Máte chuť posunúť váš gravel bike ešte viac smerom k "offroad" použitiu? Tak práve tento plášť môže zohrať kľúčovú úlohu a v článku si povieme prečo.
Keď som minulý rok testoval plášte
GravelKing SK, bol som skalopevne presvedčený, že tieto gumy dám dolu iba keď budú na odpis. A veru som to aj dodržal a odmietol každé gravel gumy, čo mi prišli pod ruky. Až doteraz.
EXT ako extrémne podmienky...
Ako už názov naznačuje,
tieto pneumatiky sú určené do tých najťažších a najhorších podmienok. Doteraz som nikdy s GravelKing pneumatikami nemal žiadny problém, žiadny defekt, a to už ich
jazdím na dvoch bicykloch viac ako dva roky. Sú mi teda takéto plášte vôbec treba? A čo sa myslí tým, že sú určené do extrémnych podmienok?
V prvom rade
si netreba hneď predstaviť Sibír alebo Saharu. Tieto gumy sa pokojne dajú jazdiť aj u nás. Predstavte si všetky tie kamenisté cesty, kde to vyzerá, ako keby na zemi boli rozsypané nožíky. Ja vždy takýto úsek idem s rešpektom.
S novými EXT pneumatikami som však na jednom takom šiel do toho naplno a aj keď som si myslel, že plášte sa určite niekde rozrežú, tak nič zlé sa nestalo. Dokonca ani tlaky som nejako špeciálne neupravoval a vozím tam svojich 1,7 bar.
Na asfalte je to trošku horšie
Tak ako aj pri GravelKing SK, aj tu je použitý Alpha Cord a Anti FLat vložka, a
tak sa dá ísť s tlakom ešte oveľa nižšie. Potom je to však už veľmi lenivé na asfalte. To, čo pridali nové pneumatiky v teréne, sa muselo niekde odraziť. Valivý odpor je citeľne vyšší ako na GravelKing SK.
Pneumatiky sú výrazne hlučnejšie a už to nie je tichučké svišťanie, ale poriadny randál, skoro ako na MTB bicykli. Je citeľne ťažšie dostať sa do vyšších rýchlostí a udržať sa tam. Raz darmo, vyššie a redšie štuplíky nepustia.
Tie sú inak inšpirované pneumatikami CGCX (Cedric Gracia CX), ktoré sú určené na cyklokros.
Samozrejmosťou je taktiež tubeless ready a dokonca možnosť nahustiť pneumatiky až na 60 psi (4 bar), avšak neviem, či to má u tubeless veľký zmysel. Pri použití duší je maximálny odporúčaný tlak 75 psi (5,3 bar).
Ako prilepené
Na druhú stranu, keď mám možnosť ísť po poľnej alebo lesnej ceste, bez váhania vymením akýkoľvek asfalt. Zero Slip Grip
drží na každom povrchu veľmi dobre a čo je hlavné, tak je veľmi predvídateľný. Keď už to jazdec preženie a fyzika nepustí,
pneumatiky sa neodtrhnú len tak znenazdajky, ale pekne pozvoľna sa začnú šmýkať. Tým dávajú jazdcovi dostatok času na reakciu. Jazda v
daždi je tiež bezpečná a pneumatiky nestrácajú grip ani v hlbokej vode pri krajnici.
Rozbahnené úseky Panaraceru vôbec nevadia a
pneumatiky sa zahryznú a držia. Výhodou je aj veľmi rýchle očistenie dezénu, avšak všetko blatko skončí na vašom chrbte.
Podobne sa plášť správa aj na mokrých koreňoch, kde krásne drží a nenechá koleso prešmyknúť pri zábere.
Tubeless je hračka
Tak ako je u Panaracer zvykom, aj tieto sú, samozrejme, tubeless ready.
Nahodenie plášťa bez montpák je jednoduché a ľahké je aj jeho nastrelenie. Ide to aj normálnou servisnou pumpou, takže na výhovorky nie je žiadny dôvod. Výhody tubeless pri gravel bicykli snáď už nemusím opakovať a
kto raz skúsi, už nepôjde späť. Inak, ak by niekto potreboval ešte väčšiu ochranu proti defektu, tak sa ponúka aj verzia EXT Plus s vložkou Pro Tire Shield plus. Výmenou za 40 gramov (veľkosť 38C) dostanete nepriestrelnú ochranu proti defektu.
Dostupné veľkosti a hmotnosť
Ak vás GravelKing EXT oslovil, tak ponúkané veľkosti sú 33C, 35C a 38C a taktiež na výber máte ako čiernu, tak aj hnedú bočnicu.
Ja som mal na test najširšiu verziu a jej hmotnosť je veľmi pekných 400 g, pričom výrobca udáva v tomto rozmere až 420 g. Na takto odolnú a mäkkú zmes je
táto hmotnosť výborná. Panaracer vyrába GravelKing sériu v Japonsku, a tak je kvalita stále na špičkovej úrovni.
Plusy
- Skvelý Grip
- Ochrana proti defektu
- Nízka hmotnosť
- Made in Japan
Mínusy
- Vyšší valivý odpor na asfalte
Ktoré teda budú lepšie?
Panaracer použil na oba varianty rovnaké materiály aj technológie, a tak je len na vás zhodnotiť, kde budete najčastejšie jazdiť.
Ak sú vaše výjazdy viac orientované na terén, tak potom jednoznačne EXT. Ak však potrebujete zdolávať aj úseky na spevnenom a rýchlom povrchu, vystačíte si aj s SK. Ja sa veľmi silno pohrávam s myšlienkou, nechať vpredu EXT a dozadu dať rýchlejší SK. GravelKing je jednoznačne pre mňa asi najlepší plášť a
je dobré, že je na výber z viacerých verzií - aspoň si každý nájde ten svoj. Mimochodom, ani farebné alternatívy nevyzerajú zle... Snáď v teste nabudúce
.
Cena plášťa je stanovená na cca 43 € a viac informácií nájdete na stránke
dovozcu .
Fotogaléria k článku
ak sa zrieknes asfaltu, tak potom to je trasa pre mtb. v utorok som siel na graveli takuto fajnu trasu: https://www.strava.com/activities/3658832332 - lesna cesta, rozjazdene blato lakatosom aj novucky svistiaci asfalt. plaste maxxis rambler 45c su na vsetko - doporucujem. ten isty gravel v hlinikovej verzii. na hornych fafakoch este asi gravel nebol, ujo len krutil hlavou.