Test: Kombo predstavca a riadítok PRO FRS – keď sa s tým nechcete maznať

Test: Kombo predstavca a riadítok PRO FRS – keď sa s tým nechcete maznať

Ak niečo funguje, nie je dôvod to meniť a dvojnásobne to pre mňa platí na bicykli. Jazdím od druhej polovice 90-tych rokov a odvtedy sa toho veru veľa zmenilo. Poďte sa so mnou pozrieť, kam sa tento pokrok posunul.

Pamätám sa, keď som na svojom 26“ bicykli vozil riadítka široké 560 mm, navyše samozrejme s „rohmi“. Keď som si pred pár rokmi povedal, že je čas zainvestovať do modernejšieho celoodpruženého stroja, tak mi aj 690 mm riadítka boli pocitovo široké. Jednoducho som ich zrezal o 5 cm z každej strany.

Keď som sa na novom biku rozjazdil, zistil som, že to bola zásadná chyba. Nový stroj ma hnal do rýchlosti, ale skrátené riadítka mi uberali zo stability. A keďže teraz tu máme dobu nových štandardov a s rýchlejšími gravity ladenými modelmi, je potreba tomu aj prispôsobovať komponenty.

Krátky predstavec a široké riadítka – prečo?


V prvom rade treba povedať, že rozmery kokpitu by mali byť na jednej strane dané osobnými parametrami a na druhej strane jazdeckými preferenciami. Kratší predstavec nájde svoje uplatnenie skôr na trail/enduro bicykli ako na cross-country mašine. Vo všeobecnosti platí, že čím kratší predstavec, tým lepšie sa prenáša trakcia na predné koleso, t.j. vedenie bicykla v zjazde bude istejšie.



Ku kratšiemu predstavcu naproti tomu patria dlhé riadítka. Vďaka väčšej páke je lepší prenos sily na koleso v zákrutách. Celkovo táto kombinácia prináša väčší komfort a pocit stability a spomínaný lepší prenos sily jazdca na bicykel, resp. jeho riadenie. Nevýhodu širokých riadítok samozrejme pocítime v úzkych pasážach medzi stromami. V gravity segmente sa navyše jazdia tzv. riser riadítka (lastovičky), kde sú kraje (úchop) dvihnuté nad predstavcom. Rise sa pohybuje v rozmedzí od 10-40 mm, v prípade testovaných PRO FRS to je 20 mm.

Pre koho?


Dvojkombo PRO FRS 50 mm predstavca a 800 mm riadítok je určené predovšetkým pre gravity ladených jazdcov. Riaditká sú zo zliatiny AL 2014 T6 a predstavec AL 6061 T6 , pričom priemer úchytu je 31,8 mm. FRS označuje pre freeride, uplatnenie si však nájde aj v zjazde a v enduro segmente. Predstavec pôsobí relatívne masívne a odolne, uchytenie na korunku vidlice je štandardne cez dve hliníkové imbusové skrutky, uchytenie riaditok je cez 4 skrutky. Vnútorné hrany sú obrúsené precízne, takže sa netreba báť ani kombinácie s karbónovými riadítkami.



Ako som spomínal, riadítka majú 20 mm rise, takže ide o povestnú zlatú strednú cestu a ich hmotnosť sa pohybuje okolo 330 g. Dizajn tohto dvojkomba sa nesie v znamení jednoduchosti, tmavú farbu hliníka dotvárajú biele plochy a logo. Na koncoch je samozrejmosťou mierka na orezanie šírky podľa vašich preferencií až do 720 mm.



Prvé dojmy


Na svojom bicykli štandardne vozím kombináciu - 50 mm predstavec s 0° sklonom a 780 mm/30 mm riser riadítka. Kombo od PRO sa teda papierovo zásadne nelíšilo a ja som bol vážne zvedavý, či budú zmeny citeľné. Po namontovaní mám jemný pocit, že som viac naklonený dopredu, aj keď sa zrejme jedná len o milimetre. Každopádne, 2 cm navyše na šírke bolo cítiť poriadne ešte pred tým, ako som sa dostal do terénu. Napriek svojej šírke sú však pocitovo poriadne tuhé a aj keď som jazdil zavreté a technické traily, tak som nemal problém zmestiť sa pomedzi stromy.



Za cca týždeň jazdenia som síce dvakrát “škrtol” o strom, nešlo ale o žiadny zásadný bodycheck a môžem povedať, že sa mi to stávalo pomerne často aj na užších . Navyše musím uznať, že nie som žiadny ramenatý jazdec a spokojne by som ujazdil aj 740-760 mm. Plnú šírku 800 mm ocenia vyšší jazdci (190 cm), alebo tí z nás, ktorí holdujú 29” bicyklom.



PRO FRS teda obstálo dobre, napriek tomu na dokonalé vyladenie na enduro by som pár centimetrov orezal, na freeride/DH a do bikeparku bude šírka vyhovovať zrejme väčšine. Ono, osemdesiat centimetrov je naozaj dosť. Rovnako obstoja u niekoho, kto má záujem upgradovať svoj stroj o tuhší kokpit, ale zároveň chce rozpočet udržať na uzde.



MOC predstavca je stanovená na 35 €, riadítka sú dostupné za 46 € a viac informácií nájdete na tomto odkaze. Dovozcom na Slovensko je Paul Lange Oslany.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up14thumb_down comments 10 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Set PRO Tharsis 3FIVE - karbón a gravity disciplíny idú tiež dokopy

Test: Set PRO Tharsis 3FIVE - karbón a gravity disciplíny idú tiež dokopy

Pamätám si tie začiatky, keď sme jazdili 720 mm riadidlá s tým, že sú naozaj široké a už bolo cítiť lepšiu stabilitu.
Video: Simona Kuchyňková - s nulovými očakávaniami vyhrala EWS play_arrow

Video: Simona Kuchyňková - s nulovými očakávaniami vyhrala EWS

Simonu Kuchyňkovú (Simču) mnohým z vás predstavovať nemusíme, no niektorí možno ani nevedia, aký talent na Slovensku v gravity disciplínach máme.
Simona Kuchyňková – pre 4. miesto v zjazde na MS so zlomeným zápästím

Simona Kuchyňková – pre 4. miesto v zjazde na MS so zlomeným zápästím

Keby bolo kedy, ale v zjazde na majstrovstvách sveta sme sa skoro mohli radovať z medaily. Hlavné je, že Slovensko má v gravity disciplínach skutočne veľký talent.
keyboard_arrow_up