Trochu tolerancie alebo, ako sa správať na trati

Na pretekoch, akým je napr. maratón, sa stretáva obrovské množstvo ľudí a tým pádom aj obrovské množstvo výkonnostne odlišných skupín. Štart je hromadný a občas, resp. dosť často, dochádza na kríženie medzi kratšími a dlhšími trasami. Je teda jasné, že vždy nastane nejaký konflikt záujmov...

V prípade našich domácich akcií nemá zmysel deliť ľudí na amatérov a profíkov ako neraz počujem alebo čítam. Problém je v tom, že skutočných profíkov, ktorí jazdia na horských bicykloch, by ste u nás nespočítali ani na prstoch jednej ruky. Profík je totiž ten, kto má jazdenie ako zdroj obživy. Skoro všetko sú "amatéri", ktorí svojmu koníčku venujú častokrát veľké množstvo času. Takže na pretekoch sa nám vytvorí mix "nadšených" amatérov a tzv. pohodových jazdcov – a každý z nich má trochu iný pohľad na vec. Výletník chce v pohode dôjsť do cieľa a pritom vôbec nerieši, na ktorom mieste a „nadšený amatér“ chce zase čo najlepšie predať ten čas, ktorý vrazil do tréningu a prípravy - a samozrejme nemusí ísť iba o prvú trojku na "bedni". Každý z nich si nakoniec môže nájsť to svoje, dôležitá je hlavne vzájomná tolerancia.

Nemať veľké oči

Všetko samozrejme začína na samotnom štarte. Už tam by si mal človek reálne zhodnotiť svoje možnosti a zbytočne sa netlačiť dopredu. Naopak, ak viem, že výkonnosť mám, môžem sa postaviť bližšie k čiare (ak tam je ešte miesto). Nie je nič horšie, ako keď sa to po štarte začne všetko miesiť hore-dole a vznikajú zbytočné kolízie - pomalší sa cedia dozadu, tí rýchlejší chcú ísť zase hneď dopredu. Najlepšie, ak preteky začínajú nejakým širším stúpaním, kde táto selekcia prebehne rýchlo a bez problémov čo ale nie je vždy možné...

Ohľaduplnosť

Skoro na každom väčšom maratóne nastáva situácia, že pomalších na kratšej trase začnú obiehať tí rýchlejší z dlhej. Ťažko sa hádať, kto má mať prednosť. Samozrejme je smiešne sa pozabíjať pre hocijaké umiestnenie, ale na druhej strane treba akceptovať, že sa jedná o preteky a tomu za vami možno ide o pekné umiestnenie. Ak chceme ničím nerušený výlet, tak je lepšie ísť radšej s kamarátmi na výjazd ako na maratón. Jednoducho, jeden aj druhý musí spraviť aspoň malý kompromis. Pomalší trochu uhne zo stopy a ten rýchlejší by taktiež nemal obiehať úplne na hrane. Je dobré si dopredu dať vedieť, z ktorej strany budem obiehať, ale taktiež treba mať na zreteli, že dotyčný sa môže poriadne zľaknúť, keď na neho z ničoho nič budeme nahlas húkať. Presný návod samozrejme neexistuje, ale pri troche tolerancie na jednej aj druhej strane sa to určite dá v pohode zvládnuť bez toho, aby sme si navzájom kazili zážitky z takýchto akcií. To a prísť v poriadku do cieľa je myslím to najdôležitejšie...

Články s podobným charakterom prípravy:

Poďte si zajazdiť

"Vyskúšať si všetku „teóriu“ na vlastnej koží máte opäť možnosť už 29. júla v Stupave na ŠKODA STUPAVA TROPHY, ktorá bude zároveň 4. kolom ŠBOT. Ak potrebujete ešte trochu „postrčiť“, možno vám v rozhodovaní pomôže náš článok z minulého ročníka, kedy bolo krásne počasie a všade sa len dvíhal prach. Najlepšie je ale prísť, nahodiť štartové číslo, vyraziť na trať a vytvoriť si vlastný obraz..."