Test: Continental Mountain King a Cross King - posuňte schopnosti svojho XC stroja

Test: Continental Mountain King a Cross King - posuňte schopnosti svojho XC stroja

Hľadáte plášte na svižné brázdenie hôr a trailov, prípadne by ste radi posunuli schopnosti svojho XC biku?

Myslím, že ste ma už viackrát počuli rozprávať o tom, že moderné XC bicykle a ich geometria poskytnú okrem možnosti „chrtenia“ aj zábavu v teréne. A tiež, že štandard boost zase umožnil vytvoriť viac miesta okolo zadnej stavby, čo umožní na oplátku voziť širšie a objemnejšie plášte. Tak a dnes to skombinujeme a ukážeme si príklad konkrétneho „setupu“ plášťov, ktorý by mohol byť v podstate takým vzorom a nájde využitie ako pri nízkozdvihových trailbikoch, tak aj pri rýchlych športových strojoch z kategórie XC/maratón.



Prečo táto kombinácia?


Možno sa teraz pýtate, prečo som na tento test nezvolil len jeden model plášťa, ale 2 odlišné, teda Mountain King a Cross King. Je to osobná preferencia a tiež osvedčená filozofia – vpredu nech to viac drží, vzadu nech to viac sviští.

Predsa len vždy si všade šliapem za svoje a valivý odpor hrá významnú úlohu. Nejde teraz o nejaké časy a podobne, ale o možnosť prejsť viac s menšou námahou a v tom výrazne rozhoduje práve vzor na zadnom kolese. Ten predný zase výrazne ovplyvňuje trakciu a vedenie stopy a je jasné, že keď sklame, neskončí sa to dobre.

Continental Mountain King


Tak sa poďme pozrieť na ten, ktorý som zvolil dopredu. Jedná sa o šírku 2,3 palca a prevedenie Protection – rovno dodám, že ak sa bavíme o bezdušovom nasadení, vždy kladiem dôraz na spevnené bočnice, bez ohľadu na použitie v pretekoch či na traile.

Nejde len o samotnú ochranu proti poškodeniu, ale aj o väčšiu oporu pri nižších tlakoch. Navyše Protection sú vyrábané v Nemecku a rovnako na nich nájdete osvedčenú zmes BlackChili. Detaily si môžete naštudovať na stránke, ja len dodám, že cieľom je kombinovať potrebný grip, valivý odpor a rovnako odolnosť v tom správnom pomere.



Samozrejme, išiel na váhu, kde ukázal, myslím, parádnych 733 g pri šírke 58,5 mm (nemeral som cez štuple, ale cez bočnice) na kolesách FFWD Outlaw AM. Guma má na kolesách krásny profil a je to výborná kombinácia už na pohľad. Navyše tento vzor nie je vôbec „jalový“ vďaka výške štupľov a ich rozmiestneniu. O tom viac ale nižšie v pocitoch z jazdy.



Continental Cross King


Na zadné koleso putoval model Cross King, tiež v šírke 2,3 palca. Rovnako sa jedná o verziu Protection a rovnaká je aj zmes BlackChili. Ešte treba dodať, že plášte majú TPI na vysokej hodnote 180. Váha potom ukázala hodnotu 752 g pri šírke 57 mm.



Je teda o málinko užší a o kúsok ťažší, čo je zrejme dané aj hustejším vzorom. Ale hmotnosti oboch plášťov ma milo prekvapili – napríklad plášte Maxxis Ikon (na rovnakých kolesách šírka 57 mm), ktoré vozím na pretekoch, majú cca 650 g. Takže tých cca 100 g navyše pri výraznom vzore mi príde ako skutočne nízka daň.

Vzhľadom na výbornú hmotnosť plášťov som neváhal a do zadného kolesa pridal aj vložku od Pepi´s. Putovala tam hlavne ako ochrana kolesa pred poškodením pri šantení na kamenistých trailoch v okolí Kuneradu a v Malej Fatre – mohol som teda dať nižší tlak bez toho, aby som si výrazne koledoval, keďže kolesá jazdím hlavne na Blizze.

Veľkosť S, ktorú som použil, mala okolo 80 g, čo dokopy dáva stále výbornú celkovú hmotnosť vzhľadom na výslednú odolnosť. Každopádne, na jazdenie s touto „nudlou“ aj mimo enduro zdvihov (kde sa primárne používa) sa pozrieme niekedy nabudúce.



Poďme do terénu


Zatiaľ to bola všetko skôr teória a teraz môžeme prejsť na prax. Tlaky som dal ako obyčajne, teda okolo 1,7 bar dozadu a 1,5 bar dopredu. Keďže sa mi akurát pokazil malý digitálny tlakomer, je to približný odhad z veľkej pumpy a mačkania palcom. Samozrejme, ako prvé po tom, čo vyleziem z domu, si všímam valivý odpor.

Možno sa vám zdá, že ho aj s hmotnosťou zbytočne riešim, navyše pri plášťoch na trail. Lenže ak si jazdíte za svoje, prípadne nemáte na výlet vždy celý deň, je veľké plus, ak vás plášte neťahajú „za sedlo“ pri presunoch a v kopcoch. No a skutočne ma prekvapili – je to, samozrejme, o niečo horšie ako napríklad spomínaný Ikon, ale tu sme v trochu inej kategórii.

Čo je podstatné, rozhodne neuberajú na chuti vyšliapať si aj nekonečné asfaltové stúpanie pri ceste k trailu, či chuti na jazdenie po okolitých zvážniciach a chodníčkoch. Každopádne kolesá sa odvaľujú oveľa ľahšie, ako keď som mal dávnejšie na kolesách model Trail King. Vtedy bol taký asfalt skôr za trest.



Mountain King je naozaj terénny univerzál a nezaskočilo ho ani blato či sneh. Keďže u nás vo Fatre ešte nedávno snežilo a panovali skutočne extrémne rozdiely teplôt, zažil som výjazdy, keď sa striedalo úplne všetko – v tieni sneh, potom blato a miestami kompletne suchý a prašný trail. Jeho vzor poskytne spoľahlivé vedenie stopy a hlavne sa veľmi rýchlo dokáže očistiť.



A keďže má plášť na kolese pekný guľatý profil s výraznými bočnými štupľami, v zákrutách máte istotu. Takú Anakondu (domáci trail) poznám naspamäť a keďže je stále zarezaná v strmom úbočí, poznám, že plášť jednoducho drží.

Vďaka tejto istote som si výrazne zlepšil čas na spodnom úseku a to som nemal ani teleskop, keďže som vyrazil na novom Antheme. Všetko sa potvrdilo aj pri jazdení na Blizze medzi šutrami – či už v Kunerade alebo pod Minčolom.



Z toho, čo hovorím, sa môže zdať, že na zadnom kolese tak stačí iba nejaký slick. Lenže akonáhle sa pustíte dolu strmým kopcom a stlačíte brzdu, vyvedie vás to z omylu. Môžete mať top brzdy, no s blbým, resp. príliš hladkým vzorom máte pocit, že bicykel nie a nie zastaviť. Krásne sa mi to potvrdilo, keď som prehodil koleso, kde je Rekon Race za to, kde je Cross King. A hlavne, keď bolo tak sucho a prašno...

Mám pocit, že brzdy majú zrazu oveľa viac sily, čo znamená, že dokážete výrazne rýchlejšie spomaľovať, čo vás vo výsledku paradoxne zrýchli, pretože máte istotu. Výhodou rozmeru 2,3 palca je pekný objem, čo vplýva na istotu a komfort a pri správnom tlaku sa rozhodne netreba báť ani blata. Nečistí sa tak pekne ako napr. Mountain King, ale stále je vzor dostatočne „riedky“. Krásne to bolo cítiť pri zábere, napr. pri snehových poliach – verte mi, už mám celkom cit na sneh a bicykel išiel stále vpred.



No a veľmi dobre si rozumie so spomínaným Pepi´s vo veľkosti S, aj keď samotné obúvanie chce trpezlivosť a dostatočne klzké pätky. Ale za ten komfort jazdy a pocit, že mi nejaký šuter následne nerozláme koleso ak spravím chybu za to stojí. Čo sa týka samotného tubeless ready, všetko krásne klaplo na prvý šup (pri oboch plášťoch) aj bez nutnosti použitia tlakového kanistra.

Ale pozor na jednu vec... s jedným kolesom sa ku mne domov dostal aj Cross King v rozmere 2,2 palca, no oproti 2,3, ktorý testujem a opisujem, je to výrazne väčšia užovka - teda je výrazne užší.



Pre koho teda?


Neviem, či sa presne triafam do toho, čomu sa hovorí test, pretože výber som podriadil plánovanému použitiu a ukázal sa ako trefa do čierneho. Skôr som chcel overiť „teóriu“ a dať tip ostatným, ak majú v pláne posunúť schopnosti svojho XC biku smerom do náročnejšieho terénu a tým pádom aj tie vlastné.

Možno sa to hodí, keďže preteky teraz moc nie sú. Nespravíte si pritom ani z ľahkej mašiny pomalý tank, na plášťoch vás bude baviť aj normálny „tréning“ a výjazdy, no keď príde na rad technika, budete si výskať.



Ohľadom hodnotenia výdrže, mám na nich ešte málo kilometrov, no budem ich stále používať ďalej, takže pokojne mi potom neskôr napíšte. Ale o ten predný sa rozhodne nebojím, zadný tipujem vzhľadom na hustejší vzor okolo 1 500 km – 2 000 km v teréne. Tým nemyslím, že bude vtedy K.O., ale že výraznejšie stratí na svojich schopnostiach.



Tak a ešte ostáva cena, ktorá je pri „made in Germany“ verziách, samozrejme, vyššia – oficiálna je na úrovni okolo 65 €, no takmer vždy ich aj u nás na shope nájdete za 50 €. Konkrétne Cross King stojí 51,90 € a Mountain King 48,90 €. K dispozícii sú aj výrazne lacnejšie verzie Performance, ktoré majú hlavne inú zmes a sú ťažšie, no napríklad nechýba im tiež vystuženie bočníc a schopnosť ľahkého prerobenia na bezdušový systém.

Tak, možno som vám trochu pomohol pri výbere, pretože aj XC mašiny vedia byť v teréne zábavné a práve vhodne zvolené plášte túto schopnosť výborne podporia. No a rovnako je jazda na nich v takom teréne tiež bezpečnejšia... Viac detailov o plášťoch nájdete aj na domovskej stránke značky Continental.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up48thumb_down comments 60 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Tufo XC14 TR 29x2,25 - maratónsky špecialista

Test: Tufo XC14 TR 29x2,25 - maratónsky špecialista

Tento rok si celkom „nakladám" a na trati nechávam vždy aj posledné kúsky svojich síl. Trate jazdím stále náročnejšie a tak neostáva nič iné, ako tomu prispôsobiť aj svoju výbavu. A od čoho iného začať, ako od pneumatík?
Lepím, lepíš, lepíme alebo aj nie

Lepím, lepíš, lepíme alebo aj nie

Poznáte to, mlieko strieka, nervy tečú a hlavou lietajú myšlienky, má to vôbec význam? Reč je o konverzii na bezdušový systém.
Test: Milkit bezdušová sada - ľahšie to už nebude

Test: Milkit bezdušová sada - ľahšie to už nebude

Vždy, keď si poviem, že už som videl všetko, tak príde niečo, čo ma donúti na chvíľu sa zastaviť a zamyslieť. Presne takto nejako som ostal pozerať na krabicu s nápisom Milkit.
keyboard_arrow_up