Test: Cannondale Habit Carbon 3 - viac ako len trail bike

Model Habit sa nachádza v modelovom portfóliu značky Cannondale už dlhé roky a vždy bol synonymom pre univerzálny trailový bike. Po rokoch evolúcie prišla revolúcia.

Rokmi sa Habit postupne vyvíjal až prišiel rok 2018, kedy bol predstavený úplne nový Cannondale Habit na sezónu 2019.

Habit 2018 vs. Habit 2019

Nový Habit presedlal z 27,5-kových kolies na veľké 29-ky a pribudol mu ďalší centimeter zdvihu vpredu aj vzadu, čím sa dostal na výslednú cifru 130 mm. Navyše vidlica môže byť vnútorne prestavaná na zdvih 140 mm. Táto úprava je, samozrejme, odobrená inžiniermi z Cannondale. Preto musela byť od základu prepracovaná aj geometria. Ďalšou obrovskou zmenou je posun od jednočapového systému odpruženia k štvorčapovému Horst Linku.


Nová generácia teda podrástla a výrazne „zdrsnela”. Z pôvodného ľahkého a svižného trailového biku sa Habit zmenil na stroj, ktorý sa nezľakne ani náročnejšieho terénu a začína sa svojím prejavom približovať k strojom kategórie allmountain. Z pohľadu Cannondale je to logický krok. Pôvodné miesto po staršom modeli Habit veľmi dobre zaplnil drsnejší Scalpel SE, ktorý som mal možnosť testovať vlani. Nový Habit sa teda mohol posunúť o pomyselný stupienok vyššie.


Geometria

Poďme sa bližšie pozrieť na geometriu. Ako som už písal vyššie, pribudol centimeter zdvihu a veľké 29-ky kolesá. Vďaka tomu sa musel zákonite nový Habit o niečo predĺžiť. Veľkú zmenu priniesol uhol hlavovej trubky, kde sa z pôvodných 67,5° vidlica položila až na súčasných 66°. Pre veľké kolesá sa musela predĺžiť aj horná rámová trubka a zadná stavba, ktorá má teraz dĺžku 435 mm, čo je už dá sa povedať štandard naprieč značkami. A aby toho nebolo málo, je tu aj možnosť úpravy geometrie, ktorá sa urobí pretočením flip-chip prvkov medzi zadnými vzperami a ramienkom. Týmto krokom viete mierne upraviť výšku stredu a tým pádom aj hlavový uhol. Kompletnú geometriu si môžete pozrieť v tabuľke nižšie.



Odpruženie

Obrovskou zmenou, a dá sa povedať aj zmenou filozofie značky Cannondale pri modeli Habit, je prechod z jednočapu na klasický nezávislý štvorčap. Cannondale upustil od využívania pružnosti materiálu, kvôli čomu pribudol aj spodný čap odpruženia. Štvorčapy alebo inak Horst Link používajú výrobcovia rôznych značiek. Čím sa ale Cannondale od zvyšku sveta odlišuje je tzv. proportional response. V skratke ide o prístup, kedy je každá veľkosť bicykla navrhovaná individuálne. Cieľom je priniesť bicykel, ktorý sa bude rovnako správať, ak na ňom bude jazdiť drobná 50-kilová bikerka alebo 2-metrový valibuk.


Menší jazdci ocenia, ak je pruženie viac lineárne, tí ťažší zase, ak je priebeh pruženia viac progresívny. Toto nie je docielené zmenou vnútorného nastavenia tlmiča, ale samotnou zmenou kinematiky zadnej stavby. Rôzne veľkosti rámu majú rôznu dĺžku „vidličky”, spájajúcej tlmič a ramienko zadnej stavby. Vidlica aj tlmič je od Foxu. Konkrétne Fox Float Performance 34 vpredu a vzadu pracuje Fox Float Performance DPS EVOL - obe s troma polohami tlmenia.


Prvé dojmy

Na testovanie sa ku mne dostal Cannondale Habit Carbon 3, ktorý je zlatá stredná cesta v hierarchii. Nad ním sa nachádza najvyšší celokarbónový model a pod ním zase 2 modely vyrobené z hliníka. Samotný Habit 3 má rovnako ako Habit 2 karbónový predný trojuholník a hliníkovú zadnú stavbu. Hneď ako som bike vybral z krabice, poskladal a aspoň nahrubo nastavil vidlicu a tlmič, neodolal som krátkej jazde okolo bytovky. V porovnaní s mojou Orbeou Occam TR som mal pocit, že som si sadol na „chopper”. Položenejšia vidlica, širšie plášte a rajdy vo mne vyvolávali pocit, že sedím na endure a nie na trail biku. A naopak, pri nasadnutí na môj bike sa mi zdalo, že som si sadol na „chrtítko”. Musím povedať, že ma veľmi prekvapilo, ako rýchlo som si na nový stroj zvykol. Už po pár minútach som sa na ňom cítil úplne prirodzene, akoby som na ňom najazdil desiatky kilometrov.


Výbava

Cena mnou testovaného modelu Habit Carbon 3 je 3900 €. V tejto cene dostanete osadenie od Sramu. Možno by ste čakali kompletné prevody aspoň na úrovni GX, ale môžete byť trochu sklamaný. GX je iba šalter. Radenie, reťaz a kazeta je z nižšej rady NX. Čo sa týka funkčnosti, rozdiel určite nepocítite, ale uvidíte ho na váhe, hlavne pri kazete. Pri kazete NX ešte ostanem. Keďže táto používa klasický orech, jej rozsah je 11-50. Oproti GX-ovej kazete je teda najmenší pastorok o zub väčší, čo v kombinácii s 30-zubovým prevodníkom na kľukách Truvativ Stylo u mňa spôsobilo, že mi skrátka občas chýbali ťažké prevody a naopak, prevod 30-50 som nikdy nevyužil - bol už pre mňa príliš ľahký. Toto si všimla aj moja manželka. Keď som ju posadil na Habita, zrazu za mnou dolu jemným klesaním akosi nestíhala .


Od Sramu sú aj brzdy, konkrétne 4-piestový model SRAM Guide R so 180 mm rotormi vpredu aj vzadu. Ako dlhoročnému brzdovému „shimanistovi” mi tieto brzdy úplne nesadli. Brzdný účinok je priemerný a viac mi vyhovuje chod a tvar páčiek u Shimana. Čo asi najviac ťahá tento bike zo segmentu „trail” do „allmountain” je zvolené obutie. Výrobca vybral široké a odolné gumy od Maxxisu.


Vpredu nájdete Maxxis Minion DHF 29 x 2.5" WT a vzadu High Roller II 2.3" obe vo verzii Dual compound, EXO puncture protection - samozrejme, tubeless ready. Na toto obutie sa môžete spoľahnúť či už v mokrých podmienkach, alebo v kamenistých sekciách. Pri jazdení som nemusel brať žiadne ohľady na terén podo mnou. Na testovačke boli nahodené duše, ale som si istý, že pri prerobení na bezdušáky budú ich vlastnosti v teréne a odolnosť ešte lepšie. Kolesá sú vyskladané na nábojoch Formula s výpletom DT Swiss Champion a ráfikmi Stan’s NoTubes Arch S1. Rajdy sú od Cannondale, konkrétne model C3 Riser so šírkou 780 mm a predstavec taktiež Cannondale C3. Samozrejmosťou je teleskopická sedlovka Cannondale DownLow Dropper Post. Vo veľkosti rámu L mala zdvih 150 mm. Menšie rámy disponujú aj menším zdvihom sedlovky.



Kopce a samozrejme cesta nadol

Prvé dobré dojmy z tohto biku sa mi potvrdili aj na výjazdoch. Na posed a geometriu som si zvykol veľmi rýchlo a každým ďalším kilometrom som sa s Habitom zžíval čoraz viac. Napriek jemne „allmountainovému“ prejavu som sa na dlhších rovných presunoch vôbec netrápil a geometria v tomto nepôsobila obmedzujúco.


Pri čistokrvných endurách to skrátka po rovine nejde takto hladko. 4-čapový systém odpruženia je už zo svojej podstaty veľmi živý, preto je jeho regulácia tlmičom viac ako potrebná. Hladšie stúpania som preto šiel vždy na najtvrdšom móde. Nejde o úplný lockout, ale zadná stavba pri ňom výrazne stuhne a konečne sa prestane pohupovať. Pri jazde na strednej polohe tlmiča je stále badať pohupovanie.


Svoj potenciál ale naplno Habit ukáže až v náročnejšom teréne a pri jazde z kopca. Je doslova určený na vymetanie trailov všetkého druhu. Položená vidla a dobrá geometria vás podporia v náročnejších strmších pasážach z kopca. Úseky, ktoré som na XC biku radšej obchádzal, teraz prechádzam bez najmenších problémov.


Kamenné sekcie a menšie skoky mi nerobili absolútne žiaden problém - a to vôbec nie som enduro pretekár. S dobrým náradím idú zákonite jazdné schopnosti výrazne hore. Menšie problémy môžu nastať v uzavretejších „switchbackoch”. Viackrát som ich musel prechádzať štýlom - zastaviť, skúsiť sa postaviť na predné a odhodiť zadok. Je to trošku daň za veľké kolesá a celkovú dĺžku. A malý nedostatok na záver. Kto je zvyknutý jazdiť s fľašou, bude sa musieť zmieriť s menším objemom a navyše zvoliť košík s bočným vyberaním, pretože umiestnenie tlmiča iné nedovolí.


No a komu je nový Habit určený? Skrátka každému, kto hľadá univerzálny trailový model, alebo pre bikerov, ktorí stoja pred otázkou, či si kúpiť trail alebo almountain stroj. Cannondale Habit umožní mať dva v jednom.

Kompletnú špecifikáciu a podrobné informácie sa dozviete na stránkach výrobcu Cannondale.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Po ročnej odmlke sa ku mne dostal konečne bike na test. A rozhodne nie nejaký obyčajný.
keyboard_arrow_up