Tip na výlet: Na Rematu - príjemný okruh „za domom“

Okruh je vhodný pre každého nadšeného cyklistu, v príjemnom prostredí, s výhľadmi a mnohými možnosťami spestrenia trasy aj občerstvenia.

Naposledy som po tejto trase išiel ešte na jeseň, keď už bolo lístie takmer opadnuté. Preto som sa tešil, že sa to bude tentokrát zelenať a bude to mať úplne inú atmosféru. Výhodou je, že sa dá schovať pod korunami stromov, aj keď slnko bude pripekať. Okrem toho profil je viac-menej striedavý, a tak nebude núdza o výšľapy aj zjazdy.

Z mesta rýchlo preč

Z Poruby do Prievidze volíme cestu cez Kanianku, teda hlavne mimo áut. Cez Kúty sa dostaneme do mesta a cyklotrasou popri rieke prejdeme do mestského parku. Tu zvolíme cestu cez sídlisko, prejdeme jednosmerkami a popod mosty ku Carpathii. Dostávame sa na miesto, kde som ráno chytil defekt. Pokračujeme Košovskou cestou na Cigliansku cestu. Túto trasu volím zámerne, nakoľko sa z Prievidze dá ísť do Hradca aj priamo, hlavnou cestou. Práve táto časť je však lepšia, pre nižšiu premávku, a preto, že až doteraz je to značená cyklotrasa (zelené C-čko).

lespríroda

Na križovatke, kde pokračuje hlavná cesta vpravo na obec Sebedražie, pokračujeme rovno, smerom na bývalú Baňu Cígeľ. Tu je prvá možnosť spestrenia trasy - potiahnuť ju až na Baňu Cígeľ a navštíviť banské múzeum. My však do múzea neplánujeme ísť a odbočujeme vľavo, kde sa znovu napojíme na zelené C-čko. Netrvá to dlho a cyklotrasa odbočuje smerom mimo našej cesty. Povrch je asfaltový alebo panelový. Stačí sa držať tejto cesty a dovedie vás až do obce Veľká Lehôtka.

Pri kostole sa vydáte smerom po hlavnej ceste a na prvej odbočke vľavo sa napojíte na žltú turistickú značku. Tá vás prevedie okolo prírodnej pamiatky Hradisko - osídlenie z dôb stredoveku. Odtiaľ je to už dolu kopcom do Hradca, kde sa opäť povozíte po asfalte. Cez prvú križovatku prejdete rovno a na nasledujúcej odbočíte doprava. Z nej sa napojíte pod futbalovým ihriskom už na žlté C-čko.

Cyklotrasa sa vnára do lesa a má skôr stúpavý charakter. Dovedie vás k orientačnému bodu „Pod Jelením vrchom“. Tu budete pokračovať rovno, už po modrej značke. Stále ide o oficiálnu cyklotrasu. V tieni lesa prejdete popod Malý Grič. Občas sa naskytne výhľad do okolia a tiež pribúda viac zjazdov.

Orbea OIZ M10 TR
Jeden z nich končí na križovatke cyklotrasy, turistického a náučného chodníka. Ak potrebujete doplniť vodu, môžete sa spustiť na Tri studničky, kde si môžete aj oddýchnuť, či niečo opiecť na legálnom ohnisku. Odtiaľto sa môžete vrátiť naspäť na cyklotrasu, alebo pokračovať po zelenej TZ, čo odporúčam, ak máte radi lesné singletraily. Skôr rovinatý profil dopĺňajú korene aj kamene a je to veľmi príjemné spestrenie jazdy. To sa už napojíte opäť na modrú značku a zjazdom sa ocitnete nad Handlovou.

les pri Handlovejles

Z mesta rýchlo preč po druhýkrát

Rýchlym zjazdom uličkami tohto baníckeho mesta sa dostanete do centra. Stačí sa stále držať C-čka. Mimochodom, tento zjazd má parametre 1,7 km a prevýšenie 106 metrov. V zjazde stretám aj cyklistov, ktorí si dali túto trasu opačne a práve si „vychutnávali“ túto časť a jej priemerné 8 % stúpanie.

Vchádzame do centra, na hlavnú cestu. Prejdeme kruhovým objazdom a za ním odbočujeme vpravo. Áno, stále modré C-čko. Po zjazde si opäť treba čo-to nastúpať, no parametre sú skôr pohodové. Cesta sa postupne zúži a zmení na „panelovku“. Tá vedie starým družstvom, neskôr lúkami, s pekným výhľadom na blízke lesy pohoria Žiar, alebo na opačnej strane nad mestom týčiaci sa Veľký a Malý Grič. Po pravej strane ide súbežne železničná trať, vedúca od Handlovej až na Hornú Štubňu.

cyklistický výletPohľad na Mlaý Grič vpravo, Veľký Grič v strede a ďalej Biely kameň

„Panelka“ sa postupne dvíha, až vyjdete na jej prvý vrchol. Presne v tomto bode odbočuje cyklotrasa doprava, cez lúku do lesa. Opäť si prídu na svoje tí, čo majú radi koreňový terén. Prvá časť vyústi rovno do makadamového násypu železničnej trate. Je to zvláštne, ale je to tak značené. Úsek má niečo cez 100 metrov, tak opatrne.

Potom sa cesta zas vnára do lesa. Zjazd je pomerne rýchly, povymývaný od dažďov, takže sa budem opakovať, opatrne. Na konci môžete prejsť cez potok, čo odporúčam v horúcich dňoch na osvieženie, poprípade cez mostík. Kúsok odtiaľ je cieľ našej cesty, chata Poniklec, kde sa občerstvíme. Dá sa tu aj dobre najesť. Komu by to nevyhovovalo, môže sa spustiť asfaltovou cestou dolu, kde po pravej strane nájde rybníky s reštauráciou, mini zoo a detským ihriskom. Pstruhy robia ozaj výborné.

cyklista pri koľajoch

Popod horu a domov

Oddýchnutí sa opäť púšťame z kopca po asfaltke. Cesta je úzka, pozor na autá. Rybníky aj chatová oblasť bývajú cez víkendy pomerne plné. Cyklotrasa sa odpája kúsok nad kamenným mostom doprava, na štrkovú cestu a profil sa mení. Oddýchnuté a stuhnuté nohy je potrebné opäť rozkrútiť.

výhľadvýhľad na dedinu

Táto časť vedie do obce Nedožery-Brezany. Vinie sa popod pohorie Žiar a má striedavý charakter. Povrch je značne rozbitá asfaltová cesta, plná kameňov a štrkových úsekov. Stretávame aj našich kamarátov, ktorí už prešli na „elektriku“, a tak sa v rámci srandy trochu doťahujeme. V poslednom stúpaní už máme my, bez batérií, dosť, tak posielame „elektrikárov“ dopredu, nech objednajú orosenú odmenu.

Posledným zjazdom sa dostávame k priehrade v Nedožeroch-Brezanoch. Odtiaľto ma čaká, žiaľ, už len stúpanie po asfalte až domov. Nakoniec je z toho necelých 60 kilometrov a vyše 800 výškových metrov. Viac informácií nájdete v sekcii Výjazdy.

Pre koho a ako?

Okruh je vhodný najmä pre horské bicykle, no pri troche opatrnosti to zvládnu aj trekkingové, či gravel bicykle. Minimálne tú prvú časť, kde sú cesty o niečo lepšie. Druhá spomínaná časť, z Rematy naspäť, je už v horšom stave.

Tí, čo preferujú elektrobicykle, nájdu na chate Poniklec aj nabíjacie prípojky. Vzhľadom na možnosti, ktoré okolie ponúka, je tu viacero variantov, ako túto trasu predĺžiť, či spestriť. Tento okruh je taký základ a podstatná časť je vedená oficiálnymi cyklotrasami.