Moja (prvá) TCL

Nedávno skončenú pretekársku sezónu som absolvoval premiérovo v drese klubu Cyklisti Trnava. Tento klub mimo iné organizuje aj tradičnú Trnavskú cyklistickú ligu, ktorú väčšine ľudí “od fachu” predstavovať netreba. Cyklistická liga je v našich zemepisných šírkach veľmi vzácny a ojedinelý formát cyklistických pretekov, kedy sa na známych okruhoch, či kratších časovkách preteká uprostred pracovného týždňa.

TCL tento rok prišla opäť s niekoľkými novinkami

Už druhý rok bola organizovaná Adamom Peciarom, ktorému sa podarilo v spolupráci s mestom Trnava zabezpečiť elektronickú časomieru, a tak povzniesť ligu zasa na iný level. Keďže používanie elektronickej časomiery nie je bohužiaľ v našich končinách vôbec štandard, tak sa postupne TCL stala vzorom aj napríklad pre Merdia Cup Masters a iné slovenské podujatia.

Elektronická časomiera priniesla okrem jednoznačných výhod, ktoré netreba rozpisovať aj zopár negatív, ako napríklad nutnosť požičiavať čipy a obsluhovať túto časomieru, čo si vyžadovalo prizvať do kolotoča TCL ešte ďalšiu pomocnú ruku. Tejto úlohy sa bravúrne zmocnila Jana Anettová, za čo jej patrí veľká vďaka. Kto sa nechcel otravovať s požičaním čipu, mohol si ho rovno zakúpiť do osobného vlastníctva (45 €) a využívať ho následné tri roky (garantovaná životnosť čipu) nielen na TCL, ale aj na iných pretekoch, kde je použitá rovnaká časomiera. Táto možnosť sa síce niektorým zdala dosť finančne náročná, ale aj organizátori túto možnosť vítajú, pretože to šetrí veľa času pri prezentácii.

Mimochodom, prezentácia tento rok tiež bežala elektronicky, čo šetrí veľa času, pretože človek sa zaregistruje z pohodlia domova a na preteky nemusí prísť 2 - 3 hodiny pred štartom, ako to je na iných podujatiach. Ďalšou negatívnou stránkou použitia čipov je nutný postproces výsledkov. Najmä pri časovkách sa stalo, že ešte pred oficiálnym časom štartu stál pretekár blízko pásky a spravil tak niekedy nechtiac aj 50 štartov do záznamu, čo sa potom muselo upravovať. Ale to sú začiatočnícke chyby, ktoré sa dajú do budúcna eliminovať.

Ďalšou vítanou novinkou tohtoročnej TCL bola prítomnosť policajného zboru SR

Spravidla dvaja motorkári sprevádzali balík a riadili križovatky. Pánom policajtom patrí tiež veľká vďaka, lebo svoju prácu si robili na 100% a dalo sa na nich spoľahnúť. Lebo nie na každom preteku čo absolvujem a je na ňom doprovod, sa dá na neho aj spoľahnúť . Poslednou vítanou zmenou boli pravidlá, ktoré za 20 rokov stratili aktuálnosť. Prepočítavané handicapy, čiže minútové “prilepšenia” pri následnej úprave pretekov nerobili preteky pretekmi.

V zmysle tohto prišlo k zmene tak, že v 22. ročníku vyhral naozaj najlepší a to ten, kto dorazil do cieľa prvý bez rozdielu kategórií. Súboje medzi rovesníkmi sa štandardne konali v kategóriách, ako sme zvyknutí a ten, kto mal na celkový výsledok, bojoval preto na plný počet kôl. Polovičný počet si mali možnosť zvoliť začínajúci a starší účastníci. Trať časoviek bola pre všetkých rovnako dlhá.

Tento rok som sa rozhodol, že takýto super projekt podporím svojou účasťou aj ja. Zároveň si zlepším pozičnú jazdu v balíku a kvalitne potrénujem, lebo staré cyklistické múdro jasne hovorí, že najlepší tréning je pretek. Vzhľadom na to, že bývam pomerne ďaleko od Trnavy, bolo v mojom prípade najťažšie zladiť svoj pracovný čas, ale keďže som SZČO, tak sa to dalo zvládnuť, aj keď zvyčajne som sa domov vracal okolo 21. hod.

TCL určite vrelo odporúčam každému, kto má v sebe akékoľvek pretekárske ambície. Veľa ľudí túto ligu berie ako tréning, zábavu a v poslednom rade aj ako preteky. Len čo sa odpíska štart sa ide “na krv”. Výhoda TCL je aj v tom, že v podstate o “nič nejde” a človek si tu môže vyskúšať to, čo by na iných pretekoch nechcel skúšať. Takže sa tu nastupuje prakticky od štartu. To umožňuje aj to, že sa preteká len hodinu a pol, takže nie je priestor šetriť sa zašívaním v balíku. Tradičný priebeh väčšiny kôl bol taký, že už v prvom kole sa balík nadelil podľa výkonnostných skupín, a tak si to medzi sebou “rozdávali” zhruba rovnaké výkonnostné triedy cyklistov. Na TCL sa netaktizuje a poctivo sa strieda v ťahaní špíc. Čo je tiež rozdiel proti iným slovenským podujatiam, kde sú spravidla všetci pretaktizovaní a špicu nemá kto ťahať, únik nik dobiehať a podobne, takúto frustráciu človek na TCL nezažije .

Aj týmto je potom samotný priebeh pretekov dosť náročný, ale výhoda je v tom, že človek hneď vie posúdiť svoju výkonnosť a vie sa tak napríklad rozhodnúť, či má pre neho zmysel ísť na preteky vyššej úrovne alebo ešte ďalej potrénovať, prípadne aj na ďalších kolách TCL. V zrovnaní s inými slovenskými podujatiami hrá pre TCL aj fakt, že sa tam prakticky nepadá, aj vďaka menším balíkom, aj vďaka absencii plašákov a riadenej doprave PZ. Výhodou je aj možnosť si pomerať sily s cyklistickými esami ako sú Ľuboš Malovec, Janka Keseg Šťevková, Bartko a mnohí iní.

Za víťazstvo v jednotlivých kolách dostáva pretekár len skvelý pocit a body do tabuľky. Tie sa na konci spočítajú (počíta sa 14 najlepších výsledkov z 18 kôl) a potom po konci ligy je dekorovaný celkový víťaz a víťazi jednotlivých vekových kategórii. Celkovým víťazom tohto ročníka TCL sa stal Róber Bartko, ktorý taktiež logicky dominoval aj vekovej kategórii nad 40 r.

Kategóriu elite vyhral, po tom čo sa Adam Peciar z pozície riaditeľa pretekov vzdal svojich bodov, Roman Mužila. Kategóriu 30-ročných sa podarilo vyhrať mne . V ženskej kategórii dominovala Andrea Juhasová. Všetci víťazi, ako aj zvyšní ľudia čo si vybojovali pódium, dostali pamätné medaile a diplomy, ako aj vecné ceny od sponzorov ligy.

Kompletné výsledky a víťazov ostatných kategórii si môžete pozrieť na trnavskacyklistickaliga.sk/vysledky_podla_kategorii.pdf.
Páči sa ti tento článok? thumb_up36thumb_down comments 5 komentárov report_problem