Test: Rock Machine Blizz CRB 70-29 – keď „škatuľkovanie“ naozaj nemá zmysel

Test: Rock Machine Blizz CRB 70-29 – keď „škatuľkovanie“ naozaj nemá zmysel

Veľmi ťažko budete pre tento model hľadať vhodnú kategóriu. Blizz CRB má potenciál vydať sa viacerými smermi a v každom z nich priniesť veľkú porciu zábavy. Čo mám presne na mysli sa dozviete v samotnom článku...

Musím sa priznať, že tento bike mi padol do oka hneď na prvom predstavení modelov 2018 koncom leta. Práve tam, kde sme robili aj nasledujúce video. Hneď si hovorím, že toto je presne bike, ktorý si predstavujem ako dokonalého spoločníka na všetky možné situácie. Hlavne na jazdenie v náročným podmienkach mimo sezóny, či ako prieskumníka rôznych terénov. Nechcem, aby to znelo divne, pre potreby dlhých maratónov ten tlmič spod zadku už nedám .

Pre niekoho to môže byť ideálny model v podstate úplne na všetko... a tým myslím skoro všetko – športové švihy, preteky, trail, jazdenie v náročnom teréne, prieskumy či zimné radovánky. Ako prvé samozrejme upúta možnosť voľby medzi 29-palcovým alebo 27,5-palcovým prevedením kolies vrátane rozmeru plus, no v detailoch je toho ešte oveľa viac.



Komponenty


Poďme si Blizz CRB 70 najskôr stručne predstaviť, než sa pustíme ďalej. Základ tvorí karbónový rám (undirectional carbon) a celkovo sú k dispozícii 3 veľkosti. Moja je samozrejme najväčšia, teda XL. Vpredu pracuje vidlica RockShox Reba RL so zdvihom 120 mm a diaľkovým ovládaním so štandardom boost. Ten samozrejme nájdete aj na ráme a o pevných oskách zrejme ani hovoriť nemusím. V podstate komplet prevodový systém je v rukách sady SRAM GX Eeagle s 34z prevodníkom a kazetou 10-50z. Brzdy naopak patria pod japonského giganta Shimano, konkrétne v prevedení BR-M6000 s kotúčmi o priemere 180 mm na oboch kolesách.

Tie sú kombináciou nábojov Bitex a 30 mm širokých ráfikov WTB STP i29 obutých do plášťov WTB Nine Line Race DNA o šírke 2,25. Predstavec a riadítka pre zmenu dodalo Race Face v „super“ oversized 35 mm prevedení, riadítka majú šírku 760 mm. Označenie Race Face Ride XC nesie aj sedlovka. Všetky tieto doplnky sú klasicky hliníkové. Cenovka pre tento model je stanovená na 1 999 €. Podrobnú špecifikáciu vrátane geometrie nájdete na tomto odkaze.



Chameleón


Už v úvode som spomínal, že máte na výber z dvoch priemerov kolies – 29 alebo 27,5 plus. Hneď poviem, že všetko čo píšem, platí pre 29-palcové prevedenie, kedže to mi prišlo pre moje použitie a jazdenie ideálne. Keď sa mi dostanú do ruky pluskové kolesá, určite napíšem update . Každopádne, kto by chcel ísť do širokých gúm rovno, môže zvoliť prevedenie Blizz 50 – 27 +, kde nájde rovno aj teleskopickú sedlovku v základnej výbave.

Úvodné zoznámenie


Už pri prvom rýchlom zoznámení mi tento bike skutočne padol do oka. Keď som ho uvidel vo veľkosti XL na stojane v Hrádku, bolo hneď vidno charakteristické rysi - dlhší rámový trojuholník, kratší predstavec, široké riadítka a položená vidlica. Čo ma upútalo najviac, bola celková masívnosť rámu a tvar, ktorému dominuje tzv. Shark Spine Evo koncept. Tie trubky sú skutočne poriadneho priemeru a celok pôsobí, že naozaj znesie. Hlavne oblasť hlavovej trubky a ku stredu sa rozširujúca spodná rámovka mohutná tak, že človek snáď nepotrebuje ani blatník.

Druhá vec, ktorá ma zaujala, je nízka hmotnosť. Predsa len, pri tej mohutnosti (nielen rámu, ale aj riadítok a pod.) sa človek podvedome pripravuje na činku, ale do vzduchu ide ľahúčko, v základnom setupe odhadujem kúsok cez 11 kg bez pedálov – viac o hmotnosti neskôr. Bike teda naložím a priveziem domov. Hneď ako prvé prehadzujem podložky a dávam nižšie predstavec, rovnako mením aj gripy za ESI. Tieto sú také isté ako na predchádajúcom Blizzarde a vôbec mi nesedia, keďže sú úzke a tvrdé. Hotovo... žiadne ďalšie ladenie nie je potrebné, rovnako obava z krátkej sedlovej trubky sa ukázala ako neopodstatnená. Na nových geometriách sa totiž často pre úpravu uhlov trochu skracujú, ale celkovo je rám vyvedený naozaj vysoko a ani ja s mojimi extra dlhými nohami nemám s vysunutím problém.



Hneď do blata


Ako prvé, čo ma zaujme, je posed, ktorý je pre moje potreby výborný. Cítim sa jednoducho pohodlne a stále dostatočne „športovo“. Na celkovo dlhší rám a tzv. progresívnu geometriu si zvykám v podstate okamžite, rovnako aj na poriadnu tuhosť celku pri naberaní rýchlosti. Keď sa pozriem na všetky tie oversized priemery na ráme, kolesách či kokpite, ani sa nie je čomu čudovať. Navyše, dodávané plášte majú jemný vzor a sú skutočne ľahké, takže po asfalte a tvrdom podklade doslova letia. Sú aj dosť „balónovité“ a pri správnom tlaku poskytnú naozaj dostatočné pohodlie. Čo im ale chýba, je trakcia... najmä teraz v zimnom teréne plnom blata a snehu.



Vzor sa rýchlo zanáša a pri náklone veľmi nepodrží, čomu sa treba prispôsobiť. Navyše majú klasické pätky a tenké bočnice, takže na bezdušáky sa nehodia. Každopádne, prvý poriadny výjazd po Súľove som si doslova užil a našťastie bicykel odfotil ešte na ceste do terénu. Potom to už bol skutočne mordor. A hneď sa ukázali výhody tých „moderných“ vecí ako jednoprevodník či boost. Okolo plášťov alebo stredu je toľko miesta, že nabaľovanie blata na ráme je skutočne minimálne. Je to proste tank, ktorý naletí do blata a zase z neho vylezie bez problémov, a takto stále dookola. Po 4,5 hodinách zaparkujem celý od poriadneho blata na svojom umývacom stanovišti. A zase úsmev na tvári, pretože celková jednoduchosť a množstvo priestoru robí umývanie skutočne bezproblémovým. Všade sa ľahko dostanete rukou, nič nezavadzia a za chvíľu je hotovo. Možno si myslíte, že tu vychvaľujem takú banálnosť, ale každý biker, ktorý vyráža do terénu bez ohľadu na podmienky, to nakoniec ocení .



Jazdné vlastnosti v základe


Poďme sa trochu pozrieť na základné jazdné vlastnosti, ktoré bicykel ponúka. Začnime pri jazde do kopca, pretože ten je vždy prvým, do čoho väčšinou narazíte. Celkovo je posed robený tak, že sedíte akoby viac nad stredom, vďaka čomu naozaj nie je problém sa do toho pekne oprieť aj v skutočnej stojke bez toho, aby sa dvíhalo predné koleso a netreba ani toľko „zobať“. Samozrejme, tomu pomohlo aj moje nastavene posedu, kedy šli riadítka nižšie. Keď k tomu prirátam Eagle, obmedzením sú skutočne len moje nohy – jednoducho povedané, je na ňom radosť dupať.

Ale čo nadol? Práve vtedy sa ukážu výhody geometrie, pretože máte proste istotu. Položenejší uhol, kratší predsavec a široké riaditká oceníte, akonáhle treba viac manévrovať a radi si dávate aj strmejšie úseky. No a vďaka nízkej hmotnosti skutočne nie je problém si občas poskočiť a dostať ho do vzduchu. Samozrejme, stále treba myslieť na to, že sa jedná o hardail a tie jednoducho chyby neodpúšťajú tak ako FS a ak zostanete sedieť, kde nemáte, budete potrestaní. Takto ako celok ho môžem smelo zaradiť skôr medzi športové „náčinie“ a s malými úpravami (UST gumy) sa môže postaviť na štartovú čiaru. Rovnako športové je aj sedlo s logom Rock Machine, ktoré mi tvarom sadlo. Aby sa ukázal skutočný potenciál biku, niečo tomu chýba....



Upgrade a odhalenie potenciálu


Kedže tento bike bude mojím pomerne dlhým spoločníkom, neváhal som s ďalšími úpravami – tie boli tri. Prvým bola výmena plášťov za 2,4 široké Maxxis Ardent EXO TR. Na ráfiky som 2-krát omotal pásku (keďže sú široké ako svet) a bez problémov nasadil plášte bez duší. Druhou vecou bolo zhodenie diaľkového ovládania vidlice. Tá je dostatočne progresívna a nehúpe, takže celá tá veľká plastová a neforemná vec bola viac-menej zbytočná – akurát na dlhšie stúpania sa hodí zamknúť, ak si chcete dať úsek na stojáka. Kamarát Majo mi Motion Control upravil na manuál a lock teraz kontrolujem z korunky pomocou páčky vytvorenej zo sťahovacej pásky . Vďaka tomu sa vytvorilo aj miesto na kľúčový uprgade – teleskopickú sedlovku PRO Koryak s diaľkovým ovládaním. Na tú je samozrejme rám pripravený, akurát je potrebné pre prvotné natiahnutie kábla dať von stredové zloženie. V tomto setupe s rezervnou dušou na ráme, košíkom a pedálmi, ukázala váha cca 12 kg.



Zábava ako má byť


Ako sa tieto zmeny podpísali na celkovom správaní? Poriadne... Razom som mal v rukách stroj, na ktorom som si mohol zadupať v obľúbených stúpaniach a už od polovice kopca sa tešiť na cestu nadol. Maxxis Ardent sa radia viac medzi univerzálne AM prevedenie, no aj to bolo pre mňa viac než dostatočné, aby som sa mohol do zákrut oveľa viac položiť. Či už na blate, snehu a všetkých možných kombináciách. Ale hlavným dôvodom, aby to fungovalo, bola teleskopka. Vďaka nej bike odhalil kompletne svoj zjazdový potenciál – či už sa jednalo o zasnežené traily, klopenky na suchu, strmé technické úseky, zasneženú zjazdovku a pod. Nebudem tu detailne opisovať, ako veľmi ma jazdenie z kopca bavilo a najmä také to „hranie“ sa s terénom.



Bike toho v technických úsekoch umožní naozaj veľa a doslova vás núti si posúvať limity. Keď ste dole, stačí stlačiť páčku, sekundu počkať a zase môžete začať dupať do kopca. Stále veľmi dobrá hmotnosť totiž na tejto chuti nič neuberá. A hlavne, ak veľmi radi jazdíte aj tam, kde treba občas potlačiť, nosiť a pod. Neváhal som, bike vzal jeden zimný deň na chrbát a vyšiel na obľúbený kopec v Malej Fatre, čo je slušná porcia nosenia. Rozdiel oproti hliníkovému FS predtým bol naozaj obrovský – veď cestou nadol som si ešte niektoré úseky znovu vyšliapal. Tam totiž zo mňa strieľali endorfíny na všetky strany...

(ospravedlňte zvukové efekty)

Zhrnutie


Zrejme by bolo dobré uviesť dôvod, prečo som z toho biku taký natešený. Je to jednoduché – do ruky sa mi totiž dostal stroj, ktorý je ľahký, tuhý a je radosť na ňom „trénovať“. Dostať sa na kopec, prípadne k obľúbeným technickým úsekom v horách, doslova láka vyraziť, a to nehovorím o nosení, čí tlačení. Cestou nadol zase ponúka (po pár úpravách) poriadnu porciu zábavy a hlavne v technickom/hravom teréne – najviac mu sedia rôzne strmé a hravé traily, kde to je skôr o výbere stopy, ako o tom sa bezhlavo pustiť nadol. Pri tom všetkom je stále celok jednoduchý na údržbu a umývanie a bez problémov zvládne aj preteky, ak bude treba. Áno, stále sa jedná o hardtail, takže v zjazde nemôžete tak „prasiť“ v rýchlosti a musíte viac pracovať, ale to na zábave neuberá. K tomu všetkému je potrebných pár úprav a nejaká tá investícia.



Každopádne, ostatné komponenty sú rovnako dôvod, prečo ma jazda bavila. Ak sa na ne pozriete bližšie, sú naozaj kvalitné a spoľahlivé bez slabého miesta. Zrejme každého hneď zaujme sada GX Eagle, o ktorej som už písal samostatne, takže viac nájdete na tomto odkaze. Chváliť brzdy Shimano je ako nosiť drevo do lesa a platí to aj pre nižšie verzie - navyše, 180 mm vpredu a vzadu sa len tak neupečie. Odolné kolesá a široké ráfiky umožnia stabilný profil aj poriadnej gumy, náboje Bitex sú ľahké a odolné. No a doplnky Race Face XC vydržia podľa mňa večne a majú výbornú ergonómiu – hlavne teda rajdy. Podľa mňa jedinou nevýhodou je o niečo vyššia hmotnosť, funkcia a odolnosť sú na 100%. Samostatnou kapitolou je vidlica Reba – v základnom nastavení poteší najmä športových jazdcov, pre lepšiu citlivosť to chce doladiť jej progresivitu (uvidím časom). Osobne s jej tuhosťou nemám žiaden problém, väčšie skoky a pod. veci nie sú moja parketa, takže k tomu sa vyjadrovať nechcem. Verím, že naozaj agresívny jazdci na jej limity v náročnom teréne narazia....



Zrejme si poviete, ako tento text naťahujem, lenže tento bicykel má toľko rôznych podôb a vlastností, že kratšie sa to ani nedalo – a to som ešte neskúsil pluskový variant kolies . Jednoducho si ho môžete doladiť od športového náčinia, cez zábavný all-mountain, až k zimnému špeciálu. Myslím, že práve takéto bicykle sú ďalší dôvod, prečo majú ľudia stále v obľube HT a tento koncept má čo ponúknuť. Hlavne, ak zoberiete v úvahu cenu, ktorá mi pri daných komponentoch a vlastnostiach príde naozaj výborná. Vďaka tomuto „mixu“ má bike stále láka do terénu a jedno, či tam je sneh, blato, mokro, sucho alebo všetko v jednom – hlavne som tam .

Plusy:

  • ľahký a tuhý rám s vydarenou geometriou a všetkými modernými prvkami
  • rozumne zvolené komponenty bez slabého miesta (sada Eagle, brzdy Shimano...)
  • poriadne široké ráfiky a tuhé kolesá
  • možnosť voziť 29 balóny alebo siahnuť po 27,5 plus
  • tréningový spoločník aj „fun allmountain“ v jednom
  • čistenie a celková údržba

Mínusy:

  • pôvodné plášte – až moc rýchly vzor a hlavne nemožnosť ich nasadiť ako UST
  • diaľkové ovládanie zamykania – skôr to zavadzia a zbytočný kábel navyše
  • plný potenciál sa prejaví s teleskopkou, takže to chce ešte investíciu (každopádne plusková verzia ju má v základe)

Cena modelu Rock Machine Blizz CRB 70-29 je 1 999 €, dovozcom značky Rock Machine na Slovensko je Sloger.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up25thumb_down comments 35 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Značka Rock Machine predstavila pre rok 2021 nový model Blizz TRL – agresívnejšiu verziu roky používaného Blizzu. Viac o ňom sa dozviete v nasledujúcom teste.
Test: Marin San Quentin 1 – hravý hardtail do 900 €

Test: Marin San Quentin 1 – hravý hardtail do 900 €

Pri možnosti testovať bicykel San Quentin od značky Marin som ani chvíľu neváhal, nakoľko je to hravý bicykel s 27.5 kolesami určený (nielen) na trailové jazdenie.
Prečo som v zime vymenil enduro za hardtail?

Prečo som v zime vymenil enduro za hardtail?

Zimné obdobie je oproti letnej sezóne pre väčšinu bikerov nočná mora. Jazdenie, ktoré je spojené s hodinami údržby a čistenia bicykla, si určite už vyskúšal takmer každý.
keyboard_arrow_up