Test: Tretry a pedále Exustar - alebo o tom, či sa oplatí prejsť z MTB na cestné tretry

Test: Tretry a pedále Exustar - alebo o tom, či sa oplatí prejsť z MTB na cestné tretry

3020 komentárov

bimjeam 11.05.2020 36 fotografií   Pedale Tretry Test Cestny Bike Cestna Cyklistika Vybava

Ako dlhoročný biker som po kúpe “žiletky” vôbec neuvažoval, že si zaobstarám cestné tretry a pedále. Prišlo mi to zbytočné. Túto sezónu však poctivo zabieham jeden pár a rád by som sa s vami podelil o moje skúsenosti a postrehy.

 

Na MTB tretrách s SPD pedálmi jazdím od roku 2007. Po tom, ako som si 3 roky dozadu zaobstaral aj cestný bicykel, som tak nejako vôbec nepociťoval potrebu zadovážiť si aj cestné tretry a pedále. Prišlo mi to ako zbytočný luxus a popravde ma odrádzali aj všeobecne kolujúce informácie, že na cestných kufroch sa poriadne nedá ani chodiť. Dve sezóny som teda odjazdil na MTB tretrách, aj keď to v skutočnosti vo mne "hlodalo", najmä po tom, ako som začal jazdiť v partii cestárov aj dlhšie štreky nad 100 kilometrov.

Samozrejme všetci do jedného mali cestné tretry a nikto z nich sa nesťažoval. Koncom minulého roka sa mi naskytla možnosť otestovať cestné tretry a pedále od značky Exustar. Odvtedy som stihol natočiť zopár tisíc kilometrov na trenažéri, ako aj v exteriéri. Keďže s cestnými tretrami a pedálmi nejaké extra skúsenosti nemám, tento článok by som preto radšej koncipoval ako také zhrnutie rozdielov, výhod a nevýhod v prechode z MTB na cestné tretry. Verím tomu, že podobne špekulujúcich cyklistov ako ja je určite viac a že tento článok bude fajn vodítkom pri úvahe, či sa vám oplatí vymeniť horské tretry a pedále za cestné.



Náčinie na test - stredná trieda s dobrým pomerom cena/výkon


Tretry Exustar SR406


Aby ste si aj vy mohli spraviť presný obraz, ako prvé by sa patrilo uviesť, aké konkrétne tretry a pedále porovnávam. Lesklé čierno-modré MTB tretry Shimano XC7 som vymenil za matné čierno-červené tretry Exustar SR406, ktoré sa popravde k môjmu cesťáku hodia omnoho viac aj vizuálne. “Exustarky” disponujú dvojicou nastavovacích koliesok ATOP, ktoré sú ekvivalentom systému BOA. Z hľadiska funkcie je uťahovanie takmer identické a rovnako pohodlné. Tuhosť nylonovej podrážky, vystuženej sklenými vláknami je označená číslom 8 a pocitovo je tuhá až až. V podrážke sa nachádza aj dvojica malých “vetrákov” prekrytých jemnou mriežkou, ktoré slúžia na klimatizovanie nohy a odvetranie vlhkosti z tretry v smere od chodidla.



Zvršok tretry je vyrobený z umelej kože a po bokoch tretier sa nachádza väčšie množstvo malých dier, vďaka ktorým tretra dobre vetrá aj pri vysokej intenzite záťaže. Čo sa týka číslovania, to zodpovedá skôr štandardnej veľkosti obuvi. Kým tretry Shimano nosím vo veľkosti č. 44, tak Exustar mi vo veľkosti č. 44 značne lietal na päte. Vo veľkosti č. 43 s tenkou ponožkou sedí dokonale, no s hrubými ponožkami to už moc neštimuje. Osobne však v zime radšej nosím zateplené MTB tretry a na zimu nemám problém prehodiť pedále na MTB SPD. Hmotnosť oboch tretier bez kufrov je 672 gramov.



Pedále Exustar PR18ST


Čo sa týka pedálov, tak tie na MTB vozím rôzne. Od Shimano M540, cez BBB Force Mount až po magnéziové Exustary. Keďže som s touto značkou nikdy nemal problém, rozhodol som sa k tretrám vybrať tiež pedále Exustar. Zvolil som zlatú strednú cestu s nič nehovoriacim názvom PR18ST. Jedná sa však o pedále s telom z termoplastu zosilneného sklenými vláknami, ktoré majú CNC opracovanú CrMO osku, dvojité ložiská a oceľový insert, ktorý chráni telo pedála proti nadmernému opotrebovaniu v najviac namáhanom mieste nad osou. Nechýbajú ani skrutky na nastavenie sily potrebnej na vycvaknutie. Reálna hmotnosť oboch pedálov je necelých 310 gramov.



Fáza jedna - učím sa chodiť, učím sa cvakať


Napriek tomu, že na SPD pedáloch mám najazdených cez 100-tisíc kilometrov, tak cestné “espédéčka” sú trochu nezvyk. V tretrách bez kufrov sa na rozdiel od MTB nedá chodiť ani len náhodou a s kuframi klopkáte ako prvotriedna nákupná maniačka. S kuframi je chôdza o niečo opatrnejšia ako na MTB tretrách, nie je to až také tragické, ako som sa pôvodne obával. Toto bol pôvodne asi hlavný dôvod, prečo som sa do kúpy cestných tretier absolútne nehrnul. Cesťák využívam hlavne na presuny do práce a než sa tam dopracujem, tak musím zvládnuť okrem iného zopár schodov, výťah aj klzkú kamennú dlažbu. Cestné kufre majú s podlahou 3 kontaktné body a hoci si neviem moc predstaviť, že by som v nich napríklad mal bežať povedľa bicykla, na krátky peší presun to je v pohode.

Človek si však musí dávať viac pozor pri zosadaní z bicykla na keramickej dlažbe, alebo pri prenášaní bicykla po schodoch. Nezvyk číslo dva je nacvakávanie kufra do tretry. Kým MTB pedál je obojstranný a trafiť sa doň s trochou cviku nie je vôbec problém, s cestnými tretrami je to trochu tvrdší oriešok. Musíte si zvyknúť, že cestný pedál má len jednu stranu a ťažisko pedála vám nacvakávaciu hranu postaví vždy zvislo. Rovnako je aj omnoho ťažšie vycvaknúť si kufor z pedála a zostať stáť na pedáli, čo som ja občas mal vo zvyku na MTB pedáloch. Na cestných pedáloch sa veľmi ľahko môže stať, že sa vám tretra šmykne a vy si zajódlujete na štangli. Ako všetko aj toto chce však len cvik a pokiaľ budete jazdiť na žiletke pravidelne, tak sa vám to dostane do krvi.



Fáza dva - trenažérom k vychytaniu múch


Keďže tretry sa ku mne dostali ešte na konci sezóny v novembri, bolo veľmi veľa času na to, aby som vychytal správne nastavenie kufrov, odporu vycvakávania, ako aj vytvarovanie tretrier na moje chodidlá. Ako prvé by som rád podotkol, že cestné kufre s trojicou upínacích skrutiek ponúkajú omnoho väčší rozsah nastavenia ako MTB kufre. Najmä teda z pohľadu Q-faktoru.

Veľká styčná plocha tretry a kufra ponúka možnosťefektívnejšieho prenosu sily na pedál aj lepšie rozloženie tlaku. Pokiaľ máte v nohách tri hodiny dupania, tak je to omnoho príjemnejšie, ako pri SPD. Čo sa týka nejakého “fitu”, tak chápem, že toto je veľmi individuálne, no mne sedia Exustary veľmi dobre. V porovnaní so Shimanom majú nižší nárt a užšiu pätu. Kým pätu som zopár hodín rozdupával, tak menej priestoru nad prstami mi popravde vyhovuje viac.



Fáza tri - test v reálnych podmienkach


Po dvoch až troch mesiacoch trenažérovania som konečne vytiahol tretry aj na čerstvý vzduch, aby som ich podrobil záťažovému testu. Ako prvé zisťujem, že kolieska ATOP držia pevne aj po hodine jazdy a ako premotivované nohy puchnú, treba ich trochu povoliť. Samotné povoľovanie by mohlo byť trochu jemnejšie odstupňované, no opäť je to vec zvyku. Druhá pozitívna vec, ktorú pociťujem, je lepšia priedušnosť tretry. Vetráky v podrážke vháňajú vzduch aj zo spodnej strany, čo v prípade MTB tretry nehrozí. Pozitívne vnímam aj trochu nižšiu hmotnosť tretry.

Najzásadnejšou zmenou je však pocit, že keď silovo dupnete do pedála, tak zaberáte o čosi viac. Ťažko povedať, či je to väčšou tuhosťou podrážky, lepším rozložením tlaku, alebo trochu aj placebom, každopádne sa mi to páči a pomaly mi začína dopínať, prečo skúsení žiletkári nevozia na svojich bicykloch MTB pedále. Tie totižto okrem väčšieho komfortu pri chôdzi neponúkajú žiadnu výhodu. Keďže na žiletkách sa ale nezvykne zosadať a tlačiť, tak to nepredstavuje žiaden väčší problém. Na “kafíčko a čískejk” (alebo pivo a horalku) to človek v pohode precupká aj v cestných tretrách.

Z môjho pohľadu je skvelým bonusom aj absencia rôznych vrzgavých pazvukov, ktoré k MTB pedálom tak nejak patria. Kým pri MTB pedáloch a kufroch šúcha kov o kov doplnený o nejaké tie nečistoty, tak o povrzávanie nie je vôbec núdza. Pri cestných pedáloch, kde sa stretá plastový kufor s plastovým telom pedálu, som nepostrehol žiadne rušivé alebo znervozňujúce zvuky ani po desiatkách výjazdov. Posledný rozdiel, na ktorý by som rád upozornil, je rozdielna výška kufra. Cestný kufor je cca o centimeter vyšší a rovnako treba o tento centimeter podvihnúť aj sedlovku, aby ste mali identický posed ale to je u každej značky odlišné.


Plusy:

  • cestné kufre sú plastové a nemajú tak tendenciu povrzávať
  • kontaktná plocha je omnoho väčšia a ani po dlhšej dobe necítite tlak od kufra na chodidle
  • zarážky majú tri skrutky a ponúkajú viac možností nastavenia ako na MTB
  • v rovnakej cenovej kategórii sú cestné pedále ľahšie
  • cestné tretry sú obvykle lepšie odvetrané
  • na cestné tretry sa vďaka absencii hrotov a výstupkov v podrážke lepšie naťahujú návleky
  • efektivita prenosu energie je lepšia vďaka tuhšej podrážke aj väčšej styčnej ploche kufra a pedála
  • možnosť prispôsobenia bočnej vôle výberom rôznych kufrov

Mínusy:

  • plastové kufre sa pri častej chôdzi skôr zoderú ako kovové MTB kufre
  • istota chôdze je horšia kvôli tuhšej podrážke a vystúpeným kufrom
  • ďalšie tretry navyše v skrini
  • hrozí, že zo začiatku si budete nechtiac obúvať na cestný výjazd MTB tretry




Pár slov na záver - na dobré sa rýchlo zvyká


Ak to mám teda na záver nejako zhrnúť, tak by som rád povedal, že pokiaľ jazdíte na cestnom bicykli v MTB tretrách a vyhovuje vám to, nič sa nedeje. Určite je to efektívnejšia kombinácia ako šliapať na voľných pedáloch, alebo oldskúlových “košíkoch”. Pokiaľ však zvažujete kúpu cestných tretier a pedálov, no nie ste si istí, či to bude mať oproti MTB pedálom nejaký prínos, tak z môjho pohľadu určite áno!



Zvlášť, pokiaľ je vašim cieľom čo najlepší výkon. Zmieriť sa akurát musíte s tým, že chôdza po vlastných bude o niečo menej komfortná a že budete musieť doma nájsť miesto na ďalší pár topánok. Všetko ostatné je však pre jazdu po asfalte príjemnejšie. Cestné tretry na žiletke môžu byť problém pre tých, ktorí nemajú inú možnosť, ako vláčiť cesťák niekoľko poschodí po schodoch, no aj to sa dá poriešiť tretrami odparkovanými napríklad v pivnici.

Dúfam, že moje postrehy boli pre vás inšpirujúce a prínosné a pokiaľ aj vy máte nejaké podobné skúsenosti, pokojne ich napíšte do komentárov pod článkom.



Na záver ešte doplním informáciu, že mnou testované tretry Exustar SR406 sa predávajú za odporúčanú MOC 95 € a pedále Exustar PR18ST stoja necelých 54 €.Viac informácií nájdete na týchto odkazoch - tretry/pedále.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Dvenohy 11.05.2020 (13:53)

2


Ja si neviem zvyknut na "vycvakavanie" na cestnych tretrach...zlate MTBcka ktore vypnu do oboch stran....

 
Lost 11.05.2020 (15:35)

2


cestné tretry mám už pár sezón a pravdupovediac, asi sa vrátim späť mtb/spd pedálom.... rozdiel v tuhosti/styčnej ploche pedála a podrážky je rozhodne poznať (mám tretry s karbonovou podrážkou vs lacné mtb na sucháče).... na chôdzu sa dá zvyknúť, ale v cestných tretrách nehrozí oprieť bike a ísť sa prejsť niekde po okolí najmä kvôli životnosti kufrov, preto boli vždy po pár tisíc km na odpis (pedále time xpresso) na pevnom povrchu to ešte ide, ale stačí štrk/bordel a už sa kufre derú, najmä vrchný "záchyt", kt. som bol schopný zbrúsiť do roviny dostať defekt a ísť pár km vedľa bicykla tiež stojí za to... každopádne, palec hore, dobre zhrnuté pre a proti... bimjeam paradoxne zvažujem práve kúpu xc7 tretier od shimana na cestu aj mtb, ako si s nimi spokojný?

 
bimjeam Lost 11.05.2020 (18:22)

1


XC7 sú super tretry, vyborne sa cistia, podrazka je tuha, ale mam ich tretiu sezonu a michelin podrazka v prednej časti už začína byt KO. Už sa dost povoľujú aj BOA kolieska. Tento rok to uz s nimi nejako dobojujem, ale buducu sezonu urcite vyskusam aj Fizik Terra X5, tie sa robia aj po pol cisle, co mne osobne u Shimana chyba.

 
jiri73 bimjeam 11.05.2020 (18:47)

0


Fizik , pre mna zatial najlepsie tretry zo vsetkych ktore som mal

 
Lost bimjeam 11.05.2020 (19:09)

0


terra x5 boli tiež vo výbere, ale odrádza ma o nich hladká podrážka na rozdiel od michelin

 
Krivi bimjeam 13.05.2020 (11:38)

0


Terra X5 mam a su super, uz aj par +5h vyjazdov na ceste a bez problemov.

 
tech-bass Lost 12.05.2020 (07:45)

0


odporucam z aliexpresu gumenne krytky na cestne kufre

 
zwARO 11.05.2020 (18:23)

1


A v cestnej tretre vam v zime prenikne menej chladu ako pri kovovom kufri na mtb tretre.

 
Peter0608 zwARO 11.05.2020 (18:56)

0


A treba upchat vetraky...na cestných sú dosť veľké zospodu...

 
Tomas84us 11.05.2020 (19:37)

1


By ma zaujimalo ci sa niekomu realne zvysila priemerka pri prechode z spd na cestne tretry, ma to niekto odsledovane?

 
ing_bistro 12.05.2020 (15:34)

1


Shimano má aj SPD verziu cestných pedálov s väčšou nášľapnou plochou, jednostranné a ľahšie. Som s nimi celkom spokojný, keďže zatiaľ nechcem mať doma jedny tretry navyše. (https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/pedale/naslapne-mtb/shimano-pd-es600-pedale-spd-jednostranne-zar-sm-sh51.html)

 
FcBaselFan ing_bistro 14.05.2020 (21:41)

0


Dakujem za tento tip, dal si mi nim chrobaka do hlavy. Ozaj je to s tym hladanim spravnej strany taka hroza, ako citam v recenziach?

 
bedo FcBaselFan 15.05.2020 (10:47)

0


Nie je. Osobne mám teda jednostranné Shimano A520 a občas sa napr. pri pohýnaní z križovatky stane, že "nezacvaknem na prvý šup", tak proste pár krát otočím kľukami aj bez zacvaknutia, žiadny veľký problém v tom nevidím. Inak by mi asi stačili aj klasické M520, ale A520 proste vyzerajú na cestnom bicigli lepšie.

 
FcBaselFan bedo 15.05.2020 (16:04)

0


Dakujem za reakciu, bedo. Klasiky M520 jazdim teraz. Pri letmom prieskume trhu som zistil, ze existuje aj starsi model, co pouzivas, no uz som ho moc nenasiel nikde skladom (tu v bazari aj 2x). Este mi povedz - prida ta "platforma" na komforte oproti M520, vnimas take nieco?

 
bedo FcBaselFan 15.05.2020 (20:02)

1


Ani nie, z môjho pohľadu je to hlavne o tom dizajne. A možno sú A520 aj o čosi ľahšie (ale nevážil som ich).

 
the-redsox 11.05.2020 (15:45)

0


exustar pedale som mal na mtb ale zivotnost lozisk je slaba.

 
rtl 11.05.2020 (23:37)

0


Da sa potiahnut aj postojacky smerom hore, no urcite nie celych 360 stupnov. No takyto sposob je dost narocny a podla nazoru nejakeho odbornika, ktory som cital, sa ani casto nevyuziva a urcite nie dlhsiu dobu pocas jazdy. Teraz nemyslim na profesionalov ale na bezne rekreacne jazdenie ako som hned uvode pisal. Takze par stupnov pred hornou uvratou mozes aj postojacky zaberat a v prudkych pomalych vyjazdoch ci rychlych zjazdoch jazdit bez obavy padu z dovodu zaseknutej tretry.

 
tulenik rtl 12.05.2020 (00:42)

0


Celé "ťahanie pedálu hore" je utópia (ak to skúsite s exaktným meraním, vždy budete jednu stranu šuliť), ktorú asi nikto nepoužíva, hoci si to možno namýšľa. *****
https://www.youtube.com/watch?v=ayafWfQzQQE

 
rtl 11.05.2020 (22:27)

-3


Este je tu aj ina varianta pre tych co jazdia rekreacne a maju obavy z SPD . Tento rok som zacal pouzivat jednostranne SPD pedale, z ktorych som zhodil zadnu cast SPD uchytenia. Pedale su lahsie ale hlavne bez rizika padu a pritom poskytuju 90% toho, co sa vyzaduje od SPD. Kufre svojim tvarom spolu s tretrou vytvaraju akysi hacik, ktory umoznuje tahat pedal nohou aj smerom hore. Nie vsetky pedale spominanu demontaz umoznuju, kedze maju spojenu prednu i zadnu cast SPD uchytenia spolu. Aj to by sa vsak dalo jednoducho vyriesit... Pre mna tato varianta ako jedina pre buducnost ci uz na MTB alebo cestak...

 
nickovw08 rtl 11.05.2020 (22:36)

0


Akosi si to neviem dobre predstavit v stoji, tam asi netaháš pedál hore, ale iba tlačíš

 
Pridaj komentár