Domáci trenažér - prečo ho používať, ako obmedziť hlučnosť a aké chyby nerobiť

Domáci trenažér - prečo ho používať, ako obmedziť hlučnosť a aké chyby nerobiť

Aké sú aktuálne novinky vo svete trenažérov, ktorý typ a model je ideálny práve pre vás? Čo ďalšie pri trenažérovaní budete potrebovať, prečo vlastne začať a hlavne, ako aj vydržať?!

Toto je hutná téma a ja som sa v nej tiež orientoval len postupne. Svoj prvý trenažér som kupoval asi 10 rokov dozadu, klubové valce som jazdil ešte skôr. Interaktívny používam 4. zimu.

Medzitým sa veľa zmenilo a v ponuke pribudli výrobky, ktoré vtedy ani neboli, takže nebudem zachádzať do úplných detailov a skôr sa zameriam na pokrytie základov a na zrozumiteľnosť, aby si bol po prečítaní tohto článku každý schopný vybrať ten správny typ pre seba. V tejto 1. časti neostal priestor na viac informácií o aplikáciách smart trenažérov, o režimoch jazdenia a na čo sa zamerať pri výbere smart trenažéra, takže to bude obsahom 2. časti.



Prečo?


Kým sa vrhneme na jednotlivé typy, začal by som skôr úvahou, prečo vlastne by si mal človek, nielen cyklista, zaobstarať domáci trenažér. Toto sú veci, na ktoré som si spomenul, za doplnenie v komentároch budem vďačný.

  • Počasie: v našich zemepisných šírkach sa vonku dá jazdiť celoročne len zložito. Preto trenažér veľa ľudí vníma ako spôsob, ako nevypadnúť z bikovania počas zimy a zlého počasia.
  • Čas: najmenej času zaberie domáce trénovanie. Nikam netreba chodiť, nikam sa presúvať. Ak je doma potrebná naša prítomnosť aj z iných dôvodov (deti, zvieratá..), tak opäť elegantné riešenie.
  • Kvalita tréningu: takýmto spôsobom sa dá kvalitne trénovať a kompromis to je len v niektorých špecifických prípadoch. Naopak, kvalita môže prekonať aj tréning vonku, softvér interaktívneho trenažéra proste zadelí záťaž a dokáže byť krutý tréner.
  • Posed: celú dobu trénujeme na svojich bicykloch, takže sa nerozladíme na inej geometrii napr. stacionárneho bicykla. Športoví cyklisti to určite ocenia.
  • Univerzálnosť: dnes nie je problém na trenažér umiestniť cestný, horský bike, ale napr. aj časovkársky/triatlonový špeciál, tzv. kozu.
  • Zmena: nemusíme jazdiť len a len vonku, toto môže byť zmena v priebehu sezóny, spôsob ako trošku "vyhladovať" na vonkajšie jazdenie.
  • Priestor: trenažér má kompaktné rozmery, výrobcovia ponúkajú modely priamo s týmto zameraním. Určite to je v byte menšie zlo, ako stacionárny/spinning bike. Ale zas tie sú super vešiaky na oblečenie, časom .
  • Cena: najlacnejší model stojí nejakú stovku, drahšie interaktívne tiež poriadne zlacneli. V porovnaní so vstupom do gymu alebo na spinning to dáva zmysel, investícia sa časom vráti.




Ale keďže nič nie je len biele, alebo čierne, tak aj trenažéry majú svoje úskalia, určite nájdeme aj ich slabšie stránky.

  • Nuda: toto bude asi najčastejší dôvod, prečo sa na jar objaví toľko inzerátov na nevyužité trenažéry. Oproti jazde vonku to nie je také zábavné, čas plynie zásadne pomalšie. Už som videl meme na túto tému, kde bol použitý výrok o tom, že 1 h na Zemi je 7 h vo vesmíre, a tak to ozaj niekedy na trenažéri pripadá. Kto vydrží viac ako 1 h super, nad 2 h musí mať človek silnú motiváciu a cez 3 h, to sú už prípady pre psychológov .
  • Rušenie: je super, že si trénujete doma, ale treba počítať s tým, že trenažéry majú stále značnú hlučnosť a druhá vec, vy sa na nich vždy poriadne spotíte. Takže takýto smradľavý a hlučný spoločník pri rodinnom pozeraní filmu nie je vítaný.
  • Socializácia: doma nikoho nestretnete, nezoznámite sa s ľuďmi s podobným koníčkom. Tiež motivácia trénovania v skupine je silný faktor.
  • Pot: už spomínaný pot sa podpíše aj na vašom vybavení. Treba počítať, že dres a tretry budete môcť po jazde doslova žmýkať. Tretry treba vždy presušiť.
  • Poškodenia: niektorí výrobcovia priamo uvádzajú, že ich bike nie je možné používať uchytený v trenažéri. Je pravda, že ide o odlišné sily pôsobiace na rám, no reálne som nepočul, že by sa takto zlomil rám. Ale nejaký ultraľahký, kto vie… Pokiaľ nepoužívate trenažér s vlastnou kazetou, dostáva zabrať plášť.
  • Otužovanie: celú zimu nevystrčiť nos z domu nie je zdravé. Primerane sa je dobré otužovať, aby sa prvý vonkajší tréning na chladnejšom vzduchu neskončil PNkou. Preto je indoor tréning dobré dopĺňať o turistiku, beh, bežky...




Základné rozdelenie


Teraz sa pozrieme, akým spôsobom sa generuje odpor na konkrétnom type trenažéra.



  • Brzdný valec: klasická 4-nožka, do ktorej sa upína celý bicykel, odpor vzniká trením plášťa o brzdný valec. Základné typy patria k tým najlacnejším variantom, existujú však aj modely so smart funkciami. Využívané na rozjazdenie, vyjazdenie pretekármi. Netreba pri tímovom autobuse riešiť elektriku, ktorú väčšinou nepotrebujú. Ďalej ich v článku budem nazývať ako klasické trenažéry, v angličtine sú Friction Trainers.




  • Valce: bicykel sa neupína, jazdí sa na 3 valcoch spojených remeňom. Odpor vzniká roztáčaním týchto valcov. Nutné udržiavať rovnováhu, čo chce cvik. Na druhej strane to prispieva k reálnemu pocitu z jazdy. Najčastejšie sú offline. Často sú využívané na rozjazdenie pred pretekmi, či na dráhe, alebo vonku. Po anglicky Rollers.




  • Vstavaná kazeta: ide o najmodernejší prístup, kazeta je súčasť trenažéra, bicykel sa osádza bez zadného kolesa. Magnetický odpor sa ovláda elektronicky. Často sú označované aj ako interaktívne, alebo smart, pre ich schopnosť komunikovať s rôznymi aplikáciami. V angličtine ich pomenovali Direct-Drive Trainers, tu ich budem volať smart trenažéry.




Ďalej spomenúť môžem moderné stacionárne bicykle, alebo spinnery. Rovnako slúžia na indoor simuláciu bicyklovania, vyhotovené sú ako samostatné zariadenia, nevkladá sa do nich bike. Ak si pamätáte na nejaký plastový stacionárny bike, tak tie zrovna nemyslím.Tieto sú robustné, ako tie spinningové, majú však viacej možností nastavenia posedu a všetky smart a interaktívne funkcie. Výhodou je práve tá robustnosť, nevýhodou cena a priestor, ktorý zaberajú.



Úplnou haluzou sú potom “bežiace” pásy prispôsobené jazde na biku. Občas videné na fotkách špeciálnych testovacích laboratórií.



Pre zaujímavosť, zvlášť kategóriou, ktorá sa objavuje len posledné roky, sú modely so zameraním na dizajn. Môže ísť vyslovene o luxusné kúsky, používajú sa materiály ako hliník, drevo a sklo. Výrobcovia s nimi počítajú ako s modernými doplnkami interiérov.



Ovládanie a komunikácia


Ďalším delením je spôsob, ako sa na trenažéri ovláda odpor, ako a či komunikujú aj s iným zariadeniami.

  • Bez možnosti ovládania: nie až tak často sa vyskytujúca alternatíva, skôr vlastná valcom a niektorým klasickým frikčným trenažérom. Odpor, frekvenciu šliapania si regulujete zaradením prevodu na bicykli.
  • Mechanické ovládanie: nič iné ako obyčajná páčka na klasickom trenažéri. Rôzny počet možných záťaží ovláda prítlak valca na zadné koleso. Pri valcoch môžeme hovoriť o ovládaní záťaže pomocou menenia remeňa, alebo pozície valcov, to však logicky nejde počas jazdy.
  • Smart, interaktívne ovládanie: najnovší prístup, trenažér komunikuje s ďalšími zariadeniami a aplikáciami na nich bežiacich. Majú ho aj niektoré klasické, typické to je pre smart trenažéry. Komunikovať môžu s mobilmi, tabletmi, PC, cyklocomputermi… Odpor ovláda softvér, ktorý dáva pokyny riadiacej jednotke, a tá odpor elektronicky mení. Najbežnejšie sa používa pripojenie cez BT alebo ANT+.




Ako obmedziť hluk


Ak už nejaký trenažér vlastníte, asi klasicky riešite hlučnosť, vhod vám prídu nasledujúce rady:

  • podložka je základ, vibrácie od trenažéra do podlahy sa u suseda pod vami menia na nepríjemný hluk. Ak nestačí karimatka, existujú gumené podložky pod priemyselné stroje, pomôcť pomôže OBI a pod. obchody.
  • ak máte klasický trenažér, tak vymeňte zadný plášť za špeciálny, na to určený. Nie je to len marketing, je z inej gumy a zníži hlučnosť.
  • dôležité sú správne prevody. Zbytočne sa neroztáčať na 53x11, viac otáčok = viac vibrácií = viac hluku. Lepší je ľahší prevod a vyššia záťaž.
  • správne voliť čas tréningu. Večer a skoro ráno je najhoršie obdobie, počuť aj spláchnutie a nieto ešte váš prebiehajúci interval .
  • použite psychológiu, úprimne oslovte suseda s tým, že chcete takto trénovať a spolu otestujte hlučnosť. Ako vám to raz povolí, už to nebude chcieť vziať späť . Prípadne vám povie hodinu, kedy nebýva doma.
  • ak nič nepomohlo, lacnejšie bude vymeniť trenažér ako susedov.




Čo do výbavy na trenažérovanie


Ono to nie je také jednoduché, že sadneme a jazdíme. Aby ste si spríjemnili trénovanie a nevyduli sa vám parkety pod vami, odporučím pár doplnkov, ktoré som si za tie roky osvojil:

  • uteráky, podložky, spotíte sa ako kone
  • ventilátor, rozumne s intenzitou, prievan nie je zdravý
  • vetrať, v zime s rozumom, aby ste neochoreli
  • voda, veľa vody, čo ide von, treba doplniť (voda, jonťák…), pri dlhších jazdách aj traťovku
  • notebook, telefón, tablet...všetko, čo vás rozptýli a pomôže vydržať
  • externé repro, kvôli hluku nebude reprák na notebooku stačiť




Ak si robíte plány na pozeranie filmov a trenažérovanie, ono to funguje len pri nízkej intenzite. Pokiaľ idete do intervalov, pre mozog veľa krvi neostáva a z dialógov vašich obľúbených seriálov moc nezachytíte. Mne funguje pozeranie športu. Záznam cyklistiky, alebo keďže rád bežkujem, tak biatlon a podobne. Minulý rok som objavil kurzy taliančiny na YouTube, nech pochytím nejaké frázy, keď budem objednávať kávu v Bormiu .



Sumár


Trenažér je super doplnok a výborný pomocník. Pre trénujúceho amatérskeho cyklistu je to dôležitý prvok zimnej prípravy a na jar je to veľmi cítiť. Ak sa to rozumne kombinuje aj s inými aktivitami ako beh, turistika, bežky, skialp a doplní kompenzačným cvičením v gyme alebo na jóge, to je potom na jar radosť vybehnúť na prvý spoločný tréning. A ako sme spomenuli, trenažér využijete celoročne, či keď prší, alebo na rozjazdenie napr. pred časovkou.



V našom shope môžete vyberať podľa výrobcu, ceny, alebo či je tovar skladom… Všetko vrátane príslušenstva nájdete na tomto odkaze.

Ako vyzerá novinka od Elite s názvom Direto X, a čo všetko nájdete v balení si môžete pozrieť v tomto videu:



Ak sa človek rozhoduje, aký typ, prípadne konkrétny model bude vyhovovať jemu, ideálne je si ho vyskúšať. V sekcii Testovacie dni na tomto odkaze nájdete aj akcie venované práve trenažérom.

Zdroj fotografií: kurtkinetic.com, tacx.com, zwift.com, elite.com, stagescycling.com
report_problem Našiel si v texte chybu?

Testovacie dni Elite - cyklotrenažéry

calendar_today 14.10.2019 - 14.12.2019
format_list_numbered 11. kolo - Testovacie dni
label MTBIKER akcie
place MTBIKER centrum, Hrádok 225 (Slovensko)

Páči sa ti tento článok? thumb_up59thumb_down comments 18 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Unboxing: Smart trenažér Tacx NEO 2T - vlajková loď Holanďanov

Unboxing: Smart trenažér Tacx NEO 2T - vlajková loď Holanďanov

Na čo sa môžete tešiť, keď sa rozhodnete pre top trenažér značky Tacx, ako vám príde trenažér zabalený, čo treba spraviť pred prvou jazdou a aké nájdete príslušenstvo v krabici?
Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Video: Ako trénovať na trenažéri - príprava na sezónu alebo chudnutie play_arrow

Video: Ako trénovať na trenažéri - príprava na sezónu alebo chudnutie

Správna intenzita, dĺžka a frekvencia tréningov na trenažéri robí takéto cvičenie efektívnejším. Robíš všetko správne?
keyboard_arrow_up