Ako efektívne stúpať v teréne – strmé a technické úseky

Ako efektívne stúpať v teréne – strmé a technické úseky

Čo odlišuje horskú cyklistiku od tej cestnej, je najmä rozmanitosť terénu, ktorému sa treba prispôsobiť - vhodným nastavením bicykla, ale hlavne technikou jazdy. A to platí aj smerom do kopca.

Aj keď sa hovorí, že korením horskej cyklistiky je hlavne zjazd, tých „príchutí“ je oveľa viac. Jednou z nich je (pre niekoho) samozrejme aj jazda do kopca. Veď to určite poznáte - keď dokážete vyšliapať v sedle niečo náročnejšie, alebo niečo, čo vám kamarát povedal, že určite nedáte, je to podobné ako po dobrom zjazde, kde ste prekonali niektorý technický úsek. Akurát, že ste asi oveľa viac zadýchaní . Jednoducho v MTB nejde len o výkon a watty, ale dôležitú úlohu zohráva aj technika jazdy. V stúpaniach trávite veľa času a keď v nich budete lepší a efektívnejší, je to vždy výhoda. A nie je to len o plášťoch, kam veľmi často smeruje dotaz ostatných, ak vidia, že človek dokáže zdolať oveľa viac, prípadne s menším úsilím . Tak si dáme videjko a pár vecí opäť doplním nižšie textom...



MTB znamená najmä rozmanitý terén


Možno to vyzerá, že hovorím len o nejakej šialenej „stojke“. Samozrejme také prostredie je vždy výborné na demonštráciu, ale len o extrémnom sklone sa nebavím. Stačí, keď je trochu mokro, blato, do toho nejaký ten korienok, skaly atď. Vtedy rozhodne nepotrebujete 25 % sklon, aby ste veľa z tých vecí využili a zvýšili efektivitu prenosu sily. V podstate každé drobné podšmyknutie vám uberá sily. To isté platí napríklad aj o strmých kopcoch po „šotke", dokonalým príkladom sú také Dolomity.



Niečo podobné som už neraz videl na maratónoch, hlavne ak sa pridal poctivý terén a samozrejme pršalo, prípadne bolo blato. Jazdci, ktorí na asfalte alebo tvrdej zvážnici doslova leteli vpred, po vjazde do technicky náročnejšieho terénu začali pomaličky cúvať. Nebolo to len preto, že by im „došlo“ ale hlavne nedokázali efektívne preniesť svoju energiu na pohyb vpred. Veľmi často je dôvod jednoduchý. Tréning na cestnom bicykli je výborná príprava, ale v teréne (teda nie na štrkovej zvážnici) potrebujete niekedy viac, než len vysokú hodnotu FTP. Tým samozrejme netvrdím, že v blate alebo kamenistých sekciách všetkých obieham s prstom v nose, to by som stál na bedni častejšie . Ale za tie roky, čo jazdím, sa mi to už neraz potvrdilo a rovnako som pocítil, že ak som terén zanedbával (napr. v návale jarného najazdievania), chýbal potom správny cit a ľahkosť. Napokon, práve vďaka komplexnosti rôznorodých zručností ma MTB stále tak baví. Snáď sa žiadny cestný cyklista neurazí a pochopí, čo mám na mysli...

Ale nechajme preteky tak, pretože tie nie sú hlavným dôvodom v tejto téme. Myslím, že schopnosť poradiť si v každom smere, teda hore aj dole, a v rôznych podmienkach by malo byť v arzenáli každého dobrého MTB jazdca. Následne sa vám otvoria ďalšie možnosti jazdy, objavíte viac z lokálnych terénov a môžete si jazdu lesom vychutnať s väčšou plynulosťou...v modernom žargóne myslím flow .

Geometrie bicyklov


Táto téma trochu nadväzuje aj na nedávny článok/video ohľadom súčasných trendov v MTB. Ako prvé spomínam geometrie, pričom práve strmšie a technické stúpania majú na moderné XC mašiny veľký vplyv. Ako inak, súvisí to s vývojom v XC, kedy máte v podstate len 2 možnosti – prudko hore, alebo prudko dole. Nič medzi . Práve strmejší uhol sedlovej rúrky vás dostáva do výhodnejšej pozície, teda viac nad stred šliapania a pre zdolávanie týchto úsekov nemusíte toľko pracovať s ťažiskom. Stačí sa v podstate skloniť nad rajdy, „ťahať“ rukami, ako hovorím vo videu a bicykel máte prilepený k zemi. Na druhej strane nejaké dlhšie roviny, prípadne mierne zvlnený terén a môžete sa cítiť už veľmi posunutý nad riadítkami a teda menej komfortne. Preto stále hovorím, že moderné (superagresívne) geometrie majú svoje výhody, no nie sú dokonalým riešením pre každého. Ak teda nemáte uhly ako najnovšie mašiny, jednoducho musíte o kúsok viac pracovať s ťažiskom ale to nie je dôvod, aby ste vešali hlavu. A rovnako nemusíte smútiť, ak nemáte super krátku zadnú stavbu, ktorá bola donedávna tiež „hlavným“ konštrukčným prvkom, o ktorom sa neustále hovorilo a ktorý sa každým rokom skracoval. Paradoxne jej väčšia dĺžka vám v strmých úsekoch smerom nahor vie pomôcť a dodať stabilitu.



Práve pozícia tela v stúpaní je u mňa hlavný dôvod, prečo mám tlmič takmer vždy aj v technickom stúpaní zavretý. Viac hmotnosti nad zadným kolesom spôsobí, že si bike ešte o niečo viac sadne a musím teda rozdiel kompenzovať a ešte sa o niečo "pošupnúť" na sedle. Veľký vplyv má samozrejme môj posed a to, na čo som za tie roky zvyknutý. Čo som chcel povedať je, že niekedy majú aj detaily veľký vplyv na pocit z jazdy, tak sa nebojte občas trochu poskúšať a zaexperimentovať, ak nie ste spokojní. Niekedy stačí možno ubrať podložku pod predstavcom, prifúknuť málinko tlmič, posunúť sedlo trošku dopredu, doladiť dobre jeho sklon (prípadne vymeniť za model s dobrou špičkou), a razom je z „lenivého“ stroja hltač výškových metrov. Druhou stranou mince je potom nájsť kompromis v pomere k zjazdu.

Keď už som trochu načal sedlá, len dodám, že mojím favoritom sú už dlhú dobu tie skrátené, označované aj ako „shortfit“. Tie umožnia dostať telo do agresívnejšej pozície bez veľkého tlaku na „citlivé“ časti, o čom sa viac dočítate v článku. Aj keď nie sú také dlhé ako klasické, stále je to pre mňa viac než dosť vzhľadom na bicykle ktoré jazdím a vďaka šírke stačí v podstate aj kúsok ako dostatočná opora. Ale ak potrebujete pracovať s ťažiskom ešte viac, výhodnejšia bude väčšia dĺžka a hlavne si postrážte špičku, jej tvar a polstrovanie.

Oválne prevodníky?


Keď už je súčasťou témy aj dobrá trakcia v teréne, existuje produkt, ktorý by mal teoreticky priniesť jej zlepšenie. Áno, hovorím o oválnych prevodníkoch, o ktorých ste už zrejme neraz čítali aj u nás. V prvom rade zabudnite, že vám prinesú zvýšenie výkonu alebo že budete môcť ťahať ťažšie prevody. Keby priniesli zlepšenie čo len o 5 wattov (alebo aj 1), jazdili by ich všetci profíci a nielen niektorí. Čo vedia upraviť, je spôsob, akým prenášate silu na pedál, hlavne ľahšie a plynulejšie prekonanie mŕtveho bodu, čo vie pomôcť vylepšiť trakciu a najmä v strmých stúpaniach. Výsledkom môže byť u niekoho aj zlepšenie prípadnej bolesti kolien, ktorá rovnako súvisí s plynulosťou otáčky. Ale samozrejme musí to sadnúť, čo je vždy individuálne. Ale keďže do strmého kopca jazdím veľmi rád, idem ich vyskúšať dlhodobo a uvidím. Čo sa nedá poprieť, už teraz je zaujímavý design u nového Absolute Black, ktorý sa mi vážne páči. Rovno dodám, že určite sa podelím o svoje dojmy a pocity...



Len upresním, že skúsenosti s oválnym prevodníkom už mám a pár rokov dozadu som ho jazdil na MTB počas celej sezóny. Vadilo mi ale striedanie s klasikou, ktorá bola na „žiletke“, takže vždy nasledovala fáza zvykania a odvykania, pričom lacnejšou alternatívou bolo ostať vtedy u klasiky. Rovnako ešte vtedy nebol Eagle a kombinácia 32z prevodníka a 40z vzadu nebol na ťažké maratóny ideál. Teraz už „ovalizujem“ na každom biku.

Pomaly nám prichádza jar a je skutočne príjemné točiť na slniečku, resp. že si človek môže v pokoji aj posedieť, prípadne trochu odýchnuť medzi zábermi bez toho, aby prišla na neho zima. Videjko je takou menšou jarnou lastovičkou, keďže sme využili nedávne krásne počasie a rovnako sme počas toho dňa spravili aj jedno porovnanie. Opäť sa otvára priestor na väčšie „hrajkanie“ a dúfam, že sa nám bude dariť prinášať obsah, ktorý vás bude baviť a ktorý vás motivuje k jazdeniu. Kto by chcel ešte jeden dôvod pre tréning, tak vedzte, že skúšanie a posúvanie svojich limitov smerov do kopca je výrazne bezpečnejšie ako opačne.
Páči sa ti tento článok? thumb_up88thumb_down comments 50 komentárov
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Koľko energie si berie pruženie pri jazde v stúpaní?

Koľko energie si berie pruženie pri jazde v stúpaní?

Tiež patríte medzi tých, čo neustále siahajú na páčku zamykania, len čo sa terén zvrtne smerom nahor? Rozhodli sme sa pre menší pokus a porovnanie v reálnych podmienkach...
Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.
Prečo mám (stále) rád hardtail

Prečo mám (stále) rád hardtail

Nové prepákovania, materiály, zdvihy, tlmiče a možnosti ich zamykania...prečo ma pri tom všetkom stále baví aj jazda na hardtaili?
keyboard_arrow_up