2019 (16:10)

ok mozno cb su v tomto premakanejsie, ja pisem o skusenostiach so shimanom, bez ohladu na silu upnutia stacilo malo a noha bola vonku.... a samozrejme zalezi aj aky teren jazdis

uBull RoboNM 14.09.2019 (07:33)

Shimano má multi release kufre. Tam vôbec nejde o to, aký veľký majú vypínací uhol, ale že sa vypínajú v podstate do každého smeru, okrem ťahu smerom hore. Sú určené pre začiatočníkov, aby vedeli nohu rýchlo vypnúť v panike pri páde.