Na toto tvrdenie nemáš ziadne dôkazy. Tému sledujem a za ostatné roky si nepamätám ziadnu nehodu, kde by bol na vine cyklista a bola by spojena s veľkými škodami. Navyše pokiaľ osobne nepoznáš zainteresovane strany, ani nemáš odkial vedieť, či bolo nejaké vymáhanie a ci bolo alebo nebolo márne.
Povedzme si priamo, že ak si "nepamätáš žiadnu nehodu", je to podobná anecdotal evidence, ako moja skúsenosť s cyklistom zabitou kolegyňou na prechode, ktorej rodina iba s veľkými ťažkosťami vymáhala škodu.
Ale ešte dodávam, že som za svoj život školil viac poisťovní, ako by väčšina účastníkov fóra dokázala čo len vymenovať a poznám ten biznis veľmi dobre, vrátane vrcholových šéfov. (Mimochodom, na čachre so zamietaním nárokov z PZP je dobré mať na svojej strane
skutočne dobrú poisťovňu právnej ochrany, ale to by bola iná téma.) Z tých zdrojov viem, že škodovosť stúpa, čo je štatisticky logické, lebo pribúda cyklistov, najnovšie do toho vstúpila elektrická motorizácia a kolobežky prinesú možno aj explozívnu dynamiku.
Ale ja nehovorím len o malej zaprdenej krajine, v ktorej minister financií namiesto štandardných analýz do 4. ráno ráta navýšenie miezd sestričiek, ale sledujem dianie aj v okolí. Pointa je, že vládne opatrenia, aj tie nepopulárne, by mali byť podložené skutočnými štatistikami, to však vyžaduje štátnikov, nie politikov.
Je zaujímavé, že po dlhoročnej konvergencii
štatistík úmrtí v Holandsku, už zrejme natrvalo prevyšujú cyklisti nad posádkami osobných automobilov (po Írsku majú Holanďania najviac mŕtvych cyklistov) a ktokoľvek so zdravým rozumom pochopí, že pri tak veľkej početnosti cyklistov sa to musí odrážať na nehodovosti, vrátane ich zavinenia a je otázka času, kedy si to vyžiada reguláciu, v Holandsku sa napr. aj v súvislosti s e-bajkami hovorí o nutnosti
obmedzení rýchlosti cyklistov na 20km/h.
Kamarát zo Švajcu mi vravel, že u nich čosi podobné ako PZP pre cyklistov existovalo, ale nahradili to len nedávno nejakou inou poistnou schémou, detaily sa mi nechce hľadať.
Pomerne silná debata bola v UK, kde som istý čas býval, najmä po sérii fatálnych nehôd, kedy cyklisti zabili chodcov a dostali za to banálne tresty. Podobne aj v Austrálii, tu je zaujímavý príklad, ako cyklista, ktorý išiel na červenú,
zrazil chodkyňu, dostal pokutu 67$ a náhrada škody v nedohľadne. Prišli aj návrhy zaviesť formu poistenia, ktorá by sa zrealizovala pri predaji bicykla, ale príslušný výbor to zhodil zo stola, lebo by to – odrádzalo rodiny od bicyklovania "ďalším zvýšením nákladov na vlastníctvo bicykla". Bingo!
Tých prípadov bude pribúdať, nevytiahnem z rukáva vzorec, kedy by mal štát začať riešiť situáciu nejakými opatreniami, ale začať by sa mohlo transparentným zverejňovaním škôd podľa typu vinníka nehody. Keby toto bolo k dispozícii, možno by bola aj táto debata už zbytočná.