Test: Mondraker Foxy Carbon R 29 - posuňte svoje limity

Čo sa stane, keď vezmete výborný bicykel a šupnete tam 29 palcové kolesá? Nebudem vám prezrádzať hneď na začiatku, pekne si to prečítajte do konca.

Nie je vôbec tajomstvo, že Mondraker patrí medzi moje najobľúbenejšie značky. Už ste si mohli prečítať test Mondraker Foxy Carbon R, ktorý ma úplne uchvátil a dlho mi nedal spať.


Čo sa vlastne zmenilo

Na prvý pohľad sa okrem kolies moc nezmenilo a stále ostáva krásny celokarbónový rám s tenučkou hornou trubkou a zdvihom 150 mm. Pri detailnejšom skúmaní zisťujem, že zmizla možnosť upraviť si dĺžku zadných vzpier, a tak si budete musieť vystačiť s 435 mm. Nič tragické sa však nedeje, nakoľko ide o veľmi dobrú hodnotu a pri 29” kolesach je to štandard. Čo ma prekvapilo najviac je fakt, že pri rovnakej veľkosti ( oba testované boli L) je model s 27,5” kolesami o centimeter dlhší, či už pri hodnote reach, alebo top tube. Nič to však nemení na veci, že Mondraker Foxy 29 je stále so svojou Forward Geometry jeden z najdlhších bicyklov na trhu.



Prvá jazda

Po nasadnutí sa u mňa žiadne prekvapenie nedeje, nakoľko už som jazdil menšieho “brášku”, a taktiež môj Rallon je veľmi podobný geometriou práve Foxy 29. Čo ma však prekvapilo boli reakcie ľudí, ktorí sedeli na niečom podobnom po prvýkrát v živote. Na parkovisku sa to zdalo každému ako autobus a dušovali sa, že určite by potrebovali menšiu veľkosť. Po krátkom teste v teréne však s úsmevom ako malé deti súhlasne pokyvkávajú a dávajú mi za pravdu, že niečo na tých dlhých bikoch bude.


Vidlica aj tlmič sú totožné s mojim bicyklom, a to konkrétne vpredu FOX 36 Performance s patrónou GRIP a zdvihom 160 mm, vzadu je to potom FOX Float DPX2 Performace - nastavenie teda zabralo len chvíľku, nakoľko tieto mám už nastavené a vytunené aj pomocou Shockwiz. Ďalšie zmeny už radšej nerobím, pretože sa chcem sústrediť hlavne na jedno - jazdenie.


Už prvé metre ma uisťujú, že 29 palcové kolesá sú ten správny rozmer pre mňa a dávno sú preč tie časy, kedy tieto patrili iba na xc pretekárske stroje. Spolu s už spomínanou 435 mm zadnou stavbou je tento na prvý pohľad dlhočizný bike obratný ako gazela a nie je problém strihať zákruty jednu za druhou. Do strmých pasáží sa môžete vrhnúť so sebavedomím a nechať bicykel robiť prácu za vás. Forward geometry so svojím priestranným rámom prirodzene núti jazda posúvať svoje ťažisko viac za prednú osku, a tak sa znižuje riziko prepadnutia cez rajdy v strmých úsekoch. Tu pomáha aj hlavový uhol s hodnotou 66°, ktorý určite oceníte aj vo výšlapoch, kde spolu s dlhým rozchodom kolies pomáha držať predné koleso na zemi za každých okolností.


Spomínaný rozchod kolies (wheelbase) má hodnotu 1236mm a bicykel je doslova ako prikovaný k trailu. Veľkou prednosťou Foxy je takmer nevyčerpateľná stabilita a nech robíte čokoľvek s bicyklom, vždy vás podrží a dostane vás aj zo situácie, kedy už začínate odriekať posledné modlitby. Aby nedošlo k nedorozumeniu, nechcem tým povedať, že bude za vás sám jazdiť, no to sebavedomie a bezpečie, ktoré vám požičia na traili, je neopísateľné. Počas celého testu som mal pocit ako by som s týmto bicyklom jazdil celú sezónu a tvorili sme zohratý pár.


Komponenty na poslednom mieste

Mondraker foxy je bicykel, u ktorého vám vôbec nenapadne pozrieť sa na komponenty alebo nejako riešiť, či tam je orol, alebo vlk . Ale pre pokoj duše si radšej okrajovo spomeňme, čím je tento bicykel ohádzaný. Pruženie sme si už popísali vyššie ja len dodám, že mám s touto kombináciou veľmi dobré skúsenosti, a aj keď vidlica nedisponuje okrem uzamknutia kompresie žiadnymi ďalšími “točítkami”, zatiaľ som nemal potrebu siahať ani na toto. To isté platí aj pre tlmič, ktorý som nezamkol počas testu ani raz, nakoľko Zero suspension system sa zbytočne nezanára, ani pri silovom šliapaní do kopca. Ak to niekoho zaujíma, tak jediný rozdiel medzi tlmičom performance a factory je len v povrchu kashima a nastaveniu pomalej kompresie - medzi ich prejavom som nezaznamenal žiadne odlišnosti.



O pohon sa stará nová 12 rýchlostná sada NX a môžem povedať, že okrem váhového deficitu som zatiaľ nejaké veľké rozdiely oproti GX Eagle nezaznamenal. Svojou dávkovateľnejšou a silou ma prekvapili nové štvorpiestikové brzdy Guide T, ktoré som neraz využil v strmých úsekoch. Najmä, keď som potreboval, aby sa mi nezablokovalo predné koleso ale brzdilo čo možno najviac. Je to celkom značný rozdiel oproti Shimanu, ktoré idú buď “bomby” alebo nič.


Kolesá sú staré známe DT Swiss E1900 s 30mm vnútornou šírkou a sú veľmi populárne pri “budget” 29 palcových bicykloch. V pevnosti patria medzi priemer, ale na druhej strane si trošku pomáhajú šírkou a dávajú pneumatikám veľmi dobrý tvar. Mondraker použil vpredu klasiku v podobe Maxxis Minion DHF v mäkkej zmesi 3C TerraMax a šírkou pekných 2,5 palca, ktorá je jedna z najuznávanejších pneumatík medzi bikermi. Musím uznať, že drží excelentne za každých podmienok. Vzadu je to potom Aggressor so šírkou 2,3, na ktorého mám ťažké srdce ešte z Rallona, kedy som ho hneď na prvej jazde sekol o kameň. Tu však prekvapivo držal veľmi dobre, takže asi to bola len smola.


Ostatné komponenty sú pokryté značkou Onoff a len čas ukáže ako sa napríklad sedlovka so zdvihom 150 mm popasuje s ťažkým životom. Celý bike bez pedálov váži 14,47 kg a pokiaľ som ho nedal na váhu, tak by som nikdy neveril tomu číslu, nakoľko na traili sa pohybuje s ľahkosťou pierka.


3 Sekundy dole

Jazda na tomto bicykli je zážitok. Neexistuje iný bicykel, na ktorý som si sadol a jazdil ako keby sme spolu žili 10 rokov. Je to až neuveriteľné ako sa vie tento bike prispôsobiť, respektíve možno sa jazdec prispôsobí jemu, to už nie je podstatné. Podstatné je, že ktokoľvek naň sadol, tak mi ho len veľmi ťažko vracal. Dôkazom je aj vylepšenie môjho “osobáku” na TBK1. Mojím zámerom počas testu vôbec nebolo naháňať sekundy, ale keď ten bike vás skrátka núti ísť na vašej hrane, a pritom máte pocit bezpečia. Veru bude mať Rallon teraz čo dobiehať. Dovolím si tvrdiť, že je vhodný aj pre začiatočníka, pretože pôsobí stabilne a umožní posúvať sa v technike ďalej.



Plusy

  • Forward geometria.
  • Výborné jazdné vlastnosti.
  • Kvalitné spracovanie.
  • Kvalitné obutie.
  • 29” Kolesá.

Mínus

  • Pre niekoho vyššia hmotnosť.



Komponenty na druhom mieste

Ak sa práve teraz rozhodujete, či ísť do vysoko zdvihovej 29-iny, tak za mňa určite odporúčam Foxy. Je pravda, že za cenu cca 3700 Eur, za ktorú sa teraz predáva, sa dá možno zohnať aj lepšie vybavený bike z direct sale a určite mi to dáte v komentároch vyžrať . Mám však pre vás jednu radu, choďte si tento bicykel požičať a povoziť sa, a potom budeme pravdepodobne na rovnakej vlne a dáte mi za pravdu. Už dávno sú preč tie časy, kedy sa vyberalo podľa výbavy. Geometria je to, čo vám musí sadnúť a komponenty už len čerešnička na torte.

Viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Mondraker - španielske novinky do novej sezóny PR článok

Mondraker - španielske novinky do novej sezóny

Mondraker má v novej sezóne veľké ambície na vrcholovej úrovni, no nezabúda ani na súťaživých nadšencov, trailových či víkendových jazdcov. Pozrite si spolu s nami novinky z horúceho Alicante.
Video: Drobnosti, čo robia veľké rozdiely -  Ghost Riot Trail, Enduro a Full Party

Video: Drobnosti, čo robia veľké rozdiely - Ghost Riot Trail, Enduro a Full Party

Čo sú dnes moderné prvky na zábavu určených fullov? Ako vie značka zmeniť určenie jedného modelu na základe použitých komponentov?
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
keyboard_arrow_up