Mám pocit, že nie... Keď sa vyváža každý kto chce, len na pumpu pre cigarety napríklad...
To nie je preto, lebo su malo zdanene pohonne hmoty (nevravim, ze by nemalo nijaky vyznam, keby boli viac, to je ina debata), ale preto, ze sa mame dost dobre.
Ano, to co pises je logicke ale vacsinou to predbieha inak. Ty vlastne hovoris, ze ked clovek vie ze ho zavru ak ho chytia pod vplyvom alkoholu za volantom, tak vobec pit nepojde, alebo ak pit pojde kluce od auta sam pred sebou zavrie to trezoru, aby ozraty nedostal napad sadnut za volant. Ale to je extremne nepravdepodobne. Vecsinou to prebieha tak, ze ked zacne pit vobec neplanuje, ze bude soferovat a ani ze vypije toko aby bol ozraty. To sa tak nejak postupne stane. A ked uz ma pekne nakupene, tak si pripada nesmrtelny a vobec si neuvedomuje, ze by ho mohli chytit alebo, ze moze sposobit skodu. Prave na opak, mysli se ze je lepsi sofer ako kedy bol. A aj pod vplyvom nechce rozmlatit auto a zabit niekoho. Cize ak sa to stane ziaden postih pravdepodobnost tohto omylu neznizi.
...
Pilotov som principialne myslel jednomotorovych lietadiel Aliaska...., kde su solo a nemaju autopilota ako vo velkych kommercnych dopravakoch. Vo vlekych dopravnych linkach piloti spat pocas letu mozu (za istych podmienok).
Nevravim, ze vobec pit nepojde alebo zavrie kluce do trezoru. Myslim, ze mu aj v ozratej hlave bude rezonovat velke "nonono" v takom stave sadat za volant. Ano, moze sa vtedy citit nesmrtelne, tj. ze on by to aj zvladol odsoferovat, ale hrozba poriadneho trestu (napr. >1 promile brane ako trestny cin aj bez akejkolvek sposobenej skody) ho odradi. Takze takyto postih, ked uz to aj nema dodatocne efekt na samotneho pachatela (lebo uz ma dost vycitiek), ma efekt na odradenie potencialnych nasledovnikov. A posluzi aj na udrzanie povedomia v spolocnosti o tom, ze je to opodstatneny zakaz.
Sam som neraz bol v meste autom a nechal som sa zlakat na nejake to alko. Niekedy to skoncilo dvoma-troma pivkami za vecer, ktore som dost mozno aj vytravil a mohol ist. Inokedy solidnou veselostou s trochu oneskorenymi reakciami. Ale ani raz mi nenapadlo soferovat tak, mal som pred tym respekt. Urcite skor vdaka odstrasujucim prikladom a hrozbe velkych problemov, nez triezvemu usudku v danej chvili.
A ok, este su tu extremy. Opitost "donemoty"- taky clovek ma ale najvacsiu starost aby si nenagrcal do topanok, nie ze by zvazoval soferovanie. A dalej mozno nejaky pripad spravania, ked clovek absolutne strati kontrolu nad sebou a svojim raciom, ked si vypije - ten naozaj skratka nema pit. A napokon skutocny alkoholik, ktory zas nema soferovat. Takze ako pises- akurat podla mna (sudim podla seba a svojej bubliny) su to extremy.
U polovnikov je to to iste, akurat este prisnejsie a teda jednoznacnejsie. Napity auto nesmie iba soferovat, kym zbran ani strelivo ani len nesmie mat pri sebe.
Ak ma teda flintos v opitosti stipku sudnosti, ma mat v sudnosti zahrnuty par 28 4 b) zakona o zbraniach. A ak sa pri alkohole nevie kontrolovat a vlastni zbran, nema pit alebo ma pit daleko od zbrane.
Solo pilot bez autopilota asi nelieta take dialky (tak dlho)? Ale o lietani neviem okrem jedneho vyhliadkoveho letu a precitania Haileyho letiska dokopy nic, vzdavam sa.