Jaroh ospravedlňujem sa. Od miesta nehody, čo som videl fotky je to k prechodom na Suchom mýte cca 175m, nie 75m. Veľmi sa ospravedňujem za to, že mi tam ušla tá 1 pred 75 a ja som si to nevšimol, keď som to večer písal. A k podchodu je to cca 75m nie 50m, tam som sa sekol o 25m Prosím potrestaj ma za to. Na nadchod, ako idú električky je to cca 200m. Dával som to z hlavy a cca som trafil. Nabudúce si to radšej asi najprv pomeriam na Google maps, aby si s tým nemal problém, že 1m hore dole, lebo chudák chodec nemá žiadnu možnosť ako do 250m od miesta nehody bezpečne prejsť cez tú cestu. Pokiaľ má pani problém s chôdzou, mohla nastúpiť na autobus na Zochovej a vystúpiť na Hodžovom námestí. Je tam tiež prechod so semaforom a podchod.

Aby sme sa vrátili k danému prípadu. Pani prechádzala na mieste, kam sa mohla dostať len 4 možnými spôsobmi. Išla cez Župné námestie medzi Kapucínmi a Najvyšším súdom, teda musela prejsť okolo podchodu, alebo prichádzala zo smeru od zastávky Zochova, teda zase musela prejsť okolo podchodu. Tam mohla využiť aj nadchod ako ide električka v tom prípade. Tretia možnosť, pani išla v smere od Suchého mýta, kde je svetelne riadený prechod, je tam možnosť použiť alternatívne prechody, ak by náhodou bol ten 1 nefunkčný. Posledná možnosť, prišla po Veternej. Čo je 100m k prechodom na Suchom mýte, 150m k podchodu na Zochovej. Stále je tu možnosť, že pani prechádzala so strany Pilárikovej. Ako sa tam mohla dostať? Išla zo Zochovej, rovnobežne so Staromestskou, teda musela prejsť okolo svetelne riadeného prechodu. Išla po spojnici Panenská-Lýcejská-Konventná cez to veľké parkovisko pri veterinárovi, ďalšia možnosť, došla po Zochovej ulici, kde išla okolo podchodu, po Kozej, zase išla okolo podchodu, alebo došla zo Svoradovej, kde mohla využiť buď nadchod ako idú električky, alebo by išla okolo podchodu ako je zastávka Zochova. Prípadne, ešte mohla vystúpiť z autobusu na zastávke Zochova. V každom prípade mala v blízkosti minimálne 1 bezpečnú trasu, ako prejsť Staromestskú. Od miesta nehody do max 250m sú 3 bezpečné možnosti prechodu.

Edit. A aby som nezabudol, medzi plotom ako sú zastávky Zochova a vjazdom do podjazdu ako sú múriky je cca 90m neprehradenej cesty. Asi by teda v záujme bezpečnosti bolo dobré dotiahnuť ten plot až do podjazdu. Lebo bežne tade ľudia prebehujú. Ja by som ho dokonca potiahol až po križovatku na Námestí 1. mája, lebo ľudia prebiehajú v tom úseku ako je Banskobystrická až po Kollárko.
05.11.2022 - 15:08:30
00
Spomaľovať vodiča tým, že mu do cesty kladiem úplne zbytočné hádanky a rébusy alebo zahltím značením je predsa hlúposť. Teraz nemyslím Staromestskú, čo je absolútne centrum mesta preťaté zdedeným a hlúpo navrhnutým hlavným ťahom, ale bavíme sa všobecne. Pokiaľ je na ceste päťdesiatka alebo osemdesiatka, má byť navrhnutá tak, aby v tej pätdesiatke (alebo osemdesiatke) dokázal vodič vnímať aj dianie okolo seba.

A že tam za dobrých podmienok ide o 10-15 kmh rýchlejšie? No a čo? Celé je to o mentalite masy a o rešpekte. Na SK/CZ každý jeden rešpekt vyžaduje, ale málokto je ochotný poskytnúť ho inému. A tak to vyzerá. Keď som načal ten Island - tie spomínané radiály majú osemdesiatku, ale vôbec nikto nerieši, keď sa tam za dobrých podmienok jazdí trebárs 90 km/h, pretože vodiči sú jednoducho ohľaduplní a ostatných účastníkov rešpektujú. Keď je šmykľavo, horšie počasie alebo nejaké odstavené auto, všetci spomalia a nikto, naozaj nikto tam potom nemyšičkuje ani nerobí nejaké nebezpečné a ohrozujúce manévre. Pritom to, že sa tam jazdí rýchlejšie, si môže každý pozrieť na online dopravnej mape - aj policajti. Ale prdia na to, sú tam, kde sú naozaj potrební. Čo je v drvivej väčšine medzi ľuďmi v sídliskách a rezidenčných štvrtiach, ak vôbec...
Príloha:
rychlost.jpg
rychlost.jpg 140.74 KiB thumb_up0thumb_down


Na oplátku - ak je niekde výstražná značka alebo znížená rýchlosť, je to preto, že tam naozaj niečo hrozí, a tak tam každý zvýši ostražitosť a prípadne spomalí. Jednoducho je to iná mentalita, iné nastavenie mysle. Ťažko sa to vysvetľuje niekomu, kto s tým nemá skúsenosť :-D Btw, je tu kopec Poliakov (ca. 50-tisícová menšina), no napriek tomu, že na SK je „poľský vodič“ nadávka, na Islande jazdia aj oni v drvivej väčšine slušne. Lebo je to proste príjemnejšie.
05.11.2022 - 15:28:36
01
wawrikobávam sa, že idem do témy, ktorá presahuje zameranie a formu tohto fóra, pretože si vyžaduje long read v oblasti fyziky, psychológie, urbanizmu, politiky, ekonomiky atď ... a to sa tu nenosí. Preto to risknem a vyslovím iba dve skratky:

Skratka 1:
Spomaľovanie vodiča dizajnom ulice nie je hlúposť, ale jediná cesta ako spomaliť vodiča tam, kde ho potrebujem spomaliť. Značky ani výchova nepomáhajú. Existuje ešte jedna cesta a tá práve prichádza - technické spomalenie áut priamo ich softvérom, ale to je ešte nadlho, zatiaľ čo dizajn ulíc sa dá meniť rýchlo.
A prečo spomalovať? Mýliš sa v tom, že nie je rozdiel, či ideš rýchlejšie, ako treba. Jednak nižšia rýchlosť znamená menej nehôd. A jednak - sú to plné gúgle - je už dávno zistené a stovkykrát preukázané v najrozličnejších podmienkach, že aj nepatrný nárast rýchlosti v prípade nehody signifikantne zvyšuje jej následky. V zásade sa môžeš v rôznych variantoch dočítať, že ak zrazíš chodca rýchlosť 30km/h, tak jeho šanca prežiť je 90%, pri 50 km/h je to 50% (ale často sa uvádza ešte menšie percento), ale pri 60 km/h je to už iba 10% (mimochodom, aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa pred pár desaťročiami znížila maximálka v obci zo 60 na 50 km/h). To platí pre závažnosť následkov nehôd vo všeobecnosti - teda menšie rýchlosti znamenajú menej mŕtvych, menej zranených a menšie materiálne škody.
K tomu ešte environmentálne dopady, ale vôbec nemám ambíciu, že by ich niekto na tomto fóre akceptoval.


Skratka 2:
To, čo píšeš, teda upozorňovanie vodičov na neuralgické miesta a ich spomaľovanie značkami, je presne to, čo už dnes škodí. Pretože časom sa celá spoločnosť naučila, že nejaké problémové miesto je iba tam, kde je to označené a na tam, kde nie je, tam si netreba dávať taký pozor. To jednak nefunguje samé so sebe, pretože auto je smrtiacim predmetom vždy, keď sa hýbe a neexistuje miesto, kde by počas jazdy nebolo smrtiacim predmetom. Iste, na menej problémových miestach je menej nehôd, ale stále sú tam nehody a tie majú svoje dôsledky.
No a jednak nie je v silách správcov komunikácií, aby označovali a udržiavali značenie všetkých problémových miest. A už vôbec nie na Slovensku, tu správcovia ciest a polícia nevedia ani len identifikovať všetky problémové úseky, nieto ich ešte označovať, ale to je už iná téma.

Nejdem to ďalej rozpisovať, bolo by o čom, ale podstatu som napísal.
05.11.2022 - 17:02:12
03
scarinko napísal:
Hmm ale teda zas sa citil niekto nesmrtelny
V tom dazdi a po tme chodit cez tu 6 prudovku, to je na darvinovu cenu

vážne by si mali chodci uvedomiť že vodič auta ich nemusí vidieť a dať si aspoň reflexnú pásku...dnes idem autom potme v daždi,oproti auto ktoré mi svietilo do očí,zrazu predo mnou človek prechádzajúci cez cestu poza to auto...ísť rýchlejšie asi ho naberiem...
05.11.2022 - 17:56:26
02
Jaroh: Ja predsa nespochybňujem, že vyššia rýchlosť nehody znamená horšie následky. Ale tvrdím, že zahlcovať vodiča zbytočnými obmedzeniami a odpútavať pozornosť zlým návrhom komunikácie, parkovania či križovatiek, je presný opak toho, čo by zvýšilo bezpečnosť dopravy.

Napríklad toto je islandská škola, kam chodil môj šarkan. Je tam tridsiatka - a väčšinou sa tam 30 aj jazdí. Občas 40, veľmi veľmi sporadicky 50 - no nikto to nerieši, lebo v tých jednotlivých prípadoch to nie je nebezpečné, trebárs sú prázdniny.
Príloha:
skola.jpg
skola.jpg 107.48 KiB thumb_up0thumb_down



A prečo to nikto nerieši? Lebo sa tam nikdy nič nestalo ani nestane. Po prvé, všimni si ten rozhľad vodiča - vidíš celé sekundy dopredu, či tam nejaké dieťa alebo chodec je. Po druhé, nikde nemáš popri ceste pohádzané zaparkované autá - parkovanie je riešenie v úplne inej časti, vpravo v sídlisku alebo vľavo za školou. Po tretie, priechody na začiatku a na konci zóny sú len cez jeden jediný jazdný pruh, nespomínam si, že by na Islande bol akýkoľvek priechod pre chodcov cez štyri pruhy a bez ostrovčeka, ako je to úplne bežné na Slovensku a je to čistý generátor nehôd. A po štvrté - tridsiatka je iba v zóne okolo školy, čo je tá sivá budova vľavo, na mieste kamery je už päťdesiatka, takže auto môže rýchlo prísť aj odísť. Nikto neobťažuje vodiča zníženou rýchlosťou na mieste, kde to netreba, takže sa potom nemusí ponáhľať na miestach so zvýšeným pohybom chodcov.

A teraz si to riešenie porovnaj s akoukoľvek novovybudovanou štvrťou v okolí Bratislavy, kde vôbec neberú do úvahy, ako budú jazdiť či parkovať autá, aj tie dočasné a krátkodobé. Novo vybudované ulice aj hlavné sídliskové zberače (ak vôbec nejaké navrhnuté sú) sú obsypané zaparkovanými autami tesne vedľa cesty, výjazdami, kontajnerovými stojiskami až ku krajnici, výjazdami z podzemných garáží, stĺpmi podopierajúcimi vystúpené nadzemné podlažia, nezmyselné stromy brániace výhľadu do križovatiek a kopec podobných blbostí. Pri takých návrhoch je aj tridsiatka priveľa, a nehodám aj tak nezabráni. Podstatné je, že sú pozemky zastavané až na samotnú legálnu hranicu.

Naposledy ma napríklad pobavila táto škola v BA na Kramároch, hore je futbalové ihrisko, a kým som tade peši prešiel, z ihriska dvakrát preletela lopta cez plot na cestu. Raz padla na auto a vodička dosť viditeľne panikárila (pochopiteľne, veď nevedela, čo je buchlo do strechy), druhýkrát padla asi 10 metrov pred auto, pričom vodič dupol na brzdu a ten za ním mal dosť problém to dobrzdiť. Ako toto niekoho preboha napadne?
Príloha:
skola2.jpg
skola2.jpg 171.2 KiB thumb_up0thumb_down



Alebo tento štrkový násyp doprostred cesty, tesne vedľa trolejbusovej zastávky (tá je schovaná za kríkmi vľavo). No, snáď je už jasnejšie, o čom píšem, už to tu nebudem viac spamovať.
Príloha:
cesta.jpg
cesta.jpg 158.48 KiB thumb_up0thumb_down

05.11.2022 - 18:03:00
03
wawrik, malý, ale podstatný rozdiel je v tých rýchlostiach - v tebou opisovaných príkladoch skrátka už operatívne rýchlosti nízke sú a tak nie je treba ich znižovať.
U nás na Slovensku je to naopak - tridsiatku ani štyridsiatku v podstate vôbec nikto nedodržiava a aj pri päťdesiatke sa bežne sa jazdí 10-15 km nad.
Dát veľa nie je, ale pre zaujímavosť napríklad v rámci projektu Cyclurban sa robili merania v deviatich slovenských sídlach, pri spolu 1100 merania v zóne 30: 87% vodičov išlo rýchlejšie ako 3 km/h! Rýchlejšie ako 40 km/h išlo 43% šoférov ... Ale na skúšku stačí v Zónach 30 jazdiť naozaj tridsiatkou a v ráde sekúnd vás dobehnú autá a začnete tvoriť kolónu ... :-)
05.11.2022 - 18:48:37
00
xyz napísal:
vážne by si mali chodci uvedomiť že vodič auta ich nemusí vidieť a dať si aspoň reflexnú pásku...dnes idem autom potme v daždi,oproti auto ktoré mi svietilo do očí,zrazu predo mnou človek prechádzajúci cez cestu poza to auto...ísť rýchlejšie asi ho naberiem...


To skor EK nariadi instalovanie termo kamier do aut ako by sa chodci naucili pouzivat reflexne pasky.
05.11.2022 - 19:21:58
01
Jaroh napísal:
wawrikobávam sa, že idem do témy, ktorá presahuje zameranie a formu tohto fóra, pretože si vyžaduje long read v oblasti fyziky, psychológie, urbanizmu, politiky, ekonomiky atď ... a to sa tu nenosí. Preto to risknem a vyslovím iba dve skratky:

Skratka 1:
Spomaľovanie vodiča dizajnom ulice nie je hlúposť, ale jediná cesta ako spomaliť vodiča tam, kde ho potrebujem spomaliť. Značky ani výchova nepomáhajú. Existuje ešte jedna cesta a tá práve prichádza - technické spomalenie áut priamo ich softvérom, ale to je ešte nadlho, zatiaľ čo dizajn ulíc sa dá meniť rýchlo.
A prečo spomalovať? Mýliš sa v tom, že nie je rozdiel, či ideš rýchlejšie, ako treba. Jednak nižšia rýchlosť znamená menej nehôd. A jednak - sú to plné gúgle - je už dávno zistené a stovkykrát preukázané v najrozličnejších podmienkach, že aj nepatrný nárast rýchlosti v prípade nehody signifikantne zvyšuje jej následky. V zásade sa môžeš v rôznych variantoch dočítať, že ak zrazíš chodca rýchlosť 30km/h, tak jeho šanca prežiť je 90%, pri 50 km/h je to 50% (ale často sa uvádza ešte menšie percento), ale pri 60 km/h je to už iba 10% (mimochodom, aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa pred pár desaťročiami znížila maximálka v obci zo 60 na 50 km/h). To platí pre závažnosť následkov nehôd vo všeobecnosti - teda menšie rýchlosti znamenajú menej mŕtvych, menej zranených a menšie materiálne škody.
K tomu ešte environmentálne dopady, ale vôbec nemám ambíciu, že by ich niekto na tomto fóre akceptoval.


Skratka 2:
To, čo píšeš, teda upozorňovanie vodičov na neuralgické miesta a ich spomaľovanie značkami, je presne to, čo už dnes škodí. Pretože časom sa celá spoločnosť naučila, že nejaké problémové miesto je iba tam, kde je to označené a na tam, kde nie je, tam si netreba dávať taký pozor. To jednak nefunguje samé so sebe, pretože auto je smrtiacim predmetom vždy, keď sa hýbe a neexistuje miesto, kde by počas jazdy nebolo smrtiacim predmetom. Iste, na menej problémových miestach je menej nehôd, ale stále sú tam nehody a tie majú svoje dôsledky.
No a jednak nie je v silách správcov komunikácií, aby označovali a udržiavali značenie všetkých problémových miest. A už vôbec nie na Slovensku, tu správcovia ciest a polícia nevedia ani len identifikovať všetky problémové úseky, nieto ich ešte označovať, ale to je už iná téma.

Nejdem to ďalej rozpisovať, bolo by o čom, ale podstatu som napísal.


opat jarohove drísty ... to ze ma chodec pro 30km nizsiu pravdepodobnost umrtia pri zrazke oproti 50km/h, NEZNAMENA, ze bude pri 30km/h mensi pocet mrtvych chodcov ...
lebo pri znizeni z 50 na 30 može byt tych nehod daleko viac, kedze chodci stratia ostrazitost, ohladuplnost a dodrziavanie zakona, vidiac ze auta sa vlečú ...
skratka je mimo reality ocakavat, ze zmena nejakej podmienky nebude mat vplyv na ostatne podmienky a spravanie ucastnikov ...
05.11.2022 - 20:33:58
00
Škoda, že sa ťa na to zabudli všetcí tí nemeckí, rakúski, holandskí, francúzski, belgickí, dánski, švédski, rakúski projektanti spýtať...
05.11.2022 - 20:43:39
03
a tu sa mi natiska otazka, zivi Ta tato tema mimo fora (€) ? Alebo len ako hobby pozorovatel ?
05.11.2022 - 20:55:26
00
Jaroh na to ide tou logikou ala západ. Chodia chodci na červenú a majú to na háku? Spomaľme autá, aby menej umierali. Umrelo na cestách 32 chodcov? OOO katastrofa, robme niečo s autami, lebo oni zabíjajú chodcov. Čo na tom, že z tých 32 úmrtí chodcov, chodci môžu za 27 a umreli po vlastnej chybe. Už aj teraz pri ten pani čo umrela na Staromestskej, keby tam bola 30tka, asi neumrie. Musí sa tam dať prechod pre chodcov. Najlepšie s retardérom. Za posledné 3 týždne viem o 12 nehodách v noci cyklistov a chodcov mimo obce. Nikto našťastie neumrel čo majú spoločné? Všetci bez výnimky tmavé oblečenie, cyklisti žiadne svetlá, cyklisti + chodci žiadne reflexné prvky, chodci zakaždým na zlej strane cesty. Čo treba spraviť, aby teda boli cyklisti a chodci bezpečnejší? Spravíme akciu zameranú na vozidlá a dodržiavanie predpisov u vodičov vozidiel a pikoška z Nemecka, kde sa šušká, že v noci (medzi západom a východom slnka) by mala byť obmedzená rýchlosť na okreskách na 50km/h a chcú to pretlačiť do celej EU, aby ochránili chodcov a cyklistov. To čo je za logiku? U kamoša v meste majú školu, ktorá je na hlavnom ťahu cez mesto. Tabuľa školská zóna a dali tam značku že 20km/h, aby ochránili deti. Viete ako to vyzerá? Ani jeden chodec sa nepozrie, či môže ísť cez cestu, prechod pre chodcov je len na okresu. Autá predsa majú jazdiť 20km/h, tak nech sa starajú. Lenže tá tabuľa je tam celoročne. V trápnej krajine zvanej Veľká Británia, som sa tam bol pozrieť na víkend, podobná obec. Tiež tam majú obmedzenie pri škole na 15mph (cca 20 km/h), Ale čo je zaujímavé, platí len v čase vyučovania medzi 7-9 ráno a 12-15 po obede, inak je tam normálne 30mph (ekvivalent 50km/h). Je to taká tá otáčacia plechová tabuľa, Takže ani nemusíte vedieť, či deti majú, či nemajú školu, keď treba, tak sa tam otočí. Podľa logiky miestnych úradníkov, keď deti sedia v škole, alebo nemajú školu, nie je potrebné tam mať obmedzenú rýchlosť. Normálne tam niekto zapol mozog. Do roboty chodím okolo 2 škôlok a 1 základky. Je tam cesta, svetelná križovatka s prechodmi, aj prechody bez semaforov. 3/5 rodičov sa ani len nepozrú, či môžu ísť cez cestu, červená-nečervená idem, čumia do mobilu v jednej ruke, v druhej ťahajú dieťa. Prechod tam je pre srandu králikov. Dokonca je tam plot, aby deti rovno na cestu nevybehli a rodičia ho s deťmi preliezajú. Ale problémom je, že šoféri ich chcú zakaždým zraziť. Kurňa, prečo asi. Alebo iná pikoška zo Slovenska, neviem, či to prešlo, či nie, hovorilo sa, že retardér by po novom nemal byť označovaný, dokonca sa má robiť štýlom aby bol neviditeľný, lebo potom že vraj neplní funkciu a ľudia medzi retardérmi lietajú. Takže neviditeľný retarér, ľudia že vraj budú jazdiť pomalšie, lebo nebudú vedieť kde je retardér a chodci budú viac v bezpečí. Dokonca retardér má byť tak, aby sa dalo cez prejsť pohodlne max 20km/h a majú byť osádzané aj na cestách, kde je 50tka. Takže realita by vyzerala tak, že namiesto toho, by človek vedel, že tam je retardér a tam reálne spomalil, kde treba, ľudia budú na ceste hľadať retardéry (domáci sa to za chvíľu naučia, cudzí budú hľadať) a prestanú sledovať okolie, lebo si nebudú chcieť rozbiť auto. A logicky, ak nesledujem okolie, tak ma skôr prekvapí samovrah chodec. Alebo pikoška od kamoša z mesta, na sídlisku im spravili jednosmerky s tým, že tam vyznačili parkovacie miesta. Teda je tam cca šírka 3,5m. Samozrejme je moderné nacpať tam cyklistov do protismeru. Ako tam má potom šofér nechať 1m odstup? Nemá šancu. Ale miestny cyklofanatici sú úplne happy, že konečne to prešlo. A ich návrh riešenia, ako to riešiť? Ak pôjde cyklista oproti, tak auto musí zastaviť, aby protiidúci cyklista prešiel. Ale zase musí zastať tam, aby ho mohol obehnúť/predbehnúť či ako to nazvať cyklista v smere jednosmerky po pravej strane. To aby mal človek zázračné auto ako autobus z Harry Potter a väzeň z Azkabanu, ktorý sa vedel sploštiť. A podobných riešení sú desiatky, čo navrhujú.
05.11.2022 - 22:29:34
00
Jano1987 napísal:
Jaroh na to ide tou logikou ala západ.


Áno. Logika alá Východ evidentne nefunguje.
05.11.2022 - 22:47:57
03
m-t napísal:
Pozri, nechcem sa o tom hádať, stojím si za tým, čo som napísal. 2Mega turistov dvihnú v priemere populáciu o cca 40K, stále neexistuje žiadny medzinárodný tranzit, ten tovar sa predsa neprevezie cez Island a na druhom konci nenaloží do ďalšej "loďky". Priemysel je neporovnateľne menší.
Island je proste veľmi špecifický prípad, ktorý má množstvo jedinečných specifík (možno vrátane nadproporčne rušnej diaľnice k letisku:)), preto mi prišlo vtipné, že ho používaš ako argument. Ale nemyslel som to v zlom.
Ak vám z nejakého dôvodu dobre fungujú nadchody a podchody, dobré pre vás. Ale v BA, ani inde v Európe sa to neosvedčilo, ľudia proste radšej prechádzajú úrovňovo bez schodov, rámp, či výťahov.


Otazka je, co s tym... Namalovanie prechodu na Staromestskej by podla mna sposobilo zapchy az po most, pripadne by upchalo komplet Stefanikovu z druhej strany, ale ktovie, experti by mozno nasli ok riesenie. Navyse ten podchod nie je tak dlhy, zeby sposoboval vyrazne predlzenie chodze (i ked vynimou su invalidi/menej mobilne osoby). Legitimna otazka je tiez, ci toto robit kvoli par ludom, co maju oslabeny pud sebazachovy
06.11.2022 - 17:54:41
00
Jaroh napísal:
Áno. Logika alá Východ evidentne nefunguje.


Chodci a cyklisti porušujú vo veľkom predpisy, polícia to dlhodobo nerieši, tak preto si to zakaždým odnesú šoféri. Ale áno, západný prístup je fajn.

Nerád miešam politiku, je to paródia, ale žiaľ postupom času sa to začína ukazovať ako realita https://www.youtube.com/watch?v=_gDEedxcF38&ab_channel=Demo2LL_ Rovnaký prístup sa začína uplatňovať aj v doprave.
06.11.2022 - 19:14:52
02
Ja nemam pocit zeby som ako chodec a uz vobec ako cyklista porusoval predpisy viac ako ako vodic. Takze, prosim, hovor len za seba a nezovseobecnuj
06.11.2022 - 21:09:46
06

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up