Test: Shimano Linkglide XT - potreba alebo len zbytočný trend?

Novinka od japonského Shimano - Linkglide je primárne určená pre ebiky. Zatiaľ čo dobre známa technológia Hyperglide+ je jasne zameraná na ľahkosť radenia a rýchlosť preraďovania, odolnosť novej technológie Linkglide sa bude určite hodiť všetkým majiteľom ebikov.

Novú Linkglide XT sadu som mal možnosť otestovať na ebiku Superior eXF 9039, ktorého predstavenie si určite pozrite na našom YT kanáli.


Určite sa pýtate, prečo by takáto zvýšená robustnosť nemohla potešiť aj nás, obyčajných bikerov? Odpoveď je však jednoduchá a to zvýšená hmotnosť. Zatiaľ čo regulérna 11-rýchlostná kazeta 11-46 XT váži prijateľných 440 gramov, tak Linkglide verzia, síce s rozsahom 11-50, má 790 gramov. To už je pekný rozdiel na jednom komponente. Takže nikde nie je napísané, že Linkglide sa nemôže použiť na obyčajnom bicykli, otázka je, či máte na to pripravené nohy, ťahať tú zvýšenú hmotnosť do kopca.


Samozrejme pridaná hmotnosť nerobí žiadny problém, pokiaľ vás ťahá motor. Hlavný predajný argument pre Linkglide je zvýšená odolnosť a podľa tabuliek by to malo byť až o 300 %.


Zatiaľ čo 12-rýchlostné novinky od Shimano sú dedikované pre nový štandard Microspline, tak Linkglide sa stále spolieha na HG orech. Správne ste vydedukovali, Linkglide sa ponúka iba ako 11-rýchlostný pohon. Zredukoval sa aj počet zubov a tak pri najväčšom prevode si budete musieť vystačiť iba s 50 zubami. To je určite dobrá správa pre všetkých majiteľov ebikov, ktorí hľadajú robustný upgrade svojho pohonu.


Novinka samozrejme ponúka aj nové radenie a zadné prehadzovačky, ktoré sú viac schované v ráme, aby zbytočne neprovokovali kamene alebo konáre na trailoch. Taktiež indexovanie je jednoduchšie ako pri Hyperglide+, aby sa zabezpečil dlhý bezproblémový a presný chod. Prehadzovačky by mali vydržať aj zvýšené zlé zaobchádzanie, či už pri radení pod plnou silou, alebo nejakým ťukancom pri manipulovaní s ťažkým bicyklom.


Radenie je limitované na jeden klik, čo považujem za správne, keď uvážime, akú silu majú moderné ebiky. Celý systém bude bez problémov fungovať aj s bežnými reťazami, avšak Shimano ponúka aj dedikovanú Linkglide reťaz. Stávajúce 10 a 11-rýchlostné komponenty nie sú kompatibilné s Linkglide okrem už spomínanej reťaze.


Je dobré vedieť, že mám pod kolesami niečo, čo znesie aj tvrdšie zaobchádzanie
Ako sa im však podarilo zvýšiť životnosť kazety? Shimano tvrdí, že rozšírením zubov na pastorkoch boli schopní eliminovať takzvaný pedal-šok. Pedal-šok je to, ako veľmi sa vie reťaz na pastorkoch pri radení posúvať a poskakovať. Zmenené boli taktiež nábehové plochy na kazete, ktoré majú čo možno najviac eliminovať krútenie reťaze pri preraďovaní. Jednoducho povedané, čím viac reťaz na pastorku „tancuje”, tým viac ho opotrebováva a preto Linkglide obmedzuje pohyb reťaze na nutné minimum.


Na výber bude z dvoch sád. Lacnejší variant Deore M5130 a prémiovejší Deore XT M8130. Nižšie uvádzam orientačné ceny a hmotnosť komponentov.


Linkglide Deore XT M8130 11s

  • Prehadzovač: 135 € (303 g)
  • Radenie: 80 € (132 g)
  • Kazeta: 111 € (790 g) 11-50t
  • Reťaz: 45 € (257 g)

Linkglide Deore M5130 10s

  • Prehadzovač:  57 € (358 g)
  • Radenie: 33 € (140 g)
  • Kazeta: 77 € (634 g) 11-43t
  • Reťaz: 45 € (257 g)

Ako sa s Linkglide teda jazdí?

Ako som už písal, na test som mal vyššiu sadu XT a hneď na začiatku musím povedať, že som bol milo prekvapený celkovým výkonom. Radenie je trochu viac silové a človek aj naozaj cíti, že sa niečo vzadu deje, na rozdiel od Hyperglide+ sady. Menenie prevodov na ebiku pod plnou silou nerobí Linkglide žiadny problém a zvolený prevod bez menších problémov alebo strieľania reťaze zapadne tam, kam má.


Určite môžem potvrdiť aj proklamované jednoduchšie indexovanie ako pri 12-rýchlostných sadách. Celý systém sa ľahšie nastavuje a ladí. Naviac pri radení vás Linkglide nepustí do ďalšieho prevodu, pokiaľ ešte nebol poriadne prehodený prevod. Inými slovami, ak ste boli zvyknutí na zbesilé radenie a cvakanie po kazete hore-dole, tak tu to chce viac trpezlivosti, avšak to by som bral ako výhodu, nakoľko reťaz sa nemôže extrémne krútiť a tak má celý systém naozaj tendenciu vydržať omnoho dlhšie.


Rozsah kazety 11-50 má na 11-rýchlostnej sade trošku väčšie medzery medzi prevodmi ako napríklad 12-rýchlostné systémy. Linkglide je však primárne určený na ebiky, toto vôbec nepovažujem za problém a počas testu som to nijako nepociťoval.


Celkový Dojem

Linkglide v teste veľmi prekvapil, musím povedať, že je dobré vedieť, ak mám pod kolesami niečo, čo naozaj znesie aj tvrdšie zaobchádzanie. Zvýšená hmotnosť pri ebiku je malá daň za naozaj radikálne zvýšenú životnosť. Samozrejme za krátky test sa nedá odhaliť, koľko naozaj sada vydrží, ale použité technológie a ochranné mechanizmy nechávajú vo mne pozitívne dojmy. Po viac ako tisíc kilometroch nevykazuje žiadny komponent náznak opotrebenia, tak verím, že proklamovaná výdrž bude naozaj realita. Ak teda hľadáte niečo odolnejšie na váš ebike, tak Linkglide je to pravá, čo doteraz v ponuke chýbalo.

Cena a dostupnosť

Kazetu, XT prehadzovačku aj páčku radenia nájdete u nás na MTBIKER shope. Kazeta má cenovku 111 €, prehadzovačku si viete zaobstarať za sumu 135 € a páčku radenia za 80€.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Po ročnej odmlke sa ku mne dostal konečne bike na test. A rozhodne nie nejaký obyčajný.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Predstavenie: SRAM Eagle Powertrain – AXS presah do sveta e-bikov PR článok

Predstavenie: SRAM Eagle Powertrain – AXS presah do sveta e-bikov

Čistý kokpit a okamžitá odozva radenia. To najlepšie z najlepšieho od americkej firmy SRAM sa po novom dostane už aj na e-biky.
keyboard_arrow_up