Jaroh Písal si o mimoúrovňových riešeniach všeobecne, tak som reagoval. Zakaždým, keď prídem do BA, nestíham sa čudovať nad tými dementnými riešeniami dopravy, ktoré postretám pri nových stavbách aj na zelenej lúke - a teraz myslím konkrétne riešenia znižujúce bezpečnosť dopravy aj chodcov. Napríklad idiotský prechod pre chodcov pri Slnečniciach, kúskovanie dopravy zbytočnými križovatkami na radiálach (úplna absencia sídliskových a rezidenčných kolektorov so spoločným veľkokapacitným napojením na hlavný ťah) a podobne.
A zrovna Staromestská má vzhľadom k Vallovmu volebnému výsledku a vízii plánovanej pešej zóny nad ulicou krásnu príležitosť vyriešiť ten prestupový uzol mimoúrovňovo.
Raz som na výlete na IS stretol staršieho pána, ktorý sa venoval dopravnému plánovaniu (len som nepostrehol, či na strane mesta alebo developerov), a čo mi ten rozprával o urbánnom plánovaní... To bol úplne iný svet, pri tom som pochopil, ako ďaleko od seba sme v myslení. Napríklad kruhové objazdy sa - pokiaľ sa dá - stavajú
na pahorku alebo vyvýšenom mieste. Takže auto smerujúce do kruhového objazdu nemusí tak intenzívne brzdiť, a rozbiehajúcemu autu pomáha gravitácia. Čím sa zvyšuje bezpečnosť (časté poľadovice a veľký počet dní, kedy teplota prekračuje nulu) aj redukujú emisie (napríklad aj prach z brzdných doštičiek a oder z pneumatík, čo je na ostrove celkom významný zdroj prachu najmä vzhľadom k povoleným hrotom).
OK, to som odbočil, to len pre ilustráciu úplne iného konceptu myslenia. O tom, aký dôraz sa dáva napríklad na rozhľad z auta na chodník pri prechodoch škoda hovoriť, o bezpečnosti chodcov by som mohol vypisovať hodiny.
Základný princíp je ten, že sa vodič odbremeňuje dopravnými riešeniami, ktoré nevyžadujú jeho zvýšenú pozornosť, a vo výsledku sú najviac chránení najzraniteľnejší účastníci dopravy - deti, chodci a cyklisti. Hlavné ťahy
cez mesto majú limit 80 km/h, takže sa do blízkosti sídliska dostaneš veľmi rýchlo, medzi sídliskami je päťdesiatka a v rezidenčných štvrtiach tridsiatka - ale tam vďaka tým rýchlym hlavným ťahom vodič trávi minimum času, preto mu nerobí problém tie nižšie rýchlosti dodržiavať. A vďaka dobrému rozhľadu vodič dokáže včas reagovať najmä na nepredvídateľné chovanie detí.
Pardon, som sa nejako rozpísal. To je skôr téma na debatu v krčme alebo na Bielom kríži