Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho
Enduro momentálne patrí medzi veľmi populárne kategórie a slovenské CTM pripravilo pre nástrahy technického terénu model Scroll. Ako sa na ňom jazdí?
Rám a komponenty
Scroll by som skôr priradil k "bežnej" geometrii. Myslené je to tak, že tu nenájdete žiadne inovatívne uhly alebo extra dlhý predný trojuholník, či naopak krátku zadnú stavbu. Pripísať by sme to mohli aj tomu, že ľudia v CTM, ktorí tieto bicykle tvoria, majú niečo už odjazdené a snažia sa ponúknuť stroj pre široké použitie.Rám vo veľkosti L ponúka 446 mm dlhú zadnú stavbu (inak, dĺžka sa nemení v závislosti od veľkosti rámu), hlavový uhol 65,5 stupňov a reach 460 mm. Samozrejme, ide o model na 29” kolesách so zdvihom 155 mm vzadu, 160 mm vpredu.
Dizajnu nemám čo vytknúť, jednoduchý a zároveň svojou perleťovo zelenou farbou a “chameleon” lakovaním upútal pozornosť. Logo v strede rámovej rúrky a pár detailíkov, ako napríklad nenápadný nápis miesta výroby (Stará Turá), naozaj poteší.
Verzia Xpert je „ohádzaná“ v kombinácii Shimano a RockShox. O pruženie vpredu sa stará novinka Rock Shox ZEB CHARGERED R so zdvihom 160 mm a ponúkne nastavenie kompresie a odskoku. Samozrejme, vidlica je vzduchová, takže si ju budete vedieť zladiť podľa "svojho gusta".
Tlmič RockShox Deluxe Select + RT, tiež „vzducháč“, ponúkne odskok a 2 polohy kompresie OPEN/LOCK. Možno by sa pre tento typ bicykla už hodil vyšší model s expanznou nádobkou, predsa len sa očakáva, že sa budú jazdiť drastickejšie veci a chod tlmiča by mal byť konštantný po celú dobu zjazdu.
Náboje, pohon a brzdy tu máme od Shimana. V tomto prípade 12-rýchlostná sada Deore už v klasickej kombinácii 32-zubového prevodníka a kazety s rozsahom 11-51 zubov, takže sa dostanete skoro všade za vlastné. Dosť bolo čísel, každého predsa určite zaujíma, ako sa na Scrolle jazdí a či všetko funguje, ako má.
Výjazdy, skoky a prejazdy zákrut
Meriam 176 cm a moja hmotnosť sa pohybuje niekde okolo 85 kg. Podľa výrobcu by som mohol jazdiť aj na ráme veľkosti M. Testovací bicykel je L, pričom moja výška je na hrane a záleží už od jazdca, či preferuje dlhší rám alebo kratší. Osobne mi táto veľkosť neprekážala a bicykel mi pripadal dostatočne hravý. Nemal som z neho pocit, že by som bol na ňom nejak extra natiahnutý či nemotorný, práve naopak.S nastavením vidlice a tlmiča som nemal žiaden väčší problém, keďže tam nebolo veľmi čo nastavovať. 25 % SAG, predok mám radšej menej utlmený a zadok zvyčajne utlmím troška viac, aby nemal bike tendenciu "kopať" na predné koleso. Prekvapil ma chod "ZEBky", keď pri stlačení na mieste sa javila veľmi necitlivá a tvrdá, ale v zjazde som nebadal žiadne nedostatky a pracovala krásne. Nohy s hrúbkou 38 mm určite pridali na tuhosti bicykla a aj na lepšom pocite z jazdy.
Tlmič som si nafúkal na cca 180 - 200 PSI, ako som bol zvyknutý z iných bicyklov, na ktorých som v minulosti jazdil. Pri presunoch, či už na asfalte alebo v teréne, je kinematika rámu spravená tak, že som na tlmiči po väčšinu času používal režim OPEN. LOCK som využil len v rámci testu, či tam bude citeľný rozdiel, no bol minimálny.
V zjazde poteší teleskopická sedlovka KS RAGEi so zdvihom 150 mm. Štvorpiestové brzdy Shimano MT420 testujem už na druhom bicykli a svojím prevedením sa javia ako základné, ale po dobrom zabehnutí som s nimi nemal žiadny problém.
Bicykel jazdí svižne a nejde o nemotornú 29ku, ako tomu bývalo možno pred pár rokmi. Všetko to už stojí potom len na jazdeckých zručnostiach. Scroll ako taký je dokonalý stroj s veľkým potenciálom, virtuálne zavesenie zadnej stavby odpustí aj zbytočné prebrzďovanie jazdca v roletách alebo iných nerovnostiach. Vytkol by som mu ale najmä voľbu plášťov, ale toto som zažil aj u iných výrobcov.
Dať na 160 mm enduro, kde sa očakáva, že sa budú jazdiť drsnejšie veci, plášte s tenkými bočnicami považujem za vtip. Áno, hmotnosť je podstatne lepšia, asi sa to aj lepšie odvaľuje na ceste, no radšej by som mal o kilo ťažší bike, ako to, že sa budem v každom zjazde báť prerazenia gumy. Samozrejme, bike je postavený od výroby na dušiach. A tomu tiež veľmi nerozumiem, minimálne takýto bike by som už predával s ventilkami a mliekom na tubeless.
WTB plášte sú super, no musíte mať ten správny model na správny typ jazdenia. S Trail Boss som jazdil na suchu aj za mokra – pre predstavu okolie Kuneradu a Malej Fatry. Ich vzor je vcelku hustý a mal som obavu, ako budú držať v teréne. Našťastie bol iba vzadu a dopredu dali WTB Vigilante 2.5. Ten má super bočné hrany, takže podržal aj za vlhka v traverzoch či odklonených zákrutách aj za sucha. No ako som spomínal, tenké steny plášťa nie sú dobrá voľba. Keď ste chceli podfúknuť gumu pre lepší grip, mala tendenciu ohýbať sa v zákrutách a defektu som sa nevyhol ani ja...
Servis
Pozitívne vidím tento bicykel v otázke servisu. Lanká sú vedené vonkajškom rámu, otvára sa tak priestor pre domáci servis. Skrátenie hadíc, bowdenu alebo výmena za nový nebude taká náročná, ako keby ste mali ťahať bowden v ráme. Ovládanie teleskopky je pomocou lanka a to je vedené vnútrom rámu, čo znamená rýchlu výmenu a ľahkú nastaviteľnosť.Plusy
- Virtuálne zavesenie zadnej stavby
- Vidlica Rock Shox ZEB
- Dizajn a farba
- Cena
Mínusy
- Tenkostenné plášte
- Duše
Pre koho je určený?
CTM Scroll Xpert by som jednoznačne zaradil do kategórie Trail/EN, a to už len vďaka jeho zdvihom, posedu a geometrii. Vďaka dobrému pomeru ceny a výkonu je skvelým štartom pre začínajúceho, no zároveň aj pokročilého jazdca. Pekný dizajn poteší oko a kvalitné komponenty zas dušu.Cena testovacieho modelu je 2 199 €, viac sa dozviete na tomto odkaze.