Krotitelia duchov - lúmeny

Po osvietení, že sa dá jazdiť aj potme, k čomu došlo asi pred 7 či 8 rokmi, bolo treba tie jazdy aj trochu presvietiť. Vtedy som toho nepotreboval veľa, lebo gro som jazdil pod lampami a do lesa som sa sám bál .

Nejaké tie svetlá zo supermarketu som na dojazdy v šere využíval už dávno, ale ich uchytávanie, stabilita, svetelný tok a výdrž nespĺňali požiadavky čisto nočných výjazdov.

Od „šlehy" po reflektor

Šup do shopu a prvé na tú dobu slušnejšie svetlo bolo doma. Infiny Lava 300 lm, vydržalo na maxime hodinu, tak som si pre istotu zohnal ešte jedno záložné. To sa však „pretransformovalo" na druhé plnohodnotné, keďže som sa postupne odvažoval aj za hranicu strachu na okraje temných lesov. 2x 300 lm na oboch krajoch rajdov. Lokálny bike shop sa tešil, tri záložné si našli cestu do nákupného košíka. Ale čo to? Jedno veľmi rýchlo odišlo, bike shop ho ale bez protestov vymenil. Čoskoro odišlo aj druhé a to súbežne s potrebou vyššieho svetelného toku.

„Šlehy", ako som ich volal, mi už nestačili a dôvera v ich spoľahlivosť ma prinútila popozerať sa po niečom inom. Celkovo to ale boli podarené svetlá, veľmi ľahké, vážili len nejakých 55 gramov, nabíjateľné a stabilné aj v mrazoch. Strácali síce výdrž, ale nie až tak ako nižšie spomenutý pokus. Asi o 20 % menšia výdrž pod bodom mrazu bola akceptovateľná. Tri úrovne svietenia 100-200-300 lm a blikací režim poslúžili na spomínané jazdenie pod lampami. Do poctivých temnôt však treba niečo silnejšie.


Pokus s reflektorom

Keď nárast, tak poriadny, rovno štvornásobný, ako aktuálne ceny v námornej preprave a to už dvíha aj ceny bikov, na drahšom kúsku aj o cenu poriadneho svetla. Vybral som si Fenix BC35 s 1 800 lm burstom, čo je ale len pársekundový preblik, dlhodobé maximum malo na 1 000 lm, oficiálne po dobu 80 minút. Krásne svetlo s displejom, na ktorom bolo vidieť zostávajúci čas svietenia pri jednotlivých režimoch. Einstein mal pravdu, čas je relatívny. Zatiaľ čo sa spomaľuje pri náraste rýchlosti, tak pri nízkej teplote sa očividne urýchľuje. Z pre seba kúpeného vianočného darčeka som sa netešil dlho.

Pod bodom mrazu sa papierových 80 minút reálne zmenilo na 35 minút a svetlo zhaslo. Na scénu nastupovali v porovnaní s týmto „delom" sliepňajúce Infiny. Keď to s nimi porovnám, okrem lúmenov vzrástla aj v hmotnosti, veď len samotný držiak váži to čo Infini Lava, spolu so svetlom cez 300 gramov.
...silné svetlo v noci presvetlí traily často lepšie, ako sú viditeľné cez deň.
Zabudované nabíjacie batérie, testované v labáku pri cca 20 stupňoch nie sú očividne určené do mrazu. Predajca však neváhal s výmenou a dodal mi alternatívne BC 30 s vymeniteľnými nabíjacími akumulátormi vrátane náhradnej sady. No vymeniteľné 3 500 mAh li-ionky si poradili s výdržou ako levy. Na 1 000 lm dokázali v mrazoch svietiť aj vyše hodiny. A s pocitom záložných nabitých v batohu sa dalo spoľahnúť, že nezostanem tápať v temnotách do úsvitu.


Medzičlánok

Celá família na kolesách si vyžaduje viac svetiel v prevádzke. Pri skoršom zotmení a stabilných príchodoch z práce o 17:00 sa toho veľa za dňa nestíha, preto často končieval náš rodinný vláčik za šera ba až tmy. Infiny odchádzali jeden po druhom, tak som zobral do rodinného trezoru oddiel svetiel 2x Lezyne 400XL. Toto 83 gramové svetlo so 400 lm maximom a zabudovaným akumulátorom nesklamalo. Výdrž aj v mraze stabilná, t.j. na maxime cca hodinu, slabšie režimy majú však len symbolických 150 a 75 lm, plus hromada rôznych blikavých módov. To svetlo stačí aj na asfaltové hodinovky osvetlenými ulicami, resp. brávam ho ako čelovku na prilbu na terénne MTB „nočníky". Tam stačí aj tých 150 lm pre lepší prehľad, čo sa na mňa rúti zo strán.


Najsilnejšie nakoniec

Výdrž nabíjateľných akumulátorov sa pri veľkom množstve nabíjacích cyklov zmenšuje, čím sa napĺňa pohár trpezlivosti. Po jeho pretečení, šup prikúpiť nové akumulátory. Pri hľadaní som zažil šok. Na scéne sa objavil Fenix BC 30 2.0 s maximálnym stálym výkonom 1 500 lm, pri burste 2 200 lm. Výdrž na maxime vraj až 2,3 hodiny a to ma nenechalo temným. Fenix za pár dní doma a pocit, akoby som dlho nosil o stupeň slabšie dioptrie.


To svetlo mení noc na deň. Navyše k nemu, podobne ako pri predchádzajúcom modeli, patrilo bezdrôtové diaľkové ovládanie. Akurát výdrž na maxime nikdy neprekročila 2 hodiny. Lenže ani to nemávam na maxime viac ako pol hodinu. Baterka sa vybije zhruba po 2,5-hodinovom výjazde, kde striedam „fifty-fifty" max režim s druhým najsilnejším režimom 600 lm. Na dlhšie trasy beriem radšej aj záložné akumulátory.


Záblesk na záver

Všetkým celoročným jazdcom odporúčam kombináciu 1 500 + 400 lm ako zálohu, resp. na helmu. Osvedčila sa mi. Ostatným len odkazujem, že silné svetlo v noci presvetlí traily často lepšie, ako sú viditeľné cez deň. A to, čo je za tmavou stenou za nami, to je minulosť a tá vás pri čistom svedomí nedobehne...
report_problem Našiel si v texte chybu?
reactor 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Príbeh dvoch svetiel, ktoré posunú nočné jazdy na maximálny level
Od neuváženej jazdy bez osvetlenia, cez blikačky zo supermarketu až po totálny perfekcionizmus.
Dolomity - kopce, traily, výhľady pod dohľadom Tre Cime
Výšľapy do výšky viac ako 2500 metrov, neuveriteľné výhľady, šotolina, ale aj náročné traily po hrebeni. Poďte sa inšpirovať, alebo len pokochať okolím 3 Zinnen Dolomites,
Plánovanie trasy v neznámom prostredí
Pre niekoho je to možno prežitok, no ja si rád robím domáce úlohy. Pozrime sa, čo všetko poctivá príprava obnáša.
keyboard_arrow_up