Test: Lezyne Laser Drive – nielen efektná laser show

Test: Lezyne Laser Drive – nielen efektná laser show

Výrobcovia dnešných svetiel sa snažia v prvom rade pridať lumeny, predĺžiť výdrž alebo zmenšiť hmotnosť. Lezyne snahu o maximálnu bezpečnosť trochu vylepšilo a viac sa dozviete v článku.

Hlavnou myšlienkou nie je len byť videní, ale rovnako vytvoriť akúsi „imaginárnu“ ochrannú zónu. Predsa len, ak vás vodič vidí, no pritom doslova lizne spätným zrkladom, radosť určite mať nebudete. Lenže, ako to dosiahnuť? Svoje riešenie predstavil Lezyne v podobe zadného svetla s názvom Laser Drive.

Musím sa priznať, že keď som o tom počul prvýkrát, trochu som nechápal, ako to vlastne bude vyzerať. Druhou vecou, ktorá mi napadla bude, že sa mi do rúk dostane nespratná opacha použiteľná akurát na štýlové fotky bez praktického využitia... nič také sa nekoná.



Konštrukcia


Celkom v očakávaní rozbaľujem balík od kuriéra a som naozaj zvedavý. Hneď ako prvé ma zaujme podarený tvar a dizajn. Svetlo je o niečo väčšie, ale vďaka kvalitnému prevedeniu na bicykli vyzerá dosť dobre. Čo si budeme hovoriť, pekný dizajn vždy poteší a rovnako má aj jednu psychologickú výhodu – vďaka nemu budete danú vec využívať čo najviac. Celkový tvar navyše ide v štýle „aero“ a bez problémov sa umiestni aj na tvarované sedlovky – veď Lezyne podporuje aj tím Lotto Soudal .



Každopádne je z kategórie väčších, o čom svedčí aj finálna hmotnosť 84 g. Celá zadná časť je tvorená protišmykovým materiálom, hlavné tlačidlo je na vrchnej strane a skryté pod gumou. Aj vďaka tomu je ako celok vodotesné, o čom svedčí štandard IPX5 (teda ochrana pred tryskajúcou vodou). Na sedlovku sa uchytáva pomocou gumeného popruhu s možnosťou prispôsobenia, čo mi príde ako rýchle, jednoduché a efektívne.



Nabíjanie prebieha pomocou USB konektoru a káblik je súčasťou balenia. Ako celok pôsobí svetlo naozaj odolne, nič nepuká ani „nevrže“ a verím, že vydrží aj nejaký ten pád na zem, čo ale testovať zatiaľ nechcem.

Funkcie a režimy


To hlavné sa samozrejme skrýva vo vnútri, resp. pod sklom. V tomto prípade sú to 4 diódy a 2 maličké, na bokoch umiestnené lasery. Všetko je riešené tak, aby bolo svetlo viditeľné aj pri bočnom pohľade. Zrejme vás zaujme svietivosť až 250 lumenov, čo je už naozaj slušná porcia svetla a najmä, ak sa bavíme o svetle zadnom.



Na výber je množstvo režimov, od ktorých závisí aj celková výdrž. Celkovo až 9 rôznych plus možnosť spomínaného laseru, ktorý sa dá zvoliť aj samostatne. Navyše sa dá ešte vybrať, či bude laser svietiť alebo len blikať. Myslím, že pre názornú predstavu poslúži najlepšie krátke video, kde som sa „preštukal“ všetkými možnými nastaveniami.



Ak si všimnete, tak najsilnejšia svietivosť 250 lumenov nie je pri stálom svietení, ale pri preblikávaní označenom ako „Day flash 1“. Vtedy sa skutočne neoplatí pozerať do neho priamo . Vlastne, neoplatí sa do neho pozerať vôbec, o čom svedčí aj nápis na svetle. V tabuľke nižšie nájdete výpis jednotlivých režimov s počtom lumenov a výdržou.



Výhodou je, že ak nájdete to svoje obľúbené nastavenie, svetlo si ho zapamätá do budúcna. Zapínanie prebieha pomocou dlhšieho stlačenia, cca 2-3 sekundy a následne už si klikaním volíte režim. Ak tlačidlo podržíte dlhšie, cca 5 sekúnd, dostanete sa k nastaveniu laseru – teda môžete ho vypnúť, alebo zvoliť z 2 režimov. Možno to znie trochu komplikovane, no je to celkom inuitívne a po chvíli už nad tým ani nerozmýšľam. Ešte pred samotným zapnutím si môžete overiť stav batérie krátkym stlačením, čo spustí 2 informačné diódy – zelená udáva takmer plnú kapacitu, kombinácia červenej a zelenej znamená cca 50%, čisto červená 30% a blikajúca červená 10% a menej. Dá sa tak veľmi rýchlo a jednoducho overiť kapacita, aby ste nezostali niekde visieť po tme...



Laserová show na cestách


Poďme rovno k tomu, čo svetlo zrejme najviac odlišuje – teda dvojica laserov. K čomu je to vlastne dobré? No okrem dobrej viditeľnosti zozadu, to okolo vás vytvára akúsi bariéru – teda najmä vizuálnu, aby vodič podvedome obiehal s väčším odstupom a pekne videl v akom smere sa pohybujete. Predsa len, tie čiary jednoducho upútajú pozornosť a zaujmú. Funguje to? Z toho, čo som mal možnosť pozorovať, tak evidentne táto laserová show pozornosť púta - vidno, že autá, ktoré ma obiehali veľmi často spomalili a vodiči pozerali, o čo sa jedná. Zrejme by som pozeral aj ja . A to je ten hlavný základ úspechu...



Stále ale platí pravidlo, že blbec sa vždy nájde a treba sa správať v prvom rade defenzívne a ostražito. Čo sa mi páči, tie čiary nie sú vytvorené len za vami, smerovanie laserov ich vytvorí po celej dĺžke vrátane dostatočnej rezervy. No a rovnako sa dočkáte celkom vysokej pozornosti pri prejazde okolitých dedín a miest. Samozrejme, čím väčšia tma, tým väčšia viditeľnosť laserov. V prípade šera sa ich účinok stráca. To ale nevadí, pretože na tieto prípady už slúži napr. blikajúci režim „day flash“ s 250-lumenovým maximom, ktorý dá o sebe dostatočne vedieť.



Ešte raz musím vyzdvihnúť celkovú konštrukciu, pretože svetlo pôsobí v ruke naozaj odolne a kvalitne. Uchytenie je jednoduché a efektívne a vôbec nevadí, ak ho stále prehadzujete medzi bicyklami. Pogumovaná zadná časť má na starosti, že sa ani nepohne a ani vtedy, ak si to pustíte náročným terénom. Svetlo som neraz zablatil a následne normálne umýval hadicou a žiadna vlhkosť sa dnu nedostala. Jediných kritickým miestach je v podstate USB nabíjanie, ale vďaka tomu, že je krytka v zadnej časti, prítlak k sedlovke sa postará, aby spoľahlivo plnila svoju funkciu.



Nabíjací konektor vyzerá ako klasický micro USB, ktoré sú všade okolo. Keď som tam ale skúšal použiť káblik od mobilu, nechcel zapadnúť, a to som skúsil viacero. Zrejme je tam nepatrný rozdiel, takže nabíjal som vždy cez originál. Plné nabitie trvá cca 3 hod. a o stave vás opäť informuje malá dióda svojím blikaním. Akonáhle svieti nazeleno, je všetko pripravené na 100%. Samozrejme, ak potrebujete vyraziť skôr, nemusíte čakať a odpojiť nabíjanie skôr – baterke to nijako neuškodí.

Udávaná výdrž vyššie je vrátane zapnutého laseru a je viac než dostatočná a vďaka množstvu režimov sa môžete ľahko prispôsobiť – aj tie s menším výkonom sú podľa mňa stále výborne viditeľné. Osobne mi najviac „efektívne“ prídu tie blikajúce, ktoré dokáže zaujať aj v prípade, ak je vonku ešte viac svetla. Práve šero, prípadne hmla vedia byť najviac zradné a práve tam prídu vhod tie extra „výboje“.

Plusy:

  • imaginárna ochranná zóna, ktorá naozaj púta pozornosť
  • viac než dostatok výkonu aj bez laserov
  • dobrá viditeľnosť aj mimo vyslovenú tmu
  • prevedenie a konštrukcia vrátane upínania

Mínusy:

  • pre niekoho väčšie rozmery
  • do konektoru pasuje len originál USB (prípadne som skúšal nevhodné tipy)




Zhrnutie


Celkovo vo mne svetlo zanechalo naozaj výborný dojem - či už svojím prevedením a samozrejme funkciami. Aj bez samotných laserov je viditeľné viac než dosť a ich prítomnosť je veľmi dobrým bonusom navyše – hlavne pre ortodoxných nočných jazdcov, ktorí sa nevyhýbajú ani komunikáciám. To isté oceníte aj v prípade každodenného dochádzania do práce/školy, ak tento spôsob dopravy využívate. V týchto prípadoch mi o niečo vyššia cena nepríde ako výrazná prekážka v rámci hesla „safety first“...

Cena svetla je cca 59 €, dovozcom na Slovensko je Sloger a viac informácií nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up16thumb_down comments 19 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lezyne Micro Drive Pro 650 XL – šikovné svetlo s diaľkovým ovládaním

Test: Lezyne Micro Drive Pro 650 XL – šikovné svetlo s diaľkovým ovládaním

V súčasnosti je na trhu obrovské množstvo osvetlenia s rôznym určením, pričom sa výrobcovia predháňajú v tom, ako sa od konkurencie čo najviac odlíšiť. Nemecký výrobca Lezyne do svojej ponuky zaradil svetlá s možnosťou diaľkového ovládania.
Test: Lezyne Pressure Over Drive - pumpa, ktorú už nevymeníte

Test: Lezyne Pressure Over Drive - pumpa, ktorú už nevymeníte

Tento nástroj od nepamäti patrí k výbave každého cyklistu. Lenže nie je pumpa ako pumpa! O tej z dnešného článku by sa však dalo pokojne povedať, že je to Rolls-Royce medzi pumpami.
Test: Lezyne Super PRO GPS – cyklopočítač so slušnou výdržou

Test: Lezyne Super PRO GPS – cyklopočítač so slušnou výdržou

Jedna z prvých vecí, ktorú som si hľadal do výbavy, keď som s cyklistikou začínal, bol cyklopočítač. Veď všetci chceme poznať údaje z jazdy, prejdený počet kilometrov a podobne. Lezyne Super PRO GPS však toho ponúka ďaleko viac.
keyboard_arrow_up