Test: Lapierre eZesty AM 9.0 - ebike s ovládateľnosťou klasického biku

Test: Lapierre eZesty AM 9.0 - ebike s ovládateľnosťou klasického biku

Letmý pohľad na eZesty francúzskej značky Lapierre nemusí hneď prezrádzať, že ide o ebike. To spoznáte až pri detailnejšom pohľade na kokpit a oblasť stredového zloženia. Na rozdiel od väčšiny ebikov vás však prekvapí aj hmotnosť...

Pocitom z jazdy má Lapierre eZesty bližšie ku klasickému biku, ako ku konkurenčným ebikom v rovnakej kategórii. A to myslím ako pozitívum. Čím to je? Veľký podiel na tom má aj prijateľná hmotnosť, ktorá je cca 18,5 kg, čo je v porovnaní s konkurenciou plus. Treba brať do úvahy, že ide o bike z kategórie trail/enduro s batériou a elektromotorom. Ako sa na eZesty jazdí a aké sú reálne skúsenosti, sa dozviete nižšie. V teste som mal síce model 2019, ale ten na sezónu 2020 je v podstate totožný.



V hlavnej úlohe Fazua – na papieri možno slabá, no v reáli výborná


Prečo som v úvode písal, že eZesty má bližšie ku klasickým bikom ako k ebikom? Je to tak trochu aj vďaka zvolenému pohonu Fazua. Ten ponúka len 250 Wh batériu, kým konkurencia má v ponuke takmer dvojnásobné hodnoty. No vďaka tomu sa podarilo dosiahnuť spomínanú hmotnosť bicykla.



Fazua a jej elektropohon je (aj na pocit) niečo ako plynulé potlačenie do sedla. Kým konkurencia akceleruje takpovediac kopancom, zrýchlenie pri tomto pohone je plynulé a bez trhnutia. Aj preto sa mi eZesty viac podobá na klasický bike a beriem to ako výhodu.

Pocit z jazdy je veľmi príjemný a plynulý. Dosť často som využíval najslabší režim asistencie elektromotora, čo navyše pomáha predĺžiť dojazd. Zvolený režim bol na bežné jazdenie v Karpatoch úplne dostačujúci.



Samozrejme, bolo potrebné vyskúšať aj iné jazdné režimy. Celkovo sú 3 a to, aký režim máte zvolený, vidíte podľa farby LED diód na ovládacom paneli. Zároveň počet svietiacich diód ukazuje stav nabitia batérie.

Červený režim, teda Turbo, som využíval minimálne, skôr len zo zvedavosti. Medzi zeleným Eko a modrým Medium som ale zásadný rozdiel necítil, a tak som väčšinou jazdil na Eko režime. Voľba jednotlivých režimov je intuitívna a zmena výkonu takmer okamžitá.



Jediná vec, ktorá ma trošku na Fazue zaskočila, bola nutnosť aktivácie, respektíve zapnutia celého pohonu tak, že je potrebné uvoľniť kľúčikom batériu a na samotnej batérii spínačom aktivovať pohon. Potom to celé ešte treba zapnúť z riadidiel na ovládacom paneli.



Pre dobitie batérie je potrebné ju z bicykla vybrať, a tak pripojiť k nabíjačke. Toto beriem ako výhodu, pretože ak napríklad skladujete bicykel mimo dosah elektrickej energie, tak vám stačí zobrať so sebou len batériu a viete ju dobiť napríklad doma alebo v kancelárii.



Viac o nemeckom pohone Fazua sa dozviete vo videu od Bimjeama:



Základ z karbónu


eZesty je vyskladaný na karbónovom ráme a vďaka kompaktným rozmerom pohonu (batérie a elektromotora) pôsobí bike veľmi uhladeným dojmom. Zdvihy 150 mm vpredu aj vzadu napovedajú, že sa bavíme o trailovom, prípadne enduro biku.

Vpredu sa o pruženie stará vidlica FOX 36 Float Performance a vzadu tlmič FOX Float DPS Performance. Vidlicu a tlmič neviete pritvrdiť z riadidiel a obzvlášť pri tlmiči je preto zmena tuhosti počas jazdy celkom nepohodlná.



Treba spomenúť, že testovaný bike bol vo veľkosti L, čo je na moju výšku 188 cm dosť na hrane. Zrejme by mi XL-ko bolo lepšie, no povozil som sa viac než dobre aj na L-ku.



Bike som mal na test rovné dva mesiace, no bolo to počas zimných mesiacov december a január, kedy teploty boli málokedy nad 5 stupňov. Pre nízke teploty bola hlavne vidlica dosť tuhá a nevedel som ju otestovať tak, ako by som možno chcel.

Zato zadnému tlmiču chlad veľmi problémy nerobil, pracoval výborne aj pri nízkych teplotách. Škoda len, že mu vidlica v zime nestíhala. Stred bicykla je položený pomerne vysoko, a tak nehrozí, že by ste omylom chytali kľuky o korene či kamene.



Čo ďalej stojí za zmienku, sú brzdy. Na biku nájdeme 4 piestikové SRAM Guide v kombinácii s 200 mm rotormi. Brzdy sú naozajstné kotvy. A to myslím doslovne. Stačí trochu viac potiahnuť za brzdovú páku, a kolesá máte zablokované.

Ak na takýto brzdný účinok nie ste zvyknutí, tak vás to zo začiatku môže zaskočiť. Chce to naozaj citlivé narábanie. No po pár zjazdoch sa na to dá zvyknúť a brzdný účinok budete vedieť pekne dávkovať.



Ďalej ma na bicykli zaujal ochranný kryt na tlmiči, ktorý ho chráni pred nečistotami a odletujúcimi kamienkami. Pri takto uloženom tlmiči je použitie podobného ochranného prvku asi dnes už nutnosť.



Ak by ste sa rozhodli, že na eZestym chcete mať bidon, tak budete mierne sklamaný. Je tu možné použiť len menší objem a aj to je celkom problém ho napasovať do košíka. Na dlhšie výjazdy preto bude lepšie voliť batoh s vodným rezervoárom.



O mechanický pohon biku sa stará sada SRAM GX. Ide teda o 12-rýchlostnú sadu, kde kazeta má rozsah 10-50 zubov v kombinácii s 32-zubovým prevodníkom. Rozsah prevodov je tak akurát a rozhodne vám žiaden prevod chýbať nebude. Ak aj áno, stále je tu režim Turbo.



Ako to teda jazdí a pre koho je eZesty určený?


Ako celok je eZesty veľmi podarený ebike. Bez problémov sa v jeho sedle dostanete na akýkoľvek kopec. Potom stačí dať nižšie sedlo pomocou teleskopky a už si len užívať flow alebo technické pasáže vášho obľúbeného trailu.



Bicykel sa v technických úsekoch veľmi dobre ovláda. Vďačí za to širokým riadidlám a celkovej geometrii rámu, ktorá je navrhnutá presne na takýto typ jazdenia.



Ak by sa vám náhodou stalo, že sa vám na výjazde vybije batéria, tak dôjsť domov za vlastné sa naozaj dá. Tu už hmotnosť trochu cítiť, ale ak máte aspoň trochu v nohách, tak so zvolenými prevodmi to určite zvládnete.



eZesty je ebike určený pre všetkých, ktorých baví hlavne technické jazdenie dole kopcom. Vďaka elektropohonu viete zdolávať aj dlhšie výjazdy a strmšie úseky budú pre vás ľahšie zdolateľné. Za deň tak toho stihnete pojazdiť pomerne dosť.


Plusy:

  • dizajn
  • plynulý záťah elektromotora bez „kopnutia“
  • dostatočný ECO režim
  • brzdy
  • možnosť nabíjať batériu mimo bike
  • prijateľná hmotnosť
  • ochrana tlmiča pred nečistotami
  • plášte Maxxis

Mínusy:

  • pri porovnaní s konkurenciou sa niekomu pohon môže zdať slabší
  • nutnosť aktivácie el. pohonu cez batériu

Cena predstaveného modelu je stanovená na 6 199 € a komplentú špecifikáciu sa dozviete na tomto odkaze.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up4thumb_down comments 4 komentáre report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Superior eXF 9039 – biely elegán, ktorý sa nebojí trailov

Test: Superior eXF 9039 – biely elegán, ktorý sa nebojí trailov

Ebike rýchly do kopca alebo v zjazde? Ebike na náročné traily alebo celodenné výlety? Čo takto všetko naraz. Superior eXF 9039 je všestranný model, ktorý viete využiť takmer kdekoľvek.
Test: Lapierre Overvolt TR 5.5 - ukáž mu smer a viac nerieš

Test: Lapierre Overvolt TR 5.5 - ukáž mu smer a viac nerieš

Lapierre vedel vždy robiť dobré bicykle a elektrika mu rovnako ide. Do testu som dostal Overvolt TR 5.5 a hneď, ako som ho vybral z krabice, spomenul som si na prvý ebike, ktorý som testoval.
Test: Husqvarna Mountain Cross 5 -  rokmi overená značka

Test: Husqvarna Mountain Cross 5 - rokmi overená značka

Keď niekto povie Husqvarna, zrejme prvé, čo vám napadne, je buď kosačka, píla alebo motorky. Napriek tomu má značka už slušných 124 rokov a svoje prvé ebicykle uviedli na trh v 2018.
keyboard_arrow_up