Test: Mondraker Foxy Carbon R 29 - posuňte svoje limity

Test: Mondraker Foxy Carbon R 29 - posuňte svoje limity

16 komentárov

Henry33 23.09.2018 42 fotografií   Mondraker Trail Horsky Bike 29tky Horska Cyklistika Enduro Singletrail Allmountain Test Kolesa

Čo sa stane, keď vezmete výborný bicykel a šupnete tam 29 palcové kolesá? Nebudem vám prezrádzať hneď na začiatku, pekne si to prečítajte do konca.

 

Nie je vôbec tajomstvo, že Mondraker patrí medzi moje najobľúbenejšie značky. Už ste si mohli prečítať test Mondraker Foxy Carbon R, ktorý ma úplne uchvátil a dlho mi nedal spať.



Čo sa vlastne zmenilo


Na prvý pohľad sa okrem kolies moc nezmenilo a stále ostáva krásny celokarbónový rám s tenučkou hornou trubkou a zdvihom 150 mm. Pri detailnejšom skúmaní zisťujem, že zmizla možnosť upraviť si dĺžku zadných vzpier, a tak si budete musieť vystačiť s 435 mm. Nič tragické sa však nedeje, nakoľko ide o veľmi dobrú hodnotu a pri 29” kolesach je to štandard. Čo ma prekvapilo najviac je fakt, že pri rovnakej veľkosti ( oba testované boli L) je model s 27,5” kolesami o centimeter dlhší, či už pri hodnote reach, alebo top tube. Nič to však nemení na veci, že Mondraker Foxy 29 je stále so svojou Forward Geometry jeden z najdlhších bicyklov na trhu.





Prvá jazda


Po nasadnutí sa u mňa žiadne prekvapenie nedeje, nakoľko už som jazdil menšieho “brášku”, a taktiež môj Rallon je veľmi podobný geometriou práve Foxy 29. Čo ma však prekvapilo boli reakcie ľudí, ktorí sedeli na niečom podobnom po prvýkrát v živote. Na parkovisku sa to zdalo každému ako autobus a dušovali sa, že určite by potrebovali menšiu veľkosť. Po krátkom teste v teréne však s úsmevom ako malé deti súhlasne pokyvkávajú a dávajú mi za pravdu, že niečo na tých dlhých bikoch bude.



Vidlica aj tlmič sú totožné s mojim bicyklom, a to konkrétne vpredu FOX 36 Performance s patrónou GRIP a zdvihom 160 mm, vzadu je to potom FOX Float DPX2 Performace - nastavenie teda zabralo len chvíľku, nakoľko tieto mám už nastavené a vytunené aj pomocou Shockwiz. Ďalšie zmeny už radšej nerobím, pretože sa chcem sústrediť hlavne na jedno - jazdenie.



Už prvé metre ma uisťujú, že 29 palcové kolesá sú ten správny rozmer pre mňa a dávno sú preč tie časy, kedy tieto patrili iba na xc pretekárske stroje. Spolu s už spomínanou 435 mm zadnou stavbou je tento na prvý pohľad dlhočizný bike obratný ako gazela a nie je problém strihať zákruty jednu za druhou. Do strmých pasáží sa môžete vrhnúť so sebavedomím a nechať bicykel robiť prácu za vás. Forward geometry so svojím priestranným rámom prirodzene núti jazda posúvať svoje ťažisko viac za prednú osku, a tak sa znižuje riziko prepadnutia cez rajdy v strmých úsekoch. Tu pomáha aj hlavový uhol s hodnotou 66°, ktorý určite oceníte aj vo výšlapoch, kde spolu s dlhým rozchodom kolies pomáha držať predné koleso na zemi za každých okolností.



Spomínaný rozchod kolies (wheelbase) má hodnotu 1236mm a bicykel je doslova ako prikovaný k trailu. Veľkou prednosťou Foxy je takmer nevyčerpateľná stabilita a nech robíte čokoľvek s bicyklom, vždy vás podrží a dostane vás aj zo situácie, kedy už začínate odriekať posledné modlitby. Aby nedošlo k nedorozumeniu, nechcem tým povedať, že bude za vás sám jazdiť, no to sebavedomie a bezpečie, ktoré vám požičia na traili, je neopísateľné. Počas celého testu som mal pocit ako by som s týmto bicyklom jazdil celú sezónu a tvorili sme zohratý pár.



Komponenty na poslednom mieste


Mondraker foxy je bicykel, u ktorého vám vôbec nenapadne pozrieť sa na komponenty alebo nejako riešiť, či tam je orol, alebo vlk . Ale pre pokoj duše si radšej okrajovo spomeňme, čím je tento bicykel ohádzaný. Pruženie sme si už popísali vyššie ja len dodám, že mám s touto kombináciou veľmi dobré skúsenosti, a aj keď vidlica nedisponuje okrem uzamknutia kompresie žiadnymi ďalšími “točítkami”, zatiaľ som nemal potrebu siahať ani na toto. To isté platí aj pre tlmič, ktorý som nezamkol počas testu ani raz, nakoľko Zero suspension system sa zbytočne nezanára, ani pri silovom šliapaní do kopca. Ak to niekoho zaujíma, tak jediný rozdiel medzi tlmičom performance a factory je len v povrchu kashima a nastaveniu pomalej kompresie - medzi ich prejavom som nezaznamenal žiadne odlišnosti.





O pohon sa stará nová 12 rýchlostná sada NX a môžem povedať, že okrem váhového deficitu som zatiaľ nejaké veľké rozdiely oproti GX Eagle nezaznamenal. Svojou dávkovateľnejšou a silou ma prekvapili nové štvorpiestikové brzdy Guide T, ktoré som neraz využil v strmých úsekoch. Najmä, keď som potreboval, aby sa mi nezablokovalo predné koleso ale brzdilo čo možno najviac. Je to celkom značný rozdiel oproti Shimanu, ktoré idú buď “bomby” alebo nič.



Kolesá sú staré známe DT Swiss E1900 s 30mm vnútornou šírkou a sú veľmi populárne pri “budget” 29 palcových bicykloch. V pevnosti patria medzi priemer, ale na druhej strane si trošku pomáhajú šírkou a dávajú pneumatikám veľmi dobrý tvar. Mondraker použil vpredu klasiku v podobe Maxxis Minion DHF v mäkkej zmesi 3C TerraMax a šírkou pekných 2,5 palca, ktorá je jedna z najuznávanejších pneumatík medzi bikermi. Musím uznať, že drží excelentne za každých podmienok. Vzadu je to potom Aggressor so šírkou 2,3, na ktorého mám ťažké srdce ešte z Rallona, kedy som ho hneď na prvej jazde sekol o kameň. Tu však prekvapivo držal veľmi dobre, takže asi to bola len smola.



Ostatné komponenty sú pokryté značkou Onoff a len čas ukáže ako sa napríklad sedlovka so zdvihom 150 mm popasuje s ťažkým životom. Celý bike bez pedálov váži 14,47 kg a pokiaľ som ho nedal na váhu, tak by som nikdy neveril tomu číslu, nakoľko na traili sa pohybuje s ľahkosťou pierka.



3 Sekundy dole


Jazda na tomto bicykli je zážitok. Neexistuje iný bicykel, na ktorý som si sadol a jazdil ako keby sme spolu žili 10 rokov. Je to až neuveriteľné ako sa vie tento bike prispôsobiť, respektíve možno sa jazdec prispôsobí jemu, to už nie je podstatné. Podstatné je, že ktokoľvek naň sadol, tak mi ho len veľmi ťažko vracal. Dôkazom je aj vylepšenie môjho “osobáku” na TBK1. Mojím zámerom počas testu vôbec nebolo naháňať sekundy, ale keď ten bike vás skrátka núti ísť na vašej hrane, a pritom máte pocit bezpečia. Veru bude mať Rallon teraz čo dobiehať. Dovolím si tvrdiť, že je vhodný aj pre začiatočníka, pretože pôsobí stabilne a umožní posúvať sa v technike ďalej.





Plusy

  • Forward geometria.
  • Výborné jazdné vlastnosti.
  • Kvalitné spracovanie.
  • Kvalitné obutie.
  • 29” Kolesá.

Mínus

  • Pre niekoho vyššia hmotnosť.




Komponenty na druhom mieste


Ak sa práve teraz rozhodujete, či ísť do vysoko zdvihovej 29-iny, tak za mňa určite odporúčam Foxy. Je pravda, že za cenu cca 3700 Eur, za ktorú sa teraz predáva, sa dá možno zohnať aj lepšie vybavený bike z direct sale a určite mi to dáte v komentároch vyžrať . Mám však pre vás jednu radu, choďte si tento bicykel požičať a povoziť sa, a potom budeme pravdepodobne na rovnakej vlne a dáte mi za pravdu. Už dávno sú preč tie časy, kedy sa vyberalo podľa výbavy. Geometria je to, čo vám musí sadnúť a komponenty už len čerešnička na torte.

Viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

AweSAM 24.09.2018 (09:57)

Málo ktoré bicykle majú také čaro ako Mondraker

 
Supafly666 23.09.2018 (12:07)

Plne súhlasím s autorom. Síce ho mám v 27,5”, geometria je perfektná a je ideálna aj pre menej skúseného bikera, pokojne aj ako prvý full 😉

 
skeblik 24.09.2018 (11:55)

Dakujem za recenziu. Mondraker len doporucujem. Zacal som Vantage-om a teraz si skladam Foxy XR 27.5", prave z dovodu slabsich komponentov. Nemozem porovnat s inymi znackami, ale ako pise recenzent dlhsi reach vobec nevadi - kompenzuje sa kratkym predstavcom a po kratkej jazde pride posed uplne prirodzeny. V jazde do kopca krasne drzi a nezdviha predne koleso ani pri velmi strmych vyslapoch. Z kopca dava uzasnu kopu zabavy a istoty. Este som nezazil zeby ma ani v strmych kamenistych sekciach dostal cez riaditka. Zvladne aj dost drsny teren.

 
imro1 23.09.2018 (15:04)

Pekný článok. Ja by som si ho rád vyskúšal, u nás asi nie je žiadné test centrum však? Z toho čo som pozeral tak všetko v Čechách. Tiež by sa mi páčil trochu dlhší bike, teda aspoň to vyskúšať a porovnať. Lebo osobnú skúsenosť ti nič nenahradí

 
skeblik imro1 25.09.2018 (10:05)

Myslim ze je nieco v Rakusku, pri Steyr. (http://www.tf-bikes.at)

 
fluider 23.09.2018 (23:01)

Strasne pozitívne ladená recenzia. Ak to je recenzia. Značka Mondrajer má problém s kvalitou karbónových rámov, a táto recenzia nehovorí nič konkrétne ani len o jazdných vlastnostiach. Len superlatívy, ktoré okamžite preskakuje.

 
imro1 fluider 23.09.2018 (23:21)

Tak sa podel o čo ide. Ja ich nejak nesledujem, takže neviem s čím majú problémy. Ale tak nie že by som sa chcel Henryho nejak zastávať, ale ak je to aj pravda, tak pri nejakom kratšom testovaní si to všimnúť nemusíš. Teda asi ak aj majú nejaklé problémy, tak si to asi nevšimneš hneď , ale až po dlhšej dobe

 
Henry33 fluider 24.09.2018 (07:30)

Ahoj ja som mal na test tento model a ten ziadny problem nemal s kvalitou ramu. Neviem idem to pogooglit ale nepocul som o tom zeby sa mondraker nejak lamal alebo nieco podobne. Ale aj tak taketo veci by sa dali testovat a skusat keby som ho mal na sezonu.

 
fluider Henry33 24.09.2018 (09:20)

Ahoj. Ja som sa o tom dočítal v diskusiách na Pinkbike, kde sú ľudia neúprosní snáď ku každej značke. Mondrakeru praskajú karbónové zadné stavby na niektorých modeloch. Jasné, že to sa nedá "zistiť" pri takomto testovaní.
Len ma trochu zarazil taký ľahký a veľmi pozitívny celkový tón tvojej recenzie. Jazdným vlastnostiam si sa podľa mňa venoval dosť málo, a práve pri Mondrakeri by to chcelo, pretože tie rámy sú údajne s charakterom, ktorý vynikne až vtedy, keď človek naozaj rýchlo a tvrdo jazdí.

 
matulatorr fluider 25.09.2018 (09:52)

Mondraker mava (maval?) problem s praskanim zadnej stavby na ALU ramoch. U karbonovych modelov od sezony 2015/2016 zda sa, uz vsetko fungovalo ... Jazdil som na Carbon Foxy ca 2.5 sezony a nic zle sa mi nestalo. Geometriou predbehli dobu a urcili smer ...

 
roleta 24.09.2018 (10:24)

aj ja chcem mat taky dlhy. Teda bicykel. Hadam tento trend prevezmu aj dalsie znacky. tych 51 reach pri XL by bolo presne to co by som potreboval. K tomu kratky predstavac a bolo by naparadu.

 
bedo 23.09.2018 (14:04)

Musím uznať, že máš talent na písanie recenzií. Rovnako ako recenzentom v časopisoch Ti neverím ani slovo, ale dobre sa to číta! :P

 
double bedo 23.09.2018 (14:11)

a comu veris?

 
bedo double 23.09.2018 (16:10)

Netreba to brať osobne - prakticky každý recenzent (česť výnimkám, ktoré by som mohol spočítať na prstoch jednej ruky) je svojim spôsobom zaujatý. Lebo ak by písal vždy, čo si naozaj myslí, po nejakom čase by už nemal čo recenzovať. Nie je to špecifické pre bike priemysel, deje sa to všade. Preto si rád nejaké recenzie (zo zvedavosti) prečítam, ale absolútne sa nimi neriadim. Takže asi tak.

 
double bedo 23.09.2018 (16:44)

ok dik za vysvetlenie. Totiz znelo to divno ze neveris ani slovo. Som si teda myslel ze mas s tym bicyklom inu skusenost. Tiez berem recenzie s rezervou a skor citam recenzie uzivatelov ale pokial som danu vec v rukach nema nevyjadrujem sa k nej.

 
papavera double 23.09.2018 (21:09)

Ak sa môžem do vašej debaty zapojiť, tak ako recenzent by som rád povedal, že ja osobne sa vždy snažím posúdiť daný bike s ohľadom na jeho určenie a miesto hanenia toho, čo sa mne osobne nepáči skôr vyzdvihnúť to, v čom je ten bike dobrý, resp. iný v porovnaní s konkurenciou. Rovnako aj cenu zvyknem pozerať až po napísaní recenzie, aby som nemal tendenciu byť nejako zaujatý voči pomeru cena/výbava, ale naozaj popísať reálne dojmy z jazdenia daného biku/veci.To, či je to rozumná kúpa si už snáď vie zvážiť každý sám podľa svojich možností a požiadaviek. Pokiaľ je nejaký komponent alebo riešenie vyslovene problémový, tak samozrejme, že nikto z redakcie nebude tvrdiť aký je super.

 
Pridaj komentár