Ako najazdiť 10 000 km do a z práce?

Ako najazdiť 10 000 km do a z práce?

Zápchy sú ich nepriateľom, ich revírom je bratislavská hrádza, ich tempo je Z2, ich súpermi sú ranní nervózni vodiči. Sú nasadení v lete i v zime. Sú to „DPNB”čkari.

10 000 km. Ambiciózny cieľ mnohých cyklistov a cyklistiek na ročnú vzdialenosť prejdenú na bicykli. Čo keby sa vám to podarilo na ceste do práce? Alebo by vám k tomu aspoň cesta do práce prispela?

Čo je to DPNB?


Prvýkrát som skratku „DPNB“ videla u známeho na STRAVE, približne pred dvoma rokmi. Zmätená touto skratkou som googlila, až som sa dostala na stránku výzvy Do práce na bicykli. Nadchlo ma to. Tak jednoduché, a pritom množstvom ľudí stále považované za nereálne.

Časté argumenty proti:

  • Skoršie vstávanie
  • Prezliekanie, prepotenie, absencia sprchy v práci
  • Nosenie batoha
  • Bezohľadní vodiči
  • Neprítomnosť cyklociest

Ako som sa dostala k DPNB?


O DPNB som rozmýšľala ešte predtým, ako som si kúpila cestný bicykel. Som z Bratislavy a pracovala som v Tomášove – 30-kilometrová vzdialenosť. S mojím ťažkým krosovým bicyklom a výletným tempom by mi to mohlo trvať aj 2 hodiny.

A tak sa stalo DPNB mojou identitou, mojím rituálom, mojou rannou šálkou kávy, mojou poobednou šálkou čaju.
Vtedy som si hovorila, že raz to skúsim, ale stále som to odkladala. O rok na to som si kúpila môj prvý cestný bicykel a vízia DPNB bola reálnejšia. Prvú cestu som si veľmi neužila – ešte neskúsená na bicykli som nevedela, koľko mi to bude trvať a nevedela som, ako sa ku mne budú správať vodiči. Cestou domov ma chytil protivietor, a to k prvej dobrej skúsenosti nepomohlo. Ešte párkrát som si túto cestu do roboty zopakovala - väčšinou, keď som si vyčíhala priaznivé poveternostné podmienky.

O pár mesiacov na to som zmenila zamestnanie a začala som pracovať v Ivanke pri Dunaji – taktiež skvelá lokalita na DPNB z Bratislavy. Najprv som sa tam „udomácnila”, nabehla na pracovný rytmus, spoznala sa s kolegami a až neskôr som vymenila auto za bicykel. Začala som kratšími trasami párkrát do týždňa a postupne som ich predlžovala.



A ako ďaleko to máš do roboty?


Veľmi častá otázka. Odpoveď? Jednoduchá. Toľko, koľko chcem. Najkratšie po ceste je to 18 km. Táto cesta je však „samovražda", keďže ranní vodiči na štvorprúdovej výpadovke z Bratislavy do Ivanky sú neúprosní. Najkratšia cesta po cyklotrase je 25 km. Niekedy idem cez Lužný most, inokedy cez Karpaty, niekedy z Vrakune po ceste cez Most pri Bratislave (keďže cesta okolo bratislavského letiska býva v zime často neupravená a nebezpečná).

Ak sa cítim plná energie, idem dlhšie. Ak si potrebujem v hlave premyslieť harmonogram pracovného dňa, alebo si vybiť zlú energiu z náročného dňa, idem dlhšie. Ak počasie nepraje alebo nemám energie na rozdávanie, idem kratšie.

A tak sa stalo DPNB mojou identitou, mojím rituálom, mojou rannou šálkou kávy, mojou poobednou šálkou čaju. Za rok 2022 som išla na bicykli do práce 125 dní (z 250 oficiálnych pracovných dní – z toho pár dní práce z domu, pár dní dovolenky a pár dní cesty autom).



Cesta počas 4 ročných období


Cesta do/z roboty je zakaždým iná, ovplyvňuje ju niekoľko interných a externých faktorov (dvakrát, keďže počas dňa sa podmienky menia).

  • Externé: počasie – teplota, vietor, nárazový vietor, zrážky, sneh, hmla
  • Interné – nálada, energia, mentálny stav, bolesť, motivácia, spánok, jedlo
Rada pozorujem na sebe a na okolí, ako tieto faktory vplývajú na moju cestu DPNB/ZPNB.

V lete mám rada pevný režim, skoré vstávanie a vychutnávanie si východu slnka, niekedy sa stihnem pripojiť aj na časť skupinovej jazdy rôznych bratislavských cykloklubov (hustota cyklistov na meter štvorcový je počas leta o 6 ráno na Tyršovom nábreží veľmi vysoká). Vysoké teploty po práci ma vedia unaviť, a preto je ľahšie odbicyklovať zopár kilometrov naviac ráno, ešte za sviežejšieho počasia. Niekedy si zoberiem aj uterák a idem sa po práci osviežiť do jazera.



Na jeseň som vďačná za chladnejšie rána a užívam si sfarbené listy, ktoré sú na stromoch, na zemi za mokrého počasia však môžu byť zradné. Zima je náročnejšia na vstávanie, obliekanie a bicyklovanie v chladnom počasí. Väčšinou chodím na bicykli so širšími plášťami s dezénom, alebo na krosovom bicykli. Rána bývajú mrazivé, ani tie najteplejšie rukavice nepomáhajú a prsty na rukách sa trápia, ale po práci je to znesiteľnejšie. Jar mi pripomenú predlžujúce sa dni, spev vtákov a zvyšujúce sa množstvo cyklistov na hrádzi.

Niekoľko tipov, ak chcete začať dochádzať do práce:


  • Ak máte v práci sprchu a raz za čas nejdete na bicykli, nanoste si čisté veci na prezlečenie, aby ste si ich nemuseli voziť na bicykli.
  • Hygienická taštička a uterák vždy v robote.
  • Veľa snackov v robote.
  • Náhradná duša v robote.
  • Nenechávajte bicykel bez dozoru, skúste sa opýtať, či by ste si ho mohli zobrať do kancelárie (alebo niekde, kde naňho budete vidieť).
  • Zimné tretry na zimu sa mi osvedčili ako skvelá investícia.
  • Ísť hromadnou dopravou alebo autom, ak to podmienky nedovoľujú a cesta na bicykli by bola riskantná.
  • Ak nemáte motiváciu, skúste sa opýtať kolegu/kolegyne, či by to s vami neskúsili.

Vrstvenie:


  • Na neskorú jar alebo skorú jeseň – ráno ísť v krátkych „bibsoch" s návlekmi na nohy a po robote si návleky zobrať v ruksaku.
  • Na jar/jeseň – ráno ísť v kombinácii krátky „base layer" + návleky na ruky a dlhý dres a po robote návleky nechať v ruksaku.




Výhody DPNB


  • Ešte ste nezačali pracovať a už máte za sebou športovú aktivitu.
  • Do práce prídete plní endorfínov.
  • Pri sedavých zamestnaniach je to skvelý spôsob, ako sa udržať v kondícii.
  • Ušetríte peniaze za pohonné hmoty alebo cestu v MHD.
  • Môžete jesť počas dňa neobmedzene snacky.
  • Ušetríte čas (pretože nemusíte jazdiť po práci, takto to máte dva v jednom).
  • Vybudujete si zdravý návyk.
  • Začnete ráno stretávať tých istých ľudí a vybudujete exkluzívnu rannú komunitu.

Štatistiky na koniec


  • Počet najazdených kilometrov DPNB, ZPNB: 9396,43 km (10 000 vyzeralo v titulke článku lepšie)
  • Počet hodín: 379 hodín a 22 minút
  • Výškové metre: 38 457 m
  • Počet defektov: 4
  • Počet pádov: 3
  • Ostatné: 1x zlomená pätka
  • Najdlhšia trasa: 81,05 km
  • Najnižšia teplota: - 7 °C
  • Najvyššia teplota: 36 °C




Dúfam, že ak ste to doteraz neskúsili, aspoň to zvážite. Ak potrebujete motiváciu, sledujte v roku 2023 súťaž do práce na bicykli a európsky týždeň mobility. Ak máte iné tipy na cestu do práce, budem rada, ak sa s nimi podelíte v komentároch.

Zdroj fotografií: archív autorky
report_problem Našiel si v texte chybu?
luckafabi (Lucia Fabianová)
Páči sa ti tento článok? thumb_up389thumb_down comments 123 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Everesting – prvý a posledný (?)

Everesting – prvý a posledný (?)

Čo všetko sa môže na Everestingu pokaziť ešte predtým, ako sa vôbec začne?
Ako som prišla o radosť z bicyklovania

Ako som prišla o radosť z bicyklovania

V magazíne máme veľa skvelých článkov, kde sa spoločne s vami delíme o naše malé aj veľké životné „lekcie”, ktoré nám bicyklovanie dáva.
365 dní na bicykli ako osobná výzva - stálo to za to?

365 dní na bicykli ako osobná výzva - stálo to za to?

37 000 km/194 000 výškových metrov za rok 2022, t. j. v priemere 100 km denne dala naša Iron Lady a týmto nekončí. K dnešnému dňu má v roku 2023 na konte ďalších 1 340 km a 16 800 výškových metrov.
keyboard_arrow_up