Môj rok s elektronickou Ultegrou - všetko, čo potrebujete vedieť

Zoznámili sme sa na Vianoce 2021, úvod vzťahu bol intenzívny, elektróny lietali vzduchom a rovno prezradím, že to neskončilo len pri rozbaľovaní.

Samotné rozbaľovanie a prvé dojmy si môžete osviežiť v článku, kde som odvážil všetky komponenty. Aká bola inštalácia a aký je život s novou sadou? Všetko potrebné sa dozviete v texte nižšie. „Dé-í-dvojku“, ako Shimano označuje elektronické radiace sady, som samozrejme nahodil na bicykel ihneď, ako to bolo možné. Stará R8000-ka sa na bazári ohriala snáď kratšie, ako mi trvalo fotenie. Popravde, ani sa nečudujem, Ultegra je vo svete cestnej cyklistiky spájaná so synonymami spoľahlivosť a výdrž. V kombinácii s technológiami, ktoré pravidelne dedí od top sady Dura-Ace, býva vyhľadávaným artiklom nielen na našom eshope, ale aj v bazároch.

Ultegra R8100

Postrehy pri nahadzovaní sady

Inštalácia novej sady bola pomerne jednoduchá úloha, keďže mi odpadla starosť s vedením kabeláže od pák. V podstate je potrebné spojiť prehadzovač a prešmykač s batériou a zvyšok práce je rovnaký ako v prípade mechanickej sady. Len nezabudnúť dobiť batériu.

Kľuky Ultegra R8100
Elektronické radenie mám rád z dôvodu neexistujúcej údržby, raz nastavíte a ide, ide a ide...
Nabíjací port sa nachádza na prehadzovači a potešilo by ma, ak by mi pasoval jeden z „milióna" USB káblov, ktoré mám doma. No nebolo tomu tak a výrobca sa rozhodol vymeniť divný konektor z predchádzajúcich generácií za iný divný konektor. A ak si zabudnete radenie dobiť pred dovolenkou, máte problém. Kábel totiž len tak ľahko nezoženiete. Mechanizmus uchytenia krytky nevyzerá úplne odolne, ale zatiaľ drží na svojom mieste bez zaváhania.

To isté sa nedá povedať o papierovej pomôcke, ktorá slúži na nastavenie vzdialenosti najväčšieho pastorka kazety od hornej kladky prehadzovača. Tu by som to nehral na ekologickú nôtu a voľba pevnejšieho materiálu by ma potešila.

Krytka nabíjacieho konektora Ultegra R8100Ultegra R8100 papierový nástroj

Pri kazete ešte ostaneme, nová sada dostala do vienka o jeden pastorok naviac. V marketingových materiáloch ma to ponechalo chladným, ale jemnejšie odstupňovanie kazety je pri preraďovaní cítiť. Na rozdiel od horských bicyklov, kde sú skoky výraznejšie. Pri skladaní si treba dať pozor na podložky, nie sú rovnako hrubé. Dovedna je k dispozícii dvanásť prevodov a bola zachovaná kompatibilita s jedenásťrýchlostnými HG orechmi.

Rozložená kazeta Ultegra R8100
Znie to skvelo, ale...
Hneď ako Shimano predstavilo sadu, hlavou mi prebehlo, či bude fungovať aj so staršími jedenásťprevodovými kľukami, respektíve prevodníkmi. Mnoho z nás má wattmetre, prípadne karbónové kľuky. Mám pre vás dobré správy. Sada funguje a nezaznamenal som žiadny problém, jazdím ju so staršími kľukami FSA K-Force Light a všetko ide na jednotku.

Porovnanie Utegra R8000 a R8100

Nastavenie radenia

Elektronické radenie mám rád z dôvodu neexistujúcej údržby, raz nastavíte a ide, ide a ide, kým je v drôtoch „šťava”. Ak to, samozrejme, niekde neopriete alebo niečo kriticky nezlyhá. Nastavenie je možné vykonať manuálne alebo prostredníctvom aplikácie E-TUBE. Ja preferujem aplikáciu a po spojení s bicyklom máte k dispozícii náhľad komponentov aj s prípadnou možnosťou aktualizácie. Grafický sprievodca vás prevedie procesom ladenia a stačí len krútiť kľukami, odporúčam použiť montážny stojan a presné oko.

Aplikácia Ultegra R8100Aplikácia Ultegra R8100

Na prešmykači ostala už len jedna imbusová skrutka, ktorá slúži na vyrovnanie vonkajšej klietky voči veľkému prevodníku. Horný a spodný doraz už nenastavíte imbusmi, ako tomu bolo v minulosti.

Nastavenie Ultegra R8100Preradenie Ultegra R8100

Aktualizácia radenia

Ak je aktualizácia k dispozícii, tak sa vám automaticky ponúkne a stačí potvrdiť. Je to časovo nenáročný proces a aplikácia vás bude priebežne informovať o stave aktualizácie. Znie to skvelo, ale... Pri aktualizáciách padla „kosa na kameň" a bezdrôtové páky nie sú až také bezdrôtové. Tie totiž ako jediný komponent sady nie je možné aktualizovať bez dodatočného zásahu. Predpokladám, že je to z dôvodu zabezpečenia bezpečného priebehu aktualizácie.

Aktualizácia aplikácie k Ultegra R8100Ultegra R8100

Ak chcete aktualizovať páky, je potrebné ich spojiť káblom s baterkou. Na to máte niekoľko možností. Ak nechcete vyberať sedlovku a zapojiť páky namiesto prešmyku priamo na baterku, tak bude potrebné dokúpiť nový kábel a konektor. Následne viete po odpojení prešmyku napojiť baterku pomocou konektora priamo na páku pomocou extra kábla.

Pri spájaní si dajte pozor, ktorý otvor použijete. Spodný slúži pre inštaláciu takzvaných „Sprint shifters". Ide o radenie pre špurtérov, aby vedeli meniť prevody aj počas jazdy v spodnom úchope. Cez tento otvor aktualizácia nefunguje.

Spojka Ultegra R8100Ultegra R8100

Postrehy z jazdy a moje naj

Aj po roku hodnotím voľbu výmeny radiacej sady pozitívne.
Najdôležitejšie na koniec? Pre niekoho určite áno, ale mňa baví aj tá fáza zoznamovania a hry. Jednou vetou uznávam, ak by to nefungovalo aj pri jazde, tak by sa nadšenie len ťažko obhajovalo. Táto myšlienka našťastie môže ostať v teoretickej rovine. Radenie funguje perfektne. Pred mechanickou R8000 som jazdil R6870, ktorá bola tiež elektronická a automatická medzipoloha je úplne návyková. Pri mechanickej sade mi veľmi chýbala a priznám sa, že to bol jeden z dôvodov, prečo som sa na novú sadu tešil. Funkcia zabezpečuje automatický, veľmi malý pohyb prešmykača v prípade, že krížite reťaz, aby nedochádzalo k šúchaniu o jeho klietku.

Ovládanie Garminu z pák pomocou skrytých tlačidiel napomáha bezpečnosti v cestnej premávke. Na nižšej sade 105, ktorá je už tiež aj vo verzii Di2, ich nenájdete. Tu si dovolím poznamenať, že edícia Ultegry R8100 nielen dedí, ako tomu bolo v minulosti. V roku 2022 má prítomné všetky vychytávky ako najvyššia sada Dura-Ace 9200, ktorá bola rovnako predstavená minulý rok. A nemusí čakať na nasledujúcu iteráciu. Za kratší povraz ťahá len v prípade hmotnosti, ale to vyvažuje cenovkou.

Ultegra R8100
Vyskúšal som si aj automatické preraďovanie Synchro Shift. Nejako som mu neprišiel na chuť. Obťažovalo ma to hlavne pri dojazde domov, keď som si chcel zaradiť malý prevodník v kombinácii s malým pastorkom a mali sme boj. Pre niekoho to môže byť užitočná funkcia. Funguje celkom jednoducho, v appke si nastavíte, kedy má systém preradiť na kazete alebo prevodníkoch a on to spraví. Pred samotným preradením ma vždy Garmin akusticky upozornil, aby som vedel, že pri ďalšom cvaknutí páky pôjde naraz o zmenu polohy reťaze na prevodníku aj kazete. Je to mega rýchle, až som sa bál o reťaz, možno aj preto som to radšej vypustil z užívania.

Tabuľka nastavenia Ultegra R8100Ultegra R8100

Desať percent, málo? Veľa? O danú hodnotu sa rozšíril priestor pre platničky v brzdových strmeňoch. Kotúče už skoro vôbec nepočuť. Po dlhších zjazdoch sa zvyknú pripomenúť, ale v globále je kľud. Strmene sú kompatibilné aj so staršími sadami. Ak vás otravujú cinkajúce kotúče, tak riešenie problému nemusí byť nákladná záležitosť a postačuje jednoduchá výmena.

Je to jazda

Aj po roku hodnotím voľbu výmeny radiacej sady pozitívne. Prechod na elektronickú sadu neľutujem. Ak by vám niečo napadlo, pokojne sa spýtajte v diskusii. Zaujímajú ma aj vaše skúsenosti so Synchro Shift. Má táto funkcia zmysel? Nie je to len taký polovičný medzikrok k plne automatickému radiacemu systému?

Verím, že mi sada vydrží dlhé roky a pri ďalšej výmene pôjde o nejaký iný systém, možno aj bez prešmykača a s plne automatickým radením. Ozaj, mačku ste si všimli?
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
zwARO 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Sada Shimano Ultegra R8100 – ako sa s ňou reálne žije?

Test: Sada Shimano Ultegra R8100 – ako sa s ňou reálne žije?

Nebudem tu vypisovať suché čísla a spomínať frázy z tlačových správ, radšej vymenujem veci, ktoré sú oproti starej Ultegre iné a pri jazde ich reálne cítiť.
Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up