Vyzerá to tak, že zima už definitívne udrela v plnej sile, čo ale neznamená, aby sme odložili bike do kúta. Pomocou zopár jednoduchých úprav je možné si užiť zábavu na zasnežených cestičkách a trailoch aj v tomto období.
Začať by sa malo vždy od základov a v tomto prípade sú to jednoznačne kolesá, teda mám na mysli plášte a veci okolo nich. Navyše nechcem z toho robiť veľkú vedu a tak mi napadlo vypichnúť len zopár jednoduchých bodov, ktoré vystihnú to podstatné z tejto oblasti.
Vzor a objem plášťov
Pri výbere nie je potrebné ísť hneď do extrémov a kupovať zimné „špeciality“. Na 90 % zimných výjazdov postačí dať dopredu niečo trochu širšie s agresívnejším vzorom, napr. na spôsob
Schwalbe Rocket Ron (prípadne
Nobby Nic) ak mám uviesť aj nejaký príklad. Samozrejme veľmi záleží od toho, čo kto jazdí, ale moje texty sú koncipované na
univerzálne jazdenie. Každopádne sa oplatí trošku zainvestovať, pretože vyššie verzie ponúkajú mäkšiu zmes (prípadne ich kombináciu) a tým sa výrazne zvýši priľnavosť. Vzadu to nie je potrebné až toľko preháňať, bohate postačí niečo na spôsob jemnejšieho vzoru ako napr.
Maxxis Ikon, ktoré ponúknu aj dobrý objem. Ak sa budete presúvať po ceste, nebude to potom utrpenie a na väčšinu výjazdov ich vzor bohate postačuje – platí hlavne v kombinácii s ďalším bodom. Sú rôzne názory na to, aké šírka je ideálna, ale mne osobne najviac vyhovuje niečo na spôsob väčšieho „balónu“ v rozmere okolo 2,2 – 2,25". Tými špecialitami v úvode som mal na mysli napr. plášte s hrotmi, ktoré v určitých podmienkach samozrejme zmysel majú, ale pokiaľ takého situácie vyslovene nevyhľadávate, takmer vždy sa dá nájsť rozumná alternatíva – hlavne v rámci vhodného výberu trasy. S tým čo jazdím sa dajú celkom v pohode zvládnuť aj úseky s ľadom, pokiaľ teda nie je úplne vyleštený a bez akéhokoľvek snehu. Ono aj tak tých dní, kedy je u nás mráz a všade ľad zase až toľko nie je...
Tlak
Možno práve tento bod mal byť na prvom mieste, keďže vďaka jeho úprave môže dostať naša jazda okamžite úplne iný charakter. Aj menej agresívny plášť, prípadne taký, ktorý už má čosi za sebou dokáže pri správnom tlaku doslova divy. Platí, že čím viac snehu a ľadu, tým treba ísť s jeho hodnotou nižšie. Rovnaká rovnica platí aj pre objem plášťa – čím väčší, tým menej. Netreba sa báť trochu experimentovať a ísť skutočne nízko, hlavne na prednom kolese. Napr. na svojom biku mám po prechádzajúcej „snow ride“ vpredu 1,2 BAR a vzadu 1,3 BAR a plášte držali v mraze a na tvrdom snehu/ľade skutočne výborne. Rovnako vďaka nízkemu tlaku nebol problém ani s dostatočným „gripom“ na zadnom kolese a vyšiel som veci, ktoré na prvý pohľad vyzerali, že ani nepôjdu.
Duše sú priateľ
Aj keď v sezóne som veľkým fanúšikom bezdušových systémov, v zime sa dušiam nebránim. Hlavne na prednom kolese, kde mi umožní ich použitie ísť s tlakom skutočne nízko bez toho, aby som sa bál, že niekde vyzujem. Prerazenia sa príliš nemusíte báť, keďže podmienky vás do veľkej rýchlosti nepustia. Za cca posledné 3 roky sa mi zatiaľ ani raz nepodarilo v zime preraziť - klop, klop. Každopádne je lepšie zabudnúť na gramárenie a dať tam trochu poctivej gumy...
Zopár základných tipov
Takže to bolo zopár základných tipov, ktoré mi napadli v súvislosti s „kolesami“, ktoré majú na charakter jazdy v zimných podmienkach najväčší vplyv. Mal som na mysli hlavne jazdu po snehu, kde sa pomocou vhodných úprav dá poriadne vyšantiť bez toho, aby sme sa za každou zákrutou váľali po zemi. Nabudúce si povieme zopár základných tipov ohľadom techniky/taktiky.
Autor článku
Imroman
Šport a hory, dokonalé spojenie bez ohľadu na disciplínu - XC, trail, maratón, cestná cyklistika, jar, leto, jeseň, zima. Nerozhoduje jazdecký štýl, či počasie, ale zážitok. Veľmi rád jazdí náročné MTB maratóny, alebo vymýšľa „epické" trasy.
Šport a hory, dokonalé spojenie bez ohľadu na disciplínu - XC, trail, maratón, cestná cyklistika, jar, leto, jeseň, zima. Nerozhoduje jazdecký štýl, či počasie, ale zážitok. Veľmi rád jazdí náročné MTB maratóny, alebo vymýšľa „epické" trasy.
Komentáre Zobraziť komentáre (17)