Cyklotrasy okolo Neziderského jazera (Neusiedler See) - Nenáročná cykloturistika kúsok od Bratislavy

Menej ako 50 km od Bratislavy sa nachádza Neziderské jazero, ktoré ponúka viacero nenáročných dobre značených cyklotrás. Okolo celého jazera je to približne 120 km s minimálnym prevýšením, ale keď sa vyberiete aj do maďarského mesta Sopron, predĺžite si trasu ešte o ďalších 25 km a nastúpate celkovo 500 metrov. Navyše cez jazero premávajú lode, ktorými sa môžete aj s bikom dopraviť na druhú stranu, takže si môžete vybrať aj oveľa kratší variant.

V prvom rade však treba uviesť, že v skutočnosti nepôjdete pri vode, ale prevažnú väčšinu (takmer stále) vôbec neuvidíte jazero. Trasa smeruje pomedzi vinič, polia a rôzne poľnohospodárske výbehy s kadejakým zverstvom. To však na atraktivite trasy neuberá, ale pripravte sa na to, že 10 alebo aj viac km vkuse uvidíte takmer to isté.

Štartujeme v Neusiedl am See

Moja jazda sa začala v severnej dedine Neusiedl am See, kde sa dalo vpohode zaparkovať na free parkovisku hneď na trase B10, po ktorej som sa pustil západnou stranou jazera smerom na Sopron. Prvý kultúrny šok nastal po pár metroch, kde na odpočívadle bol voľne dostupný box s náradím pre servis biku.

K vode sa prvýkrát dostanete až v Ruste, resp. dá sa spraviť ešte zachádzka v dedinke Breitenbrunn, ktorá je ale dosť o ničom, lebo sa musíte vrátiť rovnakou cestou späť, čo sa pri celkovom obkrúžení veľmi neoplatí spraviť.

Pomedzi vinice, políčka a jazero v diaľke

Dedinka s pekným námestím je Ruste a konečne sme aj pri vode

Mörbisch am See: Ďalšia zachádzka k jazeru a prezrite si aj okolie cesty, kde sú pekné zákutia...

Maďarsko

Prekročenie hraníc žiadny problém a neskôr sa aj dostaneme k pamätníku železnej opony, ktorý je za dedinkou Hegykő.

Fertőrákos

Prvá Maďarská dedinka a už po hlavnej ceste ideme až na koniec dediny, kde cez les prejdeme do mesta Sopron. Vedú tam klasické lesné cesty pre autá bez označenia, ale ak sa budete držať cca smeru, určite vás to privedie na začiatok mesta. Z dediny Fertőrákos vedie aj cyklochodník do Sopronu, ale to by bola nuda, takže pre spestrenie volím zaujímavejšiu trasu lesom. Cez ten hic, ktorý bol akurát okolo obeda, príde tieň v lese úplne vhod. Na začiatku si pozrite aj zaujímavé stavby v kameni.

Sopron

Maďari majú super ceny, takže obed odporúčam naplánovať tu . Mesto mi pri rýchlej prehliadne neprišlo ničím extra zaujímavé oproti iným podobne veľkým alebo starým mestám, ale nebolo ani sklamaním. Dá sa tu dobre najesť a kúpiť paprika v peknom darčekovom balení .

Sopron je na kopci a smerom na Balf je fajn zjazd, ale žiaľ po hlavnej ceste. Od dediny Balf je už vyčlenený samostatný chodník pre cyklistov – Eurovelo 13, z ktorého sa odpájam až v Hegykő. Po asfaltke sa dalo pokračovať až do Rakúska, ale cez polia a pamätník Železnej opony to bolo zaujímavejšie.

Pamätník Železnej opony

Pomedzi polia cez prašné cesty smerom do Rakúska

Naspäť do Rakúska smer Apetlon a Illmitz

Východná strana v rakúskej časti je najzaujímavejšia aj najkrajšia

Zaujímavé vyhliadky, množstvo zverstva, krásne jazerá, prístav, maják, … Až na časť trasy B10, ktorá v posledných cca 10 km do Weiden am See vidla po prašnej šotolinovej ceste, kde sa na totálku zaprášil bike, je to najkrajšia časť okruhu.

Jednou z výhod rýchleho a ľahkého XC biku je, že je vhodný jednak do terénu ale hodí sa úplne aj na tento typ výletu. (MTBIKER test: Bike EXPLOSION 70 od Rock Machine - Raketa do snehu, blata aj sucha). Zmapovanie tejto trasy sa uskutočnilo aj vďaka spolupráci s firmou Sloger, ktorá je importérom bikov značky Rock Machine na Slovensko.

Trasa Okolo Neziderského jazera ponúka množstvo variánt a aktivít, kde si príde každý cykloturista na svoje. Je to nenáročná cykloturistka, kde sa netreba obávať väčšieho počtu kilometrov. Pre rodiny s deťmi je to taktiež zaujímavá destinácia, pretože deti tam môžu vidieť veľmi veľa zvierat a zaujímavostí.