Reportáž: ŠKODA Stupava MTB maratón – rýchla trať v ideálnych podmienkach

Minulý víkend sa v Stupave konal 19. ročník podujatia, kde si okrem MTB jazdcov prišli na svoje aj bežci. Pre športovcov boli na výber rôzne varianty, pričom si mohli zvoliť jednu disciplínu a zúčastniť sa iba jeden deň alebo kombináciu oboch.

V sobotu v rámci MTB maratónu boli na výber tri trasy s proporciami 76 km/1 850 m prevýšenie, 42 km/900 m prevýšenie (určené aj pre e-biky) a 25 km/480 m prevýšenie. V nedeľu na bežcov čakali dve trasy, a to 8 km/198 m prevýšenie alebo 17 km/375 m prevýšenie. Beh nie je moja silná stránka, tak si volím účasť iba na sobotnom MTB maratóne na strednej (42 km) trati. Podujatia sa zúčastňujem po dvojročnej pauze, keďže naposledy som tu štartoval v r. 2020.

Cesta a príprava

Tento rok idem na podujatie sám, cestujem už v piatok do Bratislavy, kde prespím u kamoša. Ráno som si naplánoval presun do Stupavy na biku, čo som bral ako rozjazdenie. V podstate som mal dostatok času, vyrazil som oblečený s batohom na chrbte a do zázemia podujatia som dorazil cca 15 minút pred štartom najdlhšej trasy. Stretávam nečakane kamaráta, o ktorom som nevedel, že tam bude, a teda nechávam batoh u neho v aute. Ešte sa idem pozrieť na jeho štart a následne sa presúvam na prezentáciu, kde to ide rýchlo a bez problémov. Je tu aj úschovňa batožiny, ktorú som nakoniec nemusel využiť, ale je to super možnosť.


Po montáži čísla si ešte doplním vodu, skontrolujem vrecká dresu, či mi nič nechýba a dávam ešte krátke rozjazdenie. V rámci neho si prejdem aj brod cez potok, aby som poznal ideálnu stopu a nič ma tam neprekvapilo. Následne sa pomaly presúvam na štart a keďže tu nebol VIP sektor, bolo potrebné tam byť skôr. Čo sa týka počasia, mali sme ideálne podmienky, nebolo extrémne teplo a v lese bolo sucho.

Štart a priebeh

Pred samotným štartom máme poučenie k trati, info o menšej zmene (za mňa osobne k lepšiemu) a pokyny, aby sme nepredbiehali sprievodné vozidlo idúce pred nami. Spolu s nami štartujú aj e-biky. Štartujeme na výstrel z pištole, v úvode si dávam pozor a po nájazde na asfaltku sa mierne prepadám. Keďže si úvod pamätám, tak dopredu sa presúvam až tesne pred Borinkou, v prípade zadných pozícií sa to totiž dokáže hneď v prvom stúpaní celkom „upchať”. Viem, že ak chcem zajazdiť dobrý výsledok, musím sa udržať v prvej skupine v prvom kopci, čo sa mi aj darí. Na moje počudovanie je nás vpredu stále celkom dosť, možno aj 15 ľudí.

Prejazd cez potok bol osviežujúci, avšak pri výjazde mi do zadného kolesa vbehol konár rovno do výpletu, takže som musel zastaviť.
Veľká skupina prináša občas aj nevýhody, čo sa ukázalo na cca 9. kilometri, kde nebola až tak dobre označená križovatka a vedúci jazdec strhol celú skupinu nesprávnym smerom. Ja som bol na konci skupiny a jazdec za mnou zakričal, že ideme zle, takže som šiel na brzdy, zakričal na zvyšok (ale zrejme ma nepočuli), a teda sme odbočili na správnu cestu. Obratom sme teda zostali vpredu iba traja jazdci. V tomto zložení sme pokračovali ďalej, no čoskoro sa k nám pridali aj niektorí pretekári z prvej skupiny, ktorá zle odbočila.

Nasledujúci zjazd bol rýchly, všetci sme išli takmer rovnako, nasledoval krátky presun po asfaltke, ktorý nás priviedol k druhému stúpaniu. Tu nasadil jeden jazdec dosť vysoké tempo, ktoré som ale dokázal s ním udržať a išlo sa mi fajn, získali sme teda mierny náskok. V nasledujúcich km nás dobehli súperi a vytvorili sme 6-člennú skupinu.


Rozhodujúce okamihy

Singláče, ktorých je tu celkom dosť, veľmi neumožňujú predbiehanie, a tak sa ide vo „vláčiku”. Občas sa vytvára menšia medzera, ale stále sa držíme pokope. Samozrejme, vždy je dobré sa držať čo najviac vpredu, avšak nie vždy je to možné. Takže pred stúpaním na Biely kríž sa ocitám na konci skupiny, pričom vpredu vznikol nástup. Skúšam zrýchliť a zachytiť to, ale je neskoro a presne v tejto chvíli sa naša skupina definitívne trhá.

Ocitám sa na 5-tej pozícii a odteraz idem sám až do cieľa. Hore nás čaká občerstvovačka, kde nestojím, ale len beriem vodu za jazdy. Následný prejazd pomedzi ľudí nebol ideálny a pre toho, kto trať nepozná, to mohlo byť náročnejšie zorientovať sa, kam má ísť. Vedel som, že až do cieľa ma už žiadny kopec nečaká, preto som šiel naplno, stále v dobrom tempe a s postupným obiehaním jazdcov z kratšej trasy. Trochu som sa v závere „naháňal” s e-bikermi, ktorí ma dávali v kopčekoch, no na rovinách a dolu kopcom som ich predbiehal zase ja.


Po dojazde do cieľa

Posledný zjazd pred cieľom býva často problematický z dôvodu, že sa tu spájajú všetky trate a dojazd je teda „spoločný”. Preto je potrebné brať ohľad na pomalších jazdcov a zbytočne nikoho neohrozovať. Ja som mal šťastie, dobehol som tam len jednu ženu, ktorá ma v jednom mieste, kde bolo možné bezpečné predbehnutie, pustila pred seba.

Toto podujatie určite odporúčam každému, aj začínajúcemu bikerovi...
Prejazd cez potok bol osviežujúci, avšak pri výjazde mi do zadného kolesa vbehol konár rovno do výpletu, takže som musel zastaviť. Ako sa neskôr ukázalo, odniesol si to špic. Do cieľa prichádzam na celkovom 5-tom mieste, čo vo výsledku prináša 3-tie miesto v kategórii. Som spokojný. Celkové výsledky nájdete na tomto odkaze a koho by zaujímala moja jazda, tak pripájam jej záznam.


V zázemí nechýbalo nič dôležité, bola tu k dispozícii možnosť umytia bicyklov, úschovňa bicyklov, sprchy, rôzne stánky a veľký stan s posedením. Po dojazde som šiel teda umyť bicykel, neboli tu žiadne rady, takže to prebehlo veľmi rýchlo (aj vďaka suchu a tomu, že biky boli viac-menej v cieli čisté). Počas sprchy som využil úschovňu bicyklov a určite túto možnosť ocenili všetci účastníci. Potom už len stačilo počkať na vyhodnotenie, ktoré bolo naplánované na 16:00, po ňom nasledovala aj tombola.


Zhodnotenie

Podľa štatistík sa podujatia zúčastnilo v oboch dňoch 532 pretekárov, z čoho v sobotu 359 bikerov v rámci MTB maratónu. Sobotná účasť nebola až tak veľká zrejme kvôli tomu, že v rovnakom termíne sa konali aj iné podujatia. Z organizačného hľadiska som nepostrehol v zázemí žiadne nedostatky, avšak na trati bolo pár miest, ktoré mohli byť lepšie označené.


Celkovo si ale podujatie stále drží vysokú úroveň s dobrou organizáciou. Bežeckú časť neviem posúdiť, ale pevne verím, že bola rovnako úspešná ako tá MTB. Toto podujatie určite odporúčam každému, aj začínajúcemu bikerovi, keďže trasy nie sú príliš technicky náročné a určite sa sem rád opäť vrátim. Na úplný záver ma čakal už len presun vlakom do BA a príjemná sobota bola za mnou.
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?

ŠKODA Stupava Maraton MTB & RUN

calendar_today 17.06.2023 - 18.06.2023
format_list_numbered 3. kolo - Župný pohár
label MTB maratón
place Stupava (Slovensko)

clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Stupava Winter maratón MTB&RUN – mrazivý úvod do sveta maratónov

Reportáž: Stupava Winter maratón MTB&RUN – mrazivý úvod do sveta maratónov

Poďte sa so mnou pozrieť na trať známeho zimného podujatia, ktoré napísalo už svoju štrnástu kapitolu.
Reportáž: Drásal 2023 - jubilejný ročník legendárneho maratónu

Reportáž: Drásal 2023 - jubilejný ročník legendárneho maratónu

Dňa 24. 6. 2023 oslavoval najstarší bikemaratón v Českej republike svoje okrúhle 30. narodeniny a ja som sa deň vopred rozhodol tieto kultové holešovské preteky horských bicyklov po prvýkrát navštíviť.
Reportáž: ŠKODA MTB cyklomaratón Topoľčianky - zábava v ideálnych podmienkach

Reportáž: ŠKODA MTB cyklomaratón Topoľčianky - zábava v ideálnych podmienkach

Z môjho pohľadu ponúkajú Topoľčianky najzábavnejšiu a najtechnickejšiu trať z celej série ŠKODA BIKE OPEN TOUR, a to sa mi opäť potvrdilo.
keyboard_arrow_up