Tip na výlet: BA - TT nočná MTB jazda

Ako dopadol nápad predĺžiť si inak kratšie nočné výjazdy na horákoch na obľúbenej trase Bratislava - Trnava?

Tento výlet som plánoval s kamošom Vilom už dlhšie. Bol to on, kto ma priviedol ku kúpe poriadneho svetla a ukázal mi čaro jazdenia v lese v noci. Doteraz naše výlety boli dlhé okolo 2h a najčastejšie sme chodili len ľahšie terény v okolí Smoleníc v Malých Karpatoch. Dlhšie sme plánovali, hecovali sa, že by sme mohli dať náš obľúbený výlet Bratislava - Trnava nielen cez deň, ako často a radi chodíme, ale aj v noci. Tým, že ste otvorili a čítate tento článok je jasné, že sa to konečne podarilo a my sme na tento nočný výjazd vyrazili.


Prečo MTB v noci

Ak rozmýšľate, prečo si takto komplikovať jazdenie v lese ešte aj tmou, tak skúsim stručne vysvetliť, čo je mojou motiváciou:

  • notoricky známe trasy ma znovu zabávajú, potme sú úplne iné
  • cítim mrazenie, príjemný strach, počujem zvuky z miest, kde nič nevidím
  • vychádza viac zvery, rád počas jazdy zastavím a svetlom ich pozorujem
  • teší ma, keď sa dokážem navigovať aj takto potme
  • parťáka vnímam inak, ako keď jazdíme cez deň, len vďaka nemu som tam, sám by som to nedal kvôli strachu
  • v lese mám rád nočný pokoj, žiadni turisti, bikeri
  • v lete príjemné schladenie


Ako na to

Nejdem tu zvlášť rozoberať, čo je dobré dodržiavať počas jazdy v lese potme, aká je vhodná výbava, čo nepodceniť. Toto všetko som spomínal vo videu, ktoré sme počas jednej z takýchto výprav s Vilom natočili. Čo sa vo videu nespomína je, aby sme pri našich výpravách nechtiac neporušili pravidlá o pohybe v týchto hodinách v lese a zároveň boli čo najviac ohľaduplní k zvieratám. V noci je zver aktívnejšia, takže sa môže stať, že o nejakú srnku stretnete naviac. Netreba sa báť, že nočné jazdenie sa stane masovou záležitosťou, takže ak budete na všetko toto myslieť, nestanete sa rušivým prvkom nočného lesa.


Príprava

Do prípravy počítam aj to, že sme celú trať za posledných pár mesiacov opakovane absolvovali. Je lepšie jazdiť so svetlami na miestach, kde to poznáte a tiež to bol dobrý tréning. Nielen kondičky, tú máme fajn aj z cesťákov, ale aj ako tréning techniky jazdy v teréne. Na sebe vidím, že ak dlhšie na MTBčku nesedím, na prvej jazde som potom drevený.

Posledným detailom bol výber dňa, aby sme trafili dobré počasie a tiež pozvanie vhodného parťáka. Ako som spomínal, s Vilom sme už zohraná dvojica, máme podobné tempo aj techniku, ale chceli sme zavolať aj niekoho ďalšieho, nech sa o tú radosť podelíme.

Výber padol na Paľa, v noci ešte nejazdil, ale na MTB je ako ryba vo vode a kondičku má tento rok ako pretekár. Ak by ste rozmýšľali s kým ísť, na toto myslite dopredu, nech to neskončí tým, že stále niekoho čakáte, nejako lacno vám tam niekto spadne, alebo nemá v poriadku bike a zdržujete sa zbytočnými opravami. Nech máte celú cestu pekný flow.


Balenie

Celá trať má asi 80 km, z toho je asi 20 km asfalt. Čas jazdy závisí podľa tempa, u nás to býva 4-5 h. Preto som si vystačil len s CamelBak vestou s vodným vakom 1,5 l a so 4 tyčinkami. Zjedol som len 2, pred cestou som sa natlačil cestovinami s tempehom. A jasné, že zobrať treba bežné veci na výjazd, ako kľúč, knoty, dušu, bombičky, lepenie...

Svetlo som mal jedno hlavné a jednu čelovku na prilbe, ktorú som používal len počas zastávok. Pod vyššie spomínaným videom nájdete v jeho popise aj linky na svetlá v našom shope. S čím som počítal je, že v máji ešte teploty v noci klesajú, tak som zobral aj Gabba vestu a jednu fukerku.


Vyrážame

Z Trnavy nám vlak išiel o 18:15, počas jazdy ešte dostávame poučenie o nových pravidlách cestovania s bicyklami. Ľuďom by mali za používanie a s tým spojenú prepravu bicyklov platiť a nie pridať poplatok za miestenku. V Bratislave sme ešte pred 19 h, tak sme to chceli, ešte je svetlo, vyrážame smer Kamzík, kde sa napojíme na našu trasu.


Začiatok za svetla

Mohli sme ísť aj tak, že by sme boli potme od začiatku, ale to by sme museli vyrážať asi o 21 h a príchod by sme mali neskoro v noci. Keďže sa chceme aj vyspať, volíme variant skoršieho štartu.


Takto si môžeme vychutnať „blavácke“ trailiky smerom na Biely kríž, často sa nám stane, že ideme inou cestou, koľko tam toho je. O takejto hodine je ešte les plný ľudí, po práci si ešte vybehli vyvetrať hlavy, toto nám v Trnave chýba, les „za domom“.


Stmieva sa

Ešte stále bolo len šero, keď som zle odbočil. Jasné, že som išiel prvý, mojou obhajobou je, že to bolo miesto, kde sa bolo treba vyhnúť vode, tak som si nevšimol značku. Inak, toto miesto mám rád, úzka cestička pri malom jazierku. V našich výjazdoch to nájdete v mojej jazde tam, kde sa vraciame späť na značku.


V duchu som si plánoval, odhadoval, že svetlá zapneme niekde na kopci Somár. Je to tradičné miesto na prvú zastávku, dávam prvú tyčinku, fotíme sa. Vilovi som zabalil do vaku aj dron, ale bez ovládača.

Skúšam lietať s ovládaním cez mobil, za nič to nestojí. Spravím jednu fotku, porežem sa na vrtuli a vraciam ho Vilovi. Smeje sa mi. A fakt to vychádza, od tohto momentu pokračujeme smerom na Konské hlavy už „zažnutí“.


Potme

Paľo je z jazdy potme milo prekvapený, ešte takto nebol. Obdivuje výkon svetla, ktoré si utekal doobeda do Hrádku kúpiť. Tempo máme svieže, ale rovnaké, takže ak ideme na širšom mieste všetci vedľa seba, naše 3 svetlá spolu robia svetlo ako cez deň. V zjazdoch ideme opatrnejšie ako bežne, ale aj tak sme všetci prekvapení, ako pekne a príjemne cesta ubieha.


Kvapky

Asi za Pezinskou Babou začne na nás jemne popŕchať. Na druhý deň sa dozviem, že v Záhorskej bol ten večer ešte lejak, my sme tomu so šťastím utiekli. Tieto kvapky neprekážajú, aj tak je všade sucho, prach, aspoň sa lepšie dýcha.

Ani to ochladenie nie je také, ako som predpokladal, od Somára som stále v krátkom len s vestou. Po ceste na jednej z lúk stretávame stanujúcich a opekajúcich. Kto potrebuje, sa naje a ideme ďalej.


Naj miesto

Najradšej mám úsek, ako sa cez bránu vojde do obory a pokračuje sa popri plote. V čase výjazdu tam bol aj rozkvitnutý cesnak, celé to má takú peknú atmosféru. Na jednej strane ubiehajúce pletivo plota a na druhej biele kvety. Ani sme si neuvedomili, ako rýchlo sme sa dostali až pod Zabité, odtiaľ pokračujeme kúsok asfaltom do Dlhej.


Vyťahujeme zadné červené blikačky. Prekvapila ma batéria hlavného svetla, minul som len štvrtinu batérie. V zjazde som používal silnejší režim, inak stačil ten, čo ukazuje pri plnom nabití výdrž 12 h. A to sme sa pôvodne obávali, či nám vydržia svetlá na celú jazdu.


Doma

Domov už len poľné cesty, v Trnave sme ešte v rovnaký deň, ako sme vyrazili. Hodiny ukazujú 23:58. Priemerná rýchlosť bola jedna z lepších, ako tu bežne jazdíme, asi že nebolo kam pozerať, tak sme sa neflákali a pekne si zadupali.


Že sa to takto všetko podarilo, chceme osláviť pivom. Keďže je všetko zatvorené kvôli hygienickým opatreniam, mierime na pumpu, no tá v meste je s radou dlhou 20 m. Všetko ešte smädná a z podnikov predčasne vyhnaná mládež. Nakoniec skončíme na inej pumpe mimo centra, v pokoji vychutnávame zaslúženú odmenu a tešíme sa z endorfínov a z toho, že sme nezostali len pri plánovaní tohto výletu a že všetko dobre dopadlo.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Hrebeň Levočských vrchov – šotolina okorenená krásnymi výhľadmi
Asi márne by sme na Slovensku hľadali hrebeň, ktorý je tak upravený, dobre zjazdný a pritom ponúka tak krásne výhľady. Vitajte v Levočských vrchoch.
Doplnky na nočné jazdenie – bezpečne a v pohodlí PR článok
Bicyklovanie potme nie je len o známom hesle: „Vidieť a byť videný“. Prinášame pár tipov na doplnky, ktoré pomôžu výrazne zvýšiť aj váš komfort.
Tip na výlet: Spišská cyklomagistrála - história korunovaná krásnymi výhľadmi
Chcete spoznať Spiš, jeho pamiatky, a to všetko v objatí krásnej prírody? Spišská cyklomagistrála spája toto všetko dohromady.
keyboard_arrow_up