Tip na výlet: Schladmingská vrchárska koruna - tri kopce a prírodný raj

Tie najkrajšie výhľady si treba zaslúžiť. Tak by som v skratke popísala túto trasu v srdci Rakúskych Álp, ktorá vás otestuje svojou náročnosťou.

Tento výjazd som nazvala Schladmingská vrchárska koruna, keďže miesta, na ktoré sme chceli ísť, sú vrcholy kopcov (a zároveň sme sa inšpirovali Tatranskou vrchárskou korunou). Začali sme ju plánovať ešte v zime na lyžovačke v Schladmingu. Už vtedy som si z lanovky okukávala cestičky, ktoré by sme chceli ísť, a tak sme sa sem vybrali aj v lete.

Región Schladming-Dachstein ponúka na výber „kopec kopcov” a svojou náročnosťou vás určite šetriť nebude. Nájsť tu dlhú rovinatú trasu je prakticky nemožné, pokiaľ sa nerozhodnete ísť pozdĺž dolinou.

Pôvodnú trasu, ktorá mala plánované prevýšenie 3 500 metrov, sme museli zosekať. Antibiotická kúra ma nezanechala najsilnejšou a nechcela som sa príliš preťažovať. Predpoveď počasia bola taká, ako to na horách býva - veľmi premenlivá. Skoré ráno a doobedie nám ponúkalo párhodinové chladné, ale zato suché okno. Štart o 05:00. So zalepenými očami sme si po zobudení o 04:15 ráno pripravili „lepeňáky”, zaliali kávu a vybrali sme sa na jazdu.

Lanovka pod Dachsteinom

Dĺžka stúpania: 14,02 km (Pichl - Dachstein)
Prevýšenie: 880 m

Dachstein

Najťažšie stúpanie nás čakalo ako prvé. Cyklopočítač Garmin hlásil začiatok stúpania na treťom kilometri. Prvé kilometre boli strmé, nohy chladné a tuhé. Obehlo nás zopár áut, ktorých vodiči sa čudovali, čo robíme na ceste pred šiestou ráno. Keď sa stúpanie umiernilo, uzreli sme Dachstein a s ním aj vykúkajúce slnko.

Východ slnka pri Dachsteine
Všade naokolo po trase sme stretávali kravičky, ktoré nám venovali ich zvedavé pohľady.

Zhodnotili sme, že nám cesta na Riesachfälle pripomína Gaderskú dolinu v Turci...
Približne v polovici stúpania sme sa napojili na väčšiu cestu Ramsaustrasse, kde nás za odmenu čakal krátky zjazd pred začatím náročného výstupu na spodnú stanicu lanovky pod Dachsteinom. Pohľad na krásny zasnežený Dachstein nás poháňal vpred. Z hlavnej cesty sme odbočili na cestu na lanovku, kde sme prešli rampou, pri ktorej sa vyberalo mýto. Motorové vozidlá majú jazdu po tejto ceste spoplatnenú, my sme šli „zadarmenko”.

Na začiatku stúpania sklon neklesol pod 10 %. S narastajúcou nadmorskou výškou klesala teplota, ktorá príjemne ochladzovala naše prehriate nohy a stred tela. Keď sme prišli pod lanovku okolo 7 ráno, ešte neťahala, avšak už sa tam zbiehali prví turisti, ako inak z Česka. Dali sme si prvé „lepeňáky”, vychutnali „panoramata” a zaslúžene sme začali zjazdovať.

Pod lanovkou na Dachstein
Zjazd z lanovky mal krásnych, aj keď chladných 20 km. Pozitívna bola aj myšlienka, že ten najťažší výšľap už máme za sebou.

Štajerské Bodensee

Dĺžka stúpania: 5,5 km (Rauf - Bodensee)
Prevýšenie: 440 m

Teplotný rozdiel medzi vrcholom (lanovkou) a dolinou bol asi 15 stupňov, a tak sme v doline zhadzovali vrstvy. Stúpanie k štajerskému Bodensee bolo zo začiatku strmšie, neskôr sa však otvorila scenéria a krásne výhľady na hory.

Z cesty smerom k Bodensee sa nám naskytol opäť pohľad na Dachstein, tentokrát ale z vedľajšieho kopca. Sklon cesty sa umiernil a prišli sme na parkovisko pre autá, odkiaľ je to k Bodensee približne 1 km a vedie k nemu asfaltová cesta.

Keď budete pri jazere, odporúčam ísť gravelovou cestou okolo jazera až pod vodopád pri jazere. Okrem toho je možnosť sa na jazere počlnkovať a osviežiť sa v blízkom hostinci s krásnym výhľadom.

Gravelová cesta pri jazerevodopád pri jazere

Zjazd je opäť ako za odmenu, krásne vzdušné cesty s ikonickými 180-stupňovými serpentínami. Po zjazde sme prišli do mestečka Haus, kde sme doplnili energiu a tekutiny. Potešilo ma, že väčšina úsekov medzi dedinami v doline sa dá prejsť po cyklotrasách alebo po menej frekventovaných cestách. Užili sme si krátky kus cesty po rovine a opäť sme začali šliapať do kopca smerom na posledný cíp „koruny”.

Vodopády Riesachfälle

Dĺžka stúpania: 15,4 km (Schladming - parkovisko Riesachfälle)
Prevýšenie: 369 m

Posledné stúpanie bolo miernejšie a príjemné. Začiatok od mesta Schladming do dediny Obertal bol síce strmší a frekventovanejší, ale neskôr sa cesta upokojila premávkou aj stúpaním. Cieľový úsek (približne posledných 5 km pred vodopádmi) bol pre motorové vozidlá taktiež spoplatnený, čo prispelo k redšej premávke. Zhodnotili sme, že nám cesta na Riesachfälle pripomína Gaderskú dolinu v Turci - sklonom aj prírodou naokolo.

Kravičky pri ceste

Keď sme prišli na parkovisko, preskúmali sme gravelovú cestu, ktorá nás zaviedla priamo k vodopádu. Ideálne na horúce dni, keď schladenie horskou vodou oceníte najviac. Ak ostávate v regióne na viac dní, táto dolina je aj populárnou turistickou destináciou.

Niektoré lanovky sú aktívne aj počas leta. Pod schladmingskou spodnou stanicou sme mali možnosť vidieť testovačku značiek Mondraker a Pivot. Na svoje si teda prišli aj MTB bikeri na širokej ponuke trailov. Počas nášho zjazdu sme obchádzali stanice lanoviek, kde sme sa ešte pred pár mesiacmi lyžovali, pretraverzovali sme až k ubytovaniu.

Na apartmán sme prišli okolo 13:00, najskôr, ako sme mohli. Šťastní, že nás nechytil dážď, sme po zvyšok dňa čakali na predpovedanú búrku. Verili sme, že lejak, kvôli ktorému sme vstávali o 04:00 ráno a radšej vynechali 150-metrový hike ku jednému z vodopádov, naisto príde. Prešlo 5 hodín a po oblakoch na nebi ani stopa. Asi nikoho neprekvapí, že najväčší úhrn zrážok sa udial v kuchyni pri napúšťaní hrnca pri varení cestovín. Ponaučenie znie, spomienky sú večné a tretry sú mokré, len kým sa nevysušia.

Zábery z jazdy som zachytila v tomto videu:

Výjazd nájdete na tomto odkaze.

Celkové parametre trasy:
Dĺžka: 108 km
Prevýšenie: 2 500 m

Túto trasu odporúčam všetkými desiatimi - ťažké stúpania sa vám odvďačia nádhernými výhľadmi.

Odporúčania

• Ak budete chcieť trasu zopakovať, odporúčam naplánovať ju na pracovný deň.
  • Veľa podnikov je mimo sezóny zatvorených (letná sezóna sa začína až v júli).
  • Ak budete v okolí hľadať ešte nejakú zaujímavú trasu, odporúčam Roßfeldpanoramastraße & Königsee.
  • Ak by ste si chceli trasu ešte predĺžiť nielen vzdialenosťou, ale aj výškovými metrami, vyskúšajte po výstupe na Schladming aj výstup na chatu Bachlalm, ktorá sa nachádza vo vedľajšej doline smerom na západ.