Do práce na bicykli – dá sa to po celý rok?
Vyhnúť sa ranným zápcham, odjazdiť pred prácou a šetriť peniaze za pohonné hmoty sú iba ukážky výhod, ktoré cesta do práce na bicykli ponúka. Ak ste ešte neprišli na chuť tejto výzve, možno vám tieto tipy pomôžu.
Gravel bicykel
Pravdepodobne najväčším „upgradom” tejto sezóny bola kúpa gravelového bicykla. Predtým som jazdila iba na cestnom, ktorý počas blatového a daždivého počasia trpel. Nielenže som musela na jeseň dávať obzvlášť veľký pozor na mokré lístie, ale nebol to vhodný bicykel ani do mrazivého počasia.Na mojej klasickej ceste do práce mám veľké šťastie v tom, že z 25 kilometrov môžem ísť 20 po cykloceste. Z tých 20 km je však jeden úsek, ktorý na cestnom bicykli nebolo možné prejsť, a tak som si to obchádzala po normálnej ceste. Počas rannej a poobednej špičky sa snažím za každú cenu vyhýbať cestám pre autá. Kým som ešte chodila tento cestný úsek na cestnom bicykli, neraz sa mi stalo, že ma auto obehlo tesnejšie, ako by to bolo bezpečné, a tak sa mi často stávalo, že som chodila do roboty s tým, že sa mi stala nepríjemná vec. Gravelový bicykel mi to pomohol optimalizovať a vďaka nemu sa môžem tomuto úseku vyhnúť.
Okrem toho, že mi gravel pomohol vyhnúť sa cestám, mohla som vďaka nemu aj objaviť miesta medzi prácou a domovom, kde som dovtedy nebola. Počas dlhých letných dní som sa neraz bola po práci okúpať v jazere alebo som objavovala polia a meander Malého Dunaja. Dalo mi to tak extra motiváciu chodiť do práce na bicykli, hlavne počas letných mesiacov, keď som sa vďaka nemu mohla zatúlať po krásnych cestách. Gravelový bicykel mi tak tento rok ponúkol viac možností na rozmanitosť ciest, ale aj bezpečnosti.
Extra ochrana proti zime na nohy a ruky
V minuloročnom článku som spomenula zimné tretry, ktoré som vtedy vlastnila iba pár mesiacov. Tie sa mi tento rok osvedčili ešte viac, keďže som jazdila viac kilometrov v zime. Nielenže mi nohy nepremrzli, mala som ich aj v suchu. Žiadne „deep winter” návleky, ani tie najhrubšie či neoprénové nevedia nahradiť účinnosť zimných tretier. Či je mráz, blato, dážď, sneh, zimné tretry mi doslova zachránili nohy. Ja osobne mám Shimano SH-MW701 a som s nimi nadmieru spokojná.Taktiež som dala na vaše odporúčania z komentárov pod minuloročným článkom a zabezpečila som si neoprénové návleky na riadidlá. Patrím medzi tých, ktorí nech majú akékoľvek hrubé rukavice, vždy im je na ruky zima. Označenie rukavíc ako „deep winter” pre mňa znamená iba to, že vydržím tak hodinu v nich v mínusových teplotách a už mi začne byť zima. Tieto návleky z neoprénu krásne obalia barany a dá sa v nich veľmi dobre preraďovať. V teplotách okolo nuly mi na ne stačili jesenné rukavice. Okrem toho ruky chránia dokonale aj pred dažďom a celkove tak prídem do roboty menej uzimená.
Reflexné pásky na rám bicykla
... iba 5 % respondentov jazdí do práce na bicykli výhradne počas výzvy.Bicykel som si oblepila reflexnými páskami, keď som sa chystala na preteky Race through Slovakia. Tieto pásky sa mi však osvedčili počas celého roka. Sú veľmi nenápadné, ale zato radikálne zvyšujú viditeľnosť bicykla v tme. Okrem rámu bicykla som si olepila aj prilbu a tretry. Stane sa tak z vás v tme svetluška.
Konštrukcia a taška na rám
Aj keď mám veci, uterák a náhradné prezlečenie vždy v robote, každý deň si nosím raňajky a obed. Minulý rok som ich nosila prevažne v ruksaku. Skúšala som teda aj podsedlovú tašku, ale veľmi mi to nevyhovovalo. Minulý rok som mala možnosť vyskúšať nosič a tašku SKS Infinity Universal, ktoré sa o bezpečný prenos raňajok a obeda postarali.Výhodou nosiča oproti ruksaku je, že sa vám v letných mesiacoch až tak nespotí chrbát. Taktiež, nie všetky dresy sa kamarátia s ruksakmi a môžu spôsobiť poškodenie na materiáli z odretia. Taška SKS Infinity Universal je taktiež nepremokavá, a tak sa nemusíte báť o bezpečnosť vecí v nej.
Výzva DPNB
Okrem týchto fyzických vylepšení som sa tento rok prvýkrát oficiálne zapojila do výzvy Do práce na bicykli, ktorá oslavovala už jubilejný 10. ročník. Podarilo sa mi do výzvy nahovoriť kolegyňu, vďaka ktorej som mala extra motiváciu. Subjektívne musím poznamenať, že som počas tejto výzvy zaznamenala zvýšený počet cyklistov a cyklistiek na cyklotrase, čo ma nesmierne potešilo. Moja obyčajná trasa do práce tak zrazu ožila.Organizátori výzvy taktiež zozbierali dáta od účastníkov výzvy a spracovali ich do prehľadného reportu, z ktorého vyplýva veľa zaujímavých faktov, ktoré by som rada pretlmočila. Najviac ma zaujímala otázka: Začali ste vďaka kampani „Do práce na bicykli“ častejšie využívať bicykel pri vašich cestách do práce (aj mimo súťažný mesiac)?
Z odpovedí vyplýva, že iba 5 % respondentov jazdí do práce na bicykli výhradne počas výzvy. Výsledok tejto odpovede ma úprimne potešil, keďže verím, že hlavným cieľom výzvy DPNB je vytvoriť dlhodobé a konzistentné zvyky pri dochádzaní do práce.
Prieskum zúčastnených zahŕňal aj otázky týkajúce sa bezpečnosti jazdy do práce či motivácie. Ak vás tieto dáta zaujímajú, určite odporúčam si pozrieť podrobný report. Celú publikáciu a report z ankety nájdete na webovej stránke výzvy.
Štatistiky na koniec:
- Počet najazdených kilometrov DPNB, ZPNB: 6 412,82 km
- Počet hodín: 268 hodín a 37 minút
- Výškové metre: 35 058 m
- Počet defektov: 1 (na gravelovom bicykli mám bezdušové plášte)
- Počet pádov: 1
- Najdlhšia trasa: 87,54 km
- Najnižšia teplota: - 11 °C
- Najvyššia teplota: 39 °C