Tip na výlet: Bosna a Hercegovina - zážitky z "bombovej" krajiny

Bosna a Hercegovina je hornatá krajina s obrovským turistickým potenciálom, ale kvôli početným mínam z vojnového obdobia 1992-1995, je pre turistov a horských cyklo-turistov stále akési obávané tabu.

Strávil som kvôli práci v Bosne v okolí Sarajeva pár mesiacov. Tak som mal šancu spoznať túto krásnu krajinu s prívetivými a zhovorčivými ľuďmi. A samozrejme, že som si tu dotiahol aj bike, takže najskôr som začal pátrať po bezpečných turistických chodníkoch v okolí. Neskôr som spoznal komunitu miestnych jazdcov, čo je vždy veľká výhoda. Rovnako odporúčam aj aplikáciu Trailforks, kde nájdete všetky bezpečné a pekné traily v tejto oblasti s ich pomenovaním, náročnosťou, dĺžke, fotkami, či videami.

Začnem najväčším strašiakom návštev bosanských lesov - mínami a nevybuchnutou muníciou. V dnešných dňoch je obrovská snaha o rozvoj turizmu. Je vybudovaných množstvo turistických chodníkov, po ktorých je pohyb bezpečný. Niektoré pohoria sú nekontaminované, alebo len čiastočne. Oblasti, kde sú chodníky, sú prevažne bezpečné. Prečo prevažne? Bohužiaľ, míny ako všetko, čo sa na zemi a v zemi nachádza, sa vplyvom pôsobenia dažďov, záplav, erózie, či snehovej pokrývky môže pohybovať. Ak sa teda v okolitej oblasti mínové polia nachádzajú, treba si dávať pozor a mať oči otvorené. Medzi najzamínovanejšie pohorie, kde síce relatívne chodníky sú, patrí Treskavica. Mínové polia sú poväčšine označené červenými tabuľami, ale netreba sa na to spoliehať. Odporúčam konkrétne miesto preštudovať na mapách v linkoch úradov, ktoré majú odmínovanie na starosti, prípadne kontaktovať napr. Veľvyslanectvo Slovenskej republiky v Sarajeve, či miestne turistické kluby. Viac informácií sa dozviete aj na tomto odkaze.

Čo robiť, ak by ste sa pri potulkách Bosnou ocitli v kontakte s mínami, tak určite si pred návštevou preštudujte viac informácií na thedisastertourist.com alebo wikihow.com

Nebojovalo sa všade a veľa miest je "čistých", preto by bolo škoda túto krásnu a hornatú krajinu nenavštíviť. Ja sa zameriam hlavne na okolie Sarajeva a bezpečné miesta, ktoré som počas mojej návštevy spoznal.

Najprístupnejšie a najbližšie miesto od Sarajeva, s množstvom turistických a MTB trailov, je vrch Trebevič (1 627 m.n.m.). Na jeho vrch vedú dve staršie asfaltové cesty, ktoré sa ku koncu menia na šotoliny a turistický chodník. Dobré štartovné a orientačné miesto je hotel Pino, ku ktorému sa dá dostať po ceste bicyklom, alebo pri ňom zaparkovať auto. Pivko si v hoteli ale nepýtajte, je to nealkoholický hotel, ale v ich wellnese sa môžete dať dobre dokopy .

Od neho začína výstupová cesta č.1 na vrch a značený turistický chodník, ktorý tvorí skratky výstupovej starej asfaltky. Asi v polovici je miesto zvané "Dobre Vode", kde si môžete doplniť pitnú pramenitú vodu.

Pokračujeme v miernom stúpaní starou asfaltkou. Tá sa po pár zátačkách mení na šotolinovú cestu. Pod vrcholom je z nej turistický chodník, ktorý sa svojim charakterom „zig-zag“ dá pekne vystúpať.

Po zhruba polhodinke od "Dobre Vode" sa ocitnete na vrchole Trebeviča s krásnymi výhľadmi.

Tu máte s bicyklom viac možností ako dolu, záleží, aký štýl preferujete. Ak nechcete zísť tou istou cestou a uprednostníte skôr terén, je na výber korenistý, značený, či turistický chodníček. Respektíve, celá spleť singletrailov, o ktorých napíšem nižšie. Väčšina vás dovedie do blízkosti spomínaného hotela, alebo do strediska Brus, asi 2 km od hotela. Cez víkend tam určite stretnete miestnych ochotných a zhovorčivých bikerov, ktorí poväčšine hovoria anglicky, teda pokiaľ by vám Bosančina robila problémy .

Výstupová cesta č.2 na vrch Trebeviča, je stará asfaltka a neskôr poľná cesta, na ktorú sa odbočuje asi 2 km pred hotelom Pino. Ak pôjdete zo Sarajeva po hlavnej ceste, je tam značka "Vrh Trebeviča". Po ceste sú dve odbočky, na oboch sa držať vľavo a stúpanie vás obdarí krásnymi výhľadmi a poteší menšia frekventovanosť ľudí a áut.

Ak nazriete do aplikácie Trailforks, nájdete tam z vrchu Trebeviča 5 trailov strednej - modrej obtiažnosti. Po tom, čo mesto zakázalo prístup do lesov Trebeviča pre autá, motorky a bicykle, si miestni zjazdoví nadšenci u mesta oficiálne vybojovali výnimku pre bicykle a svoje traily. Pozrime sa teda na jednotlivé singletraily.

Prvý a najdlhší - "Trebevič Trail", je vlastne turistický chodník z vrchu po výstupovej trase č.1. Má 4,6 km s klesavým charakterom a končí pri hoteli. Ďalší má názov "Trebevič Logosoft", má dĺžku 2,26 km a rovnako klesavý charakter. Začína v 3/4 výstupovej trasy č.2 vrstevnicovým turistickým chodníkom, a podľa Trailforks sa napojí na zjazdový trail, ktorý by si už zaslúžil čierne značenie. V mieste napojenia je možnosť pokračovať turistickým chodníkom na miesto "Dobre Vode" a na turistický chodník "Trebevič Trail".

Ak si chcete naplno vyskúšať svoje zjazdové schopnosti, tak si vyšliapnite výstupovou trasou č.2. Ešte vyššie, skoro až pod vysielač ku štartovacej rampe downhillového trailu. Na ňom sa mimochodom tohto roku konal pohár UCI triedy C2 s názvom "Treba DH".

Keď pôjdete prvýkrát dolu, tak choďte opatrne, pretože cesta obsahuje pár prudkých pasáží s uvoľneným povrchom, rôzne skoky, dropy a pri vlhku to na koreňoch dosť šmýka.

Zjazdová trať končí pár metrov nad hotelom Pino a nižšie si môžete pozrieť video z druhej polovice DH trate.

Ďalej sa výstupovou trasou č.2 môžete povoziť po chodníčku s názvom "Artillery Position", ktorý čo-to naznačuje o pozíciach v obliehanom Sarajeve. Ten má dĺžku cez 800 m, jedno krátke stúpanie, až prídete na križovatku so zjazdovým trailom, alebo sa dá stočiť do ľava na trail "Three Fools", ktorý vás po 1,3 km klesaní privedie na turistickú chatku "Napredak".

Od miesta "Dobra Voda" sa môžete napojiť na 1,8 km dlhý AM/XC lesný trail s príznačným názvom "Krčmarica", ktorý zase naznačuje jeho ukončenie pri reštaurácii v oblasti Brus.

Pokiaľ ste vystúpali zo Sarajeva po ceste na dvoch kolesách, čo aj odporúčam, čakajú vás zaujímavé zjazdíky. Ako to voláme my - čerešničky na torte . Môžete si vyskúšať skoro kilometer dlhú adrenalínovú jazdu starou bobovou dráhou, pozostatok olympiády v Sarajeve z roku 1984. Bacha, aby bola suchá, inak to v nej môže poriadne šmýkať.

O tejto atrakcii sa písalo aj v našich médiách, kde si môžete pozrieť aj video.

Z konca bobovej dráhy sa potom môžete spustiť viacerými cestami. Ak máte odvahu, môžete vyskúšať skoro kilometrový, čierne značený trail, s veľavravným názvom - "Bone Fracture". Obsahuje prudšie pasáže s uvoľneným povrchom a zákrutami, čo sa zrejme nejednému bajkerovi vypomstilo. A nakoniec sa môžete obliecť do dresu Filipa Polca a vyskúšať si city downhill na vlastnej koži, všetky cesty vás dovedú úplne dole do centra Starého Gradu Sarajeva. Úzke uličky plné otočiek, kadejakých múrikov a schodov. Pozor len na typickú miestnu nástrahu - všadeprítomný Golf II.

Toľko k prvému dielu o MTB v Bosne a Hercegovine. Celá bikerská scéna sa tu len rozbieha, ale po tom, čo som tu aj peši prešiel, si myslím, že to má ohromný potenciál a budúcnosť. Ďalší diel potulkami v okolí Sarajeva príde čoskoro.