Test: Lazer Coyote KinetiCore - ochrana alternatívnym spôsobom

Univerzálnosť a ochrana hlavy s pečiatkou inovatívneho prístupu. Ako obstojí Lazer Coyote v prérii plnej tradičných riešení?

Či už jazdíte traily alebo cross-country, alebo tieto disciplíny (ako ja) čas od času radi skombinujete, kvalitná prilba je základ. Prilby Lazer v súčasnosti asi najviac propagujú jazdci tímu Jumbo-Visma. A práve aj na nich v tejto sezóne svieti, okrem iného, nápis „KinetiCore“, čo je technológia vyvinutá pre zlepšenie ochrany hlavy. Ku mne sa na test dostala síce trailovo ladená prilba, no koncept zostáva nezmenený a spolu s ostatnými vlastnosťami prilby si ho v teste predstavíme.

cyklista v lese

KinetiCore ako alternatíva MIPS-u

Systém MIPS asi väčšina z nás pozná. Posuvná škrupina na vnútornej strane helmy, v poslednom čase úhľadne integrovaná prípadne modifikovaná, znižuje účinok rotačných síl pri šikmom páde. Pri vývoji systému KinetiCore, ktorý predstavuje akúsi alternatívu MIPS-u, sa výskum sústredil práve na rotačné sily.

Namiesto posuvnej vrstvy je KinetiCore zabudovaný priamo do prilby a má podobu malých blokov z EPS peny. Tie sa inšpirovali deformačnými zónami v pretekárskych autách a pod vplyvom nárazu sa deformujú za účelom absorpcie kinetickej energie. Pri jeho vývoji bolo zdemolovaných vyše 5000 prilieb, takže sa dá očakávať, že systém je dostatočne „vymáknutý“.

prilba Lazer Coyote KinetiCoreprilba Lazer Coyote KinetiCore

Dokazuje to aj výsledok testovania inštitútu Virginia Tech,
...ani pri celodennej jazde som nepociťoval intenzívnejšiu bolesť krku...
kde tri prilby so systémom KinetiCore dosiahli plný počet piatich hviezdičiek. Od ich testovania sa však presunieme k tomu nášmu, keďže papierovo má mať takáto prilba nižšiu hmotnosť v porovnaní so štandardnými prilbami Lazer. Výrobca dospel k tomu tak, že jednak sa zbavil „navyše vrstvy“ v podobe MIPS-u a jednak vďaka tvaru deformačných zón odstránil aj časti materiálu. Pri výrobe bolo takto použitých menej plastov, no stále by si mala zachovať pôvodné vlastnosti odvetrávania a najmä bezpečnostných štandardov.

cyklista v prilbe Lazer Coyote KinetiCorecyklista v prilbe Lazer Coyote KinetiCore

Ochrana z nej srší

Štít na Coyote je polohovateľný, pričom sa dá nastaviť do troch pozícií.
Keď ma v prilbe zbadal kamarát, ktorý sa zároveň vložil do úlohy dvorného fotografa, zasmial sa, že v nej mám riadne „utopenú“ hlavu. A keď som si potom pozrel fotky, musel som mu dať úplne za pravdu. Prilba už na prvý pohľad pôsobí, na rozdiel od jej XC súrodencov, pomerne masívne a oceňujem hlavne predĺženú ochranu zátylku. S mojím obvodom hlavy 57 cm som sa trafil presne do stredu veľkosti M, vhodnej od 55 do 59 cm. V tejto veľkosti prilba váži 341 g.

Vzhľadom na svoju kategóriu je to v mojich očiach solídny výsledok a ani pri celodennej jazde som nepociťoval intenzívnejšiu bolesť krku, než u mňa býva zvykom.

prilba Lazer Coyote KinetiCoreprilba Lazer Coyote KinetiCore

Jednou z prvých vecí, ktoré u mňa prešli prísnou kontrolou, je pevnosť systému uťahovania prilby po obvode. Nie je to tak dávno, čo som mal v ruke kúsok od konkurenčnej značky a tam bolo práve uťahovanie hlavným dôvodom, prečo som sa s ňou urýchlene rozlúčil.

V tomto prípade však TurnSys® maximálne plní svoju úlohu, s konštrukciou prilby je pevne spojený, pričom jeho výška sa dá dokonca v určitých medziach korigovať. V neposlednom rade sa k nemu dá dobre dostať aj vtedy, keď je prilba nasadená. To takisto nebýva silnou stránkou prilieb s chránenou oblasťou zátylku.

prilba Lazer Coyote KinetiCoreprilba Lazer Coyote KinetiCore

Spoznávam nové vymoženosti

Do zoznamu mojich podmienok pri výbere novej prilby sa dostal aj šilt. Nielenže chráni pred konármi či slnkom, ale do istej miery zvyšuje aj „coolness factor“. Štít na Coyote je polohovateľný, pričom sa dá nastaviť do troch pozícií. V úplne sklopenej polohe veľmi pekne lícuje s líniami prilby, ale to je už len drobný detail pre fajnšmekrov. Dôležitejšia je funkčnosť a tu som okrem vynikajúceho tienidla cítil aj jemné smerovanie vzduchu pri rôznych polohách štítu.

cyklista v prilbe Lazer Coyote KinetiCore s okuliarmiprilba Lazer Coyote KinetiCore

Prilba je kompatibilná s downhill, tak aj s klasickými okuliarmi.
22 otvorov zabezpečuje prúdenie vzduchu krížom cez prilbu a podľa slov výrobcu dosahuje efekt chladenia na úrovni 95,6 %, pričom 100 % predstavuje jazda bez prilby. Aj pri intenzívnom výkone prilba spoľahlivo odvetrávala, dokonca som ani nemal pocit nahromadeného tepla po obvode, ako tomu bývalo pri niektorých predošlých modeloch.


Vypchávky sú veľmi príjemne mäkké a plne odnímateľné, čo výrazne uľahčuje proces čistenia. Navyše ich mentolová farba je oproti čiernym náprotivkom výborným indikátorom znečistenia. K prilbe sa upínajú drobnými suchými zipsami a v krabici okrem samotnej prilby nájdete aj niekoľko náhradných kusov.

vypchávky prilby Lazer Coyote KinetiCorevnútro prilby Lazer Coyote KinetiCore

Na hlavu sa upína pomocou magnetickej pracky. Drobučké písmo prezrádza patent firmy Fidlock, ktorú poznáme skôr z poľa magnetických úchytov fliaš. Najmarkantnejším rozdielom v porovnaní s klasickou prackou bolo to, že ju dokážem nielen rozopnúť, ale i zapnúť jednou rukou. To je v mojich očiach nie až tak dôležitý detail, stačí mi, že upínanie funguje spoľahlivo a neuvoľňuje sa.

Výhrady mám jedine k plastovým prackám priamo na popruhoch, ktoré sa sústavne posúvali od uší smerom k brade – rovnako ako kúsok gumy, ktorý by mal držať na mieste presahujúcu časť popruhov, ktoré potom neesteticky odstávajú a už na pohľad sú až príliš dlhé.

Magnetická pracka FidlockPosúvajúci sa kúsok gumy, prilba Lazer Coyote KinetiCore

Kompatibilita a doplnky

Azda najvýraznejšie sklamanie však prišlo po nasadení okuliarov. Teda, ako ktorých. Prilba je kompatibilná s downhill, tak aj s klasickými okuliarmi. Odkedy som testoval Adidas Sport SP0056, do lesa už iné okuliare nenosím, ani nechcem. V tej dobe som kritizoval zahnuté nožičky, no od prvého nasadenia tejto helmy som za ne neskonale vďačný. Takmer dokonale totiž kopírujú jej tvar a tým pádom nikde nič nezavadzia.

prilba Lazer Coyote KinetiCore a okuliare Adidashorská cyklistika

Len zo záujmu som si vyskúšal nasadiť okuliare, s ktorými momentálne jazdím na ceste, (HQBC QP Ride) a tu už bola situácia úplne o inom. Treba rátať s tým, že ak máte okuliare s rovnými, no najmä dlhšími nožičkami, je možné, že sa budú „biť“ s popruhmi, systémom uťahovania alebo inou časťou prilby. Je škoda, že sa na prilbe okuliare nedajú nikde odložiť – s trochou improvizácie sa mi to chatrným spôsobom zadarilo v jednej z dvojíc zadných prieduchov – no v tejto kategórii to nie je nič prekvapujúce.

prilba Lazer Coyote KinetiCoreLazer Coyote KinetiCore

Na poli doplnkov dominuje svetlo, ktoré sa dá dokúpiť a pomocou velcro pásky nainštalovať do jedného zo zadných prieduchov. Podľa mňa šikovné riešenie, keďže na biku vozím klasické svetlo a niekedy stačí aj jedna jazda, aby cez nános blata nesvietilo.

Plusy

  • cena
  • vzdušnosť
  • polohovateľný štít
  • dostupnosť systému uťahovania

Mínusy

  • kompatibilita s okuliarmi
  • pracky a guma na popruhoch, ktoré sú zároveň príliš dlhé

V páde som prilbu našťastie otestovať nestihol, no už na základe toho, ako ju mám upevnenú na hlave, sa ho nebojím. Pri stále pohodlnom utiahnutí nelieta a je dostatočne pohodlná. Síce to nemôžem porovnávať so svojou cestnou prilbou, ktorá mi sedí ako „riť na šerbeľ“, ale tam už sa dostávame do iných cenových kategórií, čo ma privádza k poslednému výraznému pozitívu. 100 € je v mojich očiach výborná cena za takú kvalitnú prilbu, akou je Lazer Coyote. A volil by som skôr čierne vyhotovenie, aby bola v mojich očiach ešte dokonalejšia.

V testovanej farebnej kombinácii ju nájdete aj na našom MTBIKER shope.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
LukasHarant 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Kvalita, nové technológie a jednoduchosť v rámci konvertibilných prilieb. Tieto slová by mohli definovať novinku od Uvexu – model Revolt.
Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Celotvárová alebo full face prilba musí bezpochyby spĺňať tie najnáročnejšie bezpečnostné kritériá. Kto by ale čakal vo full face prilbe taký prievan?
Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Vedeli ste, že štatisticky sa dá predchádzať až 80 % výjazdom vrtuľníka k zranenému cyklistovi v bikeparkoch? Viac v teste prilby, ktorá s tým veľmi úzko súvisí...
keyboard_arrow_up