Test: Alpina S-WAY QWM+ alebo okuliare, na ktoré nemusíte myslieť

Okuliare najlepšie chránia zrak vtedy, ak ich pravidelne a radi nosíte, a to takmer za každých podmienok a pri väčšine aktivít. Práve tam smeruje Alpina s modelom S-WAY QWM+.

Asi netreba pripomínať, že pri aktívnom pohybe vonku dostáva náš zrak celkom zabrať. Či už je to žiarenie, vietor, alebo všetky drobné čiastočky správajúce sa pri vyšších rýchlostiach ako projektily. Na ochranu tu samozrejme máme okuliare a dnes si detailne priblížime model S-WAY QWM+ od výrobcu Alpina. Ten sa svojím zameraním a použitými technológiami radí do kategórie „pre náročných“, s potenciálom stať sa výborným spoločníkom pre cyklistiku, beh, lyžovanie a ďalšie dynamické športy.

Konštrukcia

Už na prvý pohľad je celkom jasné, že Alpina S-WAY patria do kategórie modelov s väčšími sklami. Koho zaujímajú presné rozmery, tak majú šírku 15 cm, dĺžku rovnako 15 cm a na výšku 5 cm. Aby to bolo komplet, uvediem aj hmotnosť 30,5 g, ktorá patrí do kategórie ľahkých.

Rámik z odolného plastu chráni sklá po celom obvode bez stredového mostíka, pre ničím nerušený pohľad. Usadenie na nose poskytne tvarovateľný nosník, rovnako tvarovateľné sú „nožičky“, vrátane protišmykovej úpravy. Zaujímavosťou je nastavenie celkového sklonu prednej časti v troch stupňoch, čo celkovo dáva široké možnosti individuálneho prispôsobenia.

Samostatnou kategóriou sú sklá, no v tomto prípade si zrejme ťažko želať viac. Sférické sklá sú označené ako QuattroVarioflex a kombinujú v sebe viacero prvkov. Tým základným je automatické prispôsobenie sa svetelným podmienkam v úrovni 1-3, teda okuliare sú fotochromatické (Varioflex). Zároveň majú polarizačný charakter, takže eliminujú neželané odrazy svetla napr. pri vode, alebo na snehu, takže vo výsledku vidíte ostrejšie(Quattroflex). Táto úprava je trochu odlišná ako pri klasických polarizačných okuliaroch, ktoré nie sú určené pre aktívny pohyb – celkovo sú svetlejšie, a teda použiteľné pri širokej škále podmienok. Okrem toho majú zrkadlový charakter (mirror) a nechýba im hydrofóbna vrstva, takže voda po nich rýchlo steká.

Nezabudlo sa ani na úpravu skiel proti zahmlievaniu z vnútornej strany. Zrejme netreba spomínať ochranu pred žiarením UVA, UVB, ale aj UVC. Reflexné sklá (mirror) okrem toho, že sú „cool“, chránia aj pred infra červených žiarením. Rovnako dôležitá je maximálna mechanická odolnosť skiel v prípade pádu alebo nárazu a ich netrieštivosť, pričom ich nie je možné pri modeli S-WAY meniť. Okuliare sú dodávané s pevným púzdrom, a samozrejme handričkou na očistu skiel.

Ako sedia?

V úvode som spomínal, že patria medzi modely s veľkými sklami, čo mám osobne veľmi rád. Ak si totiž raz na tento typ zvyknete, ťažko sa vracia späť. Nejde len o módu - celková ochrana, ničím nerušený výhľad, a v podstate nulové „podfukovanie“ pri vyšších rýchlostiach, alebo silnom vetre. Aby to všetko fungovalo, musia v prvom rade dobre sedieť. Prvé, čo ma upútalo keď som ich nasadil, bol pocit, že sedia doslova ako prikované – porovnávam to hlavne s podobným, „veľkým“ modelom okuliarov Oakley Jawbreaker. Celkový fit bol v tomto prípade tesnejší, plocha skiel je pritom porovnateľná a celkovo mi príde vzhľad o niečo viac univerzálny, aj mimo bike. Ale to už je vec osobného názoru a vkusu.

Nasadiť a zabudnúť

Okuliare som mal možnosť používať dlhú dobu a vyskúšať v podstate všetky možné svetelné podmienky a situácie. Tým nemyslím len na biku, ale aj pri behu, turistike, VHT, alebo počas skitouringu – tento model sa totiž prezentuje ako výrazne multišportový.

Ako prvé, čo si človek všimne po nasadení okuliarov, je ich miera skreslenia – teda aspoň v mojom prípade. Nič také sa ale nekoná, obraz je verný a nie je posunutý v žiadnom smere, čo vidno, keď si ich dáte rýchlo z nosa dole a zase späť. Vďačia za to sférickému prevedeniu, teda zorník je zahnutý v oboch smeroch - horizontálne, a taktiež vertikálne. Takéto zakrivenie imituje tvar oka a je zárukou minimálneho, až žiadneho skreslenia. Ďalšiu vec, ktorú si všimnete pri prvom intenzívnejšom stúpaní, je miera zahmlievania. Pokiaľ si na ne výrazne „nefuníte“, okuliare poskytnú stále jasný obraz, a to aj pri vysokej intenzite a vlhkom prostredí – samozrejme, všetko má svoje hranice, ale na 99 % s tým problém mať nebudete.

Ako som spomínal, sedia mi akoby trochu viac pri tvári, čo je výhoda z hľadiska stability, no trochu menej v prípade situácii, keď sa extrémne potím. Mám tým na mysli, keď vám padajú spod prilby kvapky potu, ktoré tak ľahšie skončia na vnútornej strane. Hydrofóbna úprava tomu výrazne pomôže, no ak je tých kvapiek veľa, už sa postupne stratí ostrosť. To ale neberte ako negatívnu vlastnosť, skôr ako kombináciu tvaru okuliarov a mojej stavby tváre s výraznejším čelom. Okuliare som preto nosil na najostrejšom sklone a v mojom prípade by som potreboval ešte trochu odklopiť. To platilo pri jazde na biku, kedy je človek v predklone a veľmi často skláňa hlavu. Pri inom športe som s tým žiadny problém nemal. A práve tam vynikla najviac ich vlastnosť pevného usadenia, takže napr. ani pri rýchlom behu v teréne sa nepohli. To isté platí aj v prípade VHT, alebo lyžovania, kde sa človek často s niečím „babre“, neustále sa zohýba, otáča, pozerá dohora, nadol a čosi rieši. Jednoducho na ne nemusím myslieť...

Výhody fotochromatických skiel asi netreba veľmi opisovať a hodnota stmavenia 1-3 mi príde univerzálna takmer na každé svetelné podmienky – môžete ich teda nasadiť a zabudnúť. Sklá sa vedia veľmi rýchlo adaptovať, čo si ale samozrejme nevšimnete, ak ich máte stále na očiach. Jediné, čo zistíte je, že ich môžete mať na hlave celý deň bez pocitu, že už akosi nevidíte, pretože ste v tieni, alebo slnko medzitým zašlo

Kombinácia s polarizačnou úpravou je bonus naviac, ktorý dotvára celkový ostrý obraz. A to najmä vtedy, ak ste pri vode, alebo na snehu. Vďaka týmto vlastnostiam sa z nich stali okuliare, ktoré som ráno nasadil a následne zložil z hlavy, a to až po „akcii“. A tým nemyslím len vtedy, keď svietilo slnko. Na hlavu som si ich dával vždy, pretože cítim, že moje oči nie sú potom príliš unavené. Hlavne, ak sa bavíme o celom dni napr. na snehu, ktorý sa neustále odráža, aj keď na neho nepečie slnko.

Rovnako nemám rád, ak mi do očí fúka, o čo sa dokonale stará samotný tvar a ich veľkosť – je jedno, či idete dole kopcom na biku, na lyžiach, alebo ste na horách a duje ako šialené. Takže na očiach boli v podstate stále, či sa jednalo o krásny deň, alebo bolo pod mrakom, či snežilo. A to aj vtedy, keď ostatní dávali tie svoje už dávno dole. A práve to považujem za najväčší prínos tohto typu okuliarov a skiel – teda kombináciu ich veľkosti, nízkej hmotnosti a prispôsobivosti. Máte ich jednoducho stále na očiach, bez ohľadu na podmienky, takže si neustále a bez pocitu obmedzenia chránite jednu z najdôležitejších vecí, ktorú máte – zrak.

O to lepšie, ak ešte aj dobre vyzerajú. Niekoho môže odrádzať absencia meniteľných skiel, ale po pomerne dlhom a veľmi aktívnom použití, nevidím ani jeden škrabanec, alebo poškodenie. Rovnako je celková konštrukcia odolná a v rukách budí výborný dojem.

Plusy

• kvalita skiel a ich optické vlastnosti
  • konštrukcia a nízka hmotnosť
  • pevné usadenie a možnosť prispôsobenia
  • vysoká miera ochrany a dizajn vhodný pre takmer všetky aktivity

Mínusy

• v mojom prípade stekanie potu pri jazde na bicykli v extrémnom teple

Model v prevedení QuattroVarioflex tvorí v podstate vrchol ponuky, čomu zodpovedá aj cena cca 199 €. Okrem matnej čiernej sú dostupné aj v bielom prevedení. Okrem verzie QWM+ so sklami QuattroVarioflex nájdete pri model S-WAY aj ďalšie, napr. bez polarizačnej úpravy (Varioflex) alebo ako klasické zrkadlové prevedenie (Mirror). Tam už je cena výrazne nižšia, pričom kvalitná konštrukcia a tvar zostáva. Okuliare Alpina dováža na Slovensko Sloger a viac informácií nájdete na tomto odkaze.