Reportáž: Raslavický pedál 2022 alebo zablatiť sa na konci sezóny

V nedeľu 11. septembra sa v obci Raslavice neďaleko Prešova konal štvrtý ročník tohto MTB maratónu a keďže som doteraz absolvoval všetky ročníky, rozhodol som sa, že nesmiem chýbať ani teraz.

Na výber boli, tak ako aj minulý rok, dve trate. Dlhá 47 km s prevýšením okolo tisícky, ktorá prešla zopár zmenami a krátka 29 km s prevýšením okolo 750 m. Nezabudlo sa ani na deti, ktoré si to mohli rozdať na okruhu vytvorenom v zázemí akcie na miestnom amfiteátri. Miesta na parkovanie bolo dostatok, dalo sa zaparkovať aj v samotnom areáli, ale aj na veľkej lúke hneď pred amfiteátrom.

Moje začiatky v Raslaviciach

Ako som už spomenul, patrím k pravidelným účastníkom tohto podujatia v srdci Šariša. Prvý ročník sa konal v roku 2019, na výber bola vtedy len jedna 29 km trať s prevýšením 740 m. Zhruba 70 % vtedajšej trate ostáva nezmenených každý rok. Na prvý ročník pekná účasť, 175 bikerov. Bike som už mal vtedy ten, čo aj teraz, v takmer podobnom setupe, na maratóny som chodil často, kondícia celkom fajn a tak aj ambície boli o dosť vyššie, ako keď som s pretekaním len začínal. Navyše trať mi sedela, jediný ťažký úsek bol vtedy zjazd z Haľagoša, vtedy sa to šlo po kamenistom zjazde, kde len počas môjho prechodu minimálne piati riešili defekt. S mojou jazdou som bol celkom spokojný, do prvej dvadsiatky som sa zmestil a obsadil 18. miesto.

Na ďalší rok trať s jedinou zmenou - áno, spomínaný rockgarden nahradila lúka a panelka. V umiestnení som sa o pár miest posunul k lepšiemu. Minulý rok už boli na výber dve trate, krátka vtedy ostala pôvodná a na dlhej sme mali pridaný zhruba 12 km okruh naviac. 4. miesto aj napriek technickým problémom. Na pripomenutie moja reportáž z minulého ročníka. A ako som dopadol teraz? Obhájil som „zemiakovú" . Ale poďme pekne postupne.

Raslavický pedál 2019 Raslavický pedál 2021

Do Raslavíc v 5-člennej zostave

Trochu prepadám v pozícii, nechcem sa tlačiť koleso na koleso.
Pre nás východniarov je to posledný maratón sezóny a tak by to bola škoda nevyužiť a aj napriek nie veľmi ideálnej predpovedi počasia ráno o pol ôsmej nakladáme biky, Glevo sedlovku dole. Joj, len to nie . Nakoniec to poriešime pootočením riadítok. Ešte sa zastavíme v susednej Ľubici po Miloša, ktorého trochu s časom prekvapíme, no časová rezerva je. Niečo pred ôsmou sme už naložení a vyrážame na zhruba hodinovú cestu do Raslavíc.

A keďže sme boli plné auto, cesta vďaka dobrej nálade ubehla rýchlo. Do Raslavíc prichádzame niečo po deviatej, parkovanie sa nám ešte samozrejme ušlo v areáli. Prezentácia na 10 metrov od auta . V prezentačnej taške pekné pamätné tričko, kľúčenka, pamätná medaila, šatka, tyčinka, tak to má byť a nie 10 letákov.

Dnes to išlo pekne rýchlo, pamätám si, ako sa na prvý ročník veľa ľudí rozhodlo prihlásiť až na mieste a tak sa musel aj čas štartu ešte posunúť. Času vďaka skorému príchodu máme dostatok a tak sa s ničím nemusíme ponáhľať.

Čo sa týka oblečenia, tak volím zateplené
Veď klasika ako vždy, zvyšujem tempo a watty opäť pod 300 ani zďaleka nejdú.
kraťasy Sportfull NoRain Pro. Niežeby bola zima, to skôr kvôli prípadnému dažďu, ale jazdím v nich, aj keď je teplejšie, predsa len sa pohybujem na výjazdoch vo vyšších nadmorských výškach. No a čo sa týka vrchného dielu, tak pred pár dňami som si zaobstaral „dreso-bundu", alebo ako to nazvať - Castelli Gabba. Na takéto pochmúrne počasie ideál.

Trochu sa preveziem po obci, pozriem úvod trate, na začiatku terénu ale otáčam, nechcem sa zablatiť ešte pred štartom . Štart je spoločný pre dlhú aj krátku, naplánovaný o 11. hodine a zišla sa nás celkom pekná „kopa" bikerov. Necelá dvestovka.

Ambície sú tak naplno od začiatku

Na štart sa radím dopredu, nech mám dobrú pozíciu. S Mirom Paličkom žartujeme, či sedlo mám už ok. . 5, 4... a už valíme cez Raslavice. Malá zmena po uliciach. Trochu prepadám v pozícii, nechcem sa tlačiť koleso na koleso. Potom stačí zaparkované auto pri dome a už flekujeme. Veď môj čas ešte príde, keď sa zmení sklon. Aj úvodný potok prechádzame trochu vyššie a namiesto mláčky máme celkom slušný brod.

Za brodom prichádzame už na známe stúpanie po lúke. Nechám si nejaký ťažší prevod a začínam sa predierať dopredu. Darí sa mi a onedlho som takmer vpredu, pred sebou mám Mira Paličku, tento rok ale ide krátku. Dostávam sa pred neho, no v následnom zjazde ho púšťam, mám ho ale na dohľad. Ešte tesne pred záverom zjazdu do Podhoran má dobehnú a následne predbehnú štyria bikeri.

Haľagoš

Prichádzame do obce a začína stúpanie na najvyšší bod trate, kde je aj občerstvovačka. Opäť na to šliapnem. Dobieham a predbieham skupinku, čo ma obehla v zjazde. Veď klasika ako vždy, zvyšujem tempo a watty opäť pod 300 ani zďaleka nejdú. Dobieham aj Mira. „Ten pred nami je z dlhej či krátkej?", pýtam sa ho. „Z dlhej. Ďaleko? Dosť, ale keď chceš, choď skúsiť." Predbieham Mira a valím, čo to dá. Ruda už nedobehnem, prichádzam hore a dávam do seba pohár vody. Čo už. Na vrchole sa krátka trasa odpája a my pokračuje zjazdom dole do obce Pušovce a následne Čelovce, kde prichádzame po daždi. Muselo tu len nedávno spŕchnuť, cesta v dedine mokrá.

Nový úsek, super

V dedine na to ešte skúšam šliapnuť, idem aj v stoji, no stratu nedobehnem a končím s časom 2:03:29 na 4. mieste.
Minulý rok nás z obce Pušovce čakalo asfaltovanie cez Šarišskú Trstenú a Chmeľovec do Podhoran. Tento rok sme sa šli zablatiť na lúky v okolí Čeloviec. Počasie si človek nevyberie, ak by bolo sucho, tak zmena super. Ale nebolo to až tak zlé, len môj zadný „škorpiónik“ už bol na tom dosť zle na takéto podmienky. A tak trochu prepadám v pozícii. Prichádzame do Nemcoviec. Asfalt, tak trochu zrýchlim v tempe. Podarí sa mi dobehnúť ďalších bikerov. Idú si pekne v balíku. Rozmýšľam, či sa nepripojím a nepošetrím sily. No predbieham ich a šliapem cez Nemcovce sám. Ide sa mi dobre a postupne sa im vzďaľujem. Asfaltové stúpanie ponad obec Lada. Čoskoro som na známom mieste, kde sme odbočovali do tohto nového okruhu. Stretávam bikerov oproti, ktorých tento pomerne blatistý okruh ešte len čaká. No nezávidím im.

Nás čaká už len známa časť, úvodné kilometre v opačnom smere. Prichádzame do Podhoran, na občerstvovačke nestojím, ani som si poriadne nevšimol, kde bola, mal som iné starosti, vodu ešte mám a v poslednom kopci si chcem urobiť náskok. Posledné stúpanie, najprv po lúke ku krížu, nájsť dobrú stopu. Keďže je to tu od blata, idem čo najviac ku tráve, že sa môžem do toho oprieť. Síl mám ešte dosť, väčšinou obieham bikerov z krátkej trasy, no „strihnem" nejakých aj z dlhej. Viem, že ak chcem ešte uspieť, musím si pred zjazdom urobiť náskok, potom už to pôjde len dole a tak sa nešetrím a šliapnem na to. Ešte kúsok po lúke a potom lesné stúpanie. Predbieham ďalších z krátkej. Keď vidia, že som z dlhej, pekne ma pustia a povzbudia. Ďakujem.

Lesná časť zjazdu fajn, nebrzdím, poznám to tu, blato nie je, tak sa môžem aj na pomerne zodratý zadný plášť ešte spoľahnúť. Tie Pirelli akosi rýchlo idú dole. No Miro zo Sabinova ma nakoniec aj tak dobehne pred Raslavicami na konci zjazdu a to som myslel, že môj náskok mi bude stačiť. Prechádzam brod, Miro mi uniká, vie, že sme v rovnakej kategórii. V dedine na to ešte skúšam šliapnuť, idem aj v stoji, no stratu nedobehnem a končím s časom 2:03:29 na 4. mieste. 3 sekundy chýbali na tretie.

Občerstviť sa, opláchnuť bike, výsledky a domov

Po pár metroch za cieľom prichádzam ku Mirovi, kamarátsky si ťapneme, ako tak neskôr debatujeme, pozeráme na cieľový šprint Vlada Kakalejčíka s ďalším bikerom. „Sme si to mohli tiež tak rozdať.“ „Ta mal ši zapískac, Miro stoj!“ „By sme zašpurtovali.“

Umývanie bikov je riešené dvoma hadicami, no idem sa najprv najesť, nechce sa mi momentálne stáť v rade. Biky schytali dosť blata a tlak v hadiciach nie je bohviečo, tak to každému trochu trvá. Bike ide na nosič, ale aspoň trochu ho chcem opláchnuť. Boli k dispozícií aj sprchy, no mne stačí voda z hadice na ten kúsok blata na nohách.

Neskôr sa začne s vyhlasovaním výsledkov. Na krátkej zvíťazil Miro Palička s časom 1:19:27 a zo žien Petrovičová Lucia s časom 1:48:40. Na dlhej sa najlepšie darilo Rudolfovi Dzureňovi s časom 1:52:21 a u krajšieho pohlavia Sabolovej Simone s časom 2:26:16. Kompletné výsledky si môžete pozrieť na tomto odkaze. No ani naša zostava neobišla na prázdno. Najlepšie sa darilo Dodymu, ktorý obsadil prvé miesto vo svojej kategórii a Milošovi s druhým miestom. Na pódiu som skončil aj ja, keďže som bol štvrtý a tu sa odmeňujú piati. Vlado obsadil siedmu priečku.

Po výsledkoch nasledovala bohatá tombola. Kamarát Vlado vykúpil všetky lístky, čo ostali, musel mať asistentov, aby nechodil stále len on . No a tombola sa ušla aj mne a vyhral som tlakomer. Po tombole naložiť biky a hurá domov.

Zhodnotenie akcie

Na tomto maratóne som bol po štvrtýkrát a opäť spokojnosť. Jediné, čo by som trochu zlepšil, je to umývanie bikov. Ak by bolo sucho, tak pohoda, no na to blato to bolo málo. Inak všetko super od parkovania, prezentácie, značenia až po výsledky, tie mohli byť trochu skôr, ale to je len detail. Bolo by viac ľudí na tombole. Za mňa odporúčam skúsiť túto akciu, keďže nie je technicky náročná, je vhodná aj pre začínajúcich bikerov.