Tip na výlet: Snina – spoznaj mesto pod Sninským kameňom

Okresné mesto Snina na východe Slovenska slúži ako vstupná brána do Národného parku Poloniny. No aj mesto samotné a jeho okolie ponúka možnosti na cykloturistiku. Predstavíme si dve pekné trasy pre milovníkov histórie a prírody.

Počas môjho výletu som sa pohyboval po vyznačených cyklochodníkoch. Žltý nesie názov „Za históriou Sniny“ a označuje historické pamiatky a miesta, ktoré tu môžete nájsť. Zelená trasa spája toto mesto s obcou Zemplínske Hámre. Jej názov je „Po sninskej úzkokoľajke“. Prejdime si spoločne oba spomínané úseky.

Po sninskej úzkokoľajke

Dnešný tip začínam v obci Zemplínske Hámre. Pri turistickom informačnom centre, ktoré leží blízko kameňolomu, je obrovské parkovisko s možnosťou zaparkovať si vaše auto a vyraziť bicyklom po spomínaných trasách. Nasledovaním zelenej cykloznačky sa chcem dostať najprv po lokalitu „Biele kamene“ a ďalej až po vojenský cintorín v Snine.

Celá trasa vedie po krásnej prírodnej ceste plnej stromov a čistého vzduchu. Od roku 1913 do roku 1928 tu bola vybudovaná úzkokoľajka v celkovej dĺžke 27 kilometrov. Svoj začiatok mala na parnej píle v blízkosti vojnového epidemického cintorína a končila nad Zemplínskymi Hámrami. Povrch je kamenistý a určený pre MTB. Pokojným a príjemným tempom to zvládne aj celá rodina, a preto detičky nemusíte nechávať pri starých rodičoch. Celá zelená trasa je určená predovšetkým tým, ktorí túžia po čase mimo civilizácie, po tichu, prírode či čerstvom vzduchu.

Po absolvovaní 15 kilometrov sa napojíme na žltý cyklistický chodník a absolvujeme poznávaciu trasu, ktorá nám priblíži históriu Sniny. Tak teda nasadáme, vyrážame a pomocou smerovníka ideme k „Bielym kameňom“ a ďalej k vojenskému cintorínu.

Za históriou Sniny

Prvú väčšiu zastávku si doprajem na pietnom mieste, kde leží cca 450 vojakov z prvej svetovej vojny. Zo zajateckého tábora na neďalekej sninskej píle sem boli prevezení po úmrtí na choleru. Telá boli prepravované spomínanou úzkokoľajnou dráhou. Dnes je tu príjemné tiché miesto, kde máte priestor sa trocha zastaviť a pouvažovať nad zmyslom života, potrebe humanizmu a nezmyselnosti vojny.

Prikladáme aj podrobnú mapu cyklotrasy „Za históriou Sniny“, aby ste sa vedeli zorientovať. Práve sme na ôsmej zastávke, kde sa dá napojiť na nami už prejdenú zelenú trasu do kameňolomu v Hámroch. My máme túto trasu už za sebou, a preto pôjdeme zastavenia v opačnom poradí. No ak chcete absolvovať len trasu „Za históriou Sniny“, tak stačí zaparkovať pri kostole a všetky zastavenia absolvovať v riadnom poradí.

Od tohto cintorína si odskočím ešte na deviate zastavenie, kde je rybník Mlynisko. Názov dostal podľa mlyna, ktorý tu v minulosti stál. Nad ním sa nachádza aj rekreačná oblasť Sninské rybníky, kam sa po náročnom dni v sedle bicykla môžete prísť osviežiť.

Ja však idem k siedmemu bodu žltej cyklotrasy. Sme v časti Brehy. Pomenovanie dostala podľa časti sninského chotára, ktorý tu v minulosti bol. Sninskí gazdovia tu mali svoje polia, no dnes je celá časť zastavaná rodinnými domami.

Šiesty bod na trase je uprostred starých stromov v historickom parku. Park patril, samozrejme, ku kaštieľu. Po druhej svetovej vojne bol však od kaštieľa oddelený výstavbou nemocnice s poliklinikou. No dodnes tu hrdo stoja zelení svedkovia týchto udalostí.

Najznámejším miestom v Snine je okrem rekreačnej oblasti Sninské rybníky aj kaštieľ. Výstavba začala už koncom 18. storočia. Neskôr ho dokončil Jozef Rholl a tento človek sa zaslúžil aj o založenie a rozkvet obce, v ktorej sme dnešný trip začínali. Za kaštieľom je socha Herkula a čiastočne zachovalá anglická záhrada.

Pri štvrtom zastavení (soche sv. Jána Nepomuckého) len prefrčíme a smerujeme ku kaplnke Rhollovcov. Tá sa nachádza na mestskom cintoríne. Dávno predtým tu mala spomínaná rodina rozsiahle vinice. Avšak nekvalitné podložie neprinášalo očakávanú úrodu, a tak ich neskôr prenajali a predali. Vinič sa tu nepestuje už 150 rokov, no dodnes sa tomuto miestu hovorí Viničná hora.

Popri druhej zastávke sme sa dostali na záver nášho okruhu „Za históriou Sniny“. Nesie názov „Na starom sninskom námestí“. No okrem kostola tu z pôvodných domov neostalo skoro nič. Výnimkou je budova bývalého okresného úradu, dnes je to Dom humanity SČK. Odtiaľto sa vyberám už smerom naspäť na Zemplínske Hámre, kde ma čaká záver dnešného pohodového dňa na bicykli.

Ako som spomínal, tieto trasy sa dajú absolvovať aj opačne a začať pri kostole, poobzerať sa po všetkých zastaveniach žltého cyklochodníka a skončiť v Zemplínskych Hámroch, kde je možné si predĺžiť víkend turistikou na Sninský kameň, sopečné jazero Morské oko či najvyšší vrchol Vihorlat vo Vihorlatských vrchoch. Výber je, samozrejme, len na vás. Celý deň som nemal najmenší problém so značením. Všade boli nakreslené zelené či žlté „céčka“ a s ich pomocou som sa dostal na miesto určenia bez zablúdenia. Ak si však nie ste istí, tak v infocentre v Zemplínskych Hámroch, alebo v Snine vám určite poradia. Snáď aj tento predstavený cyklovýlet nebude slúžiť len na motiváciu, ale pomôže aj zorientovať sa.

Okolie mesta Snina ponúka pre bikerov veľké množstvo cyklotrás. Aj milovníci cestnej cyklistiky si tu prídu na svoje. Prázdne cesty smerom ďalej na východ by som osobne nazval rajom cestnej cyklistiky. Dnešný predstavený cyklovýlet je možnosťou hlavne pre rodiny s deťmi a pre ľudí, ktorí sa chcú niečo nové dozvedieť o našom regióne, poprípade hľadajú nenáročný program. Ak v tomto kúte Slovenska plánujete zostať dlhšie, tak Poloniny v kombinácii s CHKO Vihorlat majú pre vás pripravenú krásnu prírodu, veľa ticha, turistiky a pre nás bikerov hlavne cyklochodníky, kde môžeme nabrať pekné množstvo kilometrov. Tak sa teda vidíme na východe.