Športovanie v mínusových teplotách

Športovanie v mínusových teplotách

MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

Niektorí športovci sa v tento čas odoberajú k „zimnému spánku“, čo je samozrejme veľká škoda. Športovaním v zime sa dá budovať dobrú obranyschopnosť, ale snáď najdôležitejšia zásada pre športovanie v chladnom zimnom prostredí je – v žiadnom prípade sa nesnažiť natrénovať rýchlosť , v zime sa väčšinou športuje len voľným tempom do 75% maximálnej tepovej frekvencie, pokiaľ nepoužívame sporttester, tak takej, aby sme boli schopný normálne hovoriť.

Behanie a šport do -10°C by malo byť úplne bezproblémové, športovanie v mrazoch pod -15°C už môže byť problém pre stuhnutosť a strnulosť svalov, až bolesti kĺbov po prechladnutí, zhoršenú koordináciu pohybu, obmedzený rozsah pohybu spôsobený oblečením a mrazivý vzduch, ktorý vdychujeme. V mrazoch dosť často strácame schopnosť dýchať nosom, lebo ten sa v dôsledku uvoľňovania sekrétu (nádchy) stáva nepriechodným a tak dýchame ústami priamo ten mrazivý vzduch do priedušiek a pľúc. Hrozí potom väčšia možnosť prechladnutia než inokedy. Chladný vzduch môže byť nebezpečný aj pre pacientov s tzv. bronchiálnou hyperreaktivitou, teda pre astmatikov, kedy vdychovanie chladného vzduchu môže vyvolať astmatický záchvat., alebo iné klinické prejavy zvýšenej reaktivity na slizniciach horných, stredných, ale aj dolných dýchacích ciest, očných spojiviek, ale aj kože. Ide však o pseudoalergiu, ktorá je odpoveďou na fyzikálny podnet, nie alergén.
Na vzniku týchto ťažkostí má vplyv aj dnešný spôsob života, kedy si pre organizmus vytvárame akúsi neprirodzenú mikroklímu, kde máme stabilnú teplotu, vlhkosť, svetlo. Kedysi ľudia väčšinu času trávili vonku, dnes je to v uzavretých priestoroch. Naše obranné mechanizmy zleniveli, pretože ich nevyužívame, a telo to, čo nepotrebuje, jednoducho odstaví.



Prejavy chladovej alergie sú podobné ako pri iných typoch alergií. Často sa prejavuje napr. výsevom drobných svrbivých vyrážok na koži – tzv. žihľavka, sčervenanie kože či opuchy. Objavujú sa najmä na miestach, kde je koža nezakrytá odevom. Veľakrát býva prvým príznakom suchá praskajúca pokožka rúk v chladnejších mesiacoch, no málokto si to dá do súvisu práve s chladovou alergiou. V niektorých prípadoch dokonca môže dôjsť k strate citlivosti v prstoch a k ich tupej bolesti. Ďalšími prejavmi bývajú slzenie, pálenie sliznice, upchaný nos, kýchanie a dráždivý kašeľ až dušnosť. Tieto ťažkosti trápia ľudí prevažne v strednom veku, pričom môžu vzniknúť prvýkrát po infekcii, nových liekoch, alebo po niektorých potravinách. Alergické prejavy sa môžu objaviť aj pri konzumácii studeného jedla či pití studených nápojov. Alergia na chlad vás teda môže prekvapiť nielen v zime, ale počas celého roka, i v lete. Prudký pokles teploty (napr. pri plávaní v studenej vode) môže mať za následok prudký pokles tlaku a môže skončiť až tragicky.
Pri liečbe chladovej alergie používame antihistaminiká – protialergické lieky, prípadne antileukotriény. Pri dýchacích problémoch sa podávajú spreje na uvoľnenie priedušiek, prípadne protizápalová inhalačná liečba. Pri kožných problémoch sa používajú aj lokálne masti proti svrbeniu a zápalu, tiež masti proti nadmernému vysušovaniu kože a podobne.
K zlepšeniu klinického stavu pomáha aj otužovanie – pohyb na čerstvom vzduchu, primerané oblečenie, neprekurovanie bytu, plávanie nie v príliš studenej vode, striedanie teplej a studenej sprchy, sauna…



Pri športovaní je dôležité sa dobre obliecť, prvá vrstva oblečenia na tele musí byť z funkčného materiálu, aby bol zaručený odvod potu z tela do vyšších vrstiev. Veľmi nešťastné riešenie je bavlnené tričko, ktoré pot absorbuje do seba a studí vás po celý beh.
Nikdy si netreba zabudnúť vziať čapicu, je dokázané, že práve hlavou uniká z tela najviac tepla. . Výborné je dať si kuklu, inšpiráciou nám môžu byť polárni bádatelia. Keď sa na nich pozrieme, vidíme im len oči. Po športovaní je nutné sa okamžite prezliecť do suchého.
Ak máte pocit, predsa len, že sa vonku necítite dobre, treba len hľadať iné varianty tréningu ako napríklad beh na páse, spinning, jóga, tréning na veslárskom trenažéri a iné.

Článok vyšiel na http://abysportnebolel.sk/2012/02/sportovanie-v-minusovych-teplotach/
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up0thumb_down comments 1 komentár report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Ako byť fit? Vnímajte svoje telo a nepreháňajte to.

Ako byť fit? Vnímajte svoje telo a nepreháňajte to.

Ste neohrozený cyklista, celé roky brázdite hory, lesy, cesty na svojich strojoch a máte pocit, že nejaký "sopel" vás nezastaví?
Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Video: Skialp a časté chyby začiatočníkov - šetrenie energie a efektivita play_arrow

Video: Skialp a časté chyby začiatočníkov - šetrenie energie a efektivita

Tento šport zažíva v poslednom čase poriadny boom a venuje sa mu aj množstvo cyklistov. Na čo si dať pozor pri prvých túrach?
keyboard_arrow_up