Tip na výlet: Po horských chatách v Beskydách

Prudké výšľapy, náročné technické zjazdy, záplava koreňov a kameňov, nekonečné traily, to sú Beskydy. Srdce každého poriadneho bajkera pri výjazdoch v týchto končinách zaplesá. Nečakajte žiadne pohodové vozenie sa, nečakajte veľké rýchlosti do kopca alebo z kopca, čakajte len tuhý boj o každý kilometer a každý výškový meter. Moja trasa mala síce len niečo cez 50 km, ale prevýšenie bolo viac ako 2000 metrov. Profil spolu s náročným terénom spôsobil, že priemerná rýchlosť len zľahka prekročila 10 km/h a to nemôžem povedať, že by som sa na bajku flákal .

Výjazd začína v Oščadnici, kde je možné aj zaparkovať auto. Začneme pekne z ostra. Na začiatku Oščadnice nájdeme modrú turistickú značku, kde začína náročné, takmer 10 kilometrov dlhé stúpanie končiace až na najvyššom vrchole kysuckých Beskýd na Veľkej Rači v nadmorskej výške 1236 m.n.m.. Úvodné kilometre sa tiahnu nekonečnými lúkami, čo „oceníte“ hlavne v tropické letné dni.

Vlek
Korene
Úvodných 10 kilometrov s prevýšením 800 metrov si môžete spríjemniť beerstopom na hornej stanici lanovky na Rači. Za chatami na Rači začínajú skutočné Beskydy, čiže krásne chodníky posiate koreňmi a kameňmi.

Chata
Tesne pod vrcholom Veľkej Rače na poľskej strane len pár metrov od hranice so Slovenskom leží chata a teda druhá možná občerstvovačka na trase.

Korene
Z vrcholu Veľkej Rače je krásny výhľad a pri priaznivom počasí je možno vidieť Moravsko-sliezske Beskydy, Pilsko, Babiu horu, vrchy Malej Fatry či Roháče. Ja som až také šťastie na dobrú viditeľnosť nemal, ale výhľad bol aj tak nádherný.

Trasa
Cesta
Najkrajšia časť trasy čo sa týka jazdenia je určite hraničný hrebeň smerom na východ na Priehybok a Rycierovu horu. Srdce každého bajkera, čo miluje technický terén, ktorý vám nedaruje ani jeden meter zadarmo, tu musí zaplesať.

Chata
Odmenou za úsilie, ktoré vynaložíte pri zdolávaní krásnych ale miestami dosť náročných trialov na hrebeni je ďalšia chata - Bacówka na Rycerzowej a opäť krásne výhľady.

Sladká odmena
Pred ďalšími ťažkými beskydskými kilometrami je nutné sa posilniť a dobiť batérie.

Chata
Z chaty na Ricerzowej volím zjazd po červenej a následne po modrej do osady Pawliky. Niektoré úseky sú na hranici mojich jazdeckých schopností, ale jednoznačne stoja za to. Z Pawlík nasleduje opäť stúpanie a ďalšia zastávka na chate na Przegibku.

Na trase
Z Przegibku prichádza asi najkrajší zjazd dňa po zelenej turistickej značke do osady Ciapków. Odpruženie a brzdy dostanú pekne nažrať.

Chata
Kúsok za Ciapkówom začína najkrutejšie stúpanie dňa, čo v mojom prípade znamenalo 40 minút postupu nahor s priemernou rýchlosťou cca. 6 km/h. Na jeho konci sa dostávame už druhý raz na Veľkú Raču.

Výhľad
Z Veľkej Rače volím najrýchlejšiu možnú cestu dole do Oščadnice, aby som ušetril trocha času na cestu domov.

V miestnej krčme doplním energiu klasickou bajkerskou kombináciou – horalka + kofola a ako bonus si dám návrat domov hrebeňom Javorníkov.

Každý, kto obľubuje technické jazdenie a počas sezóny sa už stihol stretnúť s kondíciou, si Beskydy určite veľmi užije. Okrem mojej trasy Beskydy poskytujú veľké množstvo ďalších trás. Inšpiráciou vám môže byť etapový pretek Beskidy trophy, ktorý sa koná v týchto končinách.

Mapa: http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/detail/?d=108545&akey=f8236c38e58e2ab95ee84fa2580c0b48