Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Enduro momentálne patrí medzi veľmi populárne kategórie a slovenské CTM pripravilo pre nástrahy technického terénu model Scroll. Ako sa na ňom jazdí?

Príjemná geometria na dlhé výjazdy v sedle s cieľom dopraviť sa k trailom, jazdenie v bikeparku, jednoducho zábava. Toto všetko sa dá zvládnuť, ak máte ten správny bike. Ku mne sa dostala na test verzia Scroll Xpert a pokúsim sa vám priblížiť svoje celkové dojmy a postrehy.



Rám a komponenty


Scroll by som skôr priradil k "bežnej" geometrii. Myslené je to tak, že tu nenájdete žiadne inovatívne uhly alebo extra dlhý predný trojuholník, či naopak krátku zadnú stavbu. Pripísať by sme to mohli aj tomu, že ľudia v CTM, ktorí tieto bicykle tvoria, majú niečo už odjazdené a snažia sa ponúknuť stroj pre široké použitie.



Rám vo veľkosti L ponúka 446 mm dlhú zadnú stavbu (inak, dĺžka sa nemení v závislosti od veľkosti rámu), hlavový uhol 65,5 stupňov a reach 460 mm. Samozrejme, ide o model na 29” kolesách so zdvihom 155 mm vzadu, 160 mm vpredu.



Dizajnu nemám čo vytknúť, jednoduchý a zároveň svojou perleťovo zelenou farbou a “chameleon” lakovaním upútal pozornosť. Logo v strede rámovej rúrky a pár detailíkov, ako napríklad nenápadný nápis miesta výroby (Stará Turá), naozaj poteší.



Verzia Xpert je „ohádzaná“ v kombinácii Shimano a RockShox. O pruženie vpredu sa stará novinka Rock Shox ZEB CHARGERED R so zdvihom 160 mm a ponúkne nastavenie kompresie a odskoku. Samozrejme, vidlica je vzduchová, takže si ju budete vedieť zladiť podľa "svojho gusta".



Tlmič RockShox Deluxe Select + RT, tiež „vzducháč“, ponúkne odskok a 2 polohy kompresie OPEN/LOCK. Možno by sa pre tento typ bicykla už hodil vyšší model s expanznou nádobkou, predsa len sa očakáva, že sa budú jazdiť drastickejšie veci a chod tlmiča by mal byť konštantný po celú dobu zjazdu.



Náboje, pohon a brzdy tu máme od Shimana. V tomto prípade 12-rýchlostná sada Deore už v klasickej kombinácii 32-zubového prevodníka a kazety s rozsahom 11-51 zubov, takže sa dostanete skoro všade za vlastné. Dosť bolo čísel, každého predsa určite zaujíma, ako sa na Scrolle jazdí a či všetko funguje, ako má.



Výjazdy, skoky a prejazdy zákrut


Meriam 176 cm a moja hmotnosť sa pohybuje niekde okolo 85 kg. Podľa výrobcu by som mohol jazdiť aj na ráme veľkosti M. Testovací bicykel je L, pričom moja výška je na hrane a záleží už od jazdca, či preferuje dlhší rám alebo kratší. Osobne mi táto veľkosť neprekážala a bicykel mi pripadal dostatočne hravý. Nemal som z neho pocit, že by som bol na ňom nejak extra natiahnutý či nemotorný, práve naopak.



S nastavením vidlice a tlmiča som nemal žiaden väčší problém, keďže tam nebolo veľmi čo nastavovať. 25 % SAG, predok mám radšej menej utlmený a zadok zvyčajne utlmím troška viac, aby nemal bike tendenciu "kopať" na predné koleso. Prekvapil ma chod "ZEBky", keď pri stlačení na mieste sa javila veľmi necitlivá a tvrdá, ale v zjazde som nebadal žiadne nedostatky a pracovala krásne. Nohy s hrúbkou 38 mm určite pridali na tuhosti bicykla a aj na lepšom pocite z jazdy.



Tlmič som si nafúkal na cca 180 - 200 PSI, ako som bol zvyknutý z iných bicyklov, na ktorých som v minulosti jazdil. Pri presunoch, či už na asfalte alebo v teréne, je kinematika rámu spravená tak, že som na tlmiči po väčšinu času používal režim OPEN. LOCK som využil len v rámci testu, či tam bude citeľný rozdiel, no bol minimálny.



V zjazde poteší teleskopická sedlovka KS RAGEi so zdvihom 150 mm. Štvorpiestové brzdy Shimano MT420 testujem už na druhom bicykli a svojím prevedením sa javia ako základné, ale po dobrom zabehnutí som s nimi nemal žiadny problém.



Bicykel jazdí svižne a nejde o nemotornú 29ku, ako tomu bývalo možno pred pár rokmi. Všetko to už stojí potom len na jazdeckých zručnostiach. Scroll ako taký je dokonalý stroj s veľkým potenciálom, virtuálne zavesenie zadnej stavby odpustí aj zbytočné prebrzďovanie jazdca v roletách alebo iných nerovnostiach. Vytkol by som mu ale najmä voľbu plášťov, ale toto som zažil aj u iných výrobcov.

Dať na 160 mm enduro, kde sa očakáva, že sa budú jazdiť drsnejšie veci, plášte s tenkými bočnicami považujem za vtip. Áno, hmotnosť je podstatne lepšia, asi sa to aj lepšie odvaľuje na ceste, no radšej by som mal o kilo ťažší bike, ako to, že sa budem v každom zjazde báť prerazenia gumy. Samozrejme, bike je postavený od výroby na dušiach. A tomu tiež veľmi nerozumiem, minimálne takýto bike by som už predával s ventilkami a mliekom na tubeless.



WTB plášte sú super, no musíte mať ten správny model na správny typ jazdenia. S Trail Boss som jazdil na suchu aj za mokra – pre predstavu okolie Kuneradu a Malej Fatry. Ich vzor je vcelku hustý a mal som obavu, ako budú držať v teréne. Našťastie bol iba vzadu a dopredu dali WTB Vigilante 2.5. Ten má super bočné hrany, takže podržal aj za vlhka v traverzoch či odklonených zákrutách aj za sucha. No ako som spomínal, tenké steny plášťa nie sú dobrá voľba. Keď ste chceli podfúknuť gumu pre lepší grip, mala tendenciu ohýbať sa v zákrutách a defektu som sa nevyhol ani ja...



Servis


Pozitívne vidím tento bicykel v otázke servisu. Lanká sú vedené vonkajškom rámu, otvára sa tak priestor pre domáci servis. Skrátenie hadíc, bowdenu alebo výmena za nový nebude taká náročná, ako keby ste mali ťahať bowden v ráme. Ovládanie teleskopky je pomocou lanka a to je vedené vnútrom rámu, čo znamená rýchlu výmenu a ľahkú nastaviteľnosť.



Plusy


  • Virtuálne zavesenie zadnej stavby
  • Vidlica Rock Shox ZEB
  • Dizajn a farba
  • Cena

Mínusy


  • Tenkostenné plášte
  • Duše




Pre koho je určený?


CTM Scroll Xpert by som jednoznačne zaradil do kategórie Trail/EN, a to už len vďaka jeho zdvihom, posedu a geometrii. Vďaka dobrému pomeru ceny a výkonu je skvelým štartom pre začínajúceho, no zároveň aj pokročilého jazdca. Pekný dizajn poteší oko a kvalitné komponenty zas dušu.

Cena testovacieho modelu je 2 199 €, viac sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up23thumb_down comments 12 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.
Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Pred pár rokmi bola spoločnosť Mondraker jednou z tých, ktorá posúvala hranice modernej geometrie na poli enduro a all-mountain bicyklov.
keyboard_arrow_up