Zdroj: Facebook - Peter Sagan

Brit Mark Cavendish sa stal v dánskej Kodani majstrom sveta v cestnej cyklistike. Dvadsaťšesťročný rodák z ostrova Man sa presadil v pretekoch mužov-elite s hromadným štartom na 266 km po dramatickej koncovke, v ktorej odsunul na striebornú priečku Austrálčana Matthewa Gossa. Bronz si vybojoval Nemec André Greipel. Doplnené o dojmy Petra Sagana a Velitsovcov

Slovák Peter Sagan bojoval do poslednej chvíle o medailu, napokon skončil na 12. priečke. Bratia Peter a Martin Velitsovci mu do záverečných kilometrov pomáhali a napokon v špurte pelotónu obsadili 68. a 69. pozíciu. "Dnes bolo vydarený i nevydarený deň. Všetci verili, že by to mohlo vyjsť na pódium, čo by bolo veľmi pekné. V závere som sa trocha pomýlil v pozícii do špurtu a nemal nohy na to, aby som bol dobrý. Musím poďakovať Martinovi i Peťovi Velitsovcom, lebo dnes odviedli pre mňa veľmi dobrú prácu. V závere som ostal sám, ako to bolo plánované. Cavendish vyhral právom, celý deň odtiahli Angličania," povedal po pretekoch Peter Sagan.

Favoriti pretekov sa od začiatku pozorne strážili. Na čele pelotónu sa striedali cyklisti Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka, Španielska a Talianska, ktorí mali v pelotóne najväčšie zastúpenie a majstrovské ambície. Jazdci sa vydali v slnečnom a príjemnom počasí na trať z centra Kodane, po 28 km prišli na štrnásťkilometrový okruh na predmestí v Rudersdale, ktorý absolvovali sedemnásťkrát. Hneď v prvom kole unikla šesťčlenná skupina, v ktorej boli Kazach Maxim Iglinskij, Estónec Tanel Kangert, Ukrajinec Oleg Čužda, Francúz Anthony Roux, Španiel Pablo García Lastras a Chorvát Robert Kiserlovski. Po deväťdesiatich kilometroch si vypracovali vyše osemminútový náskok. Balík išiel pokojne, únik ho príliš nevzrušoval. Postupne však cyklisti v pelotóne pridávali a strata sa začala znižovať. V desiatom kole začala sedmičku prenasledovať Belgičania Olivier Kaisen, Johan van Summeren, Talian Luca Paolini, Francúz Yoann Offredo a Austrálčan Simon Clarke. Pri vjazde do 13. kola (210 km) bola už jedenástka pokope, pelotón zaostával o vyše minútu.

Medzitým po páde strata chvíľu rástla, ale neskôr sa začala znižovať. Tesne pred spojením oboch skupín prišlo v pelotóne k pádu, ktorý ho rozdelil na dve skupiny. Šancu na titul stratili obhajca Thor Hushovd z Nórska či Luxemburčan Fränk Schleck. Slováci boli v popredí, pádu sa vyhli. Velitsovci so Saganom kontrolovali situáciu v pelotóne a všetko pripravovali na záverečnú koncovku. Pelotón postupne zlikvidoval únik a rozhodovalo sa v poslednom kole, v ktorom nástup striedal nástup. Aktívny bol najmä Francúz Thomas Voeckler, ale definitívu o výsledkoch dal až záverečný hromadný špurt pelotónu. V ňom preukázal svoje kvality Cavendish a stal sa prvým Britom po 46 rokoch s dúhovým dresom majstra sveta. "Chcel som dnes vyhrať, iný výsledok by bol pre mňa sklamaním. Odjazdili sme fantastické preteky. Pomáhali mi najlepší cyklisti na svete. Je to niečo neuveriteľné. Celý tím sme od štartu do cieľa tvrdo pracovali. Už pred troma rokmi, keď predstavili trať, sme si hovorili, že v Kodani môžem vyhrať. Spoločne sme to plánovali, počas sezóny sme zbierali body, aby sme mohli na majstrovstvách sveta štartovať v čo najväčšom počte," uviedol na tlačovej konferencii po pretekoch Mark Cavendish.

Výsledky - majstrovstvá sveta v cyklistike v Kodani:

Muži-elite (266 km): 1. Mark Cavendish (V. Brit.) 5:40:27 h, 2. Matthew Harley Goss (Aus.), 3. André Greipel (Nem.), 4. Fabian Cancellara (Švaj.), 5. Jürgen Roelandts (Belg.), 6. Romain Feillu (Fr.), 7. Borut Božič (Slovin.), 8. Edvald Boasson Hagen (Nór.), 9. Oscar Freire (Šp.), 10. Tyler Farrar (USA), ... 12. Peter Sagan;, 68. Peter Velits, 69. Martin Velits (všetci SR) všetci čas ako víťaz

Peter Sagan s koncovkou nespokojný
Cyklista Peter Sagan dosiahol 12. miestom v pretekoch mužov-elite na majstrovstvách sveta v cyklistike v Kodani najlepší výsledok Slováka na svetovom šampionáte v ére samostatnosti. Dvadsaťjedenročný Žilinčan potvrdil aj v dánskej metropole príslušnosť k svetovej špičke, záverečný špurt pelotónu už bol trochu aj lotéria. Sagana radili pred pretekmi k favoritom a vo finiši túto pozíciu aj potvrdzoval. "Dnes mám za sebou vydarený a aj nevydarený deň. Všetci sme dúfali, že by som mohol dosiahnuť pódium, čo by bolo pekné. Majstrovstvá sveta sú však naozaj špecifické preteky. Záver som mal ísť trocha inak, začal som špurtovať skôr. Potom som už nemal nohy, aby som sa dostal do trojky,“ povedal po pretekoch Sagan.

Rovinatá trať na kodanskom predmestí v Rudersdale nahrávala predovšetkým špurtérom. Už pred pretekmi bolo veľmi pravdepodobné, že rozhodovať bude hromadná koncovka. Slováci nastúpili na štart v trojčlennom zložení, oproti iným tímom, ktoré mohli postaviť deviatku jazdcov, mali nevýhodu. Vzhľadom na profil trate i aktuálnu formu sa Peter a Martin Velitsovci obetovali v prospech Petra Sagana. „Musím im poďakovať, odtiahli mi celé preteky a odviedli skvelú prácu. Záver už bol na mňa, ostal som sám, ale tak to bolo plánované. Nemali sme početnejší tím. Je to výhoda väčších krajín. Musíme sa uspokojiť s tým, čo máme. Cavendish vyhral podľa mňa zaslúžené, Briti odtiahli prakticky celé preteky,“ hovoril Sagan, ktorý priznal, že až do záverečného špurtu sa mu išlo celkom dobre. V závere sa jeho dojmy trocha pokazili. „Mohol som skončiť aj lepšie. Čo by som spravil inak? Asi by som začal špurtovať až neskôr. Mohol som počkať na Cavendisha s Gossom, alebo by som išiel v háku. Vyštartoval som asi ako prvý z balíka,“ priznal Sagan, ktorý v jednej chvíli asi 180 m pred cieľom bol na vedúcej pozícii.

Pre cyklistu tímu Liquigas-Cannondale ešte sezóna nekončí. Najbližšie sa chystá na preteky Okolo Pekingu (5. - 9. októbra) a cyklistický rok zavŕši na Okolo Lombardie 15. októbra. „Sezóna mi vyšla nad očakávanie. Teraz ma čakajú ďalšie preteky. Pokúsime sa na nich vybojovať body do svetového rebríčka, aby sme sa vo väčšom počte kvalifikovali na olympijské hry do Londýna. Momentálne strácame 11 bodov, bolo by dobré, ak by nás tam štartovalo viac,“ povedal Sagan.

Velitsovci sa zhodli: "Sagan nepovedal posledné slovo"
Cyklistické dvojičky Peter a Martin Velitsovci odtiahli nedeľňajšie preteky mužov-elite na majstrovstvách sveta v Kodani v prospech Petra Sagana. Pri 21-ročnom Žilinčanovi sa jazdci tímu HTC-Highroad neustále striedali, aby ušetril pre záverečnú koncovku čo najviac síl. Sagan napokon finišoval na 12. priečke. „Môžeme byť spokojní. Odjazdili sme dobré preteky. Nič sa nedeje, že Peter neskončil na pódiu. Má pred sebou ešte ďalšie roky a môže dosiahnuť množstvo veľkých výsledkov. Dnes to boli veľmi rýchle preteky. Na majstrovstvách sveta sme podobný priemer ešte nešli,“ povedal po pretekoch Peter Velits a brat Martin ho doplnil: „Dvanáste miesto je skvelé. Je to zasa posun vyššie. Určite to nebolo posledné slovo Petra Sagana alebo slovenského tímu v tomto zložení. Snažili sme sa jazdiť čo najviac vpredu, aby Peťo Sagan šetril sily. Po 200. km začali útoky a vtedy bolo dôležité byť vpredu na správnych pozíciách. To sa nám podarilo.“

Pred začiatkom šampionátu sa špekulovalo, či dokážu slovenskí cyklisti spolupracovať. Trio sa dohodlo na podpore Petra Sagana a stanovenú taktiku napokon naplnilo do bodky. V 209-člennom pelotóne ich bolo vidieť, neustále pracovali v jeho prvej polovici. „Neviem, prečo mnohí tvrdili, že spolupráca nebude fungovať. Sme profesionáli, jazdíme v národnom tíme a všetci vieme, kto na koho ide. Aj Briti boli poskladaní z rôznych tímov a išli na Cavendisha. Nehrali sme na seba a verím, že to dnes ľudia videli a pochopili, že tie reči sú zbytočné,“ uviedol Peter Velits.

Velitsovci počas tejto sezóny jazdili v tíme HTC-Highroad spolu s novým majstrom sveta Markom Cavendishom. Briti podriadili všetko úspechu svojho lídra. Majstrovský okruh pri Kodani mu vyhovoval a pred pretekmi patril medzi najväčších favoritov. „Briti si to zaslúžili. Odtiahli celé preteky, boli neustále na čele a napokon to Cavendish zvládol,“ dodal Peter Velits.

Prezident UCI veril Saganovi
Prezident Medzinárodnej cyklistickej únie Patrick McQuaid verí, že novým majstrom sveta sa v Kodani môže stať v cyklistických pretekoch mužov-elite Slovák Peter Sagan. Írsky funkcionár to uviedol pre internetovú stránku podujatia v odpovedi na anketovú otázku: "Kto a prečo sa môže stať majstrom sveta?". "Peter Sagan. Je to však ťažké predpovedať. Už v pretekoch mužov do 23 rokov či juniorov sme videli, že sa jazdí veľmi tvrdo. Verím, že uspieť môže skupina 10 až 15 jazdcov," uviedol McQuaid. Väčšina z desiatky opýtaných však verí Belgičanovi Philippovi Gilbertovi. Tohtoročnú svetovú jednotku označili za možného víťaza dánsky cyklista Matti Breschel, manažér tímu QuickStep Patrick Lefevre, bývalý majster sveta Eddy Merckx či spíker šampionátu Richard Fries z USA.

Konečná medailová bilancia majstrovstiev sveta v cyklistike v Kodani:
1. Veľká Británia 2 2 2
10. Švajčiarsko 0 0 1

[Foto na úvode: Facebook - Peter Sagan]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.