MTB plášte – sucho, rýchle trate, ale aj náročnejší terén

MTB plášte – sucho, rýchle trate, ale aj náročnejší terén

Sezóna už je skoro v plnom prúde a začala navyše celkom dobre - na suchu. V prvom dieli sme sa pozreli na výber vhodného plášťa (MTB plášte – úvod do problematiky konštrukcie, zmesí, rozmerov a dezénov) a v dnešnom článku si trochu bližšie predstavíme plášte určené na jazdu, hlavne keď sa pekne práši. Niektoré ale dokážu zvládnuť aj trochu blata a náročného terénu a práve taký si bližšie predstavíme v konkrétnom teste.

Je jasné, že v správnych podmienkach budú mať vždy navrch špeciály určené pre konkrétny účel – teda buď extra rýchle plášte pomaly s miniatúrnym vzorom, alebo naopak tie, určené do náročného terénu, prípadne blata. Lenže pri výjazdoch a taktiež na pretekoch, to často býva na 90 % kombinácia rôznych terénov. Rýchle zvážnice po kameňoch, lúky, asfalt, do toho nejaký náročnejší singel plný koreňov a pod. Neraz je v lese ešte vlhko a mokro po daždi a niekedy nás zleje priamo na trati. Razom sú teda podmienky úplne odlišné, ako sme predpokladali. Preto máme na trhu okrem vyslovených „suchých“ špeciálov aj veľmi rýchle plášte, ktoré navyše dokážu odolať podobným nástrahám a bezpečne nás doviesť do cieľa – či už preteku alebo výjazdu. Tie ak neriešime úplne každú sekundu, môžu byť ideálnou voľbou, ktorá pri dobrej technike môže byť aj celoročná. Samozrejme, záleží, kde sa vaše výjazdy väčšinou „odohrávajú“. Kto brázdi náročné traily niekde vysoko v horách za každého počasia, bude za takýto plášť pokladať niečo úplne iné ako ambiciózny pretekár jazdiaci väčšinou rýchle a menej náročné trate. Môj osobný výber teda smeruje na plášť, s ktorým si môžem v pohode jazdiť napr. domáce náročnejšie traily v Malej Fatre, pokiaľ nie je mokro a blato a taktiež plášť, ktorý bude spoľahlivý a rýchly na väčšine maratónov.

Šírka a objem


Možno sa už budem opakovať, ale v prvom rade sa vôbec nebojte väčšej šírky. Už dávno sú preč časy, kedy sa jazdilo na užovkách, navyše poriadne natlačených, aby ich človek neprerazil pri rýchlej jazde. Pokiaľ sa vyslovene nejde po asfalte, je vždy lepšie voliť nižší tlak, ktorý môžeme ešte znížiť, ak začne nebodaj pršať a je blato. Odmenou vám bude výborné správanie v teréne a istota. U naozajstných „balónov“ v rozmere 2,2 a viac, aj poriadna dávka komfortu, ktorá aj z vášho HT spraví maratónsky stroj. Človek by sa až divil, čo dokáže spraviť s vibráciami trochu menej PSI v plášti. Samozrejme, to všetko záleží aj od vašej hmotnosti, ale už aj skutočne ľahkí jazdci uprednostňujú jazdné vlastnosti širšieho plášťa pred naháňaním gramov – stačí si napr. pozrieť nejaké fotky zo svetových podujatí v XC. Tým celým chcem hlavne povedať, že šírky sa vôbec netreba báť a ani na rýchlom podklade nebude na obtiaž.

Vzor


Aby to všetko fungovalo ako má, je potrebný ten správny vzor. Platí jednoduché pravidlo, čím je plášť redší s vyšším vzorom, tým pomalšie sa bude odvaľovať na suchom a tvrdom podklade a naopak. V tomto konkrétnom prípade sa treba teda pozerať po nižšom a hustejšom vzore. Ale aj tam nájdeme rôzne možnosti a variácie. Práve vďaka šírke a správnemu tlaku, nás aj takýto menej agresívny vzor môže bezpečne previesť náročnejším terénom, prípadne ľahkým blatom - vďaka väčšej styčnej ploche. Ako inak, je vždy všetko dané technikou a štýlom jazdy, takže ťažko sa bude definovať presný rozsah použitia.

Hmotnosť a odolnosť


Preferovaná hmotnosť je veľmi individuálna, ale ja osobne pri mojej váhe cca 87 kg a štýle jazdy, preferujem pri 29 palcovom rozmere minimálne 650 g (dôvod je uvedený nižšie v teste ). Ak samozrejme vážite menej a nejazdíte agresívne v náročnom teréne, nemusíte sa báť ísť aj nižšie. Navyše, pri dnešnom množstve rozmerov je to moje číslo len subjektívny názor. Každopádne, čo sa oplatí zvážiť, je určitá forma ochrany plášťa, hlavne jeho bočníc. Práve tu je „Achillova päta“, ktorá vie pokaziť nejeden výjazd. Takže, napr. u Maxxisu ochrana EXO Potection, u Continentalu verzie Protection a u Schwalbe je to Snake Skin. Na váhe v konečnom dôsledku až toľko nepridajú, ale na pokoji v duši trochu áno .

Konkrétne modely


Teória je jedna vec, ale poďme sa teraz pozrieť na konkrétne príklady plášťov, ktoré mám tým celým vlastne na mysli:

Schwalbe Thunder Burt - Rýchlosť na prvom mieste




Cena je okolo 35,00 € a je dostupný vo verzii 26, 27.5 aj 29 palcov. Nájdete ho na: mtbiker.sk/shop/Schwalbe Thunder Burt.

Ak vám ide skutočne o každú sekundu (a gram), prípadne jazdíte hlavne v ľahkom teréne, tak môže byť aj tento minimálny vzor dostatočný. Na ceste a tvrdom podklade to bude skutočne raketa. Stred behúňa je nízky pre čo najnižší valivý odpor, ale po bokoch nechýba agresívnejší variant potrebný pre oporu v zákrutách, samozrejme hlavne na suchu. Vyššie verzie sa veľmi ľahko prerábajú na bezdušové a v kombinácii s tmelom, nemusí byť tak extrémne náchylný na defekt - ale pri takýchto plášťoch treba vždy rátať s väčším rizikom. S náročným trailom plným skál si určite nebude príliš rozumieť. Hlavne, ak spravíte jazdeckú chybu a očakávate, že vás niečo podrží...



Alternatíva

Continental Race King - Objemný, rýchly a pohodlný





Cena začína od 12,00 € pri dôrtennej verzii až po 40,00 € pri kevlarovej verzii s ochranou, nájdete ich na mtbiker.sk/shop/Continental Race King.

Zástupca veľmi rýchlej kategórie, ktorá sa ale nestratí aj v náročnejšom teréne. Jeho hustejší vzor ho predurčuje hlavne na suchý a tvrdý podklad, kde vďaka veľkému objemu vo verzii 2,2 poskytne poriadnu dávku komfortu. V dobrých rukách určite zvládne trochu toho blata a najmä vzadu mu bude celkom dobre aj po celý rok, ak ste fanúšikom športovej jazdy. Je jasné, že jeho hustejší vzor sa bude rýchlejšie zanášať, ale určite nebude treba prezúvať hneď, ako začne trochu pršať. Hmotnosť 660 g je tiež akurát a kto chce ešte väčšiu ochranu proti defektom (najmä zboku), nech siahne po verzii „Protection“. Taktiež sa ľahko prerobí na „bezdušák“, vďaka úprave päťky tubeless ready.



Alternatíva

Maxxis Ikon - Odolný a viac univerzálny


Cena 17,00 € a nájdete ho na mtbiker.sk/shop/Maxxis Ikon.





Na záver som si nechal Maxxis Ikon, ktorý svojím zameraním spadá hlavne do druhej spomínanej kategórie. Navyše ho vozím už nejakú dobu a absolvoval som na ňom maratón v Sv. Jure a taktiež Šelu, z ktorých reportáže ste si mohli prečítať na našich stránkach. O domácich obľúbených trailoch ani nehovorím.

Test: Maxxis Ikon - V plnom nasadení nie len na pretekoch


Maxxis Ikon, konkrétne verzia 29x2,20" EXO TR mi padol do oka hlavne kombináciou svojich vlastností. Je rýchly, ale pritom zvládne aj nejaké to blato v rozumnej miere. Navyše je objemný a nechýba mu ani ochrana EXO Protection. Za skratkou sa skrýva extrémne odolná vrstva materiálu na bočniciach, takže ho len tak niečo nerozreže. Práve tento typ defektu vie byť v podstate „konečná“, ak sa vám dobre zadarí. Nie je úplne ultralight (680 g), ale pri svojej hmotnosti a štýle jazdy už nechodím pod hranicu 650 g – mám teda na mysli pri 29 palcových kolesách. Nemá pre mňa zmysel zbytočne riskovať a riešiť každý gram. Ak budem totiž niekedy strácať na „beďňu“ iba pár minútiek alebo nebodaj sekúnd, tak svoj postoj prehodnotím .



Plášte jazdím najradšej ako bezdušové, a tak vždy ocením, ak ide ľahko nahodiť a netreba používať kompresor na pumpe. Tu som nemal absolútne žiadny problém (pri kombinácii so ZTR Arch a Crest) a hneď všetko šlo na prvý šup veľkou pumpou. Túto vlastnosť som si navyše otestoval viackrát, pretože som mal trochu problém s ventilom, ktorý mi nechcel tesniť. Prvé, čo ma upútalo, boli rozmery. Žiadna podvýživa a plášť má skutočne poctivú šírku aj výšku. Bike tým akoby trochu podrástol . Tradičný „zvukový“ test na asfalte obstál na výbornú. Nie sú samozrejme úplne ticho, ale hukot to nie je. Hlavne necítim žiadny veľký odpor. Na asfalte s nimi jazdiť nechcem, a tak som bol zvedavý, ako sa bude správať v teréne. Pre podobné prípady mám už vytvorené svoje „testovacie“ okruhy, teda domáce stúpania a traily, ktoré poznám skoro naspamäť. Hlavne na trailoch si to viem potom už celkom pustiť. V prvom rade ale upravujem tlak, ktorý vozím vzadu okolo hranice 2 bar a vpredu o čosi menej. Najlepšie to už poznám aj tak po „hmate“.



Pri výšlape je jasné, že do kopca ma rozhodne brzdiť nebude, čo cítim, keď prejdem z asfaltu na šotolinu a postupne naberám metre. Za chvíľu vnímam aj komfort – najmä ak stúpam hore so zamknutým pružením a nenatriasa ma na každom kamienku. Objem a slušná schopnosť záberu príde vhod v prudkých a náročných výjazdoch – napr. ako je záver k chate pod Suchým (miestni určite vedia, čo myslím). Maximálne strmý výjazd miestami na hrane pomedzi kamene, kde sa naozaj dobre „testuje“ so špičkou sedla v zadku. Ikon obstál parádne a poradil si, aj keď moja stopa nebola vždy ideálna. Hore už len zapnúť dres a hurá na trail. Šírka plášťa mi dodáva dávku sebavedomia. Maxxis výborne drží stopu a koleso mi nepláva. Tomu pomáha aj jeho tvar, keďže je pekne „guľatý“. Chvíľu si musím zvykať, že ma nezradí, pretože predtým som predsa len jazdil plášť s ďaleko väčšími bočnými štuplami – lenže tie boli zase o dosť užšie. Ani slušne strmé traverzy plné koreňov a skál ho nakoniec nerozhodia, prípadne náročnejšie „rockgardeny“. Situácia by bola asi odlišná, keby poriadne zapršalo a bolo mokro, ale s dobrou „pilotážou“ by to tiež nebolo úplne márne. Trochu rozmočenej zeminy mu vôbec nevadí a vzor sa hneď neupcháva. Nezradil ma ani pri brdzení v padákoch, keď bola moja váha úplne za sedlom. Jednoducho, pokiaľ je sucho, prípadne trochu vlhko, tak s týmto plášťom sa môžem smelo púšťať na všetky miestne chodníky zjazdné s mojím typom biku. Navyše sa nemusím báť, že ho hneď rozrežem, ak náhodou netrafím dobre stopu – čo sa mi už neraz aj stalo, veď poznáte ten zvuk...





Ako som spomínal, tak plášte používam aj na preteky. Svätý Jur (Reportáž: ŠKODA Svätojurský MTB maratón – Majstrovstvá Slovenska na poriadne rýchlej trati) aj Šela (Reportáž: Author Šela Marathon - Majstrovstvá ČR v maratóne a opäť neuveriteľný zážitok) boli v podstate na suchu, takže nebol absolútne žiadny problém si to poriadne pustiť. Hlavne vo Sv. Jure som bol opäť rád za jeho odolnosť, lebo už ani neviem, koľko ľudí počas preteku stálo s defektom pri trati. Pri tej rýchlosti na kamenistých zvážniciach sa ani nedivím. Jasné, že nie za všetko môžu plášte, ale je dobrý pocit vedieť, že ten môj aspoň čosi znesie. Myslím, že hodnotiť výdrž zatiaľ ešte nemá zmysel, ale doteraz z neho v podstate nič neubudlo.



To bol akýsi môj pohľad na výber rýchleho plášťa, primárne určeného na suchý povrch. Niektoré z nich toho zvládnu určite aj viac a v dobrých rukách môžu byť spoločníci na celý rok, minimálne na zadnom kolese. Samozrejme, je to ovplyvnené štýlom jazdy a prostredím, v ktorom sa najčastejšie budete pohybovať. Vyberať v súčasnej dobe je naozaj z čoho, takže možností je ďaleko viac. Svoje prípadné skúsenosti preto prihoďte do diskusie pod článkom.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up36thumb_down comments 31 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.
XC/maratón vs. enduro – súboj na traile

XC/maratón vs. enduro – súboj na traile

Dali sme do priameho porovnania odlišné jazdecké štýly a z toho plynúcu rýchlosť v teréne. Aký je rozdiel?
Test: Tufo Swampero -  nič ma nemôže prekvapiť

Test: Tufo Swampero - nič ma nemôže prekvapiť

Ak aj vy patríte k zarytým gravel jazdcom, ktorí sa tešia na každé počasie a neodkladajú bicykel ani pri blate alebo mínusových teplotách, tak sa pohodlne usaďte a prečítajte si moje skúsenosti s pneumatikami Tufo Swampero.
keyboard_arrow_up