Rozhovor: Michal Iždinský - bicykle sa dajú vyrábať aj z dreva

Rozhovor: Michal Iždinský - bicykle sa dajú vyrábať aj z dreva

9552 komentárov

redakcia 19.08.2020   Sezona 2020 Bicykel Horska Cyklistika Slovensko Novinky Rozhovor

Asi len máloktorý cyklista, ktorý sa túla lesmi a ulicami miest vie, že na Slovensku vyrastá jedinečný svetový unikát. Z dielne Michala Iždinského už niekoľko rokov vychádzajú bicykle, ktorých rámy nie sú ani z hliníka ani z karbónu - ale z dreva.

 

O tento nevšedný, inovatívny, umelecký a predovšetkým funkčný koncept sa pokúsil už pred vyše 10 rokmi. V súčasnosti ponúka svoje výtvory pod menom BIKEMI. Práve s týmto nadšencom cyklistiky sa budeme dnes zhovárať (nielen) o jeho bicykloch.

Ak dovolíte, začneme klasickou otázkou: Ako ste sa k niečomu takému dostali?
Vzťah k drevu vo mne vyrástol už v detstve a vďačím zaňho môjmu otcovi. Už ako malý som sa motal medzi strojmi, kreslil obrázky do pilinového prachu a so záujmom pozoroval, ako sa neforemné kusy dreva pod jeho rukami menia na umelecké diela v podobe drobných ozdôb, úžitkových predmetov či nábytku. Tvorba môjho otca ma fascinovala, fantázia snovala nápady, čo všetko možno z dreva vyrobiť. Moja záľuba ma prirodzene priviedla k rozhodnutiu venovať sa štúdiu dreva, stať sa stolárom. Cyklistická vášeň skĺbila tieto moje záujmy dohromady a nápad bol na svete. Myšlienka spojenia ekologického športu s prírodným materiálom sa pre mňa stala podnetom, ktorý ma nútil premýšľať. Tvoriť. Drevo je všestranne využiteľný materiál s výbornými vlastnosťami. A tak sa počas strednej školy stali drevené rámy bicykla mojou srdcovou záležitosťou. Niekoľkoročné skúmanie plynule pokračovalo aj na univerzite, pokusy o vývoj napokon vyústili do diplomovej práce. Venoval som sa v nej výskumu pevnostných vlastností dutých drevených rámov bicykla.



Čo je špecifické pre drevené bicykle – má drevo samé o sebe nejaké zásadné výhody?
Bicykel najviac zaujme svojím vzhľadom. Vďaka unikátnosti dreva a rozdielnej kresby letokruhov je každý bicykel jedinečný. Nezanedbateľnou výhodou je určite aj ekológia. Drevo je pri správnom hospodárení obnoviteľný zdroj. Z jedného stromu dokážem vyrobiť niekoľko bicyklov. Na našom lesnom bohatstve mi záleží a preto každý kus dreva v rukách otočím 2x – teda, aby som ho čo najlepšie zúžitkoval. Tiež chcem podporovať výsadbu stromov zo zisku z predaja. Trápi ma ešte jedna otázka a to ekológia bežných rámov. Hliník sa dá asi roztaviť a spracovať, ale nechcem vedieť, čo z toho ide do ovzdušia. Ale čo sa deje s karbónom?

Drevo by sa dalo spracovať napríklad na výrobu drevotriesky na nábytok a aj odpadový produkt je pilina, ktorá sa dá spracovať. Najväčším mrhaním je drevo páliť. Najväčšou technickou výhodou je určite pružnosť dreva a s tým spojená pohodlná jazda na drevenom bicykli. Stretol som sa s názorom viacerých ľudí, ktorí tvrdili, že drevo je pružné a kvôli tomu môže byť rám mäkký, avšak opak je pravdou. Ďalšou výhodou pri drevenom ráme je určite jeho odolnosť voči nárazovým silám. Táto vlastnosť dreva sa volá húževnatosť. Drevo dokáže pohltiť nárazovú energiu vo svojej štruktúre. S tým je spojená aj trvanlivosť rámu. Pri správnom návrhu konštrukcie dokáže drevo odolávať namáhaniu nekonečne dlhý čas. V neposlednom rade je výhodou odolnosť voči odlietavajúcim predmetom pri jazde do rámu. Odolnosť zabezpečuje rádovo hrubšia stena ako pri iných materiáloch.



Nikto pred vami sa o túto formu budovania rámov ešte nepokúsil? Počuli sme už o bambusových rámoch - je to porovnateľný materiál - teda, odlišujú sa jeho vlastnosti od tohto dreveného?
Pokiaľ viem, tak na Slovensku som jediný. Existujú aj výrobcovia vo svete, avšak nie každý má certifikát. Ja mám certifikát ISO 4210-6 o testovaní rámov, kde sa simuluje 10-ročná záťaž so 120 kg, čo je nespochybniteľnou známkou kvality. Spomínaní výrobcovia však väčšinou vyrábajú cestné alebo mestské bicykle. Čo sa týka konkurencie, tú sledujem len minimálne, nakoľko sa snažím budovať si vlastnú cestu. Vyrábam však aj drevené doplnky, s ktorými som sa doposiaľ u nikoho iného nestretol a dovolím si tvrdiť, že je to svetový unikát. Bambusové bicykle som zaregistroval, bližšie som sa im však nevenoval. Každopádne podľa môjho názoru sa vzhľad bambusového a dreveného bicykla nedá ani porovnať.

Vo vašom portfóliu sa objavil aj model s názvom Wooden Explorer, respektíve Wooden Adventurer, ktoré sú charakteristické hardtaily s vidlicou so zdvihom 100 mm. Prečo práve táto voľba?
Celá rodina sme jazdili MTB aj na úrovni pretekov, takže mi je to srdcu blízke. Preto som sa pustil do MTB modelov. Model 29“ s rozmerom Boost vznikol ako stávka s mojím už terajším jazdcom, ktorý s mojím bicyklom súťaží. Ako zarytý vyznávač karbónu tvrdil, že „to nemôže vydržať“. „To hneď zlomím...“ Ja ako drevársky inžinier som si bol istý kvalitou dreva a nemal som čo stratiť. Len získať. Uzavreli sme stávku a pustil som sa do toho. Stávka znela, že ak mu vyrobím rám na 29“ Boost kolesách, bude za mňa na ňom jazdiť. No a už má na konte hneď na prvých pretekoch 2. miesto. Zdvih vidlice, ako aj výbava, je voliteľná. Hodnotu 100 mm si zvolil môj jazdec samozrejme kvôli hmotnosti. Ja osobne preferujem Shimano ale niekto zasa Sram, preto si u mňa každý môže vyskladať bike podľa vlastnej predstavy.

Predpokladáme, že nejde o tzv. monocoque rám, vyrobený z jedného kusu dreva. Akým spôsobom spracovávate drevo a ktorý druh dreva je najvhodnejší?
Ja používam jaseňové drevo ale dá sa použiť rôzne tvrdé drevo, dokonca aj kombinácia drevín. Máte pravdu, nejde o monocoque rám. Rám je vyrobený z viacerých častí mojou osobnou výrobnou technológiou, ktorú som vymýšľal a ladil 10 rokov. Pri výrobe používam samozrejme strojnú technológiu, aby som mohol zachovať opakovateľnosť, ale je potrebná aj veľká odbornosť, či množstvo manuálnej ručnej práce. Nakoľko ide o moje know-how, bližšie by som sa k výrobe nerád vyjadroval.

Je možné vytvoriť okrem spomínaného maratónskeho či XC hardtailu aj niečo „agresívnejšie“, napríklad enduro alebo zjazdový bicykel? Ako je to s možnosťou zakomponovať do rámu zadný tlmič?
Naše dáta s GPS ukázali, že môj jazdec v zjazde bol na drevenom bicykli rýchlejší ako na karbónovom s tou istou výbavou – kvôli pružnosti dreva sa jazdec cíti oveľa pohodlnejšie a istejšie. Oproti karbónu, ktorý je príliš tuhý a nemá porovnateľnú trakciu. Sám by som bol zvedavý, čo by na jazdu na drevenom bicykli povedal zjazdár. Čo sa týka zakomponovania zadného tlmiča, myslím, že by to bolo možné. Nie je to však momentálne mojou prioritou.



Mnohých z čitateľov by zaujímalo porovnanie tuhosti/hmotnosti/flexibility rámu s hliníkovým alebo karbónovým – disponujete nejakými štatistikami, ktoré by vedeli vniesť do tohto problému o čosi viac svetla?
Som mini firmička, vlastne živnostník a v súčasnej dobe zatiaľ nemám prístup k prístrojom alebo skúšobným zariadeniam. Skúšobné zariadenie sme si podľa normy ale vyrobili a pozorovali sme správanie sa dreveného rámu. Vychádzam aj z poznatkov môjho jazdca, ktorý je víťaz MTB maratónskej série. Vtedy sa jazdili všetky maratóny nad 100 km a keďže celý ročník vyhral, považujem ho v tomto ohľade za profesionálneho jazdca. Má množstvo skúseností a vycibrený cit jazdenia. V minulosti jazdil na magnéziovom ráme, neskôr na karbónovom a teraz na drevenom, takže má dostatok poznatkov pre porovnávanie. Sám bol prekvapený z tuhosti rámu. Čakal, že keďže je to drevo, rám bude príliš poddajný a bude sa ohýbať. Avšak opak je pravdou. Drevo má tu výhodu, že dokáže byť pružné ale zároveň tuhé.

Hmotnosť dreva sa, samozrejme, nevyrovná hmotnosti karbónu a pravdepodobne ani hliníku. Je potrebné však dodať, že je to iba dočasné. Môj projekt je novinkou, a každý malý krôčik vpred vyžaduje čas a prostriedky. Verím, že hmotnosť budem postupom času vedieť čoraz väčšmi znižovať. Momentálne som na úrovni cca 3 kg na rám. Viem, že sa v tom skrýva ešte dostatočný potenciál pre redukciu nepotrebných gramov. Podľa môjho názoru je v súčasnosti hmotnosť bicykla preceňovanou veličinou – vo všeobecnosti pri bicykloch existujú rôzne ďalšie výhody a nevýhody, ktoré je potrebné zvážiť, napr. parametre ako životnosť, pohodlnosť, či vzhľad.

Okrem funkčnosti jednotlivých komponentov cyklistov pri výbere nového bicykla trápi veľmi dôležitý ukazovateľ - hmotnosť. Ako je to s dreveným bicyklom - kde sú jeho limity v otázke „gramárčenia“ (šetrenia hmotnosti)?
Zodpovedal som to čiastočne predchádzajúcou otázkou. Verím, že postupným vývojom by som sa vedel dostať na hmotnosť 2 kg pri jednotlivom ráme. Ako vyštudovaný drevársky inžinier viem, čo samotné drevo vydrží. Malá doštička s rozmermi 20 x 4 mm v priemere unesie na ťah cez 1 tonu. Dôležitá je však pevnosť spojov.



Stretli ste sa počas svojej 10 ročnej výrobnej kariéry drevených bicyklov aj s nejakými zaujímavými objavmi, postrehmi okolia alebo celkovo prekvapivými (pozitívne/negatívne) reakciami? O čo sa ľudia najväčšmi zaujímajú?
Jednoznačne prvá otázka od ľudí je: „A nezlomí sa to?“ Alebo gól bol, keď sa ma okoloidúci pretekár na pretekoch opýtal (po tom, čo môj jazdec prišiel na 2. mieste): „A je to funkčné?“ Ľudia sa často tiež pýtajú, či je to naozaj z dreva. Alebo či to nemá nejaké kovové výstuže. Či sa rám nerozlepí, napadne ho červotoč alebo začnú rásť konáriky . Samozrejme, že ide len o domnienky. Používam špeciálne lepidlá, ktoré sú trvalo pružné a laky, disponujúce technológiou na nano úrovni. Avšak samozrejme, všetko má svoje limity. Čo sa mi ale stáva pravidelne, je, že ľudia sú prekvapení, ako dobre bicykel vyzerá naživo. Aj keď ho predtým videli na fotke. Z fotografie si to nevedia tak celkom dobre predstaviť. Rád by som všetkých pozval, aby sa prišli pozrieť naživo, pohladkať, vyskúšať a vytvoriť si vlastný názor. Je to proste niečo nové a často sa stretávam s nedôverou ľudí spojenou s nedostatkom informácií a to by som chcel zmeniť. Ja tento fenomén osobne nazývam mojou malou bicyklovou revolúciou.

Vieme, že na jednom z vašich strojov, konkrétne Wooden Adventurer 29“Boost, jazdí aj Jozef Iždinský, ktorý je víťazom MTB Maratónskej série. Tento úspech sa mu podaril na tomto bicykli, alebo používal aj iné, „klasickejšie“ modely? Aké sú jeho pocity z pretekania na ňom?
Nie, na mojom bicykli začal jazdiť len tento rok. Víťazom sa stal v roku 2006 na magnéziovom ráme, kedy solídnejšie bicykle vážili aj 14 kg. Neskôr sa však venoval cyklistike skôr v zmysle hobby. K pretekaniu som ho zase priviedol až ja. Hmotnosť jeho bicykla je momentálne 12,5 kg. Použili sme komponenty podľa našich možností.



Jozef Iždinský


"Prvú jazdu na drevenom bicykli si pamätám ako dnes. Bol to neopísateľný zážitok, ktorý si zapamätám do konca svojho života. Bola to úžasná pohodlná jazda (presadnutie z karbónu). Ten pocit sa jednoducho nedá opísať - to je potrebné zažiť. Veľmi ma prekvapila tuhosť rámu pri výšľapoch do kopca, myslím, že je to porovnateľné s karbónom."

Mám ešte jeden postreh a to v hlučnosti rámu. Porovnanie karbón a drevo. Tým, že karbón je tvrdý a hustý materiál, je pri nárazoch aj adekvátne „hlučný“ a tieto nárazy sa v ňom prenášajú, čo je primerane počuť. Drevo je presný opak - pružný a pomerne riedky materiál, ktorý dokáže tieto nárazy pohltiť vo svojej štruktúre. Ďalšia dôležitá vec je odolnosť. Jožo jazdí ako o život a nepozerá kameň – nekameň, konár - nekonár, proste ide čo najkratšou a najrýchlejšou cestou. Nie som síce odborník na karbón, ale zo skúseností mojich priateľov, ktorí sa venujú servisu bicyklov viem, že karbónu stačí jeden dobre mierený kameň a vznikne prasklina. Pri hliníkových je častým problémom praskanie v okolí zvarov. No a potom je tu ten pohľad zo sedla na drevený rám. Ten unikátny pocit, že nik na svete nebude mať presne rovnaký rám. (vysvetlenie: každé drevo ma inú kresbu letokruhov)



Už z názvu horských modelov vyplýva, že sa do nich snažíte implementovať moderné technológie - 29“ veľkosť kolies, širšie náboje alebo jednoprevodník. Dokáže si zákazník vyžiadať špecifickú konfiguráciu rámu - napr. použitie dvojprevodníka, vnútorného vedenia laniek a tapered hlavovej rúrky?
Mám také porekadlo, že dnes vyhrávajú rýchle ryby a nie veľké. Treba byť veľmi flexibilný a prispôsobiť sa najnovším trendom. Aj keď som na to viac menej sám, snažím sa dať do toho všetko. Dnes sa skoro už ani žiadne iné kolesá ako 29“ v tomto segmente nepoužívajú, takže som chcel byť in a pustil som sa aj do Boost osiek alebo tapered vidlice a pevných osiek. Čo sa týka dvojprevodníka, ten zatiaľ neplánujem, ale dá sa to urobiť. Som toho názoru, že je lepšie mať menej súčiastok - menej problémov. Každý môj model rámu má lanká vedené v ráme. Umiestnil som ich úmyselne netradične a to na stred rámu. Dôvodom je to, aby som dosiahol čistejší dizajn. Súčasne tak vynikne aj samotné drevo. Čo sa týka komponentov, zákazník si môže navoliť komponenty podľa vlastného výberu.

Akým spôsobom vyrábate samotné bicykle? Snažíte sa udržať tento proces skôr na báze „handmade“ alebo sa nebránite ani postupnému rozširovaniu výroby do tzv. masovej výroby - je to vôbec možné?
Nie je to úplne handmade, aby sa dala zachovať opakovateľnosť a podmienky certifikátu. Nebránim sa ničomu, ale myslím si, že masovka to nikdy nebude. Áno, myslím, že by bola možná aj masová výroba, ale chcelo by to viac kvalifikovaných ľudí. Je potrebná vysoká odbornosť a aj dlhšia príprava materiálu – dreva. Určite je potrebné ešte povedať, že keď si niekto kúpi môj drevený bicykel, nekupuje si len „stroj“, ale „živý unikátny dar prírody“, ktorý má dušu. Kupuje si značku a status, vlastne kúsok z môjho života, ktorý som obetoval dreveným rámom a ktorý vkladám do každého rámu. Pre mňa sa stali spriaznenou dušou na ceste mojím životom.

Kam si myslíte, že sa bude uberať sféra drevených bicyklov - bude záujem o ňu rásť, alebo existujú aj iné možnosti využívania dreva v cyklistike? Je drevená reťaz utópiou?
Drevené bicykle nevnímam ako stroj ale ako priateľa či člena rodiny, na ktorého sa môžem spoľahnúť či sa mu vyrozprávať. Zdieľa so mnou radosti aj starosti a stále pri mne stojí. Ja svoju spriaznenú dušu (bicykel) neodkladám do pivnice, garáže, ale do izby, lebo ho chcem mať stále pri sebe a obdivovať unikátny dar prírody. Budem robiť všetko pre to, aby záujem o drevené bicykle rástol. Budeme chodievať na preteky a výstavy, kde sa len bude dať. Taktiež chcem robiť osvetu a vysvetliť výhody dreva s radosťou a chuťou každému, kto bude mať záujem. Sám som teraz vyrobil drevené doplnky na mestské bicykle. Drevené pedále, „gripy“ a blatníky. Na drevenom bicykli to vyzerá naozaj štýlovo. Drevená reťaz je už asi fakt len utópia a hlavne na 12 kolo .

Ďakujeme za rozhovor a prajeme neutíchajúci entuziazmus a množstvo kvalitných cyklistických rámov. Ak sa chcete bližšie zoznámiť s prácou Michala Iždinského, navštívte jeho webové stránky BIKEMI na tomto odkaze, alebo na Facebookovej stránke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Kolesá a ráfiky ~ Ráfiky ~ MTB ~ 29")

Komentáre

PP-Joggy 19.08.2020 (20:36)

21


Ahojte, ano mozete sa na to pozrieť na strave. Moja uloha je testovat. Snažím sa to aj polamat. Nedarí sa. Bike splna europsku normu. Nemusite ho vobec setrit a jazdit opatrne. Na MTB pretekoch ma uz 2,4,6 miesto. Tak to asi nebude pomala jazda. Drevo sa nelame na kopie. Prave vlakna ho drzia stale spojene. Vaha 12,5kg. Dakujeme za vsetky komentare. Nech sa Vam auta vyhybaju. 🚴‍♂️👍

 
MaRRos 20.08.2020 (15:27)

16


Zrusil by som moznost pridavania komentov k takymto clankom. Ako sa ma tvorca bicykla teraz citit. 90% z komentujucich by nezvladlo postavit ani vtaciu budku.

 
jano1982 MaRRos 20.08.2020 (21:37)

1


Kamarát si zabil! Palec hore,

 
danyH 19.08.2020 (17:09)

6


Spica ani som netusil ze mame na SK takeho priekopnika-drzim palce

Suhlasim aj s argumentom ze vaha byva dost casto precenovana a komfort (ktory ma vyznamny vplv na vykon aj na rychlost) casto velmi podcenovany a to je pritom na tuto temu publikovanch dost studii. Samozrejme existuje ista zdrava horna a dolna hranica (myslim to tak ze ci ma bajk 6,8 alebo 7,1 resp mtb 11 alebo 12kg nemusi byt vzdy rozhodujuce jasne ak by mal mat cestak 15kg a mtb 25kg to je uz potom problem)

 
gwixt 19.08.2020 (17:22)

6


Tak bicyklove ramy sa daju vyrabat aj zo zlata, ale nevyrabaju. Preco? Lebo existuju lepsie a lacnejsie alternativy. Takze tak.

Ale drzim panovi palce.

 
danyH gwixt 19.08.2020 (22:34)

-6


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
hansol710 danyH 20.08.2020 (08:46)

3


danyH šibe ti? Jasné že sú lepšie, toto je vyložené imidžová záležitosť a nie reálna alternatíva.

 
danyH hansol710 20.08.2020 (09:39)

-6


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
motopalic 19.08.2020 (20:18)

6


Za mňa sánka dole 👍.... Verím tomu že to ma fun faktor na vysokej urovni... A 3200€ za ručnú prácu je nič.... Topka článok

 
hugo 20.08.2020 (07:48)

4


Výrobok je to určite zaujímavý ale to čo bežného plebejca bude odrádzať je cena a nedostatok informácii od širšieho okruhu testerov. Článok má síce informatívny charakter ale rečičky typu bike je člen rodiny a pod. mi už prekážajú.

 
Davac hugo 20.08.2020 (16:14)

0


Pán Tým žije. Keby to povedal redaktor to uz by bolo príliš.

 
hojko 20.08.2020 (10:27)

4


Co ked ho napadne lykozrut? 🤔

 
bico1991 hojko 21.08.2020 (07:37)

3


Spravca lesa ho vyznaci a hociktory pilcik zivnostnik, tzv. "červotoč" ho pilou spracuje na pozadovany rozmer 😂 a Statne lesy maju profit 😁👌🏻

 
crossroads bico1991 24.08.2020 (14:16)

2


Zavolaš Varehu🤣

 
antonsimo 19.08.2020 (16:36)

2


Ahojte.Vypada to perfektne skoda toho kolko taky ram bude mat zivotnost co sa tyka bud praskania alebo zgrnenia.

 
rrrrvvvv 20.08.2020 (07:15)

2


Pekny clanok. Avsak: "Drevo má tu výhodu, že dokáže byť pružné ale zároveň tuhé." Toto je nepresne a zmatocne vyjadrenie. "Materiálová tuhost" je definovana tzv. Youngovym modulom. Material ma but vysoky alebo nizky Youngov modul. Casto krat sa pracuje s mernym Youngovym modulum, ktory je stiahnuty k hustote. Potom je tu tzv konštrukčna tuhost definovana prierezovym modulom, tj hodnotou danou samotnou geometriou profilu a Youngovho modulu. Material mozno charakterizovat tiez vnutornym tlmenim tzv. loss factor, tj. velicina, ktora urcuje kolko elastickej deformacie bolo spotrebovanej na tepelnu. Konstrukter chcel asi povedat, ze drevo sa vie znacne elasticky deformovat, pricom je znacne tuhe a vie zaroven znacne pohlcovat vibracnu energiu. Otazka je ci je to pravda najma v porovnani s ciernymi kompozitmi vystuzenymi resp. spevnenymi C vlaknami.

 
danyH rrrrvvvv 20.08.2020 (07:41)

1


Konecne komentar kde vidno, ze autor vie o com hovori.

Aj ked presnejsie material mozno popisat az 6-timi co do poctu modulov, ale pravda v cyklo priemysle sa najcastejsie mysli ked sa bavime o module tak prave spomenuty Youngov modul. Cely cyklo priemysel sa co do modulu najcastejsie pouzivaneho vyjadrenia pri karbonovych ramoch aj tak hybe niekde: nizky 20-40 stred 40-50a vysoky 50-60max.
Ale ani to nie je jediny dolezity parameter, bicykel je krasna komplexna tema, vratane estetiky ktoru matika resp fyzika ani popisat nevie

 
phercek danyH 20.08.2020 (15:16)

1


No ak sa modul pruznosti pre uhlikovy kompozit na bicykloch pohybuje v oblasti 40 GPa (zdroj tohoto cisla si ty - mne sa zda trocha nizke ale co uz). OK, takze ak je to 40 GPa pre uhlikovy kompozit tak potom je to hodne ubohe a lucia by mali radsej kupovat hlinikove, ocelove alebo titanove ramy. Hustota uhlikoveho kopozitu je asi 1.57 g/cm^3. Takze klucovy pomer modulPruznosti / hustota by bol iba 25.5. Len tak mimochodom toto cislo je pre hlinik 25.6, pre nehrdzavejucu ocel 24.1, pre titan 27.1 a pre dubove drevo iba ubochych 14.7.

Takze zavery:

* bezny karbonovy ram je horsi ako hlinikovy, ale treba potodtknut, ze uhlikovy kompozit s kvalitne navrhnutym smerom vlakien moze mat modul pruznosti az okolo 150 GPa (co je ovela viac ako tebou spomenuty bicyklovy standard asi 40 GPa); potom by bol takyto uhlikovy ram aj ovela lepsi ako hlinikovy

* dreveny ram ma asi o 43% horsi pomer pruznost/hmotnost oproti hliniku; asi to bude horsie lebo na dreve nebude tak lahko vyrobitelna spravna hrubka stien

* ak kupujete drevenny ram tak je to preto, ze vas cena nezaujima a preto, aby ste mali bicykel co zaujimavo vypada a nie kvalitny bicykel na jazdenie; proste kupujete si chvalenkarske prava pred kamaratmi

 
ppi 20.08.2020 (09:48)

2


A keby tie ohyby boli aspon skutocne a nie vyrezane - takto vlakno zacina a konci mimo nejakeho zatazoveho bodu a neprispieva k pevnosti, len zabera hmotnost ... a ani slovo o odolnosti voci vode. Nevidel som este lak ktory by bol dlhodobo odolny.

 
Podkonican ppi 21.08.2020 (06:42)

-1


K nie všetkému sa treba vyjadrovať aj keď si myslím, že tomu rozumiem Sú veci, na ktoré treba vyzrieť duševne aj spoločensky. Naučiť sa rešpektovať, chápať a vážiť si um a zručnosť iného!

 
phercek Podkonican 21.08.2020 (12:56)

2


Co sa ppl snazi vyjadrit nie je nedostatok respektu k zrucnosti druheho ale fakticka pripomienka k pomeru pevnost/hmotnost ramu.

Prikald. Dubove drevo ma pevnost v tahu asi 101.4 MPa. Ale to je iba v smere vlakna. Kolmo na smer vlakna je ta pevnost iba asi 5.5 MPa. To je asi 18 krat horsie! Tym, ze casti ramu su do obluku vyrezanie (a neboli tak do obluku vyrastene), tak tym sa cast sil prenasa nie iba v smere vlakna ale aj kolmo na smer vlakna. A to robi pomer pevnost/hmotnost ramu horsim. Lepsie riesenie z hladiska pevnosti by bolo urobit tie drevenne "trubky" ramu rovne aby boli kompletne v smere vlakna. Ale pravdepodobne by sa to ludom menej pacilo tak to je radsej urobene neoptimalne z hladiska pomeru pevnost/hmotnost.

Tiez treba podotknut, ze mozes mat aj do obluku nieco vyrezane a pevne sucasne ak to vyrezavas z dosky z dostatocne velkeho stromu a obluky vyerzu nie su moc velke. Bude to drahsie, ale pre male obluky (na originalne velkom strome) sa to este da.

Pozri sa napriklad na hornu "trubku" tohoto ramu:
https://bikemi.sk/wooden-adventurer/wooden-adventurer-275-frame/
Vidis tam tie elipsovite utvary z letokruhov dreva na vrchu ramu v tom obluku? To je to co nechces vidiet na vyrezavanom dreve ak chces, aby pomer pevnost/hmotnost bol co najlepsi. Chces vidiet legokruhy iba ako rovne ciary. Ziadne elipsy a uz duplom nie ziadne castu kruznic. Na tych elipsach a kruzniciach, tam su miesta kde sa ti to bude lamat ak to nie je ovela hrubsie ako by to mohlo byt keby tam tie elipsy a kruznice neboli.

Tiez ppl poznamka ohladom odolnosti voci vode je asi platna. Na druhej strane autor ramov hovori, ze existuju dost odolne laky. Ak maju dostatocne hlboku penetraciu tak to moze fungovat. Lebo inak by si sa o drevenny ram musel starat, aby mal neporuseny lak a zostal v suchu.

Tato diskusia nie je o nerespekte k tvorcovi, ale o tom, aby si potencionalni kupci drevenneho ramu uvedomili do coho idu. Je o respekte k zakaznikom kupujucim drevenny ram. Ide o to, aby kupujuci vedeli ze kupuju vzhlad a nie pomer cena/vykon.

 
loxx 19.08.2020 (21:16)

1


Mal som možnosť sa na Michalových bicykloch povoziť a bol som fakt milo prekvapený ako sú tuhé, pohodlné, super pocit z jazdy 👍.

 
dobrodenkamilan 20.08.2020 (14:36)

1


Krasna praca. Prajem uspesnu buducnost. PS ram za 120 eur by som nekupil ani svokre. Prajem vsetkym pekny den.

 
Peter6 19.08.2020 (18:09)

0


No obavam sa ze na trail a enduro to asi bezpecne nebude, viete si predstavit ak pri nejakom doskoku sa ram rozlame a vytvori doslova kopie ? drevo sa predsa stiepy na ostre koly, toto prebodne jazdca ako kura, vidim v tom fakt len obmedzene pouzitie na nejake pomale nenarocne jazdenie alebo do mesta, drzim palce ale radsej treba byt opatrny...

 
infinitipp Peter6 19.08.2020 (20:04)

4


"Na pomalé a nenáročné jazdenie" ? Neviem či čítame rovnaký článok skús si to prečítať ešte raz 😂 testovacím jazdcom je Jozef Iždinský náš domáci a môžem Vám potvrdiť že o žiadnom easy MTB sa na dreveňáku nemôže byť ani reč. Možno by ste boli dosť prekvapený Jožo na tom lieta ako na metle od Herryho Pottera 👍😁 Mimochodom aj na Strave pod menom - Jozef Iždinský bikemi.sk si môžte pozrieť že to nie je iba bicykel na nákupy 😉

 
danyH Peter6 19.08.2020 (22:32)

1


Najprv by som si nastudoval nieco o tom ako funguje material a potom pisal lebo napisat svoje dojmy na zaklade toho ze si mal v ruke lopatu co sa ti zlomila by som nerobil zaver

a este inak videl si ako vyzera dolamany karbon a ako sa lame? Neviem ci by si sa tesil viac z dreva alebo karbonu.
Cize kritika by bola ok keby si mal konkretne argumenty ale dojmy su len dojmy.....jedine akceptovatelne su meriania a konkretne data a podmienky inak su to len kecy
Pan co sa tym zaobera asi vie co robi!

 
lacoge 20.08.2020 (08:42)

0


Krása! Držím palce nech sa darí.

 
duves 20.08.2020 (09:17)

0


13 kilovy hardtail za 2990€. Pekna praca, no su aj ine alternatívy.

 
duves 20.08.2020 (10:22)

0


@phercek hardtail z hliniku za 190€ ani vo sne. Na tej cene - 190€ začínaju vidlice, lepšie su tak 270-300€ a kde maš cely bike v slušnej vybave? Osobne to vidim však tak, že za 2000€ kupim ako 65 ročny karbonovy hardtail.

 
user_id duves 20.08.2020 (15:58)

0


A co tak ocel?

 
phercek duves 20.08.2020 (16:19)

0


Diskutovalo sa iba or hard tail rame a nie celom bicykli.

 
bajkub 20.08.2020 (18:07)

0


ktovie, ako by sa drevo páčilo dirtdžamperom..

 
cabastefan 21.08.2020 (10:43)

0


Prekrásna práca.

 
nickjankovits 21.08.2020 (14:50)

0


Chcel by som vidiet HUCK TO FLAT!!!

 
Lojzoo 28.08.2020 (11:19)

0


Dedovia jazdili na drevených vozoch a vydržali im roky aj v mraze aj v daždi
včítane kolies. Takže toľko k pevnosti.
Doma mám 20rocne hojdacie kreslo , je to také z dvoch U nohy.
Takže sa to ohýba v celom profile, je to lepšie z ryby cca 25x50 a ešte
sú v tom aj dierky 6mm na uchytenie sedadlá a furt drží.
Ale osobne by som bol za návrat k oceľovým rámom hlboko nad favorit.
Pri dnešných technológiách a materiáloch v porovnaní z nákladmi na karbón
by to boli superrami.
Držím palce, nech ešte skúsi dyhy..Ale ved je drevár vie lepšie.
Keď bude cena prijateľná kúpim.



 
danyH 19.08.2020 (23:56)

-1


Nedokazal, nebola pointa ..... (a cital som viac krat) bohuzial a to s nekonecnym porozumenim

- Ako si prisiel na zrovna 8x,
- ako mozes tvrdit ze 190€ je referencia
- s cim sa da porovnavat?
- Ake parametre?
- Zivotnost?
- Jazdne vlastnosti?.....atd ???

190 € neni ani super lacny cinsky ram. To co presne porovnavas a v akych konkretnYch vlastnostiach a cislach

Daj fakty fakty fakty nie dojmy dojmy dojmy

Tu sa bavime o uplne inom svete nie alibaba a aliexpresS ramy
Canyon aj hocico su ramy od
1.500-4.500€ (aj viac) co ma zmysel. Dnes v cine vyrobeny ram na shi105 co je super sada stoji ale par tisic tak ak to porovnavas s bajkom z mountfieldu za par stovak, tak potom to neni uplne ok

A co ma prevodovka alebo radenie spolocne s konstrukciou ramu? Sak to je komponent co si hodim kde chcem
Clanok je o inom materiale a nie o systeme radenia alebo zatacania

 
danyH phercek 20.08.2020 (07:43)

0


Hitparada zaslych cias

 
the-redsox danyH 20.08.2020 (11:36)

2


nechcel by som ta za sefa

 
danyH the-redsox 20.08.2020 (12:48)

-1


uplne mimo suvislosti

ja som ta s takym niecim ani neoslovil tak nechapem ako si mozes preklopit tuto diskusiu do toho co pises ale neva - o to viac by som ani nemal zaujem

 
rubik danyH 20.08.2020 (15:31)

1


ze sa ti to vobec chce s takymito lopatami diskutovat, ty tu davas nejake arguemnty on ti ako referenciu postne ram do force. vies ako sa hovori: Hádať sa s hlúpymi ľuďmi je to isté, ako hrať šach s holubom.
Je jedno, aký si vynikajúci šachista, holub aj tak zhodí všetky figúrky, poserie šachovnicu a ešte sa bude naparovať, ako keby vyhral.

 
danyH rubik 20.08.2020 (16:17)

-1


Dik mas pravdu chcel som len poukazat na to ze strasne vela ludi tu pisu teda si skor vylievaju emocie a pritom nepolozia ziaden argument a zaroven ze neexistuje idealny material pre vsetkych a na vsetko kazdy je iny a kazdy material vynika v niecom a je na nejaky ucel lepsi

Tie drevene bajky su krasne (aj ked mna tiez zatial neoslovili) a je super ze sa takou temou niekto zaobera, bez skusania nie je ziaden pokrok

 
the-redsox 20.08.2020 (13:39)

-1


v realnom zivote si podla mna si uzavrety a nevies povedat tvarou k tvar osobny nazor a tu sa ventilujes aj ked niektore prispevky su trefne

 
Podkonican 21.08.2020 (06:52)

-1


Krásna práca a výpovedná hodnota sily a chuti niečo vytvoriť a dokázať. veľká poklona majstrovi!

Treba asi ísť do sveta, naša spoločnosť, ktorej vášne vzbudzuje aj e-bike nie je vôbec na toto vyzretá. O čom svedčia aj tu mnohé infantilné a krčmové komentáre.

 
ppi 20.08.2020 (09:36)

-2


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
danyH ppi 20.08.2020 (09:46)

0


Kamo tak to je blbost ze vacsiu si tu ani napisat nemohol
Pozri si evoluciu bicykla a pochopis a chod pekne az do 1818
Alebo neviem potom ako si myslel ze “nikdy” ?
Ale vidim ze viaceri maju problem sa najprv zamysliet a namiesto toho tu strelia emociu bez vedomosti

 
radekkasik1 danyH 20.08.2020 (12:54)

0


Ty jsi nějaký bojovník za dřevěné rámy? Oproti dobrému karbonu to nemá žádné výhody

 
danyH radekkasik1 20.08.2020 (13:27)

0


Hlinik dokaze porazit karbon , takze nie len za drevo - tomu ver

 
phercek danyH 20.08.2020 (15:30)

0


Hlinik dokaze porazit iba smejdacky karbonovy ram. Karbonovy ram kde si dali velmi zalezat na smere vlakien bude isto lepsi ako hlinikovy.

 
phercek 19.08.2020 (22:31)

-4


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
danyH phercek 19.08.2020 (22:38)

-4


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
phercek danyH 19.08.2020 (22:49)

3


Preco, napisal som priklady co som tym myslel. Musis docitat komentare do konca. Napriklad ina prevodovka, ine sposoby zatacania. Napriklad lehokola pre cestnu cyklistiku a podobne. Nie len ram z ineho materialu, ktory okrem materialu vypada rovnako ako vsetky ostatne ramy.

Pointa mojej spravy bola jednoznacna. Kupovat drevenny ram ma zly pomer cena vykon. Aj ak ten drevenny ram vydrzi dlhise tak pravdepodobne nie viac ako 8 krat dlhsie. A mal by vydrzat aspon 8 krat dlhsie kezde je viac ako 8 krat drahsi.

Nechapem ako si nedokazal zachytit pointu mojej spravy. Vies citat s porozumenim?

 
Pridaj komentár