Test: Pedále BBB BPD-14 FORCEMOUNT– zaujímavá alternatíva ľahkých SPD-čiek

1913 komentárov

bimjeam 28.09.2017 10 fotografií   Cyklistika Spd Horska Cyklistika Test Bbb Vybava Pedale

Po pedáloch BBB BPD-14 FORCEMOUNT som poškuľoval už dlhodobo. Dosluhujúce staré pedále v kombinácii s možnosťou testovania vecí od BBB boli jasným signálom, že je čas vyskúšať niečo nové!

Nové pedále – zmena je život

Pamätám si presne deň, keď mi prišli v roku 2012 nové nášľapné pedále spolu s tachometrom Sigma. Vďaka tomu dnes presne viem, že staré pedále majú odkrútené cez 41-tisíc kilometrov a zaslúžia si odchod na „zimákový“ dôchodok. Nové pedále síce nenesú logo rovnakého výrobcu, no preskočila medzi nami iskra už pri prvom pohľade.

Spracovanie a obsah balenia

V minimalistickom hliníkovom tele pedálov rotujú načierno lakované elegantné oceľové CrMo osky, ktoré do závitov v kľukách môžete zaskrutkovať jedine pomocou imbusového kľúča č.8 z vnútornej strany. Mechanizmus zacvakávania kufrov má zaujímavú povrchovú úpravu, ktorá sa farbou ponáša na titán. Silu upnutia je možné nastavovať plynule pre obe strany. Čo sa týka ložísk, v útrobách pedála sa nachádza jedno klzné ložisko (bližšie ku kľuke) a jedno priemyselné ložisko (smerom von). V prípade servisu možno osku od pedála oddeliť jednoducho pomocou skrutky. Na tele pedála sa nachádza decentná biela grafika a nápis BBB, ktorý určite nikoho neurazí. Obsahom balenia sú okrem samotných pedálov aj zarážky (kufre) označené ako Click&Go, ktoré sú na vlas rovnaké a kompatibilné s pedálmi značky Shimano.

Sľubná hmotnosť – tromf č.1

Už na prvý pohľad je viac než zrejmé, že sa jedná o nášľapné pedále typu SPD, ktoré sú vyhotovené v atraktívnom minimalistickom dizajne. Ak ich podozrievate z nízkej hmotnosti, máte pravdu. Ručička váh sa pri tomto páre pedálov zastavila na hodnote 290 gramov, čo je veľmi slušný výsledok vzhľadom na to, že sa nejedná o vlajkovú loď, ktorá by mala titánové osky. V porovnaní s mojimi starými „ikstéčkami“, som si teda prilepšil o 46 gramov, čo je ešte o 20 gramov viac, ako keby som siahol po najľahšom modeli japonskej konkurencie.

Teória v praxi

Pri prvej jazde som si v tretrách schválne ponechal staré kufre, aby som vedel zhodnotiť aj komatibilitu so Shimano zarážkami. Všetko fungovalo ako malo, no vzhľadom na opotrebovanosť ľavého kufra, mi pri cielene silovom ťahu, ľavú nohu vypínalo. S výmenou nových zarážiek však problém nenávratne zmizol a pedále držali ako prikované. V porovnaní so starými „ikstéčkami“ majú FORCEMOUNT-y menšiu stranovú vôľu, čo mne osobne vyhovuje viac. V praxi to znamená asi toľko, že v prípade potreby dokážete pedále vycvaknúť pohotovejšie a ľahšie aj pri väčšom predpätí pružiny upínacieho mechanizmu. Osobne mi prenos energie v takomto nastavení prišiel o dosť efektívnejší, no treba poznamenať, že porovnávam nové so starým a môj úsudok môže byť skreslený.

Po úvodnom zoznámení som si na pedále zvykol takmer okamžite a nepociťoval som nejaké odlišnosti. Sadli mi ako uliate. Otázka výdrže je v prípade pedálov dosť zásadná. Vzhľadom na dovolenkovanie pri mori a aktuálne nepriaznivé počasie som na pedáloch stihol natočiť len 500 km. No zatiaľ nevykazujú žiadne známky opotrebovania alebo rozštelovania. Pokiaľ ma pamäť neklame, tak by k pedálom mala byť dostupná aj sada s náhradnými ložiskami, v prípade, že by ich bolo nutné časom vymeniť.

Napriek prvotnej nedôvere v pedále značky, ktorú nemám overenú, som rád, že zvíťazilo srdce nad rozumom. Ja osobne som s pedálmi veľmi spokojný a teší ma, že okrem toho, že skvelo vyzerajú, aj skvele fungujú a ušetrili mi takmer 50 gramov z celkovej hmotnosti biku za cenu, ktorá nie je ani náznakom likvidačná. Pokiaľ by sa vám pedále zapáčili, existujú dokonca aj vo vyhotovení so strieborným telom, prípadne, ak chcete ušetriť ešte ďalších 50 g a spĺňate 85 kg váhový limit, môžete zainvestovať do varianty s titánovou oskou s typicky zlatou titán-nitridovou povrchovou úpravou.

Odporúčaná cenovka týchto vydarených pedálov je približne 59 € a viac info o pedáloch BBB BPD-14 FORCEMOUNT nájdete na stránke dovozcu SK profi bike na tomto odkaze.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

bimjeam 19.04.2018 (11:59)

AKTUALIZÁCIA: Ani po cca 8 mesiacoch používania zatiaľ žiadny problém s ložiskami, alebo klietkou.
Nájazd cca 3000km a nič nelupe, nevrzga, bez citeľnej vôle

cabastefan bimjeam 08.03.2019 (08:45)

Ahoj, ešte držia? akurát nad nimi uvažujem nakoľko sa mi pd-m9000 rozpadli

bimjeam cabastefan 08.03.2019 (14:45)

Ahoj, pedále držia. Mám na nich asi 6000km + a ložiská ok, akurát tie pliešky o ktoré sa opiera kufor sú hliníkové a kufre sa do nich otlačili po čase a má to tendenciu povrzávať. Treba buď mazať, alebo objednať niekde náhradné pliešky.

LaS 29.09.2017 (09:52)

BBB 14ky mam uz 6 rokov na cestaku, najazdene okolo 25000 km. Nemam dovod ich menit. Hladal som vtedy biele lahke SPD pedale za prijatelnu cenu. t.j. nie prilis drahe. Bielych vela nie je a tieto BBB patria medzi najlahsie, takze jasna volba. Cestak mam prevazne biely, kluky su sice cierne, ale tie pedale maju ciernu osku, takze farebne perfektne pasuju. Ked som si prisiel do www.procycling.sk pre bicykel, doniesol som si tam tie pedale, aby som mohol ist na bicykli domov a cudovali sa, ze BBB pedale. Hladal som SPD pedale na Ultegroidneho karbonoveho fitnesaka Canyon model 2018, farba mint www.canyon.com/sk/fitness/roadlite/roadlite-cf-8-0.html ktory bude koncom februara a znovu mi vysli tieto BBB. Na svojom 20 rocnom trekingovom bicykli som tiez nikdy nemal Shimano pedale. Tie sa mi zdaju prilis robustne a tazke. Prve som na trekovom mal krasne modre Author pedale, ktore perfektne pasovali k trekovemu Authoru s modrou metalizou. Ked som ale v casopise Velo precital, ze Shimano Hollowtech kluky su najpevnejsie, nemohol som spavat, kym som ich nekupil. Bohuzial ale zavit na tych modrych pedaloch bol taky zazraty, ze sa nedali odmontovat a musel som kupit ine pedale. Tie modre uz neboli, tak som kupil matne sedostrieborne, ake su aj kluky. Na jednom z nich sa mi ale casom stratila skrutka a vyklal mi do boku, tak som nasiel nejake Zeray, tiez lahke, lacnejsie nez BBB, velky vyber farieb, vybral som si svetle modre. Uz nepamatam u koho som ich kupil, ale uz som ich nenasiel. Zatial sluzia dobre.

the-redsox 29.09.2017 (15:03)

Ja mam pedale Exustar na mojom MTB. Mal som aj Shimano ale velky rozdiel nevidim. A Exustar su dokonca o nieco lahsie.

masto 29.09.2017 (12:38)

Zaujímalo by ma ako sa správajú v blate ? Na všetkých mojich bikoch mám nemenovanú Japonskú značku a páči sa mi že fungujú za každých podmienok a prakticky s nulovou údržbou ( a to aj nižšie modely). Tieto BBB aspoň podľa článku vyzerajú skvelo cena/váha/výkon a k tomu super vyzerajú, možno dobrá voľba do budúcnosti.....

cassobiker 29.09.2017 (13:15)

doteraz som pouzival vyhradne pedale od japoncov a stale som bol spokojny, az na DX. na tych mi po dvoch jazdach stale zacne vrzgat nieco. komponenty BBB mam velmi rad. dakujem za clanok, ak budem zhanat nove, uz asi viem ktore

v3hicl3 14.11.2017 (14:13)

Taka otazocka na autora recenzie, ako sa Ti tocia, lebo mne kladu odpor velmi. Neviem ci to bude tym mnozstvom vazeliny v tele pedala, alebo je problem s loziskami. Diky za info

bimjeam v3hicl3 14.11.2017 (14:22)

Ahoj v3hicl3 pedále sa mi točia po cca 3 mesiacoch rovnako ako na začiatku, nakrútené mám na nich cca 1500km. Neviem, čo myslíš tým, že kladú odpor? Pokiaľ to, že nerotujú okolo vlastnej osi, tak to je normálka, ak majú vôľu, alebo cítiš pri otáčaní nejaké škrípanie, tak to už problém je.

v3hicl3 14.11.2017 (19:58)

Ani vola ani skripanie tam nie je, len to ze sa tazko otacaju okolo vlastnej osi. Moja predstava bola ze sa budu lahko otacat, ze ich roztocim a urobia par otociek.

bimjeam v3hicl3 14.11.2017 (20:41)

Neboj, všetko je potom v poriadku ako ma byt. Ani shimana sa neroztocia pri pohybe

Laro22 30.04.2018 (14:24)

ahojte mam tieto pedale a zial poskodila sa mi ta skrutka z boku na inbus da sa to objednat samostatne?

bimjeam Laro22 30.04.2018 (15:56)

Skús napísať dovozcovi SK Profi bike, alebo priamo na BBB zákaznícku podporu. Osobne som sa s tým nestretol, že by bola skrutka ako náhradný diel, ale viem, že niekomu gratis poslali tie alu podložky pod kufre , keď ich zodral a napísal priamo do BBB