Test: Lezyne Laser Drive – nielen efektná laser show

Test: Lezyne Laser Drive – nielen efektná laser show

18 komentárov

Imroman 24.02.2018 15 fotografií   Test Lezyne Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Svetlo Osvetlenie Jesen Zima Jar Vybava

Výrobcovia dnešných svetiel sa snažia v prvom rade pridať lumeny, predĺžiť výdrž alebo zmenšiť hmotnosť. Lezyne snahu o maximálnu bezpečnosť trochu vylepšilo a viac sa dozviete v článku.

 

Hlavnou myšlienkou nie je len byť videní, ale rovnako vytvoriť akúsi „imaginárnu“ ochrannú zónu. Predsa len, ak vás vodič vidí, no pritom doslova lizne spätným zrkladom, radosť určite mať nebudete. Lenže, ako to dosiahnuť? Svoje riešenie predstavil Lezyne v podobe zadného svetla s názvom Laser Drive.

Musím sa priznať, že keď som o tom počul prvýkrát, trochu som nechápal, ako to vlastne bude vyzerať. Druhou vecou, ktorá mi napadla bude, že sa mi do rúk dostane nespratná opacha použiteľná akurát na štýlové fotky bez praktického využitia... nič také sa nekoná.



Konštrukcia


Celkom v očakávaní rozbaľujem balík od kuriéra a som naozaj zvedavý. Hneď ako prvé ma zaujme podarený tvar a dizajn. Svetlo je o niečo väčšie, ale vďaka kvalitnému prevedeniu na bicykli vyzerá dosť dobre. Čo si budeme hovoriť, pekný dizajn vždy poteší a rovnako má aj jednu psychologickú výhodu – vďaka nemu budete danú vec využívať čo najviac. Celkový tvar navyše ide v štýle „aero“ a bez problémov sa umiestni aj na tvarované sedlovky – veď Lezyne podporuje aj tím Lotto Soudal .



Každopádne je z kategórie väčších, o čom svedčí aj finálna hmotnosť 84 g. Celá zadná časť je tvorená protišmykovým materiálom, hlavné tlačidlo je na vrchnej strane a skryté pod gumou. Aj vďaka tomu je ako celok vodotesné, o čom svedčí štandard IPX5 (teda ochrana pred tryskajúcou vodou). Na sedlovku sa uchytáva pomocou gumeného popruhu s možnosťou prispôsobenia, čo mi príde ako rýchle, jednoduché a efektívne.



Nabíjanie prebieha pomocou USB konektoru a káblik je súčasťou balenia. Ako celok pôsobí svetlo naozaj odolne, nič nepuká ani „nevrže“ a verím, že vydrží aj nejaký ten pád na zem, čo ale testovať zatiaľ nechcem.

Funkcie a režimy


To hlavné sa samozrejme skrýva vo vnútri, resp. pod sklom. V tomto prípade sú to 4 diódy a 2 maličké, na bokoch umiestnené lasery. Všetko je riešené tak, aby bolo svetlo viditeľné aj pri bočnom pohľade. Zrejme vás zaujme svietivosť až 250 lumenov, čo je už naozaj slušná porcia svetla a najmä, ak sa bavíme o svetle zadnom.



Na výber je množstvo režimov, od ktorých závisí aj celková výdrž. Celkovo až 9 rôznych plus možnosť spomínaného laseru, ktorý sa dá zvoliť aj samostatne. Navyše sa dá ešte vybrať, či bude laser svietiť alebo len blikať. Myslím, že pre názornú predstavu poslúži najlepšie krátke video, kde som sa „preštukal“ všetkými možnými nastaveniami.



Ak si všimnete, tak najsilnejšia svietivosť 250 lumenov nie je pri stálom svietení, ale pri preblikávaní označenom ako „Day flash 1“. Vtedy sa skutočne neoplatí pozerať do neho priamo . Vlastne, neoplatí sa do neho pozerať vôbec, o čom svedčí aj nápis na svetle. V tabuľke nižšie nájdete výpis jednotlivých režimov s počtom lumenov a výdržou.



Výhodou je, že ak nájdete to svoje obľúbené nastavenie, svetlo si ho zapamätá do budúcna. Zapínanie prebieha pomocou dlhšieho stlačenia, cca 2-3 sekundy a následne už si klikaním volíte režim. Ak tlačidlo podržíte dlhšie, cca 5 sekúnd, dostanete sa k nastaveniu laseru – teda môžete ho vypnúť, alebo zvoliť z 2 režimov. Možno to znie trochu komplikovane, no je to celkom inuitívne a po chvíli už nad tým ani nerozmýšľam. Ešte pred samotným zapnutím si môžete overiť stav batérie krátkym stlačením, čo spustí 2 informačné diódy – zelená udáva takmer plnú kapacitu, kombinácia červenej a zelenej znamená cca 50%, čisto červená 30% a blikajúca červená 10% a menej. Dá sa tak veľmi rýchlo a jednoducho overiť kapacita, aby ste nezostali niekde visieť po tme...



Laserová show na cestách


Poďme rovno k tomu, čo svetlo zrejme najviac odlišuje – teda dvojica laserov. K čomu je to vlastne dobré? No okrem dobrej viditeľnosti zozadu, to okolo vás vytvára akúsi bariéru – teda najmä vizuálnu, aby vodič podvedome obiehal s väčším odstupom a pekne videl v akom smere sa pohybujete. Predsa len, tie čiary jednoducho upútajú pozornosť a zaujmú. Funguje to? Z toho, čo som mal možnosť pozorovať, tak evidentne táto laserová show pozornosť púta - vidno, že autá, ktoré ma obiehali veľmi často spomalili a vodiči pozerali, o čo sa jedná. Zrejme by som pozeral aj ja . A to je ten hlavný základ úspechu...



Stále ale platí pravidlo, že blbec sa vždy nájde a treba sa správať v prvom rade defenzívne a ostražito. Čo sa mi páči, tie čiary nie sú vytvorené len za vami, smerovanie laserov ich vytvorí po celej dĺžke vrátane dostatočnej rezervy. No a rovnako sa dočkáte celkom vysokej pozornosti pri prejazde okolitých dedín a miest. Samozrejme, čím väčšia tma, tým väčšia viditeľnosť laserov. V prípade šera sa ich účinok stráca. To ale nevadí, pretože na tieto prípady už slúži napr. blikajúci režim „day flash“ s 250-lumenovým maximom, ktorý dá o sebe dostatočne vedieť.



Ešte raz musím vyzdvihnúť celkovú konštrukciu, pretože svetlo pôsobí v ruke naozaj odolne a kvalitne. Uchytenie je jednoduché a efektívne a vôbec nevadí, ak ho stále prehadzujete medzi bicyklami. Pogumovaná zadná časť má na starosti, že sa ani nepohne a ani vtedy, ak si to pustíte náročným terénom. Svetlo som neraz zablatil a následne normálne umýval hadicou a žiadna vlhkosť sa dnu nedostala. Jediných kritickým miestach je v podstate USB nabíjanie, ale vďaka tomu, že je krytka v zadnej časti, prítlak k sedlovke sa postará, aby spoľahlivo plnila svoju funkciu.



Nabíjací konektor vyzerá ako klasický micro USB, ktoré sú všade okolo. Keď som tam ale skúšal použiť káblik od mobilu, nechcel zapadnúť, a to som skúsil viacero. Zrejme je tam nepatrný rozdiel, takže nabíjal som vždy cez originál. Plné nabitie trvá cca 3 hod. a o stave vás opäť informuje malá dióda svojím blikaním. Akonáhle svieti nazeleno, je všetko pripravené na 100%. Samozrejme, ak potrebujete vyraziť skôr, nemusíte čakať a odpojiť nabíjanie skôr – baterke to nijako neuškodí.

Udávaná výdrž vyššie je vrátane zapnutého laseru a je viac než dostatočná a vďaka množstvu režimov sa môžete ľahko prispôsobiť – aj tie s menším výkonom sú podľa mňa stále výborne viditeľné. Osobne mi najviac „efektívne“ prídu tie blikajúce, ktoré dokáže zaujať aj v prípade, ak je vonku ešte viac svetla. Práve šero, prípadne hmla vedia byť najviac zradné a práve tam prídu vhod tie extra „výboje“.

Plusy:

  • imaginárna ochranná zóna, ktorá naozaj púta pozornosť
  • viac než dostatok výkonu aj bez laserov
  • dobrá viditeľnosť aj mimo vyslovenú tmu
  • prevedenie a konštrukcia vrátane upínania

Mínusy:

  • pre niekoho väčšie rozmery
  • do konektoru pasuje len originál USB (prípadne som skúšal nevhodné tipy)




Zhrnutie


Celkovo vo mne svetlo zanechalo naozaj výborný dojem - či už svojím prevedením a samozrejme funkciami. Aj bez samotných laserov je viditeľné viac než dosť a ich prítomnosť je veľmi dobrým bonusom navyše – hlavne pre ortodoxných nočných jazdcov, ktorí sa nevyhýbajú ani komunikáciám. To isté oceníte aj v prípade každodenného dochádzania do práce/školy, ak tento spôsob dopravy využívate. V týchto prípadoch mi o niečo vyššia cena nepríde ako výrazná prekážka v rámci hesla „safety first“...

Cena svetla je cca 59 €, dovozcom na Slovensko je Sloger a viac informácií nájdete na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Sarinator 24.02.2018 (18:06)

nema wifi ani BT

 
danyH 25.02.2018 (19:18)

este by bolo fajn vidiet na fotke ci v realite aka je viditelnost laserov ked sa za tebou priblizuje svietiace auto. v tme je to isto parada ale reflektory auta asi dost znizia ak nie uplne potlacia tie pasiky na zemi. dik ak mas skusenost a das vediet, inak super vec pre vyssiu bezpecnost

 
fluider 26.02.2018 (08:36)

Mna by zaujimalo, ako tie laserove pasiky vidno, ak je na bicykli jazdec a sliape do pedalov. Tzn. ci jazdec nezakryva laserovy luc, pretoze ak ano, tak potom tie pasiky musia preblikavat.

 
Imroman fluider 26.02.2018 (11:18)

Ahoj, tie lasery su neprerusovane pri sliapani...nohy tomu nevadia.

 
identity78 24.02.2018 (17:21)

Konektor je nový typ USB-C, obojstranný konektor novej generácie.

 
Imroman identity78 24.02.2018 (17:55)

Vdaka za upresnenie...nikde som presnu specifikaciu konektoru nenasie.

 
martinsulovsky identity78 24.02.2018 (20:56)

To USB-C uz davaju aj na nove telefony takze toho bude zase plnaaa onaaaa 🙂

 
nostro66 martinsulovsky 24.02.2018 (23:32)

USB-C davaju na mobily uz dva roky

 
Imroman nostro66 25.02.2018 (09:07)

No ja mam Samsung Galaxy S7 Edge a ten tam nepasuje...a myslim, ze ma menej ako 2 roky.

 
nervak79 24.02.2018 (21:11)

3 hodiny trvalo nabitie s USB-C konektorom?To si ho musel nabíjať cez PC.Mobil s 3340mah batériou, mám cez USB-C nabitý za necelé 2 hodiny.Kapacitu batérie toho svetla som sa nedočítal, no isto bude menšia.A nabitie s 3A nabíjačkou bude podstatne rýchlejšie, ako spomínané 3 hodiny.

 
Robio nervak79 24.02.2018 (23:08)

Ano ale to nezavisi od nabijacky ale od nabijacieho obvodu v zariadeni a ked je nastaveny na maly prud tak to proste bude nabijat aj 3h. Robi sa to bezne, setris tym troska baterku a ani sa tak nezohrieva pocas nabijania.

 
nervak79 Robio 24.02.2018 (23:37)

Len v tom prípade stráca význam použitie USB-C konektoru a osadili by tam "lacnejší" konektor.Ideálne keby Imroman napíše, cez čo nabíjal.

 
Imroman nervak79 25.02.2018 (09:09)

Nabijal som cez original kablik, ktory som pichol do nabijacky na mobil a do siete...ono tie 2-3 hod je ale pre nabitie z "prazdnej nadrze".

 
Robio nervak79 25.02.2018 (12:01)

Ale Ccko nema vyhodu len vo vacsej zatazitelnosti ale aj v obojstrannosti, Nechapem ze sa to nepouziva vsade, lezie ma bezne usb nenormalne na nervy.

 
SB@RB 25.02.2018 (14:08)

Je vôbec na zamyslenie, prečo sa vôbec začali používať jednostranne USB keď obojstranne C-cko je okamžite logickou voľbou. Ale biznis co by sme ponukli o dva roky ak to ponúkneme hneď

 
mireq1 SB@RB 26.02.2018 (11:14)

Ono ked si vezmes tak obojstranny konektor musi byt logicky drahsi, lebo piny musia byt na oboch stranach, a na jednostrannom je len na jednej strane, cize je to lacnejsie riesenie, preto to nebolo hned.

 
sabother 25.02.2018 (17:47)

Takto svetlo som uz mal pred rokom z ebayu za cca 3 eura, tiez malo laser. Ale drziak bol mizerny. Pri jazde v terene sa odlomil a svetlo som stratil.

 
gegon 02.03.2018 (07:44)

...som boho zvedavi co to bude za zazrak lebo uz som tych zadnych sveteil znicil hodne, hlavne taka hodinova jazda v dazdi da na frak kazdemu zadnemu svetlu

 
Pridaj komentár